Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 149, 150, 151 ... 158, 159, 160   >>
85 besök idag (690597 totalt)
thunder fart
västerås
Här sen Feb 2007
Inlägg: 76



Håller på att byta styrväxel på e30 till en med servo. Vilka bulthål ska används? Dom närmast balken eller dom längre ut? Får inte hålen att linjera.

_________________
Oskar thorn
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Postar en DIY på diffrenovering av LSD 210 E46 M3.
https://youtu.be/F7QTGKCcWVU
Riktigt utförlig och möjlig gör en dödlig oerfaren att följa 👍🏻

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



Har en komplett E36 325 bakvagn med 188 diffspärr liggandes.

Tanken är att bakvagnen ska fräschas till innan den åker på bilen.
Bilen ska i samma veva få förstärkningar i karossen men vad ska jag göra åt bakvagnen?


Det jag tänkte göra (förutom slipa/lacka)

1. Nya bussningar
-Vad ska man köra på för bussningar?

2. Ställbara hjulvinklar
-Camber/toe vad ska man ha för något där?

Peka mig gärna i rätt riktning, smidigt att få till allt bra när man har den brevid bilen redan.

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



robber skrev:
Har en komplett E36 325 bakvagn med 188 diffspärr liggandes.

Tanken är att bakvagnen ska fräschas till innan den åker på bilen.
Bilen ska i samma veva få förstärkningar i karossen men vad ska jag göra åt bakvagnen?


Det jag tänkte göra (förutom slipa/lacka)

1. Nya bussningar
-Vad ska man köra på för bussningar?

2. Ställbara hjulvinklar
-Camber/caster vad ska man ha för något där?

Peka mig gärna i rätt riktning, smidigt att få till allt bra när man har den brevid bilen redan.

/Rob


Satsa på ledlager bussningar överallt. Ett par justerbara camberstag stag bak gärna med ett lager i (finns med poly bussningar också). Nu förutsätter jag att bilen ska brukas på bana och inte ska fungera året runt.

Pmc motorsport har mycket att erbjuda
https://pmcmotorsport-shop.com/eng_m_Suspension-Elements-240.html?filt . . . .

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Caster bak?

Teoretiskt kanske riktningen i fjädringen sker.

_________________
Magnus Thomé
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



Magnus Thomé skrev:
Caster bak?

Teoretiskt kanske riktningen i fjädringen sker.


Camber/Toe ska det vara, sååå många termer

/R

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
robber skrev:
Magnus Thomé skrev:
Caster bak?

Teoretiskt kanske riktningen i fjädringen sker.


Camber/Toe ska det vara, sååå många termer

/R



_________________
Magnus Thomé
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



robber skrev:
Magnus Thomé skrev:
Caster bak?

Teoretiskt kanske riktningen i fjädringen sker.


Camber/Toe ska det vara, sååå många termer

/R


Toe ställer du original utan några mods då bakre främre bär-armen har ovala hål för detta ändamålet.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Jag köpte dessa!

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/bmw_e36_e46_rta_bussningar/8937 . . . .

Väldigt smart med ett original lager i RTAB:n. Bra pris, iaf jmf med vad de kostar i USA. Lär ju hålla resten av bilens livslängd utan underhåll och salt och slask - om man är en sån som kör på vintern.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



SevenEight skrev:
Jag köpte dessa!

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/bmw_e36_e46_rta_bussningar/8937 . . . .

Väldigt smart med ett original lager i RTAB:n. Bra pris, iaf jmf med vad de kostar i USA. Lär ju hålla resten av bilens livslängd utan underhåll och salt och slask - om man är en sån som kör på vintern.


Tack för länken, dåligt insatt i dessa bussningar och hans annons hade ett gäng kombinationer.
Bilen kommer att vara "Clubsport" dvs äta glass och banpass men ingen pendlare och ingen vinterbil.

Vad bör jag då välja?

Sen vill jag byta alla bussningarna vad ska man skaffa till resten av bakvagnen?
Inte rädd för oljud men vill inte ha grejor man räknar timmar på dvs slits snabbt.

/Rob

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Ja men dessa plus att man byter den undre bussningen i trailing armen så att man har samma både upptill och nedtill är väl bra? Så ser det ut på M3. Då har du likadan original kvalite bussning, som är ett kapslat ledlager, på alla tre punkter. Kan inte vara fel?

Lemförder känns väl bra i magen va? Meyle funkar säkerligen också. Oavsett så är ju det där lagret dimensionerat för 15000mil typ så det är nog lugnt.

Återstår då inre bussningarna. Nya fräsha original tror jag är way to go. Tror inte det finns så stor anledning att gå längre. Ja det är klart, om du byter undre staget till ett ställbart så kan man ju fundera om man ska köra ett med ledlager+damask inner eller om man ska hitta ett med original bussning.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Någon som har en frisk drivaxel som kan känna hur mkt radiellt spel finns i yttre CV/knut.
Mina nuvarande har gått 20k och höger har misdljud vid "jämn fart, inte acceleration) och radiellt spel som känns tydligt.
Köpt beg. Som gått 10k men även dessa har ett radiellt spel men mindre.
Hinner inte gå på dem innan torsdag så lite nyfiken på om det finns erfarenhet här innan 🙂
Det går inte att byta yttre på E46 M3 vilket trasslar till det lite... Där av nya drivaxlarna.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



En generell fråga för er som är mer erfarna ägare av BMW: Bästa källan för originaldelar? Lokala BMW-återförsäljaren, återförsäljare i Litauen som även säljer på nätet (bmwautoparts.net), Schmiedmann eller annan? Sånt som inte är i lager, brukar det dyka upp i rimlig tid eller blir det ofta besked om "ersatts av utgått"?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Victor. skrev:
En generell fråga för er som är mer erfarna ägare av BMW: Bästa källan för originaldelar? Lokala BMW-återförsäljaren, återförsäljare i Litauen som även säljer på nätet (bmwautoparts.net), Schmiedmann eller annan? Sånt som inte är i lager, brukar det dyka upp i rimlig tid eller blir det ofta besked om "ersatts av utgått"?


Min rekommendation är BMW lokalt eller från Litauen.
Min erfarenhet från schmiedmann är tyvärr att de inte har mkt hemma = 10 dagar väntan och sen har det dessutom kommit delar som är Kina"no namn".
Från Litauen via EBay fungerar kanon!
Kommer inom en vecka till bra pris.
När det är delar som fungerar utan att vara original använder jag FEBI/Bilstein från Trodo eller Bildelar24. De håller bra kvalite.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Westersund skrev:
Många verkar byta till en HBC från en E32 750i, men det kanske finns något som passar bättre?


Verkligen? På e46 - byter de behållare då också? För e46 kan inte passa på den cylindern.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Borttaget

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33



Har problem med startmotorn.
Håller på att byta koppling på min e30 med m50.
Har bytt till m30 svänghjul men får inte startmotorn att fungera, Har testat både m50 start och m30 start.
M50 låter ordentligt ansträngd, medans med m30 starten så hände inget med alls.
har testat båda 2 lösa på bänken så de funkar.

Tips på hur jag ska gå vidare för att få det att funka?

Mvh

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1344



SevenEight skrev:
Westersund skrev:
Många verkar byta till en HBC från en E32 750i, men det kanske finns något som passar bättre?


Verkligen? På e46 - byter de behållare då också? För e46 kan inte passa på den cylindern.


Just på E46 specifikt vet jag inte, men vad jag läst verkar många som uppgraderar bromsarna byta till den HBC.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



stordana skrev:
Har problem med startmotorn.
Håller på att byta koppling på min e30 med m50.
Har bytt till m30 svänghjul men får inte startmotorn att fungera, Har testat både m50 start och m30 start.
M50 låter ordentligt ansträngd, medans med m30 starten så hände inget med alls.
har testat båda 2 lösa på bänken så de funkar.

Tips på hur jag ska gå vidare för att få det att funka?

Mvh



Bulthålen i startmotorn är större än bultarna så det blir en justeringsmån där, går startmotorn tungt så sitter den för tight mot svänghjulet, bara lossa på bultarna och putta ut den nån mm och prova igen.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 33



Newberg skrev:
stordana skrev:
Har problem med startmotorn.
Håller på att byta koppling på min e30 med m50.
Har bytt till m30 svänghjul men får inte startmotorn att fungera, Har testat både m50 start och m30 start.
M50 låter ordentligt ansträngd, medans med m30 starten så hände inget med alls.
har testat båda 2 lösa på bänken så de funkar.

Tips på hur jag ska gå vidare för att få det att funka?

Mvh



Bulthålen i startmotorn är större än bultarna så det blir en justeringsmån där, går startmotorn tungt så sitter den för tight mot svänghjulet, bara lossa på bultarna och putta ut den nån mm och prova igen.


Tack för svar, Jag testade ett antal gånger men fick det inte att funka så slutade med att jag tog startkransen från m50 hjulet och satte den på m30hjulet och sen funkade det.

Mvh

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 149, 150, 151 ... 158, 159, 160   >>
85 besök idag (690597 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande