Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 148, 149, 150 ... 158, 159, 160 >> 71 besök senaste veckan (689962 totalt) |
Nån som sitter och ruvar på artikelnummer till z4m Coupe styrväxel?
Har nog bestämt mig att börja samla delar till att bygga om till lhd och med snabbare styrväxel...
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
sorry, jag var lat, realoem och 4 minuter senare: https://www.realoem.com/bmw/enUS/par _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
så då blir frågan som google inte hjälpte mig med, vad är ration på den på z4 3.0 Coupe då det fanns en sån på en skrot i närheten, artikelnummer 7810974114 _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Ok, där fick man ju lite att bita i. Men frågan kvarstår, är det nån som vet hur man gör? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Googlade på 7810974114 och ratio. Gav det minsta antalet sökresultat jag sett på länge. Lattjo. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Säkerligen bara kondens och därmed inget att oroa sig för, annars hade det kommit vattenånga från avgassystemet hela tiden och inte enbart de första minuterna efter start. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Får hoppas på det, verkar vara en mardröm att byta den packningen... _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||||
Tips för att byta bakre mellanplåten mellan lysena på en E36 sedan, är de svårt att få till så man bör lämna iväg det till någon som gjort de förr eller löser man det om man kan hantera en svets?
Om man bör lämna iväg det, tips på vart eller vem mottages. Bilden nedan är lånad... [/img] _________________ R icka rd K rumlin de R iickardsnabelahotmailpunktcom |
||||||||
Tänk på att Z4 3.0 Coupe har elservo och denna styrväxel saknar hydraulik. _________________ Kent Ohlsson |
||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Testade min 320i -01 på Anderstorp igår och upptäckte att bromsoken fram behöver en översyn. Finns det några andra lite större bromsok som passar där eller ska jag renovera de befintliga? Bilen ska gå 98% gata men bättre bromsar är aldrig fel. Jag orkar inte byta spindlar så det får vara något som bara kan skruvas dit.
Bromsoken ska renoveras så om jag ska renovera de som sitter där eller köpa andra som ska renoveras är samma jobb. _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||||
Vilka bromsbelägg använde du? I 99% av fallen räcker det med att byta till trackdayorienterade bromsbelägg och se till att ha fräsch bromsvätska (byter man bara enligt normalt serviceintervall - vilket är vartannat år - och använder DOT4 eller bättre - vilket är vad bilen normalt sett ska ha ändåså - så räcker det för de allra flesta när det gäller bromsvätska). Om det behövs så lägger man till lite enklare bromskylning som en tredje och sista åtgärd. (Om jag minns rätt så är det 286x22 mm bromsskivor och flytande enkolv med 54 mm diameter bromsok där fram på en E46 320i). Sen ska ju bromsok renoveras om de är murkna oavsett om man kör bana eller gata (det vanligaste problemet är ju att de börja kärva för att de inte används nämnvärt när man puttrar omkring på gatorna - men ett halvt kärvande bromsok är ju inte så lysande från heat management perspektiv på bana). Vad var det förresten du upptäckte eller märkte som gjorde att du började misstänka att bromsoken fram behöver en översyn? _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||||
Vill du ha stummare pedal eller att bromsarna blir annorlunda att dosera: bygg om med andra grejor.
Vill du att bromsarna bromsar i alla lägen så det räcker och aldrig mjuknar: bra belägg, bra bromsvätska och om det behövs en enkel kylslangslösning. Lite en smaksak alltså _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Vanlig uppgradering på både E36 och E46 brukar vara att köra E46 330 bromsok och skivor som är 325mm vs 286mm. /Rob _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||
Det där med kylning, belägg och färsk vätska har jag koll på men höger fram fastnade kolven i oket och en kraftig överhettning var ett faktum så det måste renoveras om jag så ska puttra fram på gatan. Kan vara läge att kolla över allt efter att de har suttit där i 19 år och 17.000 mil.
Lite större ok och skivor kanske är overkill för det jag använder den till men jag gillar bra bromsar även på gatan. Bättre belägg blir det oavsett när det renoveras. Kylning är först aktuellt när det blir lite mer bankörning. Passar ok och skivor rakt på från 330? _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||||
Misstänkte du hade koll. Klarar man inte sig med smärgelduk och nya tätningar? _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Aha, misstänkte det var den typen av failure (var ju som jag skrev inte helt optimalt från ett heat management perspektiv så att säga - det överhettar ju även när man kör på vanlig väg när det kärvar sådär). Nja, det har säkert rostat och då brukar kromet vara fullständigt förstört och det är bara att kasta kolven. Cylindern i oket brukar ofta klara sig. Mindre skräp på kromet brukar jag fixa till med WD-40 och P800 (smärgelduk är inte så bra på den kromade ytan). Men är det större skador och kromsläpp är det bara att slänga iallafall kolven - ibland även oket också (beroende på hur stora rostskador det är där inne). Om det visar sig du behöver nya bromsok (eller ens bara nya kolvar) så är det ju såklart intressant att överväga att montera dit en uppsättning 330i bromsar (du behöver bromsok, bromsokshållare, troligtvis bromssköld och såklart nya bromsskivor och bromsbelägg). Det bör gå som robber säger, borde vara bult-on, men kan inte de exakta detaljerna. Men större bromsar har för att vara ärlig blivit lite väl hypat och behövs generellt sett inte när det rör sig om vanlig bankörning lite då och då (belägg, bromsvätska och kylning verkar du kunna och det är det viktigaste vilket de flesta missar eller inte är fullt medvetna om). I det här fallet är felet murkna bromsok och inte något direkt fel på bromssetup - när du öppnar upp de där bromsoken kommer det säkert att vara riktigt gojjig gucka där inne _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||||
Ja rakt på, ev kan du behöva byta huvudcylinder men det verkar vara mest tycke och smak som avgör det. FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL Jag håller på och byter på min 325:a nu och ska behålla original bakbromsar men byta till e36 huvudcylinder då den är 23,81 fram istf 22.2 som min bil har nu - båda har 20,54 bak. 330 har 23,81/22,22 men då har den ju bitigare bromsar bak. Anyway, bilar efter facelift har alla samma oavsett om det är 330/325/320. 330 hade dock den större HBC:n från start. OM jag surfat rätt i realOEM dvs. 330 bromsar kräver dock 17" eller iaf väldigt specifika 16" för att gå fritt. FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL EDIT: Ovanstående är felaktigt! E36 huvudcylinder passar ej rakt på mot e46 servo!!! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||
Då ska jag söka lite 330 prylar för det ska ändå fixas ok och skivor. Kan lika bra köpa de större prylarna då. Bra tips med HBC. Kan vara läge att byta till en fräsch där också. 17" kör jag redan på både vinter och sommar. _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||||||
Många verkar byta till en HBC från en E32 750i, men det kanske finns något som passar bättre?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 148, 149, 150 ... 158, 159, 160 >> 71 besök senaste veckan (689962 totalt) |