Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
5648 besök totalt |
Re:
Med tanke på att även en bräda funkar ett ge downforce hävdar jag att du har lite fel ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Re: Ang vingprofiler
Den vänstra ser tämligen normal ut och har dessutom en lite Gurneyflap. Skulle tro att den fungerar bra på inte allt för snabba banor. Den högra tycker jag ser underlig ut. En tämligen trubbig avslutning och över-undersida parallella en bit på mitten och som har tvära vinklar där mellanväggarna ansluter. Jag skal inte säga att den inte är bra, men jag skulle inte kommit på tanken att forma en vinge på det sättet utan å vidare. Är det aluminium? Det ser ut som saftigt material, hur e det med vikten? Extruderat? mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Jämför man med stolen som profilerna ligger på så gissar jag på 2-3 mm godstjocklek i den vänstra/undre och något mindre i den andra vingen. Den högra/nedre modellen är nog några gram lättare.
Profilerna är strängpressade/extruderade aluprofiler, skulle kunna komma från en fabrik i Vetlanda... Själva formen på profilerna tänker jag inte uttala mig om, eftersom jag inte kan nåt om aerodynamik. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Airforce-vingen vet jag att den fungerar eftersom jag körde med en sådan själv på 405an.
Har inga vetenskapliga fakta mer än att jag fick sänka kalltrycket bra mycket efter att jag monterat vingen än vad jag körde med innan, dvs mer temp i bakdäcken, vilket borde innebära grepp. Den icke vetenskapliga delen säger också mer grepp och en mer välbalanserad bil. Tidigare problem med att lätt låsa bakhjulen försvann. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Kolla in denna lilla programsnutt.
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/air Program som visar vilken kraft olika profiler, anfallsvinklar mm ger. Rätt kul att testa lite olika varianter :-) _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
Jag förstår inte vad du fått den konstiga profilen ifrån? Är den överhuvudtaget gjord för att länka av luft eller är det någpn annan form av profil?
Jag kan inte påminna mig att ha sett en sådan nosprofil på någon vinge som vill generera lyftkraft på ett effektivt sett. _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||
Det är helt korrekt att det ena är en Airforcevinge.
Godstjockleken är 3mm och hade gärna varit mindre men då fick SAPA inte till det. Kanske de skulle kunna göra ett bättre verktyg idag! är det andra ett sabbat basebollträ? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Re:
Den andra är en biltema vinge ![]() Kunde inte låta bli att låna hem en för att se hur profilen var. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
5648 besök totalt |