Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 158, 159, 160   >>
72 besök senaste veckan (689979 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Finns det någon vänlig själ som vet eller kan mäta cc-avståndet mellan bussningstapparna i bakkant på en E30-framvagn?





Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Niklas Sandström skrev:
... Massa bra...


Tackar tackar! Oväntat att m var längre dock!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Norre
Karlskoga
Här sen Nov 2017
Inlägg: 7



Hej.
söker ny slutväxel till våran bmw 328 e46 sitter i dag 2,93 skulle vilja ha en med minst 3,46 som jag har förstått sitter i automatväxlade 328 bilar.
sitter en quife diff i bakaxelklumpen i dag som antingen måste flyttas med till en ny klump eller sätta i nya drev i den befintliga.

Någon som har några bra tipps eller grejer liggandes.

_________________
Mikael Norin
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Nån som vet om det funkar med spolar från en e46 3.0?
Olika partnummer men samma kontakt.

Hur är det med lambdasonder? Är de lika eller måste man ha till m3?

_________________
Robert Aronsson
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Nån här som vet bränsletrycket på en M54 3.0? ( E46 330)

_________________
Robert Aronsson
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



robbansson skrev:
Nån här som vet bränsletrycket på en M54 3.0? ( E46 330)


Det ska vara på 3.5 bar (± 0.2).

Nu är ju detta ett returlöst system och om jag minns rätt så sitter tryckregulatorn tillsammans med bränslefiltret.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=BN51-EUR-04-2002-E46-BMW- . . . .

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Tack!!

_________________
Robert Aronsson
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Håller på med motorbyte i en Z4 från en 3.0 till en S54B32 (M3)
men har stött på patrull..
första provstarten gick bra, motorn gick helt ok på tomgång o provade typ upp till 1500rpm.
detta var utan lambda sonder o avgassystem på, bara grenrör..
sen monterades avgas o lambdasonder, tempgivare i avgas.
nästa start vart en överaskning.. misständer o går sporadiskt på olika cylindrar..
felsöker o får fram med en ODB läsare missfire with cutout på de flesta cylindrar..
hmmm kopplar bort lambda o tempgivare igen, nu går den ännu sämre...
en vecka senare så byter jag samtliga tändspolar mot nya, startar knappt.. vill inte gå alls, väldigt orolig gång
samma fel från ODB läsaren...

kollar alla kontakter o kablage, hittar inget fel..
ytterligare en vecka senare byts givaren på vevaxeln, ifall.. men icke, nu startar den inte alls!!
tänder nån enstaka gång bara, byter tillbaka gamla givaren, samma sak.. suck

finns det nån här som har nått tips? förslag?
kollade ett par av stiften efter senaste startförsöket, blöta..

känns underligt att den startade o gick helt ok första gången? men sen har det bara blitt sämre vid varje försök.

har kollat felkoder och har en för sec, air pump som inte finns.. samt yttertempgivare, dessa fanns ju inte vid första uppstarten heller, o då starta den direkt.

alla förslag mottages tacksamt!!

Vilken programvara är den bästa för felsökning ??

första uppstarten: https://www.dropbox.com/s/vdeav5nav2osxwy/S54-statup.mp4?dl=0


Mvh
Robban

_________________
Robert Aronsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Är verkligen allt inkopplat? Såg på klippet att kylaren inte är monterad (med tillhörande vattentempgivare?). Allt under plenumet inkopplat?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Det som inte var inkopplat vid första start, då den gick hyffsat, var vacum till bromsservo vilket var pluggat. samt främre tempgivare från kyl.
nu är kyl och vacum inkopplat till bromsservot.
allt annat under plenumet var inkopplat.

en tanke.. vacumet från insuget går ju via en ventil till bromsservot, om denna inte fungerar som tänkt, då kan den ju i princip suga en massa luft den vägen...

ska prova att plugga denna.

men det konstigaste är att den startade med allt inkopplat, men för varje start så gick den sämre o sämre för att nu inte starta alls....

_________________
Robert Aronsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Det skadar inte att prova att plugga slangen till bromsservon. Jag hade gått över allt igen så allt är inkopplat och rätt inkopplat också.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Kan det inte bli knasigt om man växlar höger o vänster lambdasond?

Behöver inte vara så, men kanske nått att kolla?

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



kan säkert bli knas med lambdasonderna, men den starta ju och gick utan dom inkopplade första gången, nu spelar det ingen roll vilket de sitter i eller ej...
ska plugga o kolla, får bli på torsdag då jag är hemma igen... man måste ju tjäna ihop till hobbyn åxå..

_________________
Robert Aronsson
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



provat att pluggat vaccumet till broms, ingen skillnad
kollat alla kontakter, slangar mm, inget...
kopplade bort lambda, ingen skillnad
kollat säkringar, alla ok
provade med startgas, då jäklar! den gick.
alltså måste det va att den inte får bränsle!
kollade genom att lossa slangen från pumpen till manifolden, där va det då tryck!
då borde de va nått med spridarna.. provade 6 andra spridare jag hade liggande, ingen skillnad hmmm

pluggade i ett instrument i OBD o kollade live-data från INJECTION det visade denna bilden:



nån som vet va det kan va som dektiverat sprutet på alla cylindrar?
för det är väl det som menas... antar jag..

nu var klockan väldigt sent på fredag kväll så vidare undersökningar av pulser till spridare får vänta till lördag..

nåväl idag är det lördag o ryggen har sagt upp sig... grrr så det blev inget idag mer än att sitta still o läsa om liknande problem på nätet.. men ingen av de lösningarna stämmer in på min motor..

alla förslag mottages tacksamt!

vilken programvara använder ni alla därute för felsökning?

hoppas va tillbaka i garaget imorn!

_________________
Robert Aronsson
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1129

Namndispens
Namndispens

Hej,
Ska byta kamkedja på en N43 motor men förstår inte momenspecifikationen.
Kan någon vänlig själ översätta för en okunnig?

Tightening torque: 11 41 1AZ

Mvh
Anders
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



AndersK skrev:
Hej,
Ska byta kamkedja på en N43 motor men förstår inte momenspecifikationen.
Kan någon vänlig själ översätta för en okunnig?

Tightening torque: 11 41 1AZ

Mvh
Anders


Det där är helt enkelt bara en referens in i BMW's egna momentspecifikationslista där man kan hitta beskrivning hur det ska momentdras. 11 41 anger avsnittet och 1AZ vilken specifik rad i avsnittet man ska läsa på.

För äldre motorer kan du exempelvis hitta avsnitt/rad 11 41 1AZ på sidan 36 i det här dokumentet
http://www.exx.se/techinfo/docs/bmw_torques.pdf

Men för en nyare motor som N43 så får du kolla här istället
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e87-120i-sha/repair-manuals/11-engine/11-41-oil-pump-with-strainer-motor/5eYBi3K

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1129

Namndispens
Namndispens

Henrik J skrev:
AndersK skrev:
Hej,
Ska byta kamkedja på en N43 motor men förstår inte momenspecifikationen.
Kan någon vänlig själ översätta för en okunnig?

Tightening torque: 11 41 1AZ

Mvh
Anders


Det där är helt enkelt bara en referens in i BMW's egna momentspecifikationslista där man kan hitta beskrivning hur det ska momentdras. 11 41 anger avsnittet och 1AZ vilken specifik rad i avsnittet man ska läsa på.

För äldre motorer kan du exempelvis hitta avsnitt/rad 11 41 1AZ på sidan 36 i det här dokumentet
http://www.exx.se/techinfo/docs/bmw_torques.pdf

Men för en nyare motor som N43 så får du kolla här istället
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e87-120i-sha/repair-manuals/11-engine/11-41-oil-pump-with-strainer-motor/5eYBi3K


Tack! Stor lättnad, jag försökte översätta till någon logik men det gick inte, ville sedan inte avslöja min okunskap. Nu jäklar, byte av kamkedja.
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 459



Finns det någon i säter/borlängeområdet som har verktyget till torionsfjädrarna på valvtronicaxeln på bmw n42-motorn att låna ut?

Edit: Löste det med buntband och bromsdelar...

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1129

Namndispens
Namndispens

Hola!
Jag håller på och byter kamkedja på en N43 motor men principen gäller egentligen alla motorer.
Kamkedjan är öppen och jag måste koppla ihop den med ett vanligt kedjelås, dvs nit och bricka.
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e87-116i-sha/repair-manuals/11-engi . . . .

BMW hänvisar till ett specialverktyg

https://www.newtis.info/tisv2/a/de/e87-120i-sha/repair-manuals/11-engi . . . .

Hur gör nu för att få ihop kedjan?

Svarar på min egen fråga :-)
Jag beställer ett sånt här:
https://www.amazon.de/dp/B01CYI9X26/ref=sspa_dk_detail_4?psc=1&pd_ . . . .


Mvh
Anders
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Nån som har demonterat och monterat prydnadslisterna på dropplisterna på E36 coupe?
Går de återanvända eller är det nya som gäller?
Tacksam för tips och knep!

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Marcus S skrev:
Nån som har demonterat och monterat prydnadslisterna på dropplisterna på E36 coupe?
Går de återanvända eller är det nya som gäller?
Tacksam för tips och knep!


Det går att få bort dom.
Men dom ska vara väldigt oskadade om dom ska gå att återanvända.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 141, 142, 143 ... 158, 159, 160   >>
72 besök senaste veckan (689979 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande