Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 139, 140, 141 ... 158, 159, 160   >>
130 besök senaste veckan (690373 totalt)
TURBO_M
Uppsala
Här sen Feb 2011
Inlägg: 24



Ok då kan jag gå på med lite mer vinkel. Har du någon uppfattning om hur långt du kom på ett set gatdäck med de inställningarna? Du minns inte vilken höjd du körde med?

_________________
Magnus Söderquist
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Är det nån som har en lös axel enl bild och kan mäta var spåret för låsringen sitter? se bild.
tror att det är E36 m3 som har detta spår här. om ni vet fler modeller som har det så tar jag tacksamt emot uppgifter på detta.


[/img]

_________________
Robert Aronsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
TURBO_M skrev:
Ok då kan jag gå på med lite mer vinkel. Har du någon uppfattning om hur långt du kom på ett set gatdäck med de inställningarna? Du minns inte vilken höjd du körde med?


Tusen mil ungefär men det är alla bankörningarna och inte alls gatmilen som sliter på däcken.

Höjd, du menar om bilen var sänkt? Lite bara.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Måttet är 65mm på 188 och 210, hade ingen 168 att mäta på.
188 diffen har en axeldiameter på 30mm och finns i
E30 325,M3
E36 325,328,M3 3.0
E34 518-530

210 har en axeldiameter på 34mm och sitter i
E36 M3 3.2
E34 535, 540,M5
E32 730-750.

Med lite olika storlek på drivknuten.

E46,39,38 och nyare har låsringspåret i splinesen.


robbansson skrev:
Är det nån som har en lös axel enl bild och kan mäta var spåret för låsringen sitter? se bild.
tror att det är E36 m3 som har detta spår här. om ni vet fler modeller som har det så tar jag tacksamt emot uppgifter på detta.


[/img]

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Tack Niclas för info!
imponerad av vilken kunskapsbank det finns här på Rejsa!

_________________
Robert Aronsson
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



nån som vet om någon av pluggarna på oljefilterhållaren har kontakt med trycksidan?
skall sätta in en extra mätare och tänkte slippa t-stycken om det går.
eller hur har ni andra gjort? det borde finnas en o annan med oljetrycksmätare

_________________
Robert Aronsson
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Magnus Thomé skrev:
TURBO_M skrev:
Jag kör e36 328 och har googlat mig till hjulvinklar och ride heigth för bana och gata. Det landade i att jag provat -2.5 grad fram och -1.5 grad bak camber och noll toe. Kör d2 street coils och hr krängare fram och bak (28 mm fram). Har hittills bara blivit gata och konbana på gamla r däck men jag tycker att den kränger på tok för mycket och börjar nog inse att jag sänkt för mycket och sliter däcken på ytterkant. Så frågan är vad som är lagom höjd nu när jag ska höja igen? Tittar man i projekttrådarna så ser många av cupbilarna väldigt höga ut. Är det någon som kan dela med sig av några siffror på lämplig höjd eller en no-go höjd? Har förstått att parallella länkarna är för lågt men har ingen uppfattning om hur mycket man måste upp med hänsyn till att bilen kränger.


3,2 - 3,4 grader fram och runt 2 grader bak funkar fint på gatan det med tycker jag om du har minimalt med toe, hade det på min E36 M3.


Att den kränger för mycket beror nog på att fjädrarna på dom coiloversen är för mjuka. Jag tror inte en höjning av bilen löser problemet. Jag hade bytt till hårdare fjädrar, och även skruvat på hjulvinklar, lite mer camber både fram och funkar och framförallt mer caster fram, en E36 kan aldrig få för mycket caster fram (visst de går, men men får jobba hårt för att komma till den nivån).

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Nån som vet hur mycket det skiljer på nedre kulleden på bmw e46 och e46 m3? Borde vara diameter som skiljer, eller är det vinkeln?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



finns det nån här som har ett elschema från E46 M3 som visar inkoppling av generator?
försöker få dit en generator från en 330 på en M3, och det finns 2 stift på generatorn,
på 330 så används bara ett av dom, men M3'an har 2 kablar..
man kan ju chansa... men då slår väl Murphy till som vanligt...
även ett schema från E46 330 hjälper..

_________________
Robert Aronsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tänkte köpa hjulbultar till M2'an.

14x1,25 så långt vet jag men är det någon som vet längd? Tänkte att BMW kanske kör med någon standardiserad längd på alla bilar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tänkte köpa hjulbultar till M2'an.

14x1,25 så långt vet jag men är det någon som vet längd? Tänkte att BMW kanske kör med någon standardiserad längd på alla bilar?


_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Vet nån var jag hittar uppgifter på stötdämpar längd fram för dessa modeller

E36 328i/Ci
Z4M
Z4
E46 325i/Ci

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Magnus Thomé skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tänkte köpa hjulbultar till M2'an.

14x1,25 så långt vet jag men är det någon som vet längd? Tänkte att BMW kanske kör med någon standardiserad längd på alla bilar?



Kör du inte med spacers fram?

Vet inte om det är standard med 48mm men det satt på Z:an i alla fall. Borde vara samma på det flesta bilar i mellanklassen. Men som sagt vet gör jag inte....

_________________
Per Englund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bultad spacer + originalbultar. Någon bultskalle hade fått lite stryk.

_________________
Magnus Thomé
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Du kan få några bultar av mig, orginal 2010, välvårdade, ej vinterkörda

_________________
Per Englund
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



En liten tanke: en hel del banbilar här på rejsa är just BMW. Jag skulle gissa att det är procentuellt sett mest bananpassade "vardagsbilen".

Är det då inte bättre att låta folk ställa frågor i vanliga "skruva-banbilen"-forumet (som i övrigt inte är speciellt vältrafikerad) än låta alla trängas i en enda tråd?

Denna tråd är för lång, svårnavigerad och svår att indexera/länka till. Samtidigt är det mycket kunskap som går till spillo... det verkar vara fullt möjligt att ställa detaljerade frågor om t.ex. spindlar för en Ford i en egen tråd, men om det råkar stå "BMW" på delen då ska alla trängas just här?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det finns trådar för de flesta bilmärkena men vi gör ändå sällan något åt separata trådar när någon postar (oberoende märkestillhörighet) om det är någorlunda banåkarelaterat, antingen via frågeställarens uppenbara svängbil eller utifrån vad frågan gäller. Vi modererar alltså separata skruvatrådar lite med en klackspark som det är nu.

Men jag vill inte att Rejsa bara ska bli en stor allmän frågelåda om skruvafrågor bara för att så otroligt många av er här har jävligt vasst med kunskap. Jag vill absolut inte att folk bara kommer hit för att fråga saker helt utan att bjussa tillbaka till alla som hänger här med en biltråd där man visar lite vad man pysslar med. Så skruvafrågor ser jag helst i de egna vårabanåkabiltrådarna.

Och därför ligger även denna "broms" med en tråd per bilmärke för märkesrelaterade frågor. Men allmänna bredare banåksrelaterade bilmärkesobundna frågor kan postas i trådar fritt.

----

Men jag förstår din tanke om sökbarheten bland all redan skriven kunskap. Den kommer man åt ganska hyffsat genom forumets egna sökfunktion (man klickar på Till gamla söksidan på den vanliga söksidan) när man väljer
"Visa resultatet av sökningen som en lista med:
individuella inlägg och visa de första xxx tecknen i varje inlägg"



Magnus Thomé skrev:
För märkesspecifika skruvabanåkabilsfrågor:

Honda // Porsche // VW // Audi // BMW // MINI // Saab // Renault // Alfa Romeo // Mazda // Mitsubishi // Ford // Opel //
Nisssan // Volvo // Subaru // Blandade Amerikanska märken

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Kan nån svara på hur lång en bmw E36 bakre halva på kardanen är? Alltså, mätt från bakre fläns till stödlager. Håller en tumme att den är identisk med E46 i längd!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



SevenEight skrev:
Kan nån svara på hur lång en bmw E36 bakre halva på kardanen är? Alltså, mätt från bakre fläns till stödlager. Håller en tumme att den är identisk med E46 i längd!


Finns många olika kardaner till E36 (säkert typ 5 olika) i diverse olika längder beroende på vilken diff å låda man har. Samma gäller E46. Vilken E46 kardan tänker du på specifikt?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



De flesta e46 har ju samma längd, undantaget de med cv knut och m3. Tänker då att det samma gäller e36. En e46 kardan har jag liggande här, men jag skulle vilja veta hur lång en e36 icke m bakre del är. Alltså, mätt från fläns bak till stödlagret.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Jag tog ett mått på min som ligger. Den är till en 328 -95:a. Tummstocken börjar vid bakaxel.

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 139, 140, 141 ... 158, 159, 160   >>
130 besök senaste veckan (690373 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande