Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bygge av banbil, Tips, Råd och Allmän info
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (19078 totalt)
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Tackar och tar till mig allt ni skriver
Just nu är det svårt att bestäma sig, beror lite på vad "banken" säger. Lutar ju antingen åt en M3 e36 som banpreppas för att köras med originalmotor. Ny byggs vid sidan om efterhand. Eller en 325 e36 som turbokonverteras och banpreppas.

M3: Bättre drivlina. Utseendet klart. Bililigare i starten men dyrare under längre sikt då ny motor ska i ändå.
325: Totalt sätt ett bättre alternativ men kommer kosta mycket pengar på en gång.

Det är så läget ser ut för tillfället.

Någon e46 känns lite väl dyra tyvärr, även om jag gärna skulle vilja ha en :P (grymt snygga)
Färdig bil ska inte heller köpas då jag vill bygga själv, lära mig mer och ha en mycket underhållande fritidssysselsättning nu under vintern:)

Angående priser på motorn så kan jag tänka mig att det varierar mycket beroende på vart man köper delarna, vilka kontakter man har, hur mycket man kan göra själv etc. Så jag förstår att ni anger olika. Det är bara bra att få lite fler synvinklar på det hela för att så småningom skapa sig en egen

PS. Någon som kan svara på coiloverfrågan?

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Varför ny motor i M3? Räcker inte de 321hk eller vad E36 nu har orginal?

Ang att turbokonvertera, är det inte risk att det blir en oerhörd massa krångel och extrakostnader?

_________________
Axel Tanner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ett bra val är en redan banpreppad M3 E36 brukar gå att få för runt 100k

Väljer du 325 spåret hade i alla fall jag börjat med en 328 då får man "5-vx M3 låda på köpet"
Gjort iordning allt på bilen utom motorn som jag ekonomitrimmat med följande

M50 insug
M3 grenrör
M20 svänghjul
Avgasystem
chip
Då ger motorn 230-240 hk

Sen hade jag lagt en sommar på att åka träffar & får rutin
sen till kommande år byggt mej en motor

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 71



Så en orginal drivlina på en 325a har inga problem med 400-450 HK? Bara en nyfiken som frågar mot bättre vetande. Diff, axlar, låda osv. Eller gäller det att ha ett 10-pack av dem på hyllan för när de går?

En M3 borde väl ha kraftigare doningar eller?

Som sagt inte så hemma på BMW

_________________
Robert Pettersson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



EDC skrev:
Så en orginal drivlina på en 325a har inga problem med 400-450 HK? Bara en nyfiken som frågar mot bättre vetande. Diff, axlar, låda osv. Eller gäller det att ha ett 10-pack av dem på hyllan för när de går?

En M3 borde väl ha kraftigare doningar eller?

Som sagt inte så hemma på BMW


M3 E36 3.0 har samma slutväxel storlek(188) som 325 växelådan är kraftigare

M3 E36 3.2 har kraftigare slutväxel (210) 3.2 har kraftigare 6-vx låda

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Som sagt tror jag att du eventuellt kommer tjäna in pengarna du lägger på en M3a just därför att jag tror att det kommer ge överlägset minst krångel. Som vi alla vet innebär trim bara ökade risker för diverse ras och annat tråkigt, dessutom är M3an byggd för hårdkörning.

_________________
Axel Tanner
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Nej, 321 hk räcker inte. Kör redan snabbare bilar idag så mer måste till
Att trimmade motorer krånglar räknar jag med, sen beror det på hur man bygger och vilken kunnskap man besitter, jag räknar med att detta projekt kommer ta stor del av min fritid, genom plugg och mek. Men har man ett starkt intresse för bilar ser jag inte skruvandet och läsandet som något problem. Tänker man bara igenom allt man gör innan så kan man undvika mycket problem. Dessutom har jag sedan länge velat ha en bmw turbo. Jag får helt enkelt bygga bilen för att undvika problem.

Eftersom jag ändå kommer byta motor, bromsar, dämpare, krängare, inredning så tar jag ju bort allt utom låda och drivlina som jag betalar extra för. Så därför känns inte en M3 lika bra med tanke på priset. Att betala 40k+ för att det ska stå M3 i regbeviset känns inte nödvändigt. Då kör jag hellre med liten motor nästa år och bygger en ny så fort det finns tid och pengar.

om ett par timmar åker jag och köper en 325 -92 (100 mil bort :P). Sen börjar moddningen Ett nytt garage måste bara fixas först :P

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Lycka till med inköpet! Hoppas du blir nöjd med vad du ser.

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Det blev jag inte... Bilen va skit. Repig och rostig på sina ställen, massa bluff i annons och över telefon mm, trots att han var trevlig, tillmötesgående och förtroendeingivande. Bilen var inte ens värd hälften av vad som begärdes. 30 mil till Arlanda, flyg för 1200... Sen samma resa hem igen. Var ju lagom glad på killen.

Han va dessutom fräck och sa att han kunde dra av en tusing för att däcket hade gått sönder, "nätet i har släppt så det är lite obalans..." Bilen hoppade och studsade i 20 km/h, fälgen slog 2-3 cm. Problemet kom idag när jag skulle provköra den. Helt slut, allt var småfel på.

Han vägrade erkänna att han ljugit i annonsen och på telefon trots att jag visade exakt vad som skrivits. Hjärndöd människa, han visste dessutom att jag åkte ca 100 mil för att hämta bilen som jag trodde var ett mycket fint exemplar.

Är fortfarande lite uppe i varv så får ursäkta om det inte riktigt begrips.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Lider med dig!!!
Finns allt för många sådana säljare...
En kollega letar oxå E36 och varit ute för samma saker flera ggr...

Men önskar dig lycka till med letandet efter en fin...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Tyvärr ganska vanligt. Hittar du en i Stockholm kan jag hjälpa dig med att ta en första titt om du vill.

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Kanske blir en M3 trots allt då, känns som det är lättare att hitta en fin med seriös ägare. Men vi får se hur det blir.

Tack för erbjudandet. Kul att det finns hjälpsamma människor

Christian, du kan inte ta reda på vilka bilar din kollega varit och kollat på? Så slippar jag göra samma missar igen.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Ingen aning om bil och historik men liknande alt är en bra början:
http://www.autopower.se/?oppna=/powerborsen/bmw.asp?id=81151
Köp något som är färdigt el påbörjat är mina

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Sådär, då är man på bättre humör igen

Blev en fin M3 istället så motor får nog vänta tills nästa byggår. Får jag ur lite vikt kan det nog gå att får hyfsad fart på den här också Ska tvätta och ta lite kort imorron så ska vi se om jag kan lägga upp lite bilder också.

Tack så mycket för all hjälp än så länge. Kommer behöva mer rådgivning och bollplank inom kort. Så fortsätt skriv.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 285

Namndispens
Namndispens

Grattis! Jag tror att du gjorde ett bra val som slantade upp för en M3 direkt - bon voyage!

_________________
Magnus W

Porsche 968 CS
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Jag är lite avis. Grattis till köpet och ha så kul med din nya leksak

_________________
Axel Tanner
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



kmarcus skrev:
Sådär, då är man på bättre humör igen

Blev en fin M3 istället så motor får nog vänta tills nästa byggår. Får jag ur lite vikt kan det nog gå att får hyfsad fart på den här också Ska tvätta och ta lite kort imorron så ska vi se om jag kan lägga upp lite bilder också.

Tack så mycket för all hjälp än så länge. Kommer behöva mer rådgivning och bollplank inom kort. Så fortsätt skriv.


Blir nog bra att köra med lättad bil med orginal motor första året.
Blir det lite banträffar till nästa år då ? BMW SC ?
100-150 kg kan du ju plocka ur bilen utan större problem.
bara reservhjul,golvmatta,bortaget baksäte & utbytta stolar blir ca 70 kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Tackar Köpet känns bra. Har varit ute o gasat lite precis, kul bil är det ju helt klart

Ja, jag hade tänkt det Ska väl gå med i BMW-klubben redan nu och sen köra med dom och några andra klubbar. Vore bra att få lite instruktioner innan man kör igång och övar, vet att Porscheklubben har det innan varje(?) banmöte.

Det som ska börja skruvas med nu är en ny koppling för den är inte helt 100, passar samma koppling på m50 motorn sen? För i så fall tänkte jag köpa en maffig på en gång.

Bromsar måste på bättre. Pappa ville gärna ha något som ser bra ut och inte något ihop plock så inte besiktningen blir sur, vet inte riktigt hur kännsliga dom är för sånt. Kollat lite på StopTech, K-sport och D2, Antingen 355 fram och 330 bak eller 330 fram och bak. Men då är det ca 35k tyvärr. Är väl bara hoppas på att det är riktigt bra grejer.

Coilovers funderar jag på bilstein pss9, känns bättre än ett par k-sport.

Krängare ska nog på 30mm fram och 24 bak.

Vad tror ni om detta?

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



kmarcus skrev:
Tackar Köpet känns bra. Har varit ute o gasat lite precis, kul bil är det ju helt klart

Ja, jag hade tänkt det Ska väl gå med i BMW-klubben redan nu och sen köra med dom och några andra klubbar. Vore bra att få lite instruktioner innan man kör igång och övar, vet att Porscheklubben har det innan varje(?) banmöte.

Det som ska börja skruvas med nu är en ny koppling för den är inte helt 100, passar samma koppling på m50 motorn sen? För i så fall tänkte jag köpa en maffig på en gång.

Bromsar måste på bättre. Pappa ville gärna ha något som ser bra ut och inte något ihop plock så inte besiktningen blir sur, vet inte riktigt hur kännsliga dom är för sånt. Kollat lite på StopTech, K-sport och D2, Antingen 355 fram och 330 bak eller 330 fram och bak. Men då är det ca 35k tyvärr. Är väl bara hoppas på att det är riktigt bra grejer.

Coilovers funderar jag på bilstein pss9, känns bättre än ett par k-sport.

Krängare ska nog på 30mm fram och 24 bak.

Vad tror ni om detta?


Åker du träffar med bmw sc så finns det erfarna instruktörer att tillgå på alla träffar.

Viken årsmodell var det du fick tag på? cupé ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Underbart! Då ska jag gå med där omgående

En -94:a coupé. Här har vi lite bilder. http://www.garaget.org/Kmarcus

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Har du inte racing licens redan så brukar man kunna ta det med bmwsc dagen innan första träffen som är på mantorp i maj.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bygge av banbil, Tips, Råd och Allmän info
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (19078 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande