Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 158, 159, 160   >>
113 besök senaste veckan (690460 totalt)
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72





Här kommer 2 kort till på samma kardan.

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Attan, e46 bakre är typ 86cm. Tusen tack! Då får jag skicka kardan på kortning då!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



behöver lite hjälp.. finns det nån som vet vad som är anslutet till dessa kontakter? eller har ett elschema ?

håller på med ett motorbyte från M54B30 till S54B32...
har väl rett ut det mesta av elen men hittar inte dessa:
den vita 3poliga finns inte alls i M54'an.. har 2 trådar anslutet, röd/vit och brun/gul



sen denna svarta 4-poliga, där saknas kontakten till den svart/lila tråden







Mvh
Robban

_________________
Robert Aronsson
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Tror att det löst sig, den tre-poliga är till fläkten för el-boxen, är en 2 polig på M54'an
sen den extra svart/lila i den 4-poliga ska enl uppgifter på nätet vara en signal till bränslepumsrelä, men endast på usa versionen...
nåväl, det ger sig
friskt kopplat, hälften brunnit

_________________
Robert Aronsson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Någon som vet var man får tag på rekommenderade hjulvinklar för bmw:s m-modeller, även nyare? Verkar tyvärr inte som alla hjulinställningsmaskiner är så uppdaterade alla gånger...Fram är det ju inte så komplicerat då det i princip endast är toe som går att justera men bak finns det ju fler möjligheter.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



blixten skrev:
Någon som vet var man får tag på rekommenderade hjulvinklar för bmw:s m-modeller, även nyare? Verkar tyvärr inte som alla hjulinställningsmaskiner är så uppdaterade alla gånger...Fram är det ju inte så komplicerat då det i princip endast är toe som går att justera men bak finns det ju fler möjligheter.

/Johan B


Är du ute efter vanliga fabriksinställningar eller justeringar mer inriktade mot bankörning?

Här brukar finnas en del uppgifter (inte de allra nyaste modellerna men en del finns med) - exempel nedan är F82 M4 & M4 GTS
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f82-m4-cou/repair-manuals/32-steeri . . . .
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f82-m4-cou/repair-manuals/32-steeri . . . .

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Tack för info, det var fabriksinställningar jag var ute efter.
thumbs up
/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Kan man montera en s50 vev i en s54?

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Lagnelov skrev:
Kan man montera en s50 vev i en s54?

Tvärt om går iallafall.... 😜. Men det skiljer sig lite med svängningsdämparen om jag minns rätt? S54 veven fick modifieras något för att funka i min s50b32.

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



John Kjellsson skrev:
Lagnelov skrev:
Kan man montera en s50 vev i en s54?

Tvärt om går iallafall.... 😜. Men det skiljer sig lite med svängningsdämparen om jag minns rätt? S54 veven fick modifieras något för att funka i min s50b32.


Har åkt med S54 vev i min S50. Använde samma ATI svängningsdämpare till båda vevarna.

Däremot sitter trigger kransen på svängningsdämparen på S50 medans S54 har den på veven inne i vevhuset.

Så S50 vev går inge bra då den inte har triggerkransen och S54 har inte fäste på bröstkåpan för en vevgivare utan den sitter i blocket under startmotorn.

Sedan har S54 smalare vevstakar/lager.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Niklas Sandström skrev:
John Kjellsson skrev:
Lagnelov skrev:
Kan man montera en s50 vev i en s54?

Tvärt om går iallafall.... 😜. Men det skiljer sig lite med svängningsdämparen om jag minns rätt? S54 veven fick modifieras något för att funka i min s50b32.


Har åkt med S54 vev i min S50. Använde samma ATI svängningsdämpare till båda vevarna.

Däremot sitter trigger kransen på svängningsdämparen på S50 medans S54 har den på veven inne i vevhuset.

Så S50 vev går inge bra då den inte har triggerkransen och S54 har inte fäste på bröstkåpan för en vevgivare utan den sitter i blocket under startmotorn.

Sedan har S54 smalare vevstakar/lager.


Så var det ja. Och då fick veven balanseras om för triggerkransen flyttades i mitt fall. Det var Köhler som gjorde bottendelen.

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Finns det nån här eller nån som känner till nån som kan koda nycklar mot EWS boxen?
Håller på med ett motorbyte i en Z4 och vill inte gärna ha olika nycklar för lås o tändning, vet att man kan programera bort EWS helt, men tänkte behålla den om det går.
man använder nån programerare som kallas AK-90+

https://www.youtube.com/watch?v=Ra6OSYmdzg4

_________________
Robert Aronsson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



E36 och M3 E36 - har båda 14mm dia hål i topplagringen? Alltså - passar m3 dämpare i icke-m fj bens lager och tvärtom?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



robbansson skrev:
Finns det nån här eller nån som känner till nån som kan koda nycklar mot EWS boxen?
Håller på med ett motorbyte i en Z4 och vill inte gärna ha olika nycklar för lås o tändning, vet att man kan programera bort EWS helt, men tänkte behålla den om det går.
man använder nån programerare som kallas AK-90+

https://www.youtube.com/watch?v=Ra6OSYmdzg4


Du behöver inte byta hela tändlåset utan kan ha kvar det tändlås som satt på bilen och använda bilens originalnyckeln. Sen tar du bara isär nycklarna och flyttar över ett litet chip (liten svart fyrkantig grej) som ligger löst inne i nycklarna, det är det chippet som läses av för EWS2.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
rickardk
Östergötland
Här sen Feb 2012
Inlägg: 263



Tips på verkstad eller kanske nån här som kan se över en vanos( renovera) och göra ventiljustering på en M3 med S50B32?

_________________
R icka rd K rumlin de
R iickardsnabelahotmailpunktcom
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



nån som vet färgkoden på den blå/lila färgen som är på bromsoken på nyare bmws??

_________________
janne pettersson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Någon som vet hur eller var man får reda på hur hårda chassifjädrarna är på en standard bmw m2?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ser att det verkar gå att få på m3 e46 bromsar på icke-m om man fräser ner okhållaren typ 8mm. Hur blir det då på e36?

Vill ha på icke-m bromsar på en m3 e36 spindel - läser mig till att det inte går på nätet men som vanligt så står det inte varför, bara att man är en "idiot" eller "why would you want that" typ. Är det nån här som har koll på vad det är som inte funkar? Måste ju vara att okhållaren/fästet för oket på spindeln inte lirar ihop men det borde väl vara lösbart antingen med fräs eller med en bricka emellan beroende på. Har inte bestämt mig för om jag vill ha m3 bromsar på en vanlig spindel eller vanliga bromsar på en m spindel här. Gäller E36.

Vill helst inte ha tipset "kör med 330 bromsar" utan vill hellre ha svaret på varför det inte går med m3 e36 bromsar på vanlig spindel ELLER varför det inte går med icke-m på m e36.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106



rickardk skrev:
Tips på verkstad eller kanske nån här som kan se över en vanos( renovera) och göra ventiljustering på en M3 med S50B32?


Också nyfiken om någon har tips på detta...

En sak till, jag skall byta vevstakslager på min M3 E46, måste man byta bultarna eller vad säger ni?

micke

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Kan nån bekräfta, gärna med mått, att styrarmen är lika eller inte lika på spindeln om man jmf M3 E36 och non-m e36?

mvh H

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



SevenEight skrev:
Kan nån bekräfta, gärna med mått, att styrarmen är lika eller inte lika på spindeln om man jmf M3 E36 och non-m e36?

mvh H


Styrarmen är längre på M.

Icke M C-C 126mm
M C-C 130mm

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 140, 141, 142 ... 158, 159, 160   >>
113 besök senaste veckan (690460 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande