Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 150, 151, 152 ... 158, 159, 160   >>
41 besök idag (690553 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Victor. skrev:
En generell fråga för er som är mer erfarna ägare av BMW: Bästa källan för originaldelar? Lokala BMW-återförsäljaren, återförsäljare i Litauen som även säljer på nätet (bmwautoparts.net), Schmiedmann eller annan? Sånt som inte är i lager, brukar det dyka upp i rimlig tid eller blir det ofta besked om "ersatts av utgått"?


Leebmann24.de

Sjukt bra.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Victor. skrev:
En generell fråga för er som är mer erfarna ägare av BMW: Bästa källan för originaldelar? Lokala BMW-återförsäljaren, återförsäljare i Litauen som även säljer på nätet (bmwautoparts.net), Schmiedmann eller annan? Sånt som inte är i lager, brukar det dyka upp i rimlig tid eller blir det ofta besked om "ersatts av utgått"?


Leebmann24.de

Sjukt bra.
thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 231



Bladh skrev:
SevenEight skrev:
Bladh skrev:
Det där med kylning, belägg och färsk vätska har jag koll på men höger fram fastnade kolven i oket och en kraftig överhettning var ett faktum så det måste renoveras om jag så ska puttra fram på gatan. Kan vara läge att kolla över allt efter att de har suttit där i 19 år och 17.000 mil.

Lite större ok och skivor kanske är overkill för det jag använder den till men jag gillar bra bromsar även på gatan. Bättre belägg blir det oavsett när det renoveras. Kylning är först aktuellt när det blir lite mer bankörning.

Passar ok och skivor rakt på från 330?


Ja rakt på, ev kan du behöva byta huvudcylinder men det verkar vara mest tycke och smak som avgör det. Jag håller på och byter på min 325:a nu och ska behålla original bakbromsar men byta till e36 huvudcylinder då den är 23,81 fram istf 22.2 som min bil har nu - båda har 20,54 bak. 330 har 23,81/22,22 men då har den ju bitigare bromsar bak. Anyway, bilar efter facelift har alla samma oavsett om det är 330/325/320. 330 hade dock den större HBC:n från start. OM jag surfat rätt i realOEM dvs. 330 bromsar kräver dock 17" eller iaf väldigt specifika 16" för att gå fritt.


Då ska jag söka lite 330 prylar för det ska ändå fixas ok och skivor. Kan lika bra köpa de större prylarna då. Bra tips med HBC. Kan vara läge att byta till en fräsch där också.
17" kör jag redan på både vinter och sommar.


Jag har liggande "nya" (i stort sett) bra skivor och belägg till 330.
Du kan få med gamla ok också.

_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Perra H skrev:
Bladh skrev:
SevenEight skrev:
Bladh skrev:
Det där med kylning, belägg och färsk vätska har jag koll på men höger fram fastnade kolven i oket och en kraftig överhettning var ett faktum så det måste renoveras om jag så ska puttra fram på gatan. Kan vara läge att kolla över allt efter att de har suttit där i 19 år och 17.000 mil.

Lite större ok och skivor kanske är overkill för det jag använder den till men jag gillar bra bromsar även på gatan. Bättre belägg blir det oavsett när det renoveras. Kylning är först aktuellt när det blir lite mer bankörning.

Passar ok och skivor rakt på från 330?


Ja rakt på, ev kan du behöva byta huvudcylinder men det verkar vara mest tycke och smak som avgör det. Jag håller på och byter på min 325:a nu och ska behålla original bakbromsar men byta till e36 huvudcylinder då den är 23,81 fram istf 22.2 som min bil har nu - båda har 20,54 bak. 330 har 23,81/22,22 men då har den ju bitigare bromsar bak. Anyway, bilar efter facelift har alla samma oavsett om det är 330/325/320. 330 hade dock den större HBC:n från start. OM jag surfat rätt i realOEM dvs. 330 bromsar kräver dock 17" eller iaf väldigt specifika 16" för att gå fritt.


Då ska jag söka lite 330 prylar för det ska ändå fixas ok och skivor. Kan lika bra köpa de större prylarna då. Bra tips med HBC. Kan vara läge att byta till en fräsch där också.
17" kör jag redan på både vinter och sommar.


Jag har liggande "nya" (i stort sett) bra skivor och belägg till 330.
Du kan få med gamla ok också.


Jag kommer med felaktig info här - e36 cylinder passar inte på e46 utan att krångla en massa. Tydligen är servo och huvudcylinder inte mix and match som jag felaktigt fått och fört vidare info om!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



Hej!
Jag tänkte byta bagagelucka på min E36 compact.
Finns det någon skarvkontakt till elen i luckan? Eller måste man dra ut kabelstammen och lirka in den i den nya luckan igen?

Tacksam för svar så att jag vet innan jag börjar att riva..
Mvh Magnus
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Har köpt M54b30 - vad bör jag göra för underhåll på den innan den åker i bilen? Eller tar man det när det rasar?

Vad gör jag åt oljepumpen, eller muttern? Ser att svets är vanligt, men också byte till m3 kedjespännare? Vad gäller?

Ska köras på bana, men jag avser inte, i detta läge, byta kammar och varva mer. Men bana är ju bana.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



SevenEight skrev:
Har köpt M54b30 - vad bör jag göra för underhåll på den innan den åker i bilen? Eller tar man det när det rasar?

Vad gör jag åt oljepumpen, eller muttern? Ser att svets är vanligt, men också byte till m3 kedjespännare? Vad gäller?

Ska köras på bana, men jag avser inte, i detta läge, byta kammar och varva mer. Men bana är ju bana.


En M54B30 fungerar finfint i originalutförande.

* Ventilkåpspackning (och alla packningar här runtomkring för alla är knäckebröd)
* Insugspackningar (brukar faktiskt vara i ganska bra skick så kolla först om du kan återanvända)
* Packning gasspjäll (brukar också vara i ganska bra skicka så även här kolla om du kan återanvända)
* Packning oljefilterhus (vanligt de läcker - så byt nu när det är enkelt)
* Genomgång kylsystem
  - ny vattenpump
  - nytt termostathus
  - byt alla vattenslangar och vattenrör (allt är knäckebröd)
  - ny kylare+expansionskärl
* Insugssystem
  - gå igenom alla insugs- och vakuumslangar (det mesta är sprucket eller torkat)
* DISA
  - kontrollera denna enhet för funktion och skick
   (de kan gå sönder och delar kan åka med in i motorn)
* Tomgångsventil
  - visuell kontroll och rengöring brukar räcka
   (de kan ha mycket gucka i sig som hindrar dess funktion)
* Vevhusventilation
  - byt allt eller ersätt med catch can
* VANOS
  - en enklare VANOS-renovering kan vara på sin plats
* Oljepumpsdrevmuttern
  - bör åtgärdas men svetsa inte utan använd exempelvis lösning från VAC Motorsport
* Oljekylare
  - är en fördel men behöver inte sitta där från dag 1

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Håller på att fixa sista elen i banbilen.
Det mesta av elen i bilen är brotplockat och ersatt med egenbyggd härva.
Nästan klart men är lite konfunderad över funktionen hos generatorn.

Motorn i fråga är M54B25 och ska ha en "smart" generator.
Generatorn har en storkontakt B+.
Samt en kontakt med två pinnar [15] och [61e].

Detta hittar jag på nätet.
Citat:
X6509 is the big power wire that goes to the starter. X6524 (1) should have 12 volts on it, this is what "turns on" the alternator. X6524 (2) is what sends a signal to the DME and then the cluster idiot light.


Vidare kan man läsa följande.
Citat:
Terminal D+ is replaced by an isolated electronic terminal 61E in alternators with a multifunction controller. The task of this terminal is, on the one hand, to activate the battery charge indicator lamp and, on the other hand, to indicate to the various loads that the alternator is in charge mode.

The battery charge indicator lamp itself is supplied via terminal 15 from the instrument cluster. It comes on when the voltage at terminal 61E is below 1.5 V. The battery charge indicator lamp goes out when the voltage at terminal 61E is above 8 V.



Har jag uppfattat allt rätt?
För att få generator att ladda måste jag koppla "switched 12v" på pinne 61e?
Pinne 15 kan användas till felsökning och därmed ignoreras?
Hur har folk kopplat sina smarta generatorer i tävlingsbilarna?

Tack på förhand!
MVH Tim

_________________
Tim Anle
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 212



Har lite problem med min e36 M52 -99 Som jag stoppat i en M3 -94 S50B30.
När det var dags för uppstart så ville den inte.

Soppapumpen går ej, prövade tvångsköra den men starta inte ändå misstänker ECU saknar någon impuls. Någon som har tips ?
Någon som monterat en Äldre OBD1 motor med härva i en OBD 2 bil ?
Är ju 3 handskar i bilen på obd2 och bara 1 handske på obd1

Måste några stift flyttas ? Sitter ju bara några st per handske i dom andra.

Och motorn är från en -94 utan EWS och EWS box i bilen är loopad så den går på starten. 🙂

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Henrik J skrev:
SevenEight skrev:
Har köpt M54b30 - vad bör jag göra för underhåll på den innan den åker i bilen? Eller tar man det när det rasar?

Vad gör jag åt oljepumpen, eller muttern? Ser att svets är vanligt, men också byte till m3 kedjespännare? Vad gäller?

Ska köras på bana, men jag avser inte, i detta läge, byta kammar och varva mer. Men bana är ju bana.


En M54B30 fungerar finfint i originalutförande.

* Ventilkåpspackning (och alla packningar här runtomkring för alla är knäckebröd)
* Insugspackningar (brukar faktiskt vara i ganska bra skick så kolla först om du kan återanvända)
* Packning gasspjäll (brukar också vara i ganska bra skicka så även här kolla om du kan återanvända)
* Packning oljefilterhus (vanligt de läcker - så byt nu när det är enkelt)
* Genomgång kylsystem
  - ny vattenpump
  - nytt termostathus
  - byt alla vattenslangar och vattenrör (allt är knäckebröd)
  - ny kylare+expansionskärl
* Insugssystem
  - gå igenom alla insugs- och vakuumslangar (det mesta är sprucket eller torkat)
* DISA
  - kontrollera denna enhet för funktion och skick
   (de kan gå sönder och delar kan åka med in i motorn)
* Tomgångsventil
  - visuell kontroll och rengöring brukar räcka
   (de kan ha mycket gucka i sig som hindrar dess funktion)
* Vevhusventilation
  - byt allt eller ersätt med catch can
* VANOS
  - en enklare VANOS-renovering kan vara på sin plats
* Oljepumpsdrevmuttern
  - bör åtgärdas men svetsa inte utan använd exempelvis lösning från VAC Motorsport
* Oljekylare
  - är en fördel men behöver inte sitta där från dag 1



Om man köper en M54B30 som har gått 25k - är det nåt mer man ska tänka på då eller är det samma? Hur oroad ska man vara över milen?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



SevenEight skrev:

Om man köper en M54B30 som har gått 25k - är det nåt mer man ska tänka på då eller är det samma? Hur oroad ska man vara över milen?


Mil är inte sådär vansinnigt kritiskt på en M54 (men den är såklart inte så opåverkad av mil som en gammal hederlig stabil M30) - men det är ändåså en motor trots allt och ju mer mil desto mer slitage.

Vid sådana miltal kan man börja fundera på främst kolvringar och om det finns några alltför otäta avgasventiler (kanske även insugsventiler). Men man får ju en grov indikation på hur det ligger till med ett leakdown-test om man misstänker att allt inte står rätt till.
Men är väl isåfall kolvringarna som ibland utpekas att de blir sämre efter många mil och är en bidragande orsak till en hög oljeförbrukning (men är själv lite tveksam till denna ganska vanliga hypotes).

Är motorn "smutsig" inuti så kanske man även vill ta sig en titt på de hydruliska lyftarna och även passa på att rengöra dess toksmå oljekanaler som lätt sätts igen av dålig olja / underhåll.

Annars kan jag inte komma på något speciellt (alla motorer brukar ju få visst slitage kring ventiler/ventilsäten/ventilstyrningar vid dessa miltal så det ser jag inte som något M54-specifikt problem precis).

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Är det någon skillnad på diffklumpar med samma utväxling mellan olika modeller av E90? Jag skulle vilja ha en diffklump att montera lamelldiffkit i och sedan swappa hela på bilen, och 3,07:1 som det är på min 325:a finns det en hel del från 320d på Bildelsbasen och eBay, men inte så många från just 325 N53 med exakt samma artikelnummer. Utbudet hade blivit mycket större om jag hade kunnat reda ut om sista siffran/siffrorna i artikelnumret inte innebär någon skillnad i praktiken. Lite tråkigt att chansa och det visar sig att ett fästöra sitter lite fel eller att difflocket är lite annorlunda och slår i något när man väl står och ska hänga upp den på bilen.

Byte av utväxling funderade jag på att göra samtidigt men det kräver omflashning av DME för att farthållaren ska fungera (den jämför motorvarv/hjulvarv för att avgöra växel och denna information måste vara rätt för att farthållaren ska kunna aktiveras) så jag håller mig nog till OEM.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Vilken filter hus ska an ha till en M54? Den från S50 eller den från S54?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



SevenEight skrev:
Vilken filter hus ska an ha till en M54? Den från S50 eller den från S54?


Båda. Det vill säga S54 i E46 M3 och S50B30/S50B32 i E36 M3.

OBS! S50 satt INTE i E36 M3 som var avsedda för den nordamerikanska marknaden utifall du råkar hitta något från Amerikat...

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Henrik J skrev:
SevenEight skrev:
Vilken filter hus ska an ha till en M54? Den från S50 eller den från S54?


Båda. Det vill säga S54 i E46 M3 och S50B30/S50B32 i E36 M3.

OBS! S50 satt INTE i E36 M3 som var avsedda för den nordamerikanska marknaden utifall du råkar hitta något från Amerikat...


Men hur får jag dit båda, det finns ju bara plats för en?




Skojja bara, bra, tack för svar. Då blev det lättare att hitta!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Victor. skrev:
Är det någon skillnad på diffklumpar med samma utväxling mellan olika modeller av E90? Jag skulle vilja ha en diffklump att montera lamelldiffkit i och sedan swappa hela på bilen, och 3,07:1 som det är på min 325:a finns det en hel del från 320d på Bildelsbasen och eBay, men inte så många från just 325 N53 med exakt samma artikelnummer. Utbudet hade blivit mycket större om jag hade kunnat reda ut om sista siffran/siffrorna i artikelnumret inte innebär någon skillnad i praktiken. Lite tråkigt att chansa och det visar sig att ett fästöra sitter lite fel eller att difflocket är lite annorlunda och slår i något när man väl står och ska hänga upp den på bilen.

Byte av utväxling funderade jag på att göra samtidigt men det kräver omflashning av DME för att farthållaren ska fungera (den jämför motorvarv/hjulvarv för att avgöra växel och denna information måste vara rätt för att farthållaren ska kunna aktiveras) så jag håller mig nog till OEM.


Vad är det för lamelldiff du hittat till E90?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



SevenEight skrev:

Men hur får jag dit båda, det finns ju bara plats för en?



Skojja bara, bra, tack för svar. Då blev det lättare att hitta!


Ooops - ser nu att min formulering är lite knasig och passar inte alls ihop med frågan

Men kan ge lite mer info om vad jag vet (så inte andra behöver sitta och avkoda mitt svar).


Vad jag har kunnat hitta så är det exakt samma oljefilterhus på S50 och S54.

Det har artikelnummer 11 42 7 839 858.

Kör man en korsreferens på det så dyker följande träffar upp
https://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=11427839858

Nu har detta oljefilterhus funnits i flera versioner (ovan nämnda är det senaste),
men vad jag kan se och förså så är alla både framåt- och bakåtkompatibla.

Ska själv sätta detta oljefilterhus på min M54 - men inte kommit dit än...

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



SevenEight skrev:
Henrik J skrev:
SevenEight skrev:
Vilken filter hus ska an ha till en M54? Den från S50 eller den från S54?


Båda. Det vill säga S54 i E46 M3 och S50B30/S50B32 i E36 M3.

OBS! S50 satt INTE i E36 M3 som var avsedda för den nordamerikanska marknaden utifall du råkar hitta något från Amerikat...


Men hur får jag dit båda, det finns ju bara plats för en?




Skojja bara, bra, tack för svar. Då blev det lättare att hitta!


Tänk på att det är annat som det drar med sig. Det passar rakt av på motorn men det är mindre anslutning till vanos oljematningen, servopumpen behöver distanser för att linjera med övriga löphjul/spännare, finns inget fäste för servobehållaren, kan vara något mer som jag glömt.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Alexus skrev:

Tänk på att det är annat som det drar med sig. Det passar rakt av på motorn men det är mindre anslutning till vanos oljematningen, servopumpen behöver distanser för att linjera med övriga löphjul/spännare, finns inget fäste för servobehållaren, kan vara något mer som jag glömt.


1. Hur långa distanser krävs? Finns de färdiga att köpa nånstans?

2. Oljematning, borde gå att lösa med en stålsomspunnen slang?

3. Inget fäste för servobehållare var ny - hur löser man det?


Köpte just ett oljefilterhus förresten!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Alexus skrev:

Tänk på att det är annat som det drar med sig. Det passar rakt av på motorn men det är mindre anslutning till vanos oljematningen, servopumpen behöver distanser för att linjera med övriga löphjul/spännare, finns inget fäste för servobehållaren, kan vara något mer som jag glömt.


Bra påpekanden - jag satt ju i min egen lilla värld.

Jag ska ju inte ha någon servo-gucka-pryttlar så har ju förträngt det.

Angående VANOS hade jag planerat köpa kit från tex VAC Motorsport som löser allt det där.


Fast... Generatorn, löphjulet och spännhjulet sitter ju monterat i oljefilterbehållaren.
Behövs distanser här också - eller är det bara runt styrservon som det är problem?

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Det finns inte , utifrån vad jag lyckats surfa och PM:a mig fram till, nån riktigt elegant lösning på tempgivaren.

Finns det nåt alternativ till att mata vanos via oljefilterhuset?

Bästa rådet när det gäller temp är att rycka ur nivågivaren och ersätta den med en alu-adapter där man skruvar tempgivaren. Den är ju ändå rätt smakfull.

Men Oljetryck är ju bara en vakt. Således skulle man ju kunna sätta en banjo till vanos-slangen där det sitter uttag för en oljetrycksvakt - att hitta en med samma kontakt och nivå borde ju gå tycker jag? Hittar ingen banjo med M12 gänga som har uttag för M12 tryckvakt. Men det kanske finns? Tricket blir då att sticka tempgivaren i oljetryckshålet.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 150, 151, 152 ... 158, 159, 160   >>
41 besök idag (690553 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande