Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
19 besök senaste veckan (196306 totalt)
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Cooper Killen skrev:

M.Broberg skrev:
Cooper Killen skrev:

- Styrsystem till motorn? Megasquirt, haltec, civinco, vems etc? Vad skall man välja?


Varför kör du inte saabs egna Trionic5 system?


Har faktiskt inte tänkt på det, det viktiga är att det är ett kompatibelt system som det finns kunskap att mappa och felsöka om problem dyker upp.



Finns många som kör Trionic5 system på B202 motorerna.

Får man fråga vad du har gjort med toppen?

en vän till mig (Peter T16 här på rejsa) har en saab 900 med rätt fint motorrecept med 322 bänkade pollar . all info finns på Garaget.

2.3 toppen och 2.1 insugen är vanliga uppgraderingar på og900, 9000 motorerna kan man ta 2.3 toppen och 2.3 insuget (tror jag passar fint på 9000 turbo? 900an har ju andra insug, därav 2.1 insuget då 2.1an har samma topp som 2.3an) skiljer Rätt mycket i kanalstorlekarna mot orginal 2.0

_________________
Mattias Broberg
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
M.Broberg skrev:
Cooper Killen skrev:

M.Broberg skrev:
Cooper Killen skrev:

- Styrsystem till motorn? Megasquirt, haltec, civinco, vems etc? Vad skall man välja?


Varför kör du inte saabs egna Trionic5 system?


Har faktiskt inte tänkt på det, det viktiga är att det är ett kompatibelt system som det finns kunskap att mappa och felsöka om problem dyker upp.



Finns många som kör Trionic5 system på B202 motorerna.

Får man fråga vad du har gjort med toppen?

en vän till mig (Peter T16 här på rejsa) har en saab 900 med rätt fint motorrecept med 322 bänkade pollar . all info finns på Garaget.

2.3 toppen och 2.1 insugen är vanliga uppgraderingar på og900, 9000 motorerna kan man ta 2.3 toppen och 2.3 insuget (tror jag passar fint på 9000 turbo? 900an har ju andra insug, därav 2.1 insuget då 2.1an har samma topp som 2.3an) skiljer Rätt mycket i kanalstorlekarna mot orginal 2.0


Jag valde att behålla 2.0 toppen och portade den samt mirafräste ventilsätena enl ett recept som en kompis körde, turbon blir en modifierad T3/T4 som är byggd av STT för att ha ett gott bottenvrid och leverera luft till bortåt 350hk. Insuget har jag inte funderat på ännu men antingen får det bli orginal till en början eller ett ombyggt rakt kort insug från modernare B206. Tanken är att först få snurr på allt och börja rulla med bilen därefter kommer jag jobba upp effekten i maskin

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Nu var det bra länge sedan som jag uppdaterade här
Tiden har väl inte riktigt funnits till samt att lusten inte funnits i perioder. Man kan väl säga att 2st bruksbilar (i olika stadier av förfall ), 1st hobbybil, 1st hobbybil i projektform samt en båt där allt krävde kärlek inte direkt möjliggjort att jag kunnat prioritera superkojan.
Tyvärr har bygget i princip stått helt stilla sedan förra julen då jag satsade på att få klart bränsletank och oljetråg som bägge skulle bli helt custombyggda av Rainer här på forumet. Det blev en massa fix med mallar och dummys innan jag kunde lämna över ritningar till Rainer som han kunde starta tillverkning utifrån. Tillverkningen tog oxå sin lilla tid så när tråget och tanken anlände så var det dags för båtsäsong och det sista för att den skulle bli klar från renoveringen.
Båten blev klar och sjösatt och bruksbilarna fick sin kärlek sedan var det sommar och båtåka stod högst på listan så både superminin och min andra koja fick vila fram tills nu.




Båten vid premiärkörningen!
En lagom daycruiser som marschar 25-30knop och maxar runt 40knop med nuvarande prOpeller, motorn är en smallblockcheva V8, med tyst avgassystem (på familjens inrådan)



Tråget är baserat på Saabmotorns orginal men med oljevolymen flyttad samt skvalpskott och en ny oljepickup tillverkad. Oljevolymen kommer bli runt 5,5L med oljekylare vilket är runt en liter mer än orginal.



Skvalpskott med luckor och fångstplåtar som förhoppningsvis skall se till att oljan inte försvinner vid maxxad kurvtagning.

Mitt mål nu är att få klart tråget till motorn och därefter montera det.
När tråget är på plats kommer massor av saker kunna återmonteras och däribland hela bakvagnen och motorn i bilen vilket kommer bli en tydlig milstolpe i projektet.



Tanken och bränslesystemet har börjat utformas och de flesta fästena har kommit på plats, nästa steg är att hitta en placering för bränslepump och filter samt dra soppaledningar vilket inte är helt lätt då bilen i princip inte har ngt utrymme som inte används

Jag hoppas att det kommer lite fler bilder här efter jul då förhoppningsvis bilen börjar ta mer form

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Nu har det hänt saker nej den är inte startad och provkörd om du nu trodde det men för ngn vecka sedan fick jag lite tid till att vara i garaget och då monterades äntligen det färdiga oljetråget samt att motorn monterades i bakvagnen med rätt skruvar mm. Dvs nu började det bli dags att montera motorn i bilen vilket under en lång tid varit en flaskhals i projektet för vidare byggnation.





Igår så var humöret på topp och jag bestämde mig för att göra ett försök till att montera motor och bakvagn i bilen. Sagt och gjort efter lite trixande med domkraft och lyftbordet så satt bakvagnen bultad och klar i bilen..............................allt passade utan ytterliggare bearbetning












Nu börjar det roliga då jag har ett helt skåp fullt av hjulupphängningar och annat som nu kan börja monteras på bilen, dvs det finns hopp om att få ganska mycket färdigt när andan faller på nästa gång.
Med tanke på tempot i detta projekt vågar jag inte utlova ngr stora steg men vi får se vad som händer framöver.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Ser bra ut! Skönt med fler som bygger långsamt för oss andra med obefintligt tempo i garaget

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Cooper Killen skrev:
Nu har det hänt saker ..........Med tanke på tempot i detta projekt vågar jag inte utlova ngr stora steg men vi får se vad som händer framöver.


Kul. äntligen! Bilen är helt underbar ju thumbs up thumbs up


Edit: Ditt tempo är absolut hårdare än mitt just nu

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



thumbs up thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



Härligt att få se uppdateringar!

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Nu har det hänt lite mer.

Bärarmarna monterades dit för ngn vecka sedan och allt passade som uttänkt, denna vecka kommer förhoppningsvis grenrör på plats efter att alla montagedetaljer anlänt.

Bilder? Det finns men jag håller lite på dem tills nästa uppdatering då jag förhoppningsvis kan visa på lite fler framsteg.

Mvh

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jag är inte så snabb med uppdateringarna och även byggtempot är lite väl långsamt men båtar och familj och jobb tar sin lilla tid.





Bärarmarna har iaf kommit på plats i bak och det hela ser ut att fungera, ev så kommer jag att sänka övre infästningarna då de troligen sitter ngt högt då stötdämparna är ngt kortare en vad jag från början räknat med men det får vi ta om ett tag när bilen står på hjulen.


Jag har plockat bort servopump och ac från motorn så remkretsen behöver konstrueras om. En spännrulle har kommit på plats och planen är att antingen spänna remmen genom att flytta generatorn alternativt genom en ytterliggare spännrulle.


_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Cooper Killen skrev:
Bärarmarna har iaf kommit på plats i bak och det hela ser ut att fungera, ev så kommer jag att sänka övre infästningarna då de troligen sitter ngt högt då stötdämparna är ngt kortare en vad jag från början räknat med men det får vi ta om ett tag när bilen står på hjulen.

Om det innebär "problem" med att sänka fästena, så finns det längre top fästen att montera.
Kul att se att det rör på sig thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Libell skrev:
Cooper Killen skrev:
Bärarmarna har iaf kommit på plats i bak och det hela ser ut att fungera, ev så kommer jag att sänka övre infästningarna då de troligen sitter ngt högt då stötdämparna är ngt kortare en vad jag från början räknat med men det får vi ta om ett tag när bilen står på hjulen.

Om det innebär "problem" med att sänka fästena, så finns det längre top fästen att montera.
Kul att se att det rör på sig thumbs up


Ok det kan ju vara en lösning, vad finns det för längder på dessa? så kan jag måtta lite.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Cooper Killen skrev:
Libell skrev:
Cooper Killen skrev:
Bärarmarna har iaf kommit på plats i bak och det hela ser ut att fungera, ev så kommer jag att sänka övre infästningarna då de troligen sitter ngt högt då stötdämparna är ngt kortare en vad jag från början räknat med men det får vi ta om ett tag när bilen står på hjulen.

Om det innebär "problem" med att sänka fästena, så finns det längre top fästen att montera.
Kul att se att det rör på sig thumbs up


Ok det kan ju vara en lösning, vad finns det för längder på dessa? så kan jag måtta lite.


Dom finns med 32, 55 och 70mm.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Libell skrev:
Cooper Killen skrev:
Libell skrev:
Cooper Killen skrev:
Bärarmarna har iaf kommit på plats i bak och det hela ser ut att fungera, ev så kommer jag att sänka övre infästningarna då de troligen sitter ngt högt då stötdämparna är ngt kortare en vad jag från början räknat med men det får vi ta om ett tag när bilen står på hjulen.

Om det innebär "problem" med att sänka fästena, så finns det längre top fästen att montera.
Kul att se att det rör på sig thumbs up


Ok det kan ju vara en lösning, vad finns det för längder på dessa? så kan jag måtta lite.


Dom finns med 32, 55 och 70mm.




Vad bra, då skall jag mäta framöver så kommer det en beställning till dig

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Bygget fortskrider och jag är i pricip klar med remkretsen, det som återstår är att jag skall konstruera en spännrulle gärna med ngn form av fjäderbelastning eller manuell justering för att sträcka upp remmen.
Vi får se vad som kan presteras under veckan.

Jag har ju som sagt kylaren ifram och motorn ibak hur skall jag koppla in expensionstanken? Skall jag sätta den i bak vid motorn eller vid kylaren? Här är jag osäker på hur detta skall kopplas in på bästa sätt. Är det ngn som byggt en mittmotorbil alternativt rallycross stuket med kylaren bak och har lite tips så vore det tacksamt.
Expansionstanken har sitt tillflöde vid vattenpumpen vad jag vet och luftningen/expansionsledningen i överkant på kylaren orginal men det blir en lång slang från kylarens överkant som dessutom måste gå via golvet om jag skall koppla in den där, känns som att det borde vara bättre att sätta den på motorn på ngn bra plats.

Fundera fundera

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Såg någon Volvo som hadde ett fram och ett bak.
Borde bli mindre risk för luftfickor.

_________________
Gerhard Petersson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Kärl fram och luftnippel på högsta punkten bak?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jaha, tänkte bjuda på lite uppdateringar så ni som kollar till denna tråden inte tror att projektet somnat

Detta bygge klassar väl in som en av rejsas många pallbocksräsers ingen nämnd och ingen glömd.

Nu har jag prioriterat att bygga lite och tycker att det är riktigt kul, framför allt har jag delat in projektet i mindre faser som är klart rimliga att genomföra på ett par kvällar så att det hela blir överblickbart vilket är en stor morot för att faktiskt färdigställa denna bil.





Blev lite fix med monteringen av F1 speglarna, blev riktigt bra och man ser faktiskt bättre i dessa än i minins orginalspeglar (jag har ju en riktig mini att jämföra med)



Trots att dessa speglar är någon kinakopia så tycker jag de verkar välgjorda och lätta, det som blir spännande att se är hur speglarna kommer vibrera eller liknande när bilen sedan körs.



Jag har plockat bort servopumpen och AC-pumpen vilket gjorde att jag fick ändra om remkretsen en aning, i detta ingick att konstruera om remspännaren. Denna skall få lite färg på sig vad det lider men väntar med detta till jag ser om fästet kanske behöver agera fästpunkt till ngn kabel eller rör.



Ett välfyllt motorrum.....eller fd baklucka och baksäte, insug är blästrat och monterat. Mer saker skall in här men jag funderar lite på om bakrutorna skall vara transperanta eller kanske lätt tonade lite beroende på om det skall vara tydligt vid en första anblick att detta är en kraftigt modifierad mini eller lite mer sleeper



För ett par år sedan togs prototypen till växellänkaget fram och nu var det dags att bygga den riktiga mekanismen, det tog några kvällar men jag är mycket nöjd med resultatet.



växellänkage från en annan vinkel, jämför gärna med tidigare länkage i tråden. Även här skall det till lite färg och andra skruvar men lägena känns riktigt tighta och fina, det ända jag inte löst är backspärren men jag har en idé där vi får se.



Turbon som sitter provisoriskt upphängd för att testa ut lite stag och kommande projekt oljetryckrör och vattenrör, finns anledning att återkomma till denna hörna då det kommer hända en hel del här.



Oljereturröret är klart men endast delvis monterat, specialtillverkat även här. Bredvid syns oljestickan som Scania fått bidraga till, gjord som en stålvajer och mycket flexibel, perfekt till denna installation där det är trångt.

Det var allt för nu, återkommer när det finns något mer att visa.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Allt ser riktigt snyggt ut! Blir en riktigt ball bil.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jaha, lite nya uppdateringar!

Nu har jag än mer detaljerat försökt planera projektet i olika faser så att jag på ett bra sätt kan jobba av del för del och inte stå utan rätt skruvar eller avsaknaden av någon annan del när jag är i garaget. Veckans jobb blev således att börja få ihop rördragningen till kylvatten.

Jag fick hem en låda med div siliconslang och var hos lokala VVS firman för att införskaffa div kopparrör. Jag har dessutom skaffat ett expensionskärl från Volvo XC70 som är smidigt samt att det finns olika lock (alla volvolock från 240 och frammåt passar thumbs up )


Det passar som tänkt


Återstår lödning, målning och klammor.


Vad gällande målning, är det ngn som vet vad man kan måla med? tänker på att det både är kopparrör samt att det blir säkert 100 upp till 110 grader.


Jag tänkte ansluta returen från värmepaketet till T-korset på denna bild, sen tänkte jag köra med en strypventil för värmeregleringen. Skall man sätta den här eller på utgående från motorn.........


Det syns inte så bra men här blir det trångt, blir nog till att montera lite skyddsplåtar mellan downpipe och vattenslangarna.


Efter en del fixande och trixande kom jag fram till att jag saknade 1st 45 graders kopparböj samt en 90graders siliconböj. Men bättre det än att ha massa överblivet material skräpande.

Nu är det lödandet som återstår samt ngn form av krage på rören så inte slangarna sticker iväg. Antingen får man löda dit en stålring som jag sett en del göra eller så får man kraga röret. Man skulle haft en rörvals men det har jag inte och har inte sett ngn att hyra........Är det någon som har i stockholm som man kan låna för en flaska dricka eller liknande?


vart sätta expensionstanken? får och vågar man ha den i bilen? Bra plats annars.


Jag tror den kommer få bo här. Tanken är att borra och sätta ett uttag för luftnippel vid termostathuset som jag tror sitter i högsta punkten. Tillrinningen får bli till orginalröret för värmepaketets retur som går in i baksidan av pumpen.


Blev sugen på att sätta dit lite karossdelar, men det får vänta lite men bred om rumpan kommer den att bli


En regulator av ställbar modell inhandlad till när det är dags att bygga soppasystem.


Drivaxlarna fick jag iväg för kortning och bearbetning av nya splines så kanske de kan komma ihop med alla dess delar inom kort.

Mer saker ligger och väntar men det tar vi nästa uppdatering.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
J.Lundgren
Bjuv
Här sen Aug 2008
Inlägg: 166



Riktigt grymt bygge
Stort ha begär på den där, ska den säljas så hör av dig

//Jim Lundgren

_________________
Jim Lundgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
19 besök senaste veckan (196306 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande