Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 136, 137, 138 ... 158, 159, 160   >>
12 besök idag (690347 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Har 2st frågor

Fråga 1: Kan man smacka dit en M3E46 bakvagn bolton på en E46 318?
Om inte vad behöver modifieras?

Fråga 2: Passar M3E46 bromsoken samt skivorna bolton på främre E46 318 spindeln?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



robber skrev:
Har 2st frågor

Fråga 1: Kan man smacka dit en M3E46 bakvagn bolton på en E46 318?
Om inte vad behöver modifieras?

Fråga 2: Passar M3E46 bromsoken samt skivorna bolton på främre E46 318 spindeln?


1. Komplett bakvagn passar i karossen, däremot lär du ha en kardan som passar mot M3 diffen då de är 210 diff.

2. Nix bromsoken pasar inte mot spindeln, blir fel offset, aldrig provat själv men vad jag förstår ska de gå hyffsat lätt att modifiera så det passar. Men har du inte köpt M3 bromsar så skulle jag rekommendera 330 bromsar istället, de är ungefär lika stora och passar bolt on. (bara M3 CSL som är ännu större). Kolla realoem eller bmwfans.info så har du mått och reservdelsnummer på grejerna.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Newberg skrev:
robber skrev:
Har 2st frågor

Fråga 1: Kan man smacka dit en M3E46 bakvagn bolton på en E46 318?
Om inte vad behöver modifieras?

Fråga 2: Passar M3E46 bromsoken samt skivorna bolton på främre E46 318 spindeln?


1. Komplett bakvagn passar i karossen, däremot lär du ha en kardan som passar mot M3 diffen då de är 210 diff.

2. Nix bromsoken pasar inte mot spindeln, blir fel offset, aldrig provat själv men vad jag förstår ska de gå hyffsat lätt att modifiera så det passar. Men har du inte köpt M3 bromsar så skulle jag rekommendera 330 bromsar istället, de är ungefär lika stora och passar bolt on. (bara M3 CSL som är ännu större). Kolla realoem eller bmwfans.info så har du mått och reservdelsnummer på grejerna.


TACK!
Precis vad jag ville höra.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
E34567

Här sen Nov 2016
Inlägg: 65



Hej! Har sökt en massa men det är väldigt mycket olika svar så jag försöker fråga här och se om någon vet;

Har en e34 med 210 diffen, öppen. Jag har gett upp mina försök att hitta en 750-diff och letar nu bredare. Som jag förstått det så ska själva spolen från övriga 210-hus gå att passa in i min, alltså kan man köpa LSD-delen från en e39 m5 och passa in denna i min öppna diff?

Har jag rätt för mig om att jag kan leta efter spolen från 210-diffar från e36/46/39/60/62 etc eller finns det mer att tänka på?

Hela diffen från dessa ska vara problematiskt med krav på ombyggnad men själva spolen är samma passform i alla?

Har hittat renoverade och förstärkta e39 m5-spolar med 40% broms på eBay för runt 6-7k och detta verkar då vara det bästa och mest ekonomiska i det långa loppet. Finns orörda orginalspolar med för mindre pengar men ska man betala en verkstad för att installera spolen i min är det nog värt det extra för en renoverad som kommer hålla och trevligt med lite aggressivare lås.

Ursäkta mitt spretiga inlägg..

Mvh

_________________
Isak Wiberg
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Behöver lite hjälp, håller på att bygga en S54B32
saknar remhjulen till den, tänkte svarva egna och behöver lite mått.
behöver dia på vevaxelhjulet utv. mått mätt över rillorna,
har de övriga tror jag..

Generator dia 57mm
Servopump 120mm
Vattenpump 115mm

så om nån vänlig själ kanske har ett löst hjul att mäta på eller kolla om de andra verkar stämma så vore jag tacksam.

hur profilen ska se ut för remmen har jag.


_________________
Robert Aronsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



robbansson skrev:
Behöver lite hjälp, håller på att bygga en S54B32
saknar remhjulen till den, tänkte svarva egna och behöver lite mått.
behöver dia på vevaxelhjulet utv. mått mätt över rillorna,
har de övriga tror jag..

Generator dia 57mm
Servopump 120mm
Vattenpump 115mm

så om nån vänlig själ kanske har ett löst hjul att mäta på eller kolla om de andra verkar stämma så vore jag tacksam.

hur profilen ska se ut för remmen har jag.




Hej, kollade remskivor jag har liggande, de har samma diametrar som du skriver+ att skivan på veven har diameter 116mm och AC skivan som sitter framför är 112mm.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Kanon! Tusen tack!
om du har skivan löst, skulle du kunna mäta var navet sitter? samt totalbredd över båda skivorna?
Måtten A, B o C.





_________________
Robert Aronsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



robbansson skrev:
Kanon! Tusen tack!
om du har skivan löst, skulle du kunna mäta var navet sitter? samt totalbredd över båda skivorna?
Måtten A, B o C.






Hej. A=1mm, i stort sett helt plan.

B=26mm

C=54mm






//Lasse [/quote]

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Kanon!
Tack för hjälpen!

_________________
Robert Aronsson
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



Någon som vet hur stora M5/M6 (S85) gas-spjällen är??

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Funderar lite på SMG som sitter i 330. Nån som kört en? Är det nåt att ha? Nån som kört en på bana eller iaf lite inspirerat?

Inte M3 SMG då utan 325/330 versionen.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Hej, har troligtvis en icke fungerande ABS-sensor.. finns det något billigt diagnosverktyg som jag kan se vilken sensor det är..?
Bilen är en 323 ti -98..
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Sunk skrev:
Hej, har troligtvis en icke fungerande ABS-sensor.. finns det något billigt diagnosverktyg som jag kan se vilken sensor det är..?
Bilen är en 323 ti -98..


Har du tur så har systemet satt en felkod.

Ett enkelt/billigt verktyg som då kan läsa dessa interna BMW-felkoder är Carly for BMW (används i princip uteslutande till att koda om olika funktioner men har fördelen att den även kan läsa ut interna BMW-felkoder).

EDIT : Ok - såg nu att det måste vara en E36 vi pratar om. Tror inte OBD-uttaget är wirat med ABS-enheten (dvs l-linan är inte framdragen utan endast k-linan är framdragen) på flera (alla?) E36-modeller - så då lär ju ovan nämnda inte fungera. Så skippa ovan nämnda förslag



Finns ju alltid risken att tonringen har gått sönder (eller tonringen gick sönder först och tog sedan sönder sensorn). Men får man en felkod så vet man förhoppningsvis i vilket hörn man ska leta i eller göra en visuell inspektion i - och det underlättar ju enormt.

Jag är inte säker, men jag tror E36 CPT hade vanliga induktiva givare - dessa kan man i en nödsituation kolla om de överhuvudtaget lever med en vanlig multimeter (men ska man felsöka exempelvis en defekt tonring måste man ha ett oscilloskop för att se vågform och amplitud).

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



mr.b skrev:
Någon som vet hur stora M5/M6 (S85) gas-spjällen är??


Svarar mig själv "50mm"

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



är det nån som har 325 e36 utan ews elschema på pdf?? motorstyrning och mätarcluster specifikt eller allt

_________________
janne pettersson
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27



jägerjanne skrev:
är det nån som har 325 e36 utan ews elschema på pdf?? motorstyrning och mätarcluster specifikt eller allt


http://wedophones.com/Manuals/BMW/

Se om du kan hitta de du söker där

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



STS_Patrik skrev:
jägerjanne skrev:
är det nån som har 325 e36 utan ews elschema på pdf?? motorstyrning och mätarcluster specifikt eller allt


http://wedophones.com/Manuals/BMW/

Se om du kan hitta de du söker där

coolt, tack thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
janne pettersson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ska montera fjäderbensstag på en E46. Frågan är då - kan man göra det utan att fucka upp hjulinställningen? Den är helt original med m-sport chassie, jag vill hålla den så för stunden. Vill bara snabbt kasta i fjäderbensstaget så slipper jag packa med den i flytten och riskera att det aldrig blir gjort! Är det bara att låta bilen stå på hjul eller? Den har camber-pinnen kvar.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Nån som har ett schema på E46 styrbox kontakter? Främst kontakt som går till resten av bilen, ej motorn, behöver även samma för z4 e85 3.0

_________________
Robert Aronsson
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



SevenEight skrev:
Ska montera fjäderbensstag på en E46. Frågan är då - kan man göra det utan att fucka upp hjulinställningen? Den är helt original med m-sport chassie, jag vill hålla den så för stunden. Vill bara snabbt kasta i fjäderbensstaget så slipper jag packa med den i flytten och riskera att det aldrig blir gjort! Är det bara att låta bilen stå på hjul eller? Den har camber-pinnen kvar.
inga problem, låt den stå på hjulen, 5min arbete max

_________________
janne pettersson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



jägerjanne skrev:
inga problem, låt den stå på hjulen, 5min arbete max


King.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 136, 137, 138 ... 158, 159, 160   >>
12 besök idag (690347 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande