Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 152, 153, 154 ... 158, 159, 160   >>
71 besök senaste veckan (689962 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Vad är anledning att sånna här rost fläckar bildas på en bromsskiva?


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211



Vad åker folk för servokylning på sina E36?

Räcker original kylslinga den på styrväxeln ? ?

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



super7 skrev:
Vad är anledning att sånna här rost fläckar bildas på en bromsskiva?


Ser ut att vara beläggen som smetar ...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
LoFET skrev:
Vad åker folk för servokylning på sina E36?

Räcker original kylslinga den på styrväxeln ? ?


På M3 med rdäck så funkar original utmärkt. Även i slalom

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Beläggen skall bytas... men det syns inte riktigt på bilden liten antydan
till gropar i skivan.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



super7 skrev:
Vad är anledning att sånna här rost fläckar bildas på en bromsskiva?



Generellt beror det väl på lite ojämnheter i kol-halt/legering i skivan.
På ställena där groparna är har korrosion gått fortare än på
övriga skivan. Sedan är väl grundorsaken den vanliga,
fukt på värmecyklat kolstål under tex vinterförvaring eller
parkering utomhus. Brukar kunna hitta sådana gropar på min frus
bils bak-bromsar efter ett antal säsonger. De används inte jättehårt,
precis, och då får rosten grepp.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Christian Jansson skrev:
super7 skrev:
Vad är anledning att sånna här rost fläckar bildas på en bromsskiva?



Generellt beror det väl på lite ojämnheter i kol-halt/legering i skivan.
På ställena där groparna är har korrosion gått fortare än på
övriga skivan. Sedan är väl grundorsaken den vanliga,
fukt på värmecyklat kolstål under tex vinterförvaring eller
parkering utomhus.

Det är ju bruksbilen...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Någon som har ett trix för att lossa remskivan på veven på en M54b30 motor utan att köpa en jätteavdragare ?
Jag har provat lirka och bända och knacka lite försiktigt runt om utan framgång.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Varför inte liten trearmad som greppar inne vid navet?

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



GunnarÖ skrev:
Varför inte liten trearmad som greppar inne vid navet?



tack för tipset. en 98:- biltema löste det. remskivan satt tajt men lossnade direkt med avdragaren.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Benny Steen skrev:
GunnarÖ skrev:
Varför inte liten trearmad som greppar inne vid navet?



tack för tipset. en 98:- biltema löste det. remskivan satt tajt men lossnade direkt med avdragaren.


Nu vet jag inte hur du tog loss bulten, men när du återmonterar så ska den momentspännas med 400+nm då kommer du behöva något att låsa fast remskivan med.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Alexus skrev:

Nu vet jag inte hur du tog loss bulten, men när du återmonterar så ska den momentspännas med 400+nm då kommer du behöva något att låsa fast remskivan med.


Jag använde batterimutterknacken för att lossa, en Ryobi med 4Ah batteri. Iallfall på min motorn längst bak under startmotorn och RPM givaren finns det en plastplugg som jag misstänker döljer ett hål . Man låser svänghjulet genom den.

Stora skruven (bult har inga gängor ;-) genom remskivan brukar jag istället använda rikligt med loctice 243 (seg) och dra mindre hårt. typ 150Nm.

Jag skall demontera bröstkåpan för att borra för oljeretur förresten, någon med input på sådant ?




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Benny Steen skrev:
Alexus skrev:

Nu vet jag inte hur du tog loss bulten, men när du återmonterar så ska den momentspännas med 400+nm då kommer du behöva något att låsa fast remskivan med.


Jag använde batterimutterknacken för att lossa, en Ryobi med 4Ah batteri. Iallfall på min motorn längst bak under startmotorn och RPM givaren finns det en plastplugg som jag misstänker döljer ett hål . Man låser svänghjulet genom den.

Stora skruven (bult har inga gängor ;-) genom remskivan brukar jag istället använda rikligt med loctice 243 (seg) och dra mindre hårt. typ 150Nm.

Jag skall demontera bröstkåpan för att borra för oljeretur förresten, någon med input på sådant ?





Skruv då Det hålet är inte tänkt att låsa veven för att lossa remskivan. Veven ska inte utsättas för så stora moment genom sig. Men gör man som du säger att dra åt med mindre moment och loctite så spelar det kanske inte roll. Gällande returen så har jag satt den på höger sida en bit ner på bröstkåpan där finns en platt och bra yta att borra hål i. Där är fritt bakom och fri väg rakt ner i tråget.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



Alexus skrev:

Skruv då Det hålet är inte tänkt att låsa veven för att lossa remskivan. Veven ska inte utsättas för så stora moment genom sig. Men gör man som du säger att dra åt med mindre moment och loctite så spelar det kanske inte roll. Gällande returen så har jag satt den på höger sida en bit ner på bröstkåpan där finns en platt och bra yta att borra hål i. Där är fritt bakom och fri väg rakt ner i tråget.

ok, bra att veta.

Vi fortsätter på M54b30:
kollade lager på kompisens motor igår. Såg i autodata att vevstaksskruvarna var 20Nm + 70grader så det är väl sträckskruv och skall bytas, eller kan man återanvända ? (det står "renew" i autodata ...)

Det sitter nämligen "ringar" mellan skruvskallen och gängen, som ser att att vara för att mäta sträckningen kanske ?


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Någon som vet vilket motstånd (Ohm-värde) som behövs på passagerarsidan för att släcka airbaglampan? E46 är då modellen.
Originalstolen är inte monterad.



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 459



Dave79 skrev:
Någon som vet vilket motstånd (Ohm-värde) som behövs på passagerarsidan för att släcka airbaglampan? E46 är då modellen.
Originalstolen är inte monterad.




Det finns en bra guide på autopower.se: Länk till "Felaktig sensormatta airbag"

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Runt 3 ohm är det för att simulera motståndet i airbagen som sitter i ratt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 211



Tips på servobehållare till e36 ? De brukar ju gilla att läcka lite vid bankörning sett att det finns Chasebays kitt med bafflad alubehållare men finns det någon som monterat nått annat som funkar bra ?

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



super7 skrev:
Beläggen skall bytas... men det syns inte riktigt på bilden liten antydan
till gropar i skivan.

Nu har det blivit dax att bruksbils meka lite.... blev byte av skivor också

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



LoFET skrev:
Tips på servobehållare till e36 ? De brukar ju gilla att läcka lite vid bankörning sett att det finns Chasebays kitt med bafflad alubehållare men finns det någon som monterat nått annat som funkar bra ?


Argumenten kring chasebay är väl inte helt och hållet fastlagd. Hävdade inte de att det var pga turbulens i kärlet som det gick varmt och att om man lugnade ner kärlet så försvann värmeproblemet? Tror det var nåt sånt.... Men alternativa lösningar är väl byte till det nyare kärlet som kommer efter denna modell, den har....ah det var nåt med portar och area. Den andra, som jag kånklat dit men inte testat är att sätta en slang från hålet på locket och staden till en väl avluftad per flaska. För det flåsar ju ur hålet, inget annat. Sen tror jag det hävdades att det blev högre tryck i behållaren om filtret i botten var tätt men jag vet inte....

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Någon som med säkerhet vet vad som händer om man kör med hjul utan TPMS på en M2 LCI -18?

Vissa menar att det bara blir varningslampa, medan andra säger att elektroniken låses till Comfort-läget..

_________________
Anders Berglund
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 152, 153, 154 ... 158, 159, 160   >>
71 besök senaste veckan (689962 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande