Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19   >>
19 besök senaste veckan (196306 totalt)
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Christian Carlsson skrev:
Cooper Killen skrev:


Conny Ljungfeldt i Tore Helles superkoja


Hejsan,
jag trodde att det var Tore Helle som konstruerade Viking och superkojan, men fick det senaste numret
av tidningen MotorSport i veckan. I denna fanns en artikel om en freelance designer vid namn Len Terry.
Rubriktexten var lite smårolig:
"Colin Chapman and I came from different planets. We admired each other but were not on the same wavelength.
He didn't appreciate my sense of humour, and I didn't appreciate his lack of one".


I alla fall, ett utdrag ur texten:
After an attempt to sell build-it-yourself car plans failed, Len worked on a Porsche-powered silhouette Mini racer;
when it won its championship, owner Tore Helle asked him to design him an F3 car, the Viking.
once again money ran short and a good design faltered, leaving Len out of pocket.......

Lite historia, om det finnes intresse....


Gammal racinghistoria tycker jag är roligt särskillt eftersom jag tycker att äldre racerbilar e riktigt kul thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
3h med vikelkapen och en hel del plåt bortkapat, detta är resultatet av helgens meckande. Jag provade oxå in min bakvagn och den kommer att bli jättebra i bilen dock så är det lite ont om plats när det gäller bärarmarna så när jag får mina upprights så skall det börja måttas och de kommer inte bli långa. annars blir bilen bredare än vad den e lång









Jag passade även på att ta bort en del dekaler.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
hello!

Nu var det länge sedan jag skrev ngt om hur det går med bilen, men det har varit mycket på gång så jag får väl skylla på det helt enkelt. Jag har skaffat garageplats äntligen thumbs up efter en massa letande så hyr jag en plats i ett stort garage i Tungelsta ca 15min hem ifrån och det är ju bra, vad gäller bilen så har den mesta tiden ängnats åt att slipa bort gammalt spackel och ta bort gamla fästen mm. Många hål från div skruvar och poppnitar har även svetsats igen samt att buren kompleterats med div "Toyotastag" bla. Bilder kommer till helgen då buren troligtvis är färdig. Jag har även tagit en tur till TR bilskrot i älta och inhandlat styrspindlar och div bromsdetaljer mm. Det som börjar närma sig härnäst är att bygga bärarmar fram och bak samt upprights till i bak. Nu på fredag så tänkte jag va ledig så det blir nog en hel del meckande gjort då.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare

Detta är början på mina bakre upprights som jag bygger, de baseras på lagerhållaren från en sierra xr4i och det blir sånna bromsar som kommer att hamna bak.

De ser lite saggiga ut men när blästern fått bekanta sig med dem samt ett dopp i färghinken så blir de snygga.

Div nya stag som tillkommit eller bytts ut.



Det nya krysset som tillkommit då jag blev tvungen att banta det befintliga krysstaget, samt ett tvärstag där bältena ska sitta i.

Jag har kapat bort de gamla breddarna då de inte va så snyggt monterade av tidigare ägare. Jag har ängnat mycket tid åt att svetsa igen alla gamla borrade hål samt tagit bort tidigare modifikationer mm.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Klyftigt av dig att använda Sierrans lagerhållare till bakvagnen. Det är nog samma som många Sevenbyggare använder när de bygger DeDionaxel.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



tvåtaktsmicke skrev:
Klyftigt av dig att använda Sierrans lagerhållare till bakvagnen. Det är nog samma som många Sevenbyggare använder när de bygger DeDionaxel.


Helt riktigt, men även när man bygger delad bakvagn faktiskt.

_________________
Göran Karlsson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jo det var en inte helt dum idé som jag fick av ngn på monkeytoys locostforumet dock så tog jag bara själva lagerhuset medans de flesta tydligen kapar bort fästet som lagerhuset sitter skruvad i oxå. Men då blir spindlarna bara ännu tyngre och det finns ingen anledning att behålla den delen.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Nu sitter bakvagnen i bilen! Den kommer dock att komleteras med hjulupphängningar mm.
















Rätt så brutal utan ngr spoilers!!!!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Underbart bygge! thumbs upthumbs up
Ska bli riktigt kul att se det färdiga resultatet!

mvh

_________________
Mattias Widar
Citera
a_a86
Skurup
Här sen Feb 2004
Inlägg: 15



Hur går det med bygget?

Jag har målat min koja nu! Så nu ska den sättas ihop och så fattas jag en packbox o lite sånt smått...



Hoppas på fler bilder...

_________________
//Anders Andersson

http://www.kip-racing.tk
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
a_a86 skrev:
Hur går det med bygget?

Jag har målat min koja nu! Så nu ska den sättas ihop och så fattas jag en packbox o lite sånt smått...



Hoppas på fler bilder...


Just nu så väntar jag på lite delar som är beställda samt att div hjulupphängningsdetaljer skall lämnas bort för bearbetning. Sedan så byter jag garage i dagarna så det dröjer nog ngn vecka eller så innan ngt händer igen.


Vad blir det för färg på din koja da? Ngr bilder?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
a_a86
Skurup
Här sen Feb 2004
Inlägg: 15



Den blev gul och så blir de nog mattsvart motorhuv. Hur lägger man upp bilder här?

_________________
//Anders Andersson

http://www.kip-racing.tk
Citera
Mops
Landskrona
Här sen Jul 2004
Inlägg: 8



Tjena, har lite "teoretiska" funderingar på att bygga en mini med mc-motor från Zcars och hittade din tråd här. Hur går det? Det ser minst sagt jävligt intressant ut... Hur hade du tänkt få den genom landsvägsregistreringen? Hur hade du tänkt lösa problemet med tillåtet effekt/vikt förhållande? (15kW/100kg). Stod i början på din länk att målet var 300bhp(250?)/600kg (Vad kan det bli olättat med förare, halv tank och lite annat? 750?)... Blir inte det hmm ... (250x0.736)/750= 25kW/100kg ??? Går det att komma runt på något sätt?

och sedan... Fleeeeer biiiiiiilder snäääääällaaaaaa!!!!!

//Mops, LA

_________________
Johan Svensson
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



JAAA jag håller helt med Mops!! Lite mer uppdateringar!! Man är ju nyfiken som f-n!!

Att besikta en mini med mc-motor borde väl gå om man bultar hela baksätet fullt med blyviktet för dagen...

Håller själv på med en mini med swiftmotor och turbo... så du kan ju låna mitt bly när det blir dax...

300hk känns ju svårt att kunna få igenom med att lasta bly i bilen, men med lägre laddtryck och mindre kusar på pappret borde väl kunna lösa det?

/ Andreas

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Uppdateringar kommer troligen redan efter helgen, pga att jag bytt garage och varit på semester mm så har inte så mycket hänt under sommaren:(

MOPS!
Vad gäller dina uträkningar så är de helt riktiga, motorn kommer att förbli ganska org inf första besktningen så att på pappret kommer den inte ge mer än 165hk, målet är att bygga bilen så lätt som det går och sedan får jag anpassa med bly för att matcha effekten. sedan så kommer jag skrämma upp maskinen lite till efter det att bilen godkännts och då tror jag på ca 300hk för att den skall bli så körbar som möjligt, men vem vet det kanske blir mer.

Andreas!
Vad det gäller motorval så ville jag använda ngt beprövat motorpaket och då föll jag för Saab, mycket vrid och bra effekturtag utan att det kostar skjortan. Mc motor hade varit kul men för dyrt i dagsläget när det gäller min ekonomi. Z-cars kitten är rätt balla dock tror jag att det skulle va mycket svårt att besiktiga en sådan skapelse i Sverige, i GB så reggar man bara som "koja med ny motor" vilket inte går i Sverige.
När det gäller att låna bly så hör jag av mig när det blir aktuellt.......
Är det din bil som finns med på MCS hemsida? Lägg upp din bil här så vi andra får betrakta skapelsen.

Försöker slänga upp lite fler bilder efter helgen.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
ok då var det dags för lite nya bilder, somsagt tyvär så har inte det hänt allt för mycket sedan sisst men lite har man ju hunnit iaf.


Mina nya fälgar! 13x7" Alleycat magnesium med nya 205/60 däck. Anledningen till att det blev nya fälgar var flera, dels så var planerna från början att bygga på kojabultmänster dvs 4x4" men den planen övergavs pga det lilla utbud av fälgar som finns, sedan så var de tidigare fälgarna aningens för breda.

Inga jätterejsiga däck men bra att måtta på och gillas även av bilprovningen.

Med den här str (profilen) på hjul så kan jag få på ett par 15" med lågprofil om jag vill och det ger ju en del möjligheter.

Arbete med en del rost och dåliga gamla rostlagningar i golvet görs enklast på sidan! Jag klarar med lätthet att lyfta karossen på sida så den kan inte väga mer än ca 150-200kg just nu.

I helgen så byggdes fästen till flippfronten, eftersom tank mm hamnar fram så är det smidigt att kunna tippa fronten så den är både tippbar samt väldigt lätt att demontera hela själv vid större servicear.

om ngr timmars arbete så är bottenplattan skrapad och plåtren och då hoppas jag att äntligen bussningarna dykt upp till bärarmarna så att jag kan börja bygga på dem.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Då har man äntligen börjat bygga bärarmar mm. Efter en lite shoppingtur häromdagen så använder jag samma inre bussningar som Westfield har i sina kit, dvs gummi metallbussningar och ute vid hjulen sitter det Uniballs. Så efter att ha handlat lite hydraulstålsrör och ngt precitonsstålrör för bussningarna så började jag bygga. Bakre bärarmarna blir riktigt korta men det är ända sättet att få plats med grejerna. bilder kommer så småningom när det börjar bli färdigt.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



BILDER!!!

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Det kommer bilder var så säker men just nu så tillbringar jag mer tid i garaget än framför datorn så du/ni får vänta lite.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Mops
Landskrona
Här sen Jul 2004
Inlägg: 8



För mänsklighetens och min mentala sinnefrids skull, GE OSS FLER BILDER NUUUUU!!!!

_________________
Johan Svensson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Mops skrev:
För mänsklighetens och min mentala sinnefrids skull, GE OSS FLER BILDER NUUUUU!!!!

Här kommer lite bilder på bygget som fortskrider sakta men säkert, vad har då hänt sedan sisst? Jo bakramen har kompletterats för lite nya fästen och motorn har som synes hittat sin plats och den passar Dock så är det rätt kraftig vinkel på drivaxlarna i nuläget och det finns inte direkt ngn plats att flytta fram motorn ytterliggare. Bärarmarna i bak börjar ta form men det är här det strular som mest Först och främst så skulle hjulnaven och skivorna borras om till 4x100mm bultdelning för att passa de främre naven samt att kunna använda mina fälgar, men killen som skulle hjälpa mig med det dröjde närmare 4v på sig att fixa detta och sedan så tar han och får ngn slags hjärnblödning och borrar fel på kuppen så nu måste jag ha tag i 2st andra hjulnav till sierra för att kunna få detta fixat. Problem nr 2 är att jag fått fel bussning till fel rör eller så vilket gör att bussningen gick snyggt i till 2/3 delar och sedan så blev den mos
Så jag tog en paus från bilen för att fixa lite annat under tiden. Bla så har jag byggt ett blästerskåp och lyft ur motor och framvagn ur min andra koja.

Stötfångaren som jag köpte nyligen tydligen till lady cup koja men med lite modifiering så kommer den bli perfekt, bla så måste jag flytta ut luftintagen till bromsarna för att de inte skall ta i mina gångjärnsfästen när man tiltar fronten. jag fick även tag i en flång ny baklucka i glasfiber.

Stolar och rattstång på plats, skönt när det lirar bra, rattstång från koja som är lite och smärt sedan så valde jag att bygga fasta stolsfästen ist för att köpa ngt specialfäste. Nästa projekt med inredningen blir att flytta pedalstället och fundera ut hur jag skall göra med växelspaken. Jag har vissa funderingar på om det skulle gå att bygga om växellänkaget till vajerstyrt, ngn som gjort det och vet ngt?




Sart fylld av resenärer.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
<<   1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19   >>
19 besök senaste veckan (196306 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande