Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 158, 159, 160 >> 72 besök senaste veckan (689979 totalt) |
Finns det någon vänlig själ som vet eller kan mäta cc-avståndet mellan bussningstapparna i bakkant på en E30-framvagn?
Mvh Jonathan |
||||
Hej.
söker ny slutväxel till våran bmw 328 e46 sitter i dag 2,93 skulle vilja ha en med minst 3,46 som jag har förstått sitter i automatväxlade 328 bilar. sitter en quife diff i bakaxelklumpen i dag som antingen måste flyttas med till en ny klump eller sätta i nya drev i den befintliga. Någon som har några bra tipps eller grejer liggandes. _________________ Mikael Norin |
||||
Det ska vara på 3.5 bar (± 0.2). Nu är ju detta ett returlöst system och om jag minns rätt så sitter tryckregulatorn tillsammans med bränslefiltret. http://www.realoem.com/bmw/enUS/show _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Håller på med motorbyte i en Z4 från en 3.0 till en S54B32 (M3)
men har stött på patrull.. första provstarten gick bra, motorn gick helt ok på tomgång o provade typ upp till 1500rpm. detta var utan lambda sonder o avgassystem på, bara grenrör.. sen monterades avgas o lambdasonder, tempgivare i avgas. nästa start vart en överaskning.. misständer o går sporadiskt på olika cylindrar.. felsöker o får fram med en ODB läsare missfire with cutout på de flesta cylindrar.. hmmm kopplar bort lambda o tempgivare igen, nu går den ännu sämre... en vecka senare så byter jag samtliga tändspolar mot nya, startar knappt.. vill inte gå alls, väldigt orolig gång samma fel från ODB läsaren... kollar alla kontakter o kablage, hittar inget fel.. ytterligare en vecka senare byts givaren på vevaxeln, ifall.. men icke, nu startar den inte alls!! tänder nån enstaka gång bara, byter tillbaka gamla givaren, samma sak.. suck finns det nån här som har nått tips? förslag? kollade ett par av stiften efter senaste startförsöket, blöta.. känns underligt att den startade o gick helt ok första gången? men sen har det bara blitt sämre vid varje försök. har kollat felkoder och har en för sec, air pump som inte finns.. samt yttertempgivare, dessa fanns ju inte vid första uppstarten heller, o då starta den direkt. alla förslag mottages tacksamt!! Vilken programvara är den bästa för felsökning ?? första uppstarten: https://www.dropbox.com/s/vdeav5nav2 Mvh Robban _________________ Robert Aronsson |
||||
Är verkligen allt inkopplat? Såg på klippet att kylaren inte är monterad (med tillhörande vattentempgivare?). Allt under plenumet inkopplat?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Det som inte var inkopplat vid första start, då den gick hyffsat, var vacum till bromsservo vilket var pluggat. samt främre tempgivare från kyl.
nu är kyl och vacum inkopplat till bromsservot. allt annat under plenumet var inkopplat. en tanke.. vacumet från insuget går ju via en ventil till bromsservot, om denna inte fungerar som tänkt, då kan den ju i princip suga en massa luft den vägen... ska prova att plugga denna. men det konstigaste är att den startade med allt inkopplat, men för varje start så gick den sämre o sämre för att nu inte starta alls.... _________________ Robert Aronsson |
||||
Det skadar inte att prova att plugga slangen till bromsservon. Jag hade gått över allt igen så allt är inkopplat och rätt inkopplat också.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
kan säkert bli knas med lambdasonderna, men den starta ju och gick utan dom inkopplade första gången, nu spelar det ingen roll vilket de sitter i eller ej...
ska plugga o kolla, får bli på torsdag då jag är hemma igen... man måste ju tjäna ihop till hobbyn åxå.. _________________ Robert Aronsson |
||||
provat att pluggat vaccumet till broms, ingen skillnad
kollat alla kontakter, slangar mm, inget... kopplade bort lambda, ingen skillnad kollat säkringar, alla ok provade med startgas, då jäklar! den gick. alltså måste det va att den inte får bränsle! kollade genom att lossa slangen från pumpen till manifolden, där va det då tryck! då borde de va nått med spridarna.. provade 6 andra spridare jag hade liggande, ingen skillnad hmmm pluggade i ett instrument i OBD o kollade live-data från INJECTION det visade denna bilden: nån som vet va det kan va som dektiverat sprutet på alla cylindrar? för det är väl det som menas... antar jag.. nu var klockan väldigt sent på fredag kväll så vidare undersökningar av pulser till spridare får vänta till lördag.. nåväl idag är det lördag o ryggen har sagt upp sig... grrr så det blev inget idag mer än att sitta still o läsa om liknande problem på nätet.. men ingen av de lösningarna stämmer in på min motor.. alla förslag mottages tacksamt! vilken programvara använder ni alla därute för felsökning? hoppas va tillbaka i garaget imorn! _________________ Robert Aronsson |
||||
Det där är helt enkelt bara en referens in i BMW's egna momentspecifikationslista där man kan hitta beskrivning hur det ska momentdras. 11 41 anger avsnittet och 1AZ vilken specifik rad i avsnittet man ska läsa på. För äldre motorer kan du exempelvis hitta avsnitt/rad 11 41 1AZ på sidan 36 i det här dokumentet http://www.exx.se/techinfo/docs/bmw_torques.pdf Men för en nyare motor som N43 så får du kolla här istället https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e87-120i-sha/repair-manuals/11-engine/11-41-oil-pump-with-strainer-motor/5eYBi3K _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Tack! Stor lättnad, jag försökte översätta till någon logik men det gick inte, ville sedan inte avslöja min okunskap. Nu jäklar, byte av kamkedja. |
||||
Hola!
Jag håller på och byter kamkedja på en N43 motor men principen gäller egentligen alla motorer. Kamkedjan är öppen och jag måste koppla ihop den med ett vanligt kedjelås, dvs nit och bricka. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e BMW hänvisar till ett specialverktyg https://www.newtis.info/tisv2/a/de/e Hur gör nu för att få ihop kedjan? Svarar på min egen fråga :-) Jag beställer ett sånt här: https://www.amazon.de/dp/B01CYI9X26/ Mvh Anders |
||||
Nån som har demonterat och monterat prydnadslisterna på dropplisterna på E36 coupe?
Går de återanvända eller är det nya som gäller? Tacksam för tips och knep! _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Det går att få bort dom. Men dom ska vara väldigt oskadade om dom ska gå att återanvända. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 158, 159, 160 >> 72 besök senaste veckan (689979 totalt) |