Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 151, 152, 153 ... 158, 159, 160 >> 130 besök senaste veckan (690373 totalt) |
Kolla!
https://epytec.de/en/engine-and-gear Det är ju lösningen! En banjo med 14mm dia för att passa original M54 vanos slang, M12x1,5 gänga för att passa S54 hus och hål för en M12x1,5 givare! Bara beställa!!! Tror dock att man måste ha tryckgivaren i tryckvakthålet och tryckvakt i vanosbanjon. Annars har man nog ingen nytta av tempgivaren. Eller vad tror ni? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Har nån koll på hur långa distanser man behöver för att få dit servopumpen på S54 huset? Eller ännu bättre, var köper man dem för billig penning? Eller lagom penning?
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Jag har gjort installationen för ett par månader sedan jag ska posta lite bilder senare ikväll på hur jag löste allt. _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||||
Oooo, gärna med mått! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Jag pressade en ny slang med banjo anslutning för m14x1.5 i ena änden och m12x1.5 i andra till vanosen. Sen plockar jag ut oljetryck också så jag har ett y-kors i ett hål där oljetryckgivare och oljetryckvakt sitter. Sen oljetemp i ett eget hål. Gällande distanser minns jag inte mått jag har svarv i garaget så jag mätte och vevade ut 3st. Servobehållaren fäste jag med en rostfri klammer runt huset efter jag sågat av utsticket med bulthål för original infästning. Jag gjorde även ett eget fäste för att få dit an-slang genom att återanvända original flänsen för kylslangarna svarvade ner 2st an-kopplingar och gjorde en kopia på dem olika färdiga kittet som finns på marknaden. Om det inte är brått så kan jag mäta inom några veckor och svarva upp en uppsättning distanser till som jag kan skicka till dig. Jag hade inga bilder knappt från installation tyvärr. Här finns distanserna är köpa [url] https://www.moreheadspeedworks.com/p An adapter [url] https://www.speeding.nu/p/modellanpa Bild på slutresultatet _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||||
Hej, någon som har koll på eller kan mäta avståndet mellan topplocksskruvarna på en m62b44? Ska väl vara samma på andra m62 varianter och kanske m60 också. Att det är 98mm mellan dem i längsled har jag koll på, men det jag vill veta är hur "brett" isär de sitter.
_________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||
https://www.mrtuning.se/modellanpass /Kent _________________ Kent Ohlsson |
||||||
Åkt med dom? Känns lite väl aggressiva med aluminium? _________________ J1mmy @rv1dsson |
||||||
Nja, det är inte solida aluminiumblock. De är fyllda med polyuretan i mitten som isolerar motorn och chassit. Har själv liknande till min E30 (i mitt fall är det med polyuretan med hårdhet på 90 ShA. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja, väldigt vanlig modifiering av framvagnar av MacPherson-typ. Kostar samma som en bussning utan casterjustering.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Jag kör med Z4M bussningar fram, knuffar hjulet framåt en aning förstås. Jag inbillar mig att de gör nytta, har inte mätt upp camber vs styrning men absolut så tappar man mindre camber när man styr med dessa - man ser det med blotta ögat. Kanske kan vara ett alternativ? Köpte dem komplett med hållare från BMW. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Hej!
Jag tänkte rationalisera oljekyl på en BMW M42 (318is) och ersätta den med värmeväxlare i sandwich med oljefiltret. Det är alltså en eftermonterad historia med extern oljefilter och oljekylare i serie, tyvärr utan termostat. Tyvärr tar den plats och underkyler oljan om man inte kör hårt. Frågan lyder: var är lämpligast att ta glykolen från för att kyla oljan? Vad tror ni om att sätta in värmeväxlaren istället för värmepaketet? Eller ska man sätta den på returslangen som går in nedre delen av expansionskärlen? Eller sätta ett T någonstans på tjocka kylslangarna som kommer från blocket? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
För att förenkla frågan (lånad bild), var bör jag ta kylvattnet från för att köra genom värmeväxlaren för oljan?
Just nu funderar jag på att parallellkoppla värmeväxlaren med värmepaketet (de röda slangarna). Vad tror ni? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Jag skulle välja att koppla på värmepaketets slangar. Temperaturmässigt för det kylande vattnet borde det vara likt att använda utflödet från motorn. Se bara till att vattenflödet räcker till. Finns det spec på det för din kylare?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Tack. Det var ungefär så jag tänkte. Jag har ingen spec på värmeväxlarna (har flera olika) då de kommer från vanliga personbilar och är av vanlig typ där man har det som en låda mellan oljefiltret och blocket. Jag har en från 940 Turbo, en från Alfa och en från Audi V6 diesel. Men de har ungefär likadan yta mot glykolen så någon nytta lär det göra (original M42 har ingen oljekyl alls, men denna är trimmad till över 200 sughästar). Eftersom jag redan har oljefilterförflyttare med vanlig skruvfilter blir det en enkel installation av värmeväxlaren...bara att skruva dit den under filtret. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Det är bara att koppla in. Det värsta som kan hända är att det kyler sämre än du hoppas och då får du börja undersöka om det finns någon strypning i kretsen som du kan eliminera. Rör och slangar till värmepaketet är oftast kraftigt överdimensionerade i förhållande till det vattenflöde som krävs så det kan finnas någon lurig strypning som inte påverkar värmen men som fördärvar din oljekylning.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Skruva banåkabil BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3 ... 151, 152, 153 ... 158, 159, 160 >> 130 besök senaste veckan (690373 totalt) |