Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ang vingprofiler
5648 besök totalt
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Ang vingprofiler

Vad tror ni om dessa vingprofiler.

Fördelar nackdelar mm
Kom med åsikter thumbs up



_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Den vänstra/undre är en Airforce, den andra funkar inte.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Den vänstra/undre är en Airforce, den andra funkar inte.



Med tanke på att även en bräda funkar ett ge downforce hävdar jag att du
har lite fel Hur mycket drag den ger låter jag vara osagt .....

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Ang vingprofiler

Michael Bäck skrev:
Vad tror ni om dessa vingprofiler.


Den vänstra ser tämligen normal ut och har dessutom en lite Gurneyflap. Skulle tro att den fungerar bra på inte allt för snabba banor.

Den högra tycker jag ser underlig ut. En tämligen trubbig avslutning och över-undersida parallella en bit på mitten och som har tvära vinklar där mellanväggarna ansluter. Jag skal inte säga att den inte är bra, men jag skulle inte kommit på tanken att forma en vinge på det sättet utan å vidare.

Är det aluminium? Det ser ut som saftigt material, hur e det med vikten? Extruderat?
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3578



Jämför man med stolen som profilerna ligger på så gissar jag på 2-3 mm godstjocklek i den vänstra/undre och något mindre i den andra vingen. Den högra/nedre modellen är nog några gram lättare.
Profilerna är strängpressade/extruderade aluprofiler, skulle kunna komma från en fabrik i Vetlanda...

Själva formen på profilerna tänker jag inte uttala mig om, eftersom jag inte kan nåt om aerodynamik.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Airforce-vingen vet jag att den fungerar eftersom jag körde med en sådan själv på 405an.
Har inga vetenskapliga fakta mer än att jag fick sänka kalltrycket bra mycket efter att jag monterat vingen än vad jag körde med innan, dvs mer temp i bakdäcken, vilket borde innebära grepp.

Den icke vetenskapliga delen säger också mer grepp och en mer välbalanserad bil. Tidigare problem med att lätt låsa bakhjulen försvann. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



"Den andra" ser ut att vara optimerad för strängpressning snarare än aerodynamik.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 129



Kolla in denna lilla programsnutt.
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/foil2.html
Program som visar vilken kraft olika profiler, anfallsvinklar mm ger. Rätt kul att testa lite olika varianter :-)

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re: Ang vingprofiler

Michael Bäck skrev:


Ser ni inte vilket roligt ansikte den här gör?

Ursäkta off topic men jag tyckte den var sanslöst rolig.

_________________
Axel Tanner
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



Jag förstår inte vad du fått den konstiga profilen ifrån? Är den överhuvudtaget gjord för att länka av luft eller är det någpn annan form av profil?

Jag kan inte påminna mig att ha sett en sådan nosprofil på någon vinge som vill generera lyftkraft på ett effektivt sett.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Det är helt korrekt att det ena är en Airforcevinge.

Godstjockleken är 3mm och hade gärna varit mindre men då fick SAPA inte till det. Kanske de skulle kunna göra ett bättre verktyg idag!

är det andra ett sabbat basebollträ?

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

porschedriver skrev:
Det är helt korrekt att det ena är en Airforcevinge.

Godstjockleken är 3mm och hade gärna varit mindre men då fick SAPA inte till det. Kanske de skulle kunna göra ett bättre verktyg idag!

är det andra ett sabbat basebollträ?


Den andra är en biltema vinge
Kunde inte låta bli att låna hem en för att se hur profilen var.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Då vet man var man inte behöver leta efter användbara vingar då!

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Racetech
Ang vingprofiler
5648 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande