Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 148, 149, 150 ... 158, 159, 160   >>
71 besök senaste veckan (689962 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Nån som sitter och ruvar på artikelnummer till z4m Coupe styrväxel?

Har nog bestämt mig att börja samla delar till att bygga om till lhd och med snabbare styrväxel...

nätet skrev:
Standard E46: 15.4:1

E46 M3: 14.5:1

Z3 1.9 or 2.2: 13.7:1

Z4M Roadster: 13.7:1

Z4M Coupe: 12.8:1

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tord skrev:
Nån som sitter och ruvar på artikelnummer till z4m Coupe styrväxel?

Har nog bestämt mig att börja samla delar till att bygga om till lhd och med snabbare styrväxel...

nätet skrev:
Standard E46: 15.4:1

E46 M3: 14.5:1

Z3 1.9 or 2.2: 13.7:1

Z4M Roadster: 13.7:1

Z4M Coupe: 12.8:1


sorry, jag var lat, realoem och 4 minuter senare: https://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id=DU91-EUR-02-2006-E86-BMW-Z4_M . . . .

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tord skrev:
Tord skrev:
Nån som sitter och ruvar på artikelnummer till z4m Coupe styrväxel?

Har nog bestämt mig att börja samla delar till att bygga om till lhd och med snabbare styrväxel...

nätet skrev:
Standard E46: 15.4:1

E46 M3: 14.5:1

Z3 1.9 or 2.2: 13.7:1

Z4M Roadster: 13.7:1

Z4M Coupe: 12.8:1


sorry, jag var lat, realoem och 4 minuter senare: https://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id=DU91-EUR-02-2006-E86-BMW-Z4_M . . . .


så då blir frågan som google inte hjälpte mig med, vad är ration på den på z4 3.0 Coupe då det fanns en sån på en skrot i närheten, artikelnummer 7810974114

_________________
Tord Ringenha11
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



SevenEight skrev:
MaZ skrev:
Min 330 E90 har option 'S217 Active steering' och jag skulle vilja ändra hastigheten när den byter utväxling.
Är det nån som vet hur man gör det? Går det ens?


https://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=895319

Inte exakt dit problem men bra nära. Ladda hem NCSDummy och köp NCSExpert och börja gräva i paramlistan!


Ok, där fick man ju lite att bita i.

Men frågan kvarstår, är det nån som vet hur man gör?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tord skrev:
Tord skrev:
Tord skrev:
Nån som sitter och ruvar på artikelnummer till z4m Coupe styrväxel?

Har nog bestämt mig att börja samla delar till att bygga om till lhd och med snabbare styrväxel...

nätet skrev:
Standard E46: 15.4:1

E46 M3: 14.5:1

Z3 1.9 or 2.2: 13.7:1

Z4M Roadster: 13.7:1

Z4M Coupe: 12.8:1


sorry, jag var lat, realoem och 4 minuter senare: https://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id=DU91-EUR-02-2006-E86-BMW-Z4_M . . . .


så då blir frågan som google inte hjälpte mig med, vad är ration på den på z4 3.0 Coupe då det fanns en sån på en skrot i närheten, artikelnummer 7810974114



Googlade på 7810974114 och ratio. Gav det minsta antalet sökresultat jag sett på länge. Lattjo.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Svante skrev:
Jag och grabben håller på att bygga på en BMW e46 320i..

Vi har byggt om avgassystemet och rensat bort en av ljuddämparna, men nu när vi startar den så kommer där ut lite vatten genom avgassystemet.
Min första och största farhåga är att toppackningen gått sönder.
Har inte kollat om det minskat mängden i expansionskärlet eller gjort något kompressionsprov..
Vi hade stora problem när vi skulle få isär den främsta skarven.


Säkerligen bara kondens och därmed inget att oroa sig för, annars hade det kommit vattenånga från avgassystemet hela tiden och inte enbart de första minuterna efter start.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Westersund skrev:
Svante skrev:
Jag och grabben håller på att bygga på en BMW e46 320i..

Vi har byggt om avgassystemet och rensat bort en av ljuddämparna, men nu när vi startar den så kommer där ut lite vatten genom avgassystemet.
Min första och största farhåga är att toppackningen gått sönder.
Har inte kollat om det minskat mängden i expansionskärlet eller gjort något kompressionsprov..
Vi hade stora problem när vi skulle få isär den främsta skarven.


Säkerligen bara kondens och därmed inget att oroa sig för, annars hade det kommit vattenånga från avgassystemet hela tiden och inte enbart de första minuterna efter start.


Får hoppas på det, verkar vara en mardröm att byta den packningen...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
rickardk
Östergötland
Här sen Feb 2012
Inlägg: 263



Tips för att byta bakre mellanplåten mellan lysena på en E36 sedan, är de svårt att få till så man bör lämna iväg det till någon som gjort de förr eller löser man det om man kan hantera en svets?
Om man bör lämna iväg det, tips på vart eller vem mottages.
Bilden nedan är lånad...

[/img]

_________________
R icka rd K rumlin de
R iickardsnabelahotmailpunktcom
Citera
thunder fart
västerås
Här sen Feb 2007
Inlägg: 75



Håller på och byter till servo på min e30. Men får inte loss ratknuten från rattstången. Är det någon som har ett bra tips på hur man gör?

_________________
Oskar thorn
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 63



Tord skrev:
Tord skrev:
Tord skrev:
Nån som sitter och ruvar på artikelnummer till z4m Coupe styrväxel?

Har nog bestämt mig att börja samla delar till att bygga om till lhd och med snabbare styrväxel...

nätet skrev:
Standard E46: 15.4:1

E46 M3: 14.5:1

Z3 1.9 or 2.2: 13.7:1

Z4M Roadster: 13.7:1

Z4M Coupe: 12.8:1




sorry, jag var lat, realoem och 4 minuter senare: https://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id=DU91-EUR-02-2006-E86-BMW-Z4_M . . . .


så då blir frågan som google inte hjälpte mig med, vad är ration på den på z4 3.0 Coupe då det fanns en sån på en skrot i närheten, artikelnummer 7810974114


Tänk på att Z4 3.0 Coupe har elservo och denna styrväxel saknar hydraulik.

_________________
Kent Ohlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Testade min 320i -01 på Anderstorp igår och upptäckte att bromsoken fram behöver en översyn. Finns det några andra lite större bromsok som passar där eller ska jag renovera de befintliga? Bilen ska gå 98% gata men bättre bromsar är aldrig fel. Jag orkar inte byta spindlar så det får vara något som bara kan skruvas dit.

Bromsoken ska renoveras så om jag ska renovera de som sitter där eller köpa andra som ska renoveras är samma jobb.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Bladh skrev:
Testade min 320i -01 på Anderstorp igår och upptäckte att bromsoken fram behöver en översyn. Finns det några andra lite större bromsok som passar där eller ska jag renovera de befintliga? Bilen ska gå 98% gata men bättre bromsar är aldrig fel. Jag orkar inte byta spindlar så det får vara något som bara kan skruvas dit.

Bromsoken ska renoveras så om jag ska renovera de som sitter där eller köpa andra som ska renoveras är samma jobb.


Vilka bromsbelägg använde du?

I 99% av fallen räcker det med att byta till trackdayorienterade bromsbelägg och se till att ha fräsch bromsvätska (byter man bara enligt normalt serviceintervall - vilket är vartannat år - och använder DOT4 eller bättre - vilket är vad bilen normalt sett ska ha ändåså - så räcker det för de allra flesta när det gäller bromsvätska).

Om det behövs så lägger man till lite enklare bromskylning som en tredje och sista åtgärd.

(Om jag minns rätt så är det 286x22 mm bromsskivor och flytande enkolv med 54 mm diameter bromsok där fram på en E46 320i).


Sen ska ju bromsok renoveras om de är murkna oavsett om man kör bana eller gata (det vanligaste problemet är ju att de börja kärva för att de inte används nämnvärt när man puttrar omkring på gatorna - men ett halvt kärvande bromsok är ju inte så lysande från heat management perspektiv på bana).

Vad var det förresten du upptäckte eller märkte som gjorde att du började misstänka att bromsoken fram behöver en översyn?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vill du ha stummare pedal eller att bromsarna blir annorlunda att dosera: bygg om med andra grejor.

Vill du att bromsarna bromsar i alla lägen så det räcker och aldrig mjuknar: bra belägg, bra bromsvätska och om det behövs en enkel kylslangslösning.

Lite en smaksak alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Bladh skrev:
Testade min 320i -01 på Anderstorp igår och upptäckte att bromsoken fram behöver en översyn. Finns det några andra lite större bromsok som passar där eller ska jag renovera de befintliga? Bilen ska gå 98% gata men bättre bromsar är aldrig fel. Jag orkar inte byta spindlar så det får vara något som bara kan skruvas dit.

Bromsoken ska renoveras så om jag ska renovera de som sitter där eller köpa andra som ska renoveras är samma jobb.


Vanlig uppgradering på både E36 och E46 brukar vara att köra E46 330 bromsok och skivor som är 325mm vs 286mm.

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Det där med kylning, belägg och färsk vätska har jag koll på men höger fram fastnade kolven i oket och en kraftig överhettning var ett faktum så det måste renoveras om jag så ska puttra fram på gatan. Kan vara läge att kolla över allt efter att de har suttit där i 19 år och 17.000 mil.

Lite större ok och skivor kanske är overkill för det jag använder den till men jag gillar bra bromsar även på gatan. Bättre belägg blir det oavsett när det renoveras. Kylning är först aktuellt när det blir lite mer bankörning.

Passar ok och skivor rakt på från 330?

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bladh skrev:
Det där med kylning, belägg och färsk vätska har jag koll på men höger fram fastnade kolven i oket och en kraftig överhettning var ett faktum....


Misstänkte du hade koll. Klarar man inte sig med smärgelduk och nya tätningar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Bladh skrev:
men höger fram fastnade kolven i oket och en kraftig överhettning var ett faktum så det måste renoveras


Aha, misstänkte det var den typen av failure (var ju som jag skrev inte helt optimalt från ett heat management perspektiv så att säga - det överhettar ju även när man kör på vanlig väg när det kärvar sådär).

Nja, det har säkert rostat och då brukar kromet vara fullständigt förstört och det är bara att kasta kolven. Cylindern i oket brukar ofta klara sig.

Mindre skräp på kromet brukar jag fixa till med WD-40 och P800 (smärgelduk är inte så bra på den kromade ytan).

Men är det större skador och kromsläpp är det bara att slänga iallafall kolven - ibland även oket också (beroende på hur stora rostskador det är där inne).

Om det visar sig du behöver nya bromsok (eller ens bara nya kolvar) så är det ju såklart intressant att överväga att montera dit en uppsättning 330i bromsar (du behöver bromsok, bromsokshållare, troligtvis bromssköld och såklart nya bromsskivor och bromsbelägg). Det bör gå som robber säger, borde vara bult-on, men kan inte de exakta detaljerna.

Men större bromsar har för att vara ärlig blivit lite väl hypat och behövs generellt sett inte när det rör sig om vanlig bankörning lite då och då (belägg, bromsvätska och kylning verkar du kunna och det är det viktigaste vilket de flesta missar eller inte är fullt medvetna om).

I det här fallet är felet murkna bromsok och inte något direkt fel på bromssetup - när du öppnar upp de där bromsoken kommer det säkert att vara riktigt gojjig gucka där inne

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Bladh skrev:
Det där med kylning, belägg och färsk vätska har jag koll på men höger fram fastnade kolven i oket och en kraftig överhettning var ett faktum så det måste renoveras om jag så ska puttra fram på gatan. Kan vara läge att kolla över allt efter att de har suttit där i 19 år och 17.000 mil.

Lite större ok och skivor kanske är overkill för det jag använder den till men jag gillar bra bromsar även på gatan. Bättre belägg blir det oavsett när det renoveras. Kylning är först aktuellt när det blir lite mer bankörning.

Passar ok och skivor rakt på från 330?


Ja rakt på, ev kan du behöva byta huvudcylinder men det verkar vara mest tycke och smak som avgör det.

FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL

Jag håller på och byter på min 325:a nu och ska behålla original bakbromsar men byta till e36 huvudcylinder då den är 23,81 fram istf 22.2 som min bil har nu - båda har 20,54 bak. 330 har 23,81/22,22 men då har den ju bitigare bromsar bak. Anyway, bilar efter facelift har alla samma oavsett om det är 330/325/320. 330 hade dock den större HBC:n från start. OM jag surfat rätt i realOEM dvs. 330 bromsar kräver dock 17" eller iaf väldigt specifika 16" för att gå fritt.

FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL



EDIT: Ovanstående är felaktigt! E36 huvudcylinder passar ej rakt på mot e46 servo!!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



SevenEight skrev:
Bladh skrev:
Det där med kylning, belägg och färsk vätska har jag koll på men höger fram fastnade kolven i oket och en kraftig överhettning var ett faktum så det måste renoveras om jag så ska puttra fram på gatan. Kan vara läge att kolla över allt efter att de har suttit där i 19 år och 17.000 mil.

Lite större ok och skivor kanske är overkill för det jag använder den till men jag gillar bra bromsar även på gatan. Bättre belägg blir det oavsett när det renoveras. Kylning är först aktuellt när det blir lite mer bankörning.

Passar ok och skivor rakt på från 330?


Ja rakt på, ev kan du behöva byta huvudcylinder men det verkar vara mest tycke och smak som avgör det. Jag håller på och byter på min 325:a nu och ska behålla original bakbromsar men byta till e36 huvudcylinder då den är 23,81 fram istf 22.2 som min bil har nu - båda har 20,54 bak. 330 har 23,81/22,22 men då har den ju bitigare bromsar bak. Anyway, bilar efter facelift har alla samma oavsett om det är 330/325/320. 330 hade dock den större HBC:n från start. OM jag surfat rätt i realOEM dvs. 330 bromsar kräver dock 17" eller iaf väldigt specifika 16" för att gå fritt.


Då ska jag söka lite 330 prylar för det ska ändå fixas ok och skivor. Kan lika bra köpa de större prylarna då. Bra tips med HBC. Kan vara läge att byta till en fräsch där också.
17" kör jag redan på både vinter och sommar.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Många verkar byta till en HBC från en E32 750i, men det kanske finns något som passar bättre?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 148, 149, 150 ... 158, 159, 160   >>
71 besök senaste veckan (689962 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande