Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19   >>
9 besök senaste veckan (196289 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Nu vet jag inte hur det ser ut i tråget på Saabmotorer av äldre modeller, men nyare har (för att vara rena standardprylar) en relativt vettig utformning av tråget med en plåt för att hålla oljan i tråget.

Tror inte att rörlängden skiljer så värst mycket från Saabs originallängd och så länge diametern inte är absurt stor så är nog responsskillnaden mest psykologisk.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Mats Klinglöf skrev:

Tror inte att rörlängden skiljer så värst mycket från Saabs originallängd och så länge diametern inte är absurt stor så är nog responsskillnaden mest psykologisk.


Har med samma grundmotor både kört med cirka 2meter tryckrör gentemot 50cm tryckrör och kunde inte känna någon responskillnad. Mäter man i laboratorium kanske det går att påvisa tiondelar.

_________________
Roland Johansson
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 211



ZVR skrev:
Folxam skrev:
ZVR skrev:
tycker ikoner och allt annat blir för litet om man kör med högre.

ach so, men då får du nog leva med problemet ...


Jupp men dom flesta kör med en standard så bilder får plats på 1024 men shit the same, det är som det är!

För att justera webläsaren utan att ändra upplösning.
Tryck in ctrl och scrolla med musknappen åt nåt håll tills du blir nöjd, tar inte mer än nån sek att göra.
Mvh

_________________
Jon Lund
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Larsac skrev:
Vilka rör använde du till buren!/Larsac


Jag har för mig att de är 42mm, men kan kolla i morgon då jag skall skruva mer

ezroller skrev:
Ett par tankar bara:

 Baffling av tråget... har du tänkta baffla med luckor för att hålla oljan vid pick-up:en? Iom att motorn sitter på tvären kommer behovet vara extra stort.

 Får du inte ganska långa tryckrör till/från IC:n? Påverkar spool-up/respons.

 Kränghämmare på bakaxeln?? Den lär ju bli ganska baktung och växla snabbt mellan under/överstyrt om man inte ser till att ta krängning där vikten sitter. Med hård krängare (du har ju diffbroms planerad) och breda bakdäck så kan du nog sortera ut det hela.

 Luftstyrning för kylet?

 Golv under framändan/spoilern kan hjälpa en del med greppet i framvagnen!

Kul bygge hur som helst.


Tjena tack för komentarerna vad gäller baffling av tråget så ligger det med i planen, tråget är i stort sett klart men jag skall baffla det och göra ngr justeringar då lådan är klar och sitter på motorn, bilder kommer.
Vad gäller tryckrör så kommer de bara bli marginellt längre än vad saab har orginal och givetvis kommer kanske laddtrycket att komma ngt senare men jag tror inte att spoolup kommer bli ett problem det går ju att justera fram det rätt bra med wastegaten och dumpventilen.
Fästen för en krängare till bakaxeln finns med i planen och kommer sättas dit när jag snart skall göra klart bakvagnen Jag hoppas bilen kommer bli ganska neutraltung när alla saker satt i hade jag 55% bak och 45% fram och det bör inte skilja sig så mycket från verkligheten.
Både golv under fram respektive bakvagn kommer att byggas så även en luftstyrning för kylaren men det blir när jag byggt klart bränsletanken.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Mats Klinglöf skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut i tråget på Saabmotorer av äldre modeller, men nyare har (för att vara rena standardprylar) en relativt vettig utformning av tråget med en plåt för att hålla oljan i tråget.

Tror inte att rörlängden skiljer så värst mycket från Saabs originallängd och så länge diametern inte är absurt stor så är nog responsskillnaden mest psykologisk.


Gällande tråget så har jag byggt ett nytt och det kommer få en ordentlig baffling, men som du nämner så hade orginaltråget en ganska bra utformning redan från orginal.

Citat:
Har med samma grundmotor både kört med cirka 2meter tryckrör gentemot 50cm tryckrör och kunde inte känna någon responskillnad. Mäter man i laboratorium kanske det går att påvisa tiondelar.


Mina rör kommer vara 2,5" och även om IC'n sitter i taket så blir inte rörlängden direkt längre än orginal faktiskt och det jag jobbar med om dagarna så tex på tunga fordon så kan en motor monterad i lastbil eller en buss ha enormt stor skillnad på tryckrören utan att du märker ngn skillnad alls i körbarheten, men vi får väl se hur det blir.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Det rullar vidare, fick en hint idag av min lackerare att han börjat med takscoopet och fronten så med lite tur kommer jag hämta dessa delar i helgen

Skiljeväggen är färdig så när som på rutan och div lister och nu ställs fokus in till 100% på att få klart bakvagnen. Jag var idag och köpte Aurora Uniballs av värsta motorsportkvalitén till bärarmarna i bakvagnen (Tack till Mecmove för en bra rabatt) bakvagnen skall få en bättre lösning för camber och toe in justering samt att div fästen skall svetsas på plats nu innan den blästras och lackas.
Intrumenteringen är nu klar så när som på mätarna som jag väntar lite med att stoppa dit, dessutom har jag tillverkat en panel för vippbrytarna som blev riktigt snygg.
Växellådan ligger på tur att göra ngt åt bla skall en diffbroms beställas till den från Quife. Jag har inte bestämt mig riktigt för hur jag skall göra med renoveringen, helst vill jag lämna bort den till ngn som kan rengöra och se över lådan samt montera diffen, men vem gör det? Skickar helst inte iväg lådan + diffen till ngn i andra sidan sverige som man bara mailat med.....................vi får se hur det blir.

Bilder kommer snart jag lovar, men inte före helgen då jag vill få klart ngr fler saker att ta kort på

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



ezroller skrev:

 Kränghämmare på bakaxeln?? Den lär ju bli ganska baktung och växla snabbt mellan under/överstyrt om man inte ser till att ta krängning där vikten sitter. Med hård krängare (du har ju diffbroms planerad) och breda bakdäck så kan du nog sortera ut det hela.

Den ände av bilen som har styvast krängmotstånd (fjädrar + krängare) är den som tar mest av lastväxlingen vid krängning = det är den änden som släpper först (om samma däckbredd fram o bak)
Cooper Killen skrev:
Fästen för en krängare till bakaxeln finns med i planen och kommer sättas dit när jag snart skall göra klart bakvagnen Jag hoppas bilen kommer bli ganska neutraltung när alla saker satt i hade jag 55% bak och 45% fram och det bör inte skilja sig så mycket från verkligheten.

Utgångspunkten är att man bör ha samma fördelning av däcksbredd fram/bak som viktfördelningen. På de drivande hjulen går en del av fästet åt till att driva bilen framåt, så därför kan det behövas än mer bredd där, eller att den icke drivande änden är krängstyvare för att avlasta den drivande

Kul bygge! thumbs up

_________________
Johan Lekås
Citera
Aspirant
London
Här sen Dec 2007
Inlägg: 7



Den Mini ser ordentligt kul ut. Hva typ utav motor anvader du?

_________________
Oistein Mathiesen

BTG: 11:04
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



Aspirant skrev:
Den Mini ser ordentligt kul ut. Hva typ utav motor anvader du?


hmm.. bara kollat på fräcka bilder???

Han använder en saab motor, mittmonteras.

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Johan Lekås skrev:
ezroller skrev:

 Kränghämmare på bakaxeln?? Den lär ju bli ganska baktung och växla snabbt mellan under/överstyrt om man inte ser till att ta krängning där vikten sitter. Med hård krängare (du har ju diffbroms planerad) och breda bakdäck så kan du nog sortera ut det hela.

Den ände av bilen som har styvast krängmotstånd (fjädrar + krängare) är den som tar mest av lastväxlingen vid krängning = det är den änden som släpper först (om samma däckbredd fram o bak)
Cooper Killen skrev:
Fästen för en krängare till bakaxeln finns med i planen och kommer sättas dit när jag snart skall göra klart bakvagnen Jag hoppas bilen kommer bli ganska neutraltung när alla saker satt i hade jag 55% bak och 45% fram och det bör inte skilja sig så mycket från verkligheten.

Utgångspunkten är att man bör ha samma fördelning av däcksbredd fram/bak som viktfördelningen. På de drivande hjulen går en del av fästet åt till att driva bilen framåt, så därför kan det behövas än mer bredd där, eller att den icke drivande änden är krängstyvare för att avlasta den drivande

Kul bygge! thumbs up


Bilen kommer rulla på 205/60 13" r-däck runt om enl min plan, krängare har jag inga i nuläget men jag börjar som sagt med att förbereda bilen med fästen för dem. Kopplat till det du sa om däckbredd kopplat till viktfördelning så skulle det då betyda att jag kanske skulle ha bredare däck bak än fram, men det får sorteras ut vartefter.

thoern skrev:
Aspirant skrev:
Den Mini ser ordentligt kul ut. Hva typ utav motor anvader du?


hmm.. bara kollat på fräcka bilder???

Han använder en saab motor, mittmonteras.


Japp det stämmer bra en Saab snurra utan balansaxlar med lite portningsjobb på toppen samt invägda kolvar + stakar mm, till en början blir det mycket lågt laddtryck men sen skall den enl min plan få leverera ca 300Hk

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
jag lovade en liten uppdatering redan till helgen det blev inte av och nu är det snart helg igen............

hur som så har jag inte tagit ngr bilder som är värda att visa men jag hämtade fronten och takscoopet i tisdags hos Tyresö Bilverkstad (Tack Tobbe och Jimmy thumbs up ) grabbarna har verkligen lagt sin själ i lackeringsjobbet.

Bjuder på en dassig mobilkamerabild på fronten.






kanske kan bli lite bilder efter nästa helg.....................

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Underbart! thumbs up
Jäklar vad jag saknar min Mini när jag läser din tråd

Ser fram emot uppdateringarna

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
ok jag har lovat uppdates under ett par helger nu, men det har uteblivit. Denna helg så blev det inge meck över huvud taget vilket va lite synd men ändå.............
Jag nämnde som sagt tidigare att jag fått hem fronten och takscoopet till bilen ifrån lackering ngt som stod på tur var alltså att montera dit takscoopet samt intercoolern samt bygga avskärmingsplåtar till IC'n.





För ett par veckor sedan limmades grillgaller dit i bakluckan, valde en grövre modell av galler i aluminium.



En skilljevägg mellan motor och kupéutrymme har tillverkats, den är byggd så att den går att lossa fronten för åtkomst samt att den fick gå in lite i kupén för att kunna husera div rör mm i motorutrymmet som annars knappt hade fått plats.



Det som saknas i nuläget är lite dämpmaterial som skall på plats samt att det skall skapas lite fästen och hål för kylvattenrör etc.



Jag har även pulat lite med instrumenteringen och däribland en knappsats, denna kommer sitta i mitten straxt framför växelspaken och härifrån kommer man sköta de flesta funktionerna så som lampor elfläktar mm. Sedan kortet togs har även lite dekaler som beskriver brytarnas funktioner tillkommit, men mer om det senare. Som jag nämnde så har det hänt en hel del med instrumenteringen, men ni får inte se ngr bilder på den för ens jag stoppat dit mätarna.



Det som ligger för dörren just nu är att göra klart det sista på bakvagnen bla har jag byggt ett par sådana här ställbara fästen för camber/Caster, det hela blir riktigt bra och så snart jag får min svets tillbaka från service så kommer jag bjuda på lite nya bilder.



Scoopet på plats med galler lister och allt, trots att jag provmonterade det ett antal gånger innan lack så blev det ganska många timmars meck innan det satt där det skulle.



Trots att scoopet nästan är 8cm högt i framkant så tycker jag det blev bra på bilen och stämmer väl överens med resten av designen.



Jag tycker det gick att få scoopet att följa taklinjen riktigt snyggt trots att det egentligen skall sitta på en plan motorhuv till en jänkebil.



En ny mocal oljekylare har jag fyndat, då den som tillhörde motorn såg ut som skräp även denna pryl var ett blocketfynd

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Ser bra ut! Var köpte du scoopet?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Mats Klinglöf skrev:
Ser bra ut! Var köpte du scoopet?


Av Norrlänningarna på,

http://rpglasfiber.com/

började först på ett eget scoop men va ganska trött på att plasta så det fick bli ett köpes

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Bra tips - måste hitta något som gör att motorn på min Se7en får plats under huven. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Mats Klinglöf skrev:
Bra tips - måste hitta något som gör att motorn på min Se7en får plats under huven. thumbs up


Det finns mycket bra där, ring dem de är trevliga och kan tipsa va du behöver.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



ord saknas,...

elakt...

_________________
Anton Kindblad
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Tjenixen, jag har inte fått tilbaka svetsen ännu så det dröjer med bakvagnen. Det dröjer även med lådan som skall förses med en diffbroms, detta är inget större problem men jag skall oxå ha tag i en koppling och där håller jag på och luskar ut vad jag skall ha. Hängde dit fronten samt lite nät till grillen och luftutsläppen, bilderna får tala för sig själv. Kommer mer uppdates så snart jag har ngt att visa











_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
J.Lundgren
Bjuv
Här sen Aug 2008
Inlägg: 166



Fyfan så fet. Diggar den verkligen //Jim

_________________
Jim Lundgren
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Cooper Killen skrev:
Det dröjer även med lådan som skall förses med en diffbroms, detta är inget större problem men jag skall oxå ha tag i en koppling och där håller jag på och luskar ut vad jag skall ha.


Vad är det för koppling du är ute efter? Den motor du har är väll den gammla 9000 motorn va som kom innan kortmotorn eller?

Jag har nämnligen en koppling samt svänghjul från en 9000 2.3T liggandes från mitt nerlagda projekt. Tryckplatta och lamell är alldrig körda utan har bara vart monterat. Det borde passa på din bil och ska väll vad jag hört palla för 400 i vrid thumbs up

Skicka ett PM om du är intresserad

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19   >>
9 besök senaste veckan (196289 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande