Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 158, 159, 160 >> 79 besök idag (690591 totalt) |
Brukar ju dyka upp beggade Superleggera 18x9 då o då här på Rejsa. Jag hade ju en bunt som jag först hade på E36'an o sen E46'an, klockrena fälgar bästa jag haft... fast är ju 18 då.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Med skärmbreddare bör man väl få på 10" breda fälgar? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Vad har du för budget? _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||||
D-force ltw5 9x17 sitter ju perfekt på e36. Kumho 245 runt om utan problem. Behöver inte valsa några skärmar. Jag har även 15mm spacer per sida fram. Lätta är dem också. 16,4 lbs vilket ska bli ca 7,45kg styck! 👍🏻 _________________ Rasmus Hallberg |
||||||
|
||||||
Är intresserad av detta också, då jag ska köra med ZF S5D 320Z låda nästa säsong. Nu har jag bara info om vad som rekommenderas till vardagsbilar, men det kanske även fungerar för track days / racing (oljekylare är såklart alltid ett plus att ha men annars får man väl byta den lite oftare). Men om någon vet med säkerhet en mer racinganpassad växellådsolja (samt vilka fördelar den i så fall skulle ge) får gärna hoppa in här! Mina 320Z-lådor är märkta på sidan med att de ska fyllas med MTF-LT-1 men det har ersatts av MTF-LT-2 som fortfarande finns att köpa hos BMW om man väljer så. ZF uppger i sin tekniska dokumentation för S5-31 familjen (där S5D-320Z ingår) att rekommenderad long-life olja är ESSO MTF LT1 (BMW Part # 83 22 9 408 942). De nämner att Dexron III även kan användas men inte som long-life olja. De refererar även till "ZF Lubrication List TE-ML 11" och i denna kan man se att för S5-31 och S5-39 familjerna så rekommenderas BMW Part # 23 00 7 533 513 (som enligt ETK har ersatts av BMW Part # 83 22 0 309 031 men båda dessa är reservdelsnummer för MTF-LT-2 växellådsolja). I samma dokument rekommenderas även "Castrol Syntrans B 75W" som lämplig växellådsolja. Så för mig blir det nog vanlig "Castrol Syntrans B 75W" då den är relativt billig och enkel att komma över. Kostar bara 169 SEK / liter på tex Oljemagasinet (jämför med 319 SEK / liter för BMW MTF-LT-2) och samköper man med andra oljor från tex Tyskland blir det ännu billigare (eller det var billigare innan kronan föll från stupet). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Anledningen till frågan är att jag tänkte undersöka om det går att dämpa rasslet som uppkommer i ZF-lådor av denna typ när man kör enkelmassesvänghjul. Jag har redan fjädrad lamell i kopplingspaketet, så nu återstår bara oljebyte för att se om det går att åtminstone få bort något av oljudet.
Har letat runt lite och hittat lite info om problemet här: http://store.uucmotorwerks.com/uuc/articles/gear_rattle.htm Samt en lösning för att reducera oljudet: http://store.uucmotorwerks.com/articles/reduce_rattle.htm Finns det någon här som testat denna häxblandning? Vågar man testa att blanda? Mvh Jonathan |
||||||
Låter som det klassiska rasslandet / vandrande bottenstocken som var vanligt på exempelvis M30-motorer.
Jag hade själv detta på min E34 535i tillverkad 07/1988 vilket betydde att den hade dubbelmassasvänghjul, det kom redan 03/1988 på dessa modeller. Men det rasslade ändåså (satt Getrag 260/6 lådan på dessa). Låter rimligt att den tjockare viskositeten kan ge en dämpande effekt. Och de verkar ju inte fippla ALLTFÖR mycket med friktionsdetaljerna - så det känns alltför stolligt. Kort och gott verkar de ha yxat ihop en lite tjockare växellådsolja med ganska lämpliga ingredienser. Men som de säger, inget för kallt klimat. Så nog ingenting jag skulle kört med vintertid här i Sverige med. För den är ju såklart tjockare. Viskositeten vid 40 grader C är 179 cSt för Redline 75W140N, 90 cSt för Redline MT-90 och 36.8 cSt för Castrol Syntrans B 75W. Så på den punkten är det såklart stor skillnad. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Jag mailade Redline igår och frågade lite om blandning av dessa oljor. De visste om att det förekommer, men förstod inte riktigt varför då viskositeten bör hamna någonstans motsvarande deras MT-85 eller MT-90 så de föreslog att jag skulle testa någon av de produkterna i stället.
Jag kör ju inte vintertid med bilen i fråga, så jag lutar åt att handla ett par flaskor MT-90 på Mekonomen och testa. Mvh Jonathan |
||||||
Skramlar det med fjädrad lamell också ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Japp. Har bara kört den här lådan med en fjädrad lamell från m535i. Lådan funkar jättebra i övrigt, men skramlet är väldigt störande i längden. |
||||||
Ok. Våra långloppsbilar slutade skramla med fjädrad lamell. Vi körde lådorna på motorolja. 0/60.... har jag för mej. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nja, en del 75W140NS (179 cSt i viskositet) och en del D4 ATF (34 cSt i viskositet) ger nog en högre viskositet än både MT-90 (90 cSt) och MT-85 (64 cSt). Bör som sagt bli lite mer trögflytande än MT-85 och MT-90, blir nog mer som 75W90 (112 cSt) isåfall. Men MT-90 har ju definitivt högre viskositet än den ordinarie växellådsoljan som rekommenderas (och inte så långt ifrån häxbrygden) - så det kan ju inte skada att prova och se om det blir någon skillnad. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
+1 på den _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||
Vid hård körning kissar servobehållaren ut en del olja i motorutrymmet.
O-ringen och locket är bytt men ingen förändring. Nivån har varit inom marginalerna (dock övre markeringen). Har övriga E46-förare upplevt det? Några åtgärdsförslag? _________________ Gustav Ingvaldsson |
||||||
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 158, 159, 160 >> 79 besök idag (690591 totalt) |