Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 151, 152, 153 ... 158, 159, 160   >>
130 besök senaste veckan (690373 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Kolla!

https://epytec.de/en/engine-and-gears/engine-gearbox-tuning/adapter-fo . . . .

Det är ju lösningen! En banjo med 14mm dia för att passa original M54 vanos slang, M12x1,5 gänga för att passa S54 hus och hål för en M12x1,5 givare!

Bara beställa!!!

Tror dock att man måste ha tryckgivaren i tryckvakthålet och tryckvakt i vanosbanjon. Annars har man nog ingen nytta av tempgivaren. Eller vad tror ni?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Har nån koll på hur långa distanser man behöver för att få dit servopumpen på S54 huset? Eller ännu bättre, var köper man dem för billig penning? Eller lagom penning?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



SevenEight skrev:
Har nån koll på hur långa distanser man behöver för att få dit servopumpen på S54 huset? Eller ännu bättre, var köper man dem för billig penning? Eller lagom penning?


Jag har gjort installationen för ett par månader sedan jag ska posta lite bilder senare ikväll på hur jag löste allt.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Alexus skrev:
SevenEight skrev:
Har nån koll på hur långa distanser man behöver för att få dit servopumpen på S54 huset? Eller ännu bättre, var köper man dem för billig penning? Eller lagom penning?


Jag har gjort installationen för ett par månader sedan jag ska posta lite bilder senare ikväll på hur jag löste allt.


Oooo, gärna med mått!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



SevenEight skrev:
Alexus skrev:
SevenEight skrev:
Har nån koll på hur långa distanser man behöver för att få dit servopumpen på S54 huset? Eller ännu bättre, var köper man dem för billig penning? Eller lagom penning?


Jag har gjort installationen för ett par månader sedan jag ska posta lite bilder senare ikväll på hur jag löste allt.


Oooo, gärna med mått!


Jag pressade en ny slang med banjo anslutning för m14x1.5 i ena änden och m12x1.5 i andra till vanosen. Sen plockar jag ut oljetryck också så jag har ett y-kors i ett hål där oljetryckgivare och oljetryckvakt sitter. Sen oljetemp i ett eget hål. Gällande distanser minns jag inte mått jag har svarv i garaget så jag mätte och vevade ut 3st. Servobehållaren fäste jag med en rostfri klammer runt huset efter jag sågat av utsticket med bulthål för original infästning. Jag gjorde även ett eget fäste för att få dit an-slang genom att återanvända original flänsen för kylslangarna svarvade ner 2st an-kopplingar och gjorde en kopia på dem olika färdiga kittet som finns på marknaden. Om det inte är brått så kan jag mäta inom några veckor och svarva upp en uppsättning distanser till som jag kan skicka till dig. Jag hade inga bilder knappt från installation tyvärr.

Här finns distanserna är köpa [url] https://www.moreheadspeedworks.com/product/power-steering-pump-spacers . . . .

An adapter [url] https://www.speeding.nu/p/modellanpassat-3215/bmw-3230/bmw-s54-e46-m3/ . . . .

Bild på slutresultatet


_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Hej, någon som har koll på eller kan mäta avståndet mellan topplocksskruvarna på en m62b44? Ska väl vara samma på andra m62 varianter och kanske m60 också. Att det är 98mm mellan dem i längsled har jag koll på, men det jag vill veta är hur "brett" isär de sitter.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 371



Var hittar man hårdare motorfästen till bmw?
E36/46
M50/M54

Inte aluminum men polyuretan eller liknande.

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
makeba
Tranemo
Här sen Jul 2006
Inlägg: 68



Mr Newton skrev:
Var hittar man hårdare motorfästen till bmw?
E36/46
M50/M54

Inte aluminum men polyuretan eller liknande.


https://www.mrtuning.se/modellanpassat/bmw/e36/vaghallning/bussningar/ . . . .


/Kent

_________________
Kent Ohlsson
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 371



makeba skrev:
Mr Newton skrev:
Var hittar man hårdare motorfästen till bmw?
E36/46
M50/M54

Inte aluminum men polyuretan eller liknande.


https://www.mrtuning.se/modellanpassat/bmw/e36/vaghallning/bussningar/ . . . .


/Kent


Åkt med dom? Känns lite väl aggressiva med aluminium?

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Mr Newton skrev:


makeba skrev:

https://www.mrtuning.se/modellanpassat/bmw/e36/vaghallning/bussningar/ . . . .
/Kent


Åkt med dom? Känns lite väl aggressiva med aluminium?


Nja, det är inte solida aluminiumblock. De är fyllda med polyuretan i mitten som isolerar motorn och chassit.

Har själv liknande till min E30 (i mitt fall är det med polyuretan med hårdhet på 90 ShA.




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Någon som har ritning på skruvhålen till S62/M62/M60 växellåda?

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464



Vevaxelmuttern till S14 är den 42mm eller kan den vara 36mm?

Edit: Den Är 36mm

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Caster ändring E46 är det nått man ska sikta på när inköp av bussningar är på G

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Ja, väldigt vanlig modifiering av framvagnar av MacPherson-typ. Kostar samma som en bussning utan casterjustering.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



krister Andersson skrev:
Caster ändring E46 är det nått man ska sikta på när inköp av bussningar är på G


Jag kör med Z4M bussningar fram, knuffar hjulet framåt en aning förstås. Jag inbillar mig att de gör nytta, har inte mätt upp camber vs styrning men absolut så tappar man mindre camber när man styr med dessa - man ser det med blotta ögat. Kanske kan vara ett alternativ? Köpte dem komplett med hållare från BMW.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hej!

Jag tänkte rationalisera oljekyl på en BMW M42 (318is) och ersätta den med värmeväxlare i sandwich med oljefiltret. Det är alltså en eftermonterad historia med extern oljefilter och oljekylare i serie, tyvärr utan termostat. Tyvärr tar den plats och underkyler oljan om man inte kör hårt.

Frågan lyder: var är lämpligast att ta glykolen från för att kyla oljan? Vad tror ni om att sätta in värmeväxlaren istället för värmepaketet? Eller ska man sätta den på returslangen som går in nedre delen av expansionskärlen? Eller sätta ett T någonstans på tjocka kylslangarna som kommer från blocket?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



För att förenkla frågan (lånad bild), var bör jag ta kylvattnet från för att köra genom värmeväxlaren för oljan?
Just nu funderar jag på att parallellkoppla värmeväxlaren med värmepaketet (de röda slangarna). Vad tror ni?


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag skulle välja att koppla på värmepaketets slangar. Temperaturmässigt för det kylande vattnet borde det vara likt att använda utflödet från motorn. Se bara till att vattenflödet räcker till. Finns det spec på det för din kylare?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Guson skrev:
Jag skulle välja att koppla på värmepaketets slangar. Temperaturmässigt för det kylande vattnet borde det vara likt att använda utflödet från motorn. Se bara till att vattenflödet räcker till. Finns det spec på det för din kylare?

Guson


Tack. Det var ungefär så jag tänkte.

Jag har ingen spec på värmeväxlarna (har flera olika) då de kommer från vanliga personbilar och är av vanlig typ där man har det som en låda mellan oljefiltret och blocket. Jag har en från 940 Turbo, en från Alfa och en från Audi V6 diesel. Men de har ungefär likadan yta mot glykolen så någon nytta lär det göra (original M42 har ingen oljekyl alls, men denna är trimmad till över 200 sughästar). Eftersom jag redan har oljefilterförflyttare med vanlig skruvfilter blir det en enkel installation av värmeväxlaren...bara att skruva dit den under filtret.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det är bara att koppla in. Det värsta som kan hända är att det kyler sämre än du hoppas och då får du börja undersöka om det finns någon strypning i kretsen som du kan eliminera. Rör och slangar till värmepaketet är oftast kraftigt överdimensionerade i förhållande till det vattenflöde som krävs så det kan finnas någon lurig strypning som inte påverkar värmen men som fördärvar din oljekylning.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 151, 152, 153 ... 158, 159, 160   >>
130 besök senaste veckan (690373 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande