Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
7 besök senaste veckan (196290 totalt)
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



SÅnt galet bygge, men ändå så himla RÄTT! thumbs up thumbs up thumbs up



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Liten uppdatering.
Denna vecka har det mest jobbats med småsaker som knappt går att visa på bild

Min plan är att tillverka alla småfästen etc för saker som skall sitta i bak och sedan lacka alla dessa saker samtidigt och montera med slang mm.



Expensionstanken har hittat en plats på det bakersta ramröret. Jag kommer borra ett hål för avluftning bredvid termostathuset i toppen samt använda värmepaketets gamla returledning som får stå för påfyllnaden i systemet. Pumpens anslutning för exp-tanken sitter sämre till så den får jag plugga.



Oljekylaren har fått sin placering och alla fästen tillverkade, den kommer få sin luft via vänstra scoopet så det borde bli effektivt. Jag har dock ytterliggare en kylare som är för växellådan, den är ganska liten till formatet men jag har absolut ingen aning i nuläget vart jag skall placera den (Bilder kommer i nästa uppdate) frågan är om jag skall sätta den vid bakluckan och sedan leda fram luft via rör det finns ett bra ställe men där kommer diffusorn att sitta så där vill jag helst inte ha den.



Förutom att tillverka fler fästen till olika saker så tänkte jag bygga tryckrör, min tanke är att bygga i 2,5" då det inte känns nödvändigt med grövre, vad tror ni? Måste mäta och beställa lite slang och rör så får vi se vad det slutar med.

Mycket mer händer i kuliserna men det får ni se en annan gång

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
I förra veckan anlände drivaxlarna från kortning och bearbetning av nya splines. Det blev inte så mycket mer gjort än att prova att längden blev bra samt att sätta dit knutarna och damaskerna sedan saknades skruv och band till bälgarna.
Denna vecka finns monteringsdetaljer införskaffat så troligen sitter de på bilen inom kort.




Snygga, hoppas de håller


Som handen i handsken!




Här förstår man att drivaxlarna är ganska korta.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Lite nya bilder och info att bjuda på

senaste veckorna har mest handlat om kylarrör och tryckrör etc, svårt att ta bilder på men här kommer några iaf.


Kylvattenrören i bak vid motorn har kommit på plats, jag tycker att kombinationen med blå siliconslangar och silvriga rör blir snyggt. Kranen på ena röret är "värmereglaget" till defrostern.


Tryckrören är uppmåttade och på svetsning så om någon vecka kommer de förmodligen kommit på plats.
Det blir "rörigt värre", sikten i innerbackspegeln kommer bli sämmre

Jag tror jag kommer lacka rören typ sidenmatt svart då jag tycker att högglanspolerade är lite väl mycket blingfaktor.


Jag har ondgjort mig över vart jag skall placera växellådsoljekylaren, nu efter en del funderande så kommer den få bo vid det högra luftintaget i bakskärmen.

Bygget rullar vidare och målet nu är att vattensystem och alla oljekylare samt slangdragningar skall göras klart.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Tänkte bjuda på en liten uppdate här nu när sommaren börjat gå mot sin ände och det förhoppningsvis kan bli lite timmar i garaget istället för badstranden och skärgården



Förra veckan byggdes avgassystemet klart till 95%, det blir väldigt kort och ganska trångt.
Från turbon mynnar det ut i 3" rör som sedan går in i en 100 cells racekatt.
Ljuddämpningen får Apple dämparen stå för vilket tillsammans med katten hoppas räcka till. Det som återstår är slutpipan som jag tar när karossdelarna kommit på plats så den hamnar snyggt. Nästa steg är att slipa till ngr svetsar, måla och sedan linda röret med avgasbandage. Skall man linda katten eller skall man tillverka en värmeskyddsplåt istället?



Dämparen ligger på tvären på gummi fästen, bullrigt blir det säkert men ngn komfort har det aldrig varit tal om i detta bygge



Ibland blir det till att göra om och göra rätt, kylvattenröret ut från termostathuset får inte plats mellan motor och avgasröret där det satt så fint. antingen får det bli ett längre rör som går på andra sidan turbon eller att svetsa om termostathuset med en krök.



Svårt att ta en bra bild, men tryckrören är svetsade och lackade halvatt svart vilket blev supersnyggt tycker jag. Allt är på plats med slangar, rör och klämmor.



Nästa steg är att dra kylvatten och olja till turbon.



Rörigt värre! Bilden tagen innifrån kupén där ser man att returolja samt vatten är draget från turbon.
Här sitter sedan en skiljevägg så man inte ser detta, men det skall vara ganska enkelt att plocka bort för att kunna skruva med motorn och de saker som sitter i framkant.

Denna vecka blir det mer fix, tanken är att jobba av alla små fästen och annat som skall lackas när det är klart.

Prioordningen ser ut som följer och skall betas av vartefter.
- Bränslesystem (Tank, pump, rör, fuelrail, mm)
- Bromssystem (rör och slangdragning, bromsok och fästen, handbromsvajer)
- Elsystem (Kabeldragning, motorel, belysning, instrumentpanel)
- Kaross (täckplåtar, rutor, karossdetaljer)
- Övrigt (inredning, allt som man glömt bort )

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Kul att se att det rullar på thumbs up

Tänkte på en sak när jag såg nedan bild, det ser ut att vara ett stumt rör till vattenkylningen av turbon, jag skulle rekommendera åtminståne en liten bit slang eller något som tillåter flex då grenrör mm ändrar sig med värme samt lätt att det frestar på och går sönder annars.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Hehe, längst till vänster i bilden ser du kopplingen på röret som möter en 2dm lång pressad slangbit (syns inte) som ligger lite i vinkel för att kunna röra sig. Så din iakttagelse var korrekt utan att du såg det i bilden 😀

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Cooper Killen skrev:
Hehe, längst till vänster i bilden ser du kopplingen på röret som möter en 2dm lång pressad slangbit (syns inte) som ligger lite i vinkel för att kunna röra sig. Så din iakttagelse var korrekt utan att du såg det i bilden 😀


Prima! thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Trots att bilen ser mer och mer färdig ut så finns det massor att göra så det pillas vidare, jag har under veckan tillverkat tankband för att hålla tanken på plats samt lite andra fästen till div pryttlar. Min förhoppning är att jag inom kort fått tank och pump samt filter på plats. Vi får se om jag bjuder på ngr bilder efter kvällens meck

Listan är lång men det känns bra att stryka punkt efter punkt och se hur det hela fortskrider.

Ngt som närmar sig med stormsteg är elsystem och med det alla funderingar kring vilket sprut jag skall köra. Motorn är ju ingen jättespecial men att sätta dit orginalsprutet tar emot även om det klart vore billigast.

Fortsättning följer!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Cooper Killen skrev:
Motorn är ju ingen jättespecial men att sätta dit orginalsprutet tar emot även om det klart vore billigast.

Fortsättning följer!


Trionic 5.5!

bästa du kan få. toppavancerad spikavkänning som dessutom är separat avkänning per cylinder är ju partytricket. finns massvis med andra bra funktioner som laddtrycksbegränsning i 1a och 2an (separat, mao kan du ha 0.7bar i 1an och 1bar i 2an )

Autotuna tändning och bränsle.

ja herregud det är så mycket funktioner så billigt så ja..

finns dessutom en del färdiga program till saabmotorerna.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
M.Broberg skrev:
Cooper Killen skrev:
Motorn är ju ingen jättespecial men att sätta dit orginalsprutet tar emot även om det klart vore billigast.

Fortsättning följer!


Trionic 5.5!

bästa du kan få. toppavancerad spikavkänning som dessutom är separat avkänning per cylinder är ju partytricket. finns massvis med andra bra funktioner som laddtrycksbegränsning i 1a och 2an (separat, mao kan du ha 0.7bar i 1an och 1bar i 2an )

Autotuna tändning och bränsle.

ja herregud det är så mycket funktioner så billigt så ja..

finns dessutom en del färdiga program till saabmotorerna.




Jo detta är ju ett alternativ, vet du om det finns ngn förteckning/beskrivning vad som åtgår för att köra ett sådant sprut samt vilka årsmodeller som man plockar detta ifrån? Gärna ett kabelschema där man vet anslutningar etc vore fint oxå. har kollat nätet förut men hittar inte vad jag söker.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Cooper Killen skrev:

Jo detta är ju ett alternativ, vet du om det finns ngn förteckning/beskrivning vad som åtgår för att köra ett sådant sprut samt vilka årsmodeller som man plockar detta ifrån? Gärna ett kabelschema där man vet anslutningar etc vore fint oxå. har kollat nätet förut men hittar inte vad jag söker.



900/9-3 94-99 (alla bilar med röd tändkasett från 94 rly)

är knepigare att plocka från 9000, på 900/9-3 är det en separat kabelhärva till motorstyrningen så allt är is amma gärva. på 9000 är det lite blandat

http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/130723-9k-92-2-0-i-blir- . . . .

här är en kille som gjort det på en långmotor iofs.

ska försöka hitta all dokumentation. har lite rörigt på datorn.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Blev en kort garagekväll igår men ändå ganska mycket gjort.




Har äntligen hittat en placering till transmissionskylningspumpen det börjar bli platsbrist men tur att antalet komponenter som skall på plats inte är så många till. Bockade till ett fäste igår som jag tror blir bra. Senare skall det snyggas till men det får bli i ett sammlat grepp med ett antal komponenter.



Burk till vevhusventilationen, denna burk kommer kunna köras både öppen och sluten så man kan besiktiga



Defrostern/värmepaketet har suttit i bilen en tid men nu var det dags att dra in luft till denna enhet. När jag byggde i ordning karossen svetsade jag igen samtliga orginalanslutningar då de inte skulle fungera ihop med större och bredare hjul bla. Nu vart det att klura lite på vart röret skulle placeras och så fram med hålsåg 85mm! Det som inte syns på bilden är hålet men det blev bra. Lite färg på alla "rena" ytor så blir det montering nästa gång.



De nytillverkade tankbanden på plats och infästningshål borrade, dock måste jag svetsa om tankpåfyllningsröret då denna inte får plats som tänkt.



Nästa huvudbry är bränslepump och filter, jag kommer använda rörhållare för hydraulik som jag modifierat för att få in en gummiremsa mellan gållare och pump/filter (fler bilder kommer) men vart skall jag placera dessa? Det finns endast plats i motorutrymmet (för långt ifrån tanken), i bilens kupé (Får man ha dem i en låda i bilen?) eller i fram vid tanken (men inte i höjd med tankanslutningen isf på torpedväggen) Detta tål att kluras på.



En inspirationsbild skulle igentligen tagit en när jag tog bort flippfronten men avsaknaden av garagepolare denna torsdag omöjligjorde detta.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Hej, hur går det för dig? Det ser jäkligt fränt ut, Har du fått provköra den något ännu?

Själv kan jag konstatera att mitt projekt står iskallt still i min verkstad, men en vacker dag innan jordens oljeresurser är slut ska jag få minin att starta...

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Yaskin skrev:
Hej, hur går det för dig? Det ser jäkligt fränt ut, Har du fått provköra den något ännu?

Själv kan jag konstatera att mitt projekt står iskallt still i min verkstad, men en vacker dag innan jordens oljeresurser är slut ska jag få minin att starta...


Hej hopp, tyvärr kan jag konstatera att projektet nästan stått helt still sedan förra uppdateringen. Anledningen till detta är bla att vi fått en till liten grabb samt att vår 3åring där hemma har varit i en hyffsat intensiv fas under slutet på graviditeten (mycket känslor och "kan själv" när man är 3år )

Så provkörning och sådant har det inte hänt mycket med tyvärr, min förhoppning är dock att nu kunna få lite mer tid i garaget nu när familjen landat lite.

Innan pausen betades sak på sak av från listan så det ser allt ljusare ut med projektet men jag får återkomma när det finns ngt att visa.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Åren går och det tar tid att bygga bil. Bilen har varit undanställd i perioder då intresse och annat sinat eller prioriterat ner projektet, men målet att bygga klart har hela tiden funnits.

Utan att säga för mycket så kan man säga att det är mycket nära nu 😄

Häromdagen fylldes samtliga vätskor på, broms och koppling luftade, oljetryck kördes upp. Nästa steg är att göra en basmapp och prova att starta upp.

Kanske den går att provköra innan vintern och sedan göra sfro 2 ch bes mm för att komma ut under nästa år.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Cooper Killen skrev:
Åren går och det tar tid att bygga bil. Bilen har varit undanställd i perioder då intresse och annat sinat eller prioriterat ner projektet, men målet att bygga klart har hela tiden funnits.

Utan att säga för mycket så kan man säga att det är mycket nära nu 😄

Häromdagen fylldes samtliga vätskor på, broms och koppling luftade, oljetryck kördes upp. Nästa steg är att göra en basmapp och prova att starta upp.

Kanske den går att provköra innan vintern och sedan göra sfro 2 ch bes mm för att komma ut under nästa år.


Fan va kul .
Håller tummarna att det går vägen , och kul att du behöll den och inte gjort dig av med den . Skall bli kul å se färdig . Ballt med monsterminis 🤘🏻

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Ooooh, tillbaka från slummern. Kul! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Här kommer en trådlyft, det går inte fort eftersom man inte har tiden som när man va 20år men senaste året har milstolpar verkligen radats upp.

Nu går motorn och rent teoretiskt går bilen att köra, vill dock inte ta ut den med r-däck i snön eller på lerig landsväg vilket denna vinter varvat så första turen så man får hålla sig liiiiiite till

Närmast skall sfro komma på besök, sedan hjulinställning och bromsning av motorn så snart om allt lirar så blir det
Kanske kan hoppas på att få köra på gatan i år.





_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



fan va häftigt

_________________
henrik nielsen
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Den är så ball!

Cooper Killen skrev:
Närmast skall sfro komma på besök

Jag såg att de varit där...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
7 besök senaste veckan (196290 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande