Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 158, 159, 160   >>
79 besök idag (690591 totalt)
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Ett standard svar:
Fartfabriken skärmbreddare och 4 st 9*17 et - 7 typ Ats dtc eller liknande (kumho Martin)?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Brukar ju dyka upp beggade Superleggera 18x9 då o då här på Rejsa. Jag hade ju en bunt som jag först hade på E36'an o sen E46'an, klockrena fälgar bästa jag haft... fast är ju 18 då.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1344



Ulf Sanden skrev:
Ett standard svar:
Fartfabriken skärmbreddare och 4 st 9*17 et - 7 typ Ats dtc eller liknande (kumho Martin)?


Med skärmbreddare bör man väl få på 10" breda fälgar?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



10" känns overkill till mig iallafall. Breda framskärmar ligger på vinden och FF breddare har jag funderat på LÄNGE, jag skall bara....

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Johan Sjöström skrev:
10" känns overkill till mig iallafall. Breda framskärmar ligger på vinden och FF breddare har jag funderat på LÄNGE, jag skall bara....


Vad har du för budget?

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Samma som vanligt

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172



Johan Sjöström skrev:
Funderar på vad nästa fälg till compacten skall bli för någon variant.

Körs nästan enbart nere på ringen, det börjar röra på sig och där är nästan fördubblad effekt sedan jag köpte bilen
tänkt däckdimension är 245/x/17
Tålig (använder curbsen)
Inte alltför tung
Bör se trevlig ut
Inte galet dyr

Kör idag style 24 med 225 fram på 7.5" och 245 bak på 8.5"

jag har förvisso en uppsätting bakfälgar som ligger och väntar


D-force ltw5 9x17 sitter ju perfekt på e36. Kumho 245 runt om utan problem. Behöver inte valsa några skärmar. Jag har även 15mm spacer per sida fram. Lätta är dem också. 16,4 lbs vilket ska bli ca 7,45kg styck! 👍🏻


_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Howdy

getrag 220.0.0225.94 och 220.0.0225.96, har dom samma utväxling på 5:an? Jag har goolat mig blå utan att finna ett säkert svar. Jag vet att 96 har 1:1 på 5:an, osäker på 94:an

/Anders

_________________
/Anders C
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Vad är detta för diff? Den är köpt i tron att det var en 168, men jag börjar tvivla. Om det nu är en 188, så undrar om den är mycket längre mellankardanflänsen och drivaxlarna än en 168?



_________________
Per Ferm
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Vad kör man för olja i en BMW ZF s5d växellåda?

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



jonka skrev:
Vad kör man för olja i en BMW ZF s5d växellåda?


Är intresserad av detta också, då jag ska köra med ZF S5D 320Z låda nästa säsong.

Nu har jag bara info om vad som rekommenderas till vardagsbilar, men det kanske
även fungerar för track days / racing (oljekylare är såklart alltid ett plus att ha men
annars får man väl byta den lite oftare). Men om någon vet med säkerhet en mer
racinganpassad växellådsolja (samt vilka fördelar den i så fall skulle ge) får gärna
hoppa in här!


Mina 320Z-lådor är märkta på sidan med att de ska fyllas med MTF-LT-1 men det
har ersatts av MTF-LT-2 som fortfarande finns att köpa hos BMW om man väljer så.


ZF uppger i sin tekniska dokumentation för S5-31 familjen (där S5D-320Z ingår) att
rekommenderad long-life olja är ESSO MTF LT1 (BMW Part # 83 22 9 408 942). De
nämner att Dexron III även kan användas men inte som long-life olja.

De refererar även till "ZF Lubrication List TE-ML 11" och i denna kan man se att för
S5-31 och S5-39 familjerna så rekommenderas BMW Part # 23 00 7 533 513 (som
enligt ETK har ersatts av BMW Part # 83 22 0 309 031 men båda dessa är
reservdelsnummer för MTF-LT-2 växellådsolja).

I samma dokument rekommenderas även "Castrol Syntrans B 75W" som lämplig
växellådsolja.

Så för mig blir det nog vanlig "Castrol Syntrans B 75W" då den är relativt billig och
enkel att komma över. Kostar bara 169 SEK / liter på tex Oljemagasinet (jämför
med 319 SEK / liter för BMW MTF-LT-2) och samköper man med andra oljor från
tex Tyskland blir det ännu billigare (eller det var billigare innan kronan föll från stupet).

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Anledningen till frågan är att jag tänkte undersöka om det går att dämpa rasslet som uppkommer i ZF-lådor av denna typ när man kör enkelmassesvänghjul. Jag har redan fjädrad lamell i kopplingspaketet, så nu återstår bara oljebyte för att se om det går att åtminstone få bort något av oljudet.

Har letat runt lite och hittat lite info om problemet här:
http://store.uucmotorwerks.com/uuc/articles/gear_rattle.htm

Samt en lösning för att reducera oljudet:
http://store.uucmotorwerks.com/articles/reduce_rattle.htm

Finns det någon här som testat denna häxblandning?
Vågar man testa att blanda?


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Låter som det klassiska rasslandet / vandrande bottenstocken som var vanligt på exempelvis M30-motorer.

Jag hade själv detta på min E34 535i tillverkad 07/1988 vilket betydde att den hade dubbelmassasvänghjul,
det kom redan 03/1988 på dessa modeller. Men det rasslade ändåså (satt Getrag 260/6 lådan på dessa).

Låter rimligt att den tjockare viskositeten kan ge en dämpande effekt. Och de verkar ju inte fippla ALLTFÖR
mycket med friktionsdetaljerna - så det känns alltför stolligt. Kort och gott verkar de ha yxat ihop en lite
tjockare växellådsolja med ganska lämpliga ingredienser.

Men som de säger, inget för kallt klimat. Så nog ingenting jag skulle kört med vintertid här i Sverige med.

För den är ju såklart tjockare. Viskositeten vid 40 grader C är 179 cSt för Redline 75W140N, 90 cSt för Redline MT-90 och 36.8 cSt för Castrol Syntrans B 75W. Så på den punkten är det såklart stor skillnad.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Jag mailade Redline igår och frågade lite om blandning av dessa oljor. De visste om att det förekommer, men förstod inte riktigt varför då viskositeten bör hamna någonstans motsvarande deras MT-85 eller MT-90 så de föreslog att jag skulle testa någon av de produkterna i stället.

Jag kör ju inte vintertid med bilen i fråga, så jag lutar åt att handla ett par flaskor MT-90 på Mekonomen och testa.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



jonka skrev:
Anledningen till frågan är att jag tänkte undersöka om det går att dämpa rasslet som uppkommer i ZF-lådor av denna typ när man kör enkelmassesvänghjul. Jag har redan fjädrad lamell i kopplingspaketet, så nu återstår bara oljebyte för att se om det går att åtminstone få bort något av oljudet.

Har letat runt lite och hittat lite info om problemet här:
http://store.uucmotorwerks.com/uuc/articles/gear_rattle.htm

Samt en lösning för att reducera oljudet:
http://store.uucmotorwerks.com/articles/reduce_rattle.htm

Finns det någon här som testat denna häxblandning?
Vågar man testa att blanda?


Mvh Jonathan



Skramlar det med fjädrad lamell också ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



ButterflyRacing skrev:
jonka skrev:
Anledningen till frågan är att jag tänkte undersöka om det går att dämpa rasslet som uppkommer i ZF-lådor av denna typ när man kör enkelmassesvänghjul. Jag har redan fjädrad lamell i kopplingspaketet, så nu återstår bara oljebyte för att se om det går att åtminstone få bort något av oljudet.

Har letat runt lite och hittat lite info om problemet här:
http://store.uucmotorwerks.com/uuc/articles/gear_rattle.htm

Samt en lösning för att reducera oljudet:
http://store.uucmotorwerks.com/articles/reduce_rattle.htm

Finns det någon här som testat denna häxblandning?
Vågar man testa att blanda?


Mvh Jonathan



Skramlar det med fjädrad lamell också ?


Japp. Har bara kört den här lådan med en fjädrad lamell från m535i. Lådan funkar jättebra i övrigt, men skramlet är väldigt störande i längden.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



jonka skrev:
ButterflyRacing skrev:
jonka skrev:
Anledningen till frågan är att jag tänkte undersöka om det går att dämpa rasslet som uppkommer i ZF-lådor av denna typ när man kör enkelmassesvänghjul. Jag har redan fjädrad lamell i kopplingspaketet, så nu återstår bara oljebyte för att se om det går att åtminstone få bort något av oljudet.

Har letat runt lite och hittat lite info om problemet här:
http://store.uucmotorwerks.com/uuc/articles/gear_rattle.htm

Samt en lösning för att reducera oljudet:
http://store.uucmotorwerks.com/articles/reduce_rattle.htm

Finns det någon här som testat denna häxblandning?
Vågar man testa att blanda?


Mvh Jonathan



Skramlar det med fjädrad lamell också ?


Japp. Har bara kört den här lådan med en fjädrad lamell från m535i. Lådan funkar jättebra i övrigt, men skramlet är väldigt störande i längden.


Ok. Våra långloppsbilar slutade skramla med fjädrad lamell.
Vi körde lådorna på motorolja.
0/60.... har jag för mej.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



jonka skrev:
Jag mailade Redline igår och frågade lite om blandning av dessa oljor. De visste om att det förekommer, men förstod inte riktigt varför då viskositeten bör hamna någonstans motsvarande deras MT-85 eller MT-90 så de föreslog att jag skulle testa någon av de produkterna i stället.

Jag kör ju inte vintertid med bilen i fråga, så jag lutar åt att handla ett par flaskor MT-90 på Mekonomen och testa.


Mvh Jonathan


Nja, en del 75W140NS (179 cSt i viskositet) och en del D4 ATF (34 cSt i viskositet) ger nog en högre viskositet än både MT-90 (90 cSt) och MT-85 (64 cSt). Bör som sagt bli lite mer trögflytande än MT-85 och MT-90, blir nog mer som 75W90 (112 cSt) isåfall.

Men MT-90 har ju definitivt högre viskositet än den ordinarie växellådsoljan som rekommenderas (och inte så långt ifrån häxbrygden) - så det kan ju inte skada att prova och se om det blir någon skillnad.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Finns det någon här på rejsa som är bra att rådfråga om m10 motorbygge o trim? Ej turbo.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1962



Rasmus.H skrev:
Johan Sjöström skrev:
Funderar på vad nästa fälg till compacten skall bli för någon variant.

Körs nästan enbart nere på ringen, det börjar röra på sig och där är nästan fördubblad effekt sedan jag köpte bilen
tänkt däckdimension är 245/x/17
Tålig (använder curbsen)
Inte alltför tung
Bör se trevlig ut
Inte galet dyr

Kör idag style 24 med 225 fram på 7.5" och 245 bak på 8.5"

jag har förvisso en uppsätting bakfälgar som ligger och väntar


D-force ltw5 9x17 sitter ju perfekt på e36. Kumho 245 runt om utan problem. Behöver inte valsa några skärmar. Jag har även 15mm spacer per sida fram. Lätta är dem också. 16,4 lbs vilket ska bli ca 7,45kg styck! 👍🏻



+1 på den

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
gurraas
Skåne
Här sen Sep 2016
Inlägg: 40



Vid hård körning kissar servobehållaren ut en del olja i motorutrymmet.
O-ringen och locket är bytt men ingen förändring. Nivån har varit inom marginalerna (dock övre markeringen).
Har övriga E46-förare upplevt det? Några åtgärdsförslag?

_________________
Gustav Ingvaldsson
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 158, 159, 160   >>
79 besök idag (690591 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande