Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bygge av banbil, Tips, Råd och Allmän info
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (19072 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Hej Marcus,

Nu har ju du redan köpt en bil så detta kanske kommer sent (såg inte tråden förrän nu) å andra sidan verkar det inte som om du kommer börja med motorn? Vilket är bra - därför att - BMWSC kräver att bilarna är skattade, försäkrade och klarar en SBP-besikting eller en flygande kontroll av polisman. Ovanpå detta tar man sig oinskränt friheten att avvisa tveksamma bilar.
Detta för att det inte skall komma rostiga 3-seriebilar från 80-talet med originalbromsar och en 800hks turbopuffra under huven. Vilket annars är ett "recept för katastrof".

om man skall köra med just BMWSC så är det med andra ord inte bara att låta snickarglädjen flöda...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



En fint chassifixad och lättad m3 e36 går ju att köra en bit under 1.30 utan trimmad motor på mantorp(ingen tidtagning med bmwsc), när man känner att det inte går att åka fortare trots bra chassi kan man ju fundera på mera effekt..
Det är ju en sak att åka med slangbelle-effekt i ett rattlås-rejs kontra köra på bana..

Själv har man nu ett turbo-monster i garaget, kommer definitivt bli en sak att vänja sig utan den direktkontakt mellan gaspedal och bakhjul man hade när man körde sugis-sexa..

M3'an är ett klart bra val att börja med, 550hk e30 är inte så sätt att hålla ordning på när man ska åka fort i böjarna också..

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
om ingen kommer med några revolutionerande inlägg så kommer jag inom kort att beställa:
Bilstein PSS9 Coilovers
TMS 30/24 mm krängare
ZYX 355 mm bromsar runt om.

Bromsarna är det jag är mest tveksam till men jag har läst så mycket jag hunnit och det verkar som det är mycket bromsar för pengarana.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



kmarcus skrev:
om ingen kommer med några revolutionerande inlägg så kommer jag inom kort att beställa:
Bilstein PSS9 Coilovers
TMS 30/24 mm krängare
ZYX 355 mm bromsar runt om.

Bromsarna är det jag är mest tveksam till men jag har läst så mycket jag hunnit och det verkar som det är mycket bromsar för pengarana.



Kläm och känn på ett brembook från tex porsche, kolla anliggningsytor mot fästbygel etc.

Kläm och känn på kinachop och bestäm dig sedan, finns klara kvalitetskillnader och en del designfel i mitt tycke. Sedan kan det ju fungera hjälpligt för det.

_________________
Roland Johansson
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Jo, det är klart jag förstår att det är skillnad på bromsar för 60k mot dom för 25k, det borde det vara all fall

Men frågan är om det är värt pengarna? Just nu har jag svårt att motivera det eftersom jag inte ska tävla eller liknande utan bara ha en hobbybil eller vad man ska kalla det.

Visst går det köpa begagnade Porscheok för 5k och sen hitta ett par skivor som har rätt et och storlek för ett par tusen. Men sen ska det snickras adaptrar/fästen och få allt att passa bra. Går säkert att lösa men jag har tyvärr inte kunnskap eller tillgång till någon fräs. Sen blir det väl dessutom problem med bromsbalansen om man inte har matchande bromsar bak?

Skulle helt klart hellre vilja bygga eget om jag visste att det blev bra/bättre, men just nu känns det lite osäkert och då är det dyra misstag.

Men tar gärna emot tips.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

om du lättar bilen så behöver du inte fetare bromsar förrän efter att du trimmat upp motoreffekten IMHo. Men bra belägg o bromsvätska förstås.


Sen är min egen erfarenhet av PSS9 clubsport att fjädrarna inte är helt optimala, bilen blev enormt mycket bättre när jag köpte till linjära fjädrar (och lite bussningar och topplagringar osso iof) från Millway-Samuel.




EDIT: just ja, du köpte en 3.0, den har inte flytande tvådelade bromsskivor som 3.2 har. Om skivorna är slut så kan du ju uppgradera men annars kör på original tycker jag och ta den uppgraderingen senare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Skivorna är slut så måste ändå köpas nytt, och då tycker jag precis som du att det är lika bra att uppgradera direkt.

Dom jag kollat på är inte clubsport-modellen utan dom vanliga PSS9. Vet inte riktigt vad som skiljer men eftersom bilen kommer gå mycket på gatan också så är det väl inte bra med för hårda dämpare, vilket troligen CS är.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Magnus Thomé skrev:
om du lättar bilen så behöver du inte fetare bromsar förrän efter att du trimmat upp motoreffekten IMHo. Men bra belägg o bromsvätska förstås.


Sen är min egen erfarenhet av PSS9 clubsport att fjädrarna inte är helt optimala, bilen blev enormt mycket bättre när jag köpte till linjära fjädrar (och lite bussningar och topplagringar osso iof) från Millway-Samuel.




EDIT: just ja, du köpte en 3.0, den har inte flytande tvådelade bromsskivor som 3.2 har. Om skivorna är slut så kan du ju uppgradera men annars kör på original tycker jag och ta den uppgraderingen senare.


Kan bara håll med

Lämplig uppgradering är

se till att ha friska orginalskivor
Bra & tåliga belägg t.ex Carbotech Xp10 funkar fint ev lite snällare bak t.ex Carbotech Xp8
bra belägg finna att få tag på från Carbotech, Pagid, Ferodo & Peformance friction
Byt ut bromsslngarna till stålomspunna
Använd en bromsvätska med hög kokpunkt T.ex Motul RBF 600
För att få till lång livslängd på bromsarna montera bromskylning till skivcentrum.

Med lättad bil kommer du inte att behöva mera med orginalmotorn.

Kan man låsa upp bromsarna från hög fart & inte har några värmeproblem under sina
körpass behöver man inte bromsar för 60 000:- utan modefierade orginal funkar fint
dock inte lika fräckt som 355mm med 8-kolvsok

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Ang XYZ så kan jag bara prata gott om dom.
Dom som köpt är verkar iaf vara nöjda. Har inte hört nån som klagat som faktiskt kör med dom...


Dock så återigen. Testa med argare skivor, belägg bromsvätska samt kylning som steg1. Ger betydligt mer än man tror.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Femman
Ilsbo
Här sen Okt 2009
Inlägg: 9



Vet att bla kai bakken (ursäkta stavningen) kör med xyz på sina 1000hk banmaskiner

_________________
Johan"Femman"Stoltz
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Tackar igen!
Större bromsar ska på, lika bra att uppgradera direkt istället för att göra jobbet 2 ggr.

Jag har undersökt lite angående Porsche 6-kolvs men det går nog inte modda dit tyvärr. Från skivan till fälgen är det idag ca 6,5 cm. Sen ska en tjockare skiva på då är vi nere på 6,3 cm. Oket är 16 cm brett. Eftersom jag inte kan flytta in skivan mer än 2 mm max så blir det en enkel uträkning om jag inte missat något väsentligt. sn ska jag ha en skiva som är 355 och med rätt ET (eller vad det kallas på skivor).

Ska höra med Pean om han har några förslag, annars blir det nog XYZ.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Letat galet länge nu efter info om besiktning vid större bromsar, coilisar och ombyggnad enligt mina planer. Har hittat en del men inget som verkligen talar om att så är det. Det är ju ändå många som kör med stora bromsar och coilovers bl.a. (motorn vet jag att den inte går igenom).
Kan någon reda ut det hela? Går det reg.bes. eller få det godkänt på något vis?

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Ytterligare en fråga En sån här baklucka med "inbyggd" vinge, är det helt åt h*****e för aerodynamiken/downforce? jag vill inte ha någon stor vinge pga utseende men den här gillar jag (kanske för det är kolfiber? ) Bara en "show-historia"?
http://www.andysautosport.com/bmw/1992_1998_3_series/exterior/trunks/v . . . .

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



En sån spoiler fungerar, inte lika effektivt som en riktig (bra) vinge men betydligt bättre än inget.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Ser lite ut som en CSL-baklucka fast till E36. Intressant!

_________________
Magnus Thomé
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Michael Bäck: Du har PM.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Nu är det väl dags att avluta tråden här och lägga upp bilen i "våra banåkarbilar"

Ska bli kul att följa.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235


Trådstartare
Ja, jag borde väl det :P Men just nu står bilen bara i garaget och jag försöker jaga rätt på alla delar jag ska köpa så jag kan börja skruva. Har ifs börjat riva inredning lite smått.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bygge av banbil, Tips, Råd och Allmän info
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (19072 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande