Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 154, 155, 156 ... 158, 159, 160   >>
68 besök senaste veckan (689959 totalt)
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48



Efter att ha skjutit diffen i min e39 523IA så tänkte jag höra om man kan stoppa i en annan bmw diff ifrån en manuell bil? Kan det bli knasigt när automatlådan förväntar sig en viss hastighet vid vissa varvtal om den nya har annan utväxling?

Har förstått att e39or med V8 har annan infästning samt grövre diff så att dessa är bäst att undvika.

//David

_________________
David Anderberg
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Kollade runt lite runt Stockholm och med nytt lock/filter + olja och arbete så låg det på ca 6000kr

Jag tänker göra bytet själv i preventiv byte nu när den gått 7000 mil.
Inte någon raketforskning.
Delarna gick på ca 1300kr på Schmiedmann under BF.
Tror du lugnt kan låta BMW göra jobbet 🙂

När ligger detta som servicepunkt på BMW?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



DTS. Bmw 1serie 2.0 diesel
Tråkigt att inte kunna leka lite . Kopplar ur den men det är nån typ av antispinn ändå..
Nåt annat man ska pilla på för att få det att funka?

_________________
Henrik Dahl
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Lupo1.8t skrev:
DTS. Bmw 1serie 2.0 diesel
Tråkigt att inte kunna leka lite . Kopplar ur den men det är nån typ av antispinn ändå..
Nåt annat man ska pilla på för att få det att funka?


Är det inte att man håller inn knappen länge. Då försvinner allt. :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Janoshki
Borås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 88



Lupo1.8t skrev:
DTS. Bmw 1serie 2.0 diesel
Tråkigt att inte kunna leka lite . Kopplar ur den men det är nån typ av antispinn ändå..
Nåt annat man ska pilla på för att få det att funka?


Ring o prata med boost tuning i Kungälv. Så kan dom också koda in eLSD på den så du kan köra "diffat".
Blir så mycket roligare bil då.

Annars kan du hålla in DTS knappen länge så stänger du av ALLA system. Fast fortfarande så enhjular du;-.)

_________________
Jonaz Eriksson

BMW 123D-09 stage 2+


SVKG 770
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Hej!

Vilka bromsbelägg rekommenderar ni till en standard BMW 520 D X-drive 2015, gata, om man inte vill köpa standard hos BMW återförsäljare pga priset?
Vart köper man dessa?

_________________
SO Johansson
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Vanliga hederliga Brembo från Autodoc?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



NBC2 skrev:
Hej!

Vilka bromsbelägg rekommenderar ni till en standard BMW 520 D X-drive 2015, gata, om man inte vill köpa standard hos BMW återförsäljare pga priset?
Vart köper man dessa?


Jag kör ATE belägg och skivor på min F11, mycket nöjd.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Nån som vet skillnad på fram och bakvagn på M3 mot icke m3?
Hjulspindel fram. Fäste till fjäderben är lite grövre. Spindelled grövre. Men hur är det med geometrin? Är den något bättre? Kan inte se någon skillnad när man kollar bilder.
Är bromsok fäste samma?
Länkarmar fram har bredare spårvidd. Och grövre spindeltapp.

Bakvagn, länkarmar märkta M power eller nåt likande. Men skiljer dom nåt? Lager storlek kanske? Bromsok fäste kanske?

Andra tips för bättre väghållning förutom det vanliga med stumma leder och ett öhlinschassi[/b]

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Fredin skrev:
Nån som vet skillnad på fram och bakvagn på M3 mot icke m3?
Hjulspindel fram. Fäste till fjäderben är lite grövre. Spindelled grövre. Men hur är det med geometrin? Är den något bättre? Kan inte se någon skillnad när man kollar bilder.
Är bromsok fäste samma?
Länkarmar fram har bredare spårvidd. Och grövre spindeltapp.

Bakvagn, länkarmar märkta M power eller nåt likande. Men skiljer dom nåt? Lager storlek kanske? Bromsok fäste kanske?

Andra tips för bättre väghållning förutom det vanliga med stumma leder och ett öhlinschassi[/b]

Är det till E46 compacten?
På E36 skiljer det en hel del, även mellan 3,0 och 3,2, men jag har mindre koll på E46...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Norda
Lund
Här sen Apr 2021
Inlägg: 39



Hej,

Jag ska göra hjulinställning och corner weight på min e36.
Finns det någon "go-to" setup för hjulinställning till banåknings-e36? 👍🏻

Har köpt bilen med befintliga inställningar, vet alltså inte hur det ser ut idag. Men det är rätt aggresiv camber fram.

Tack!

_________________
Adam Nord
Citera
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 67



Skulle behöva lite hjälp. Ska regga min kompressor matade e46 330ci igenom sfro alt testa.
Pratat med båda organen och dem säger att detta lär bytas:
Motor: Byta alt bygga om invändigt
Bromsar: Större än orginal
Bakvagn: Byta

Så till min fråga, vad för komponenter kan jag byta till som är hyfsat bult on så att säga?
Bakvagn har jag funderat att ta från e46 m3 för enkelhetens skulle. Men motorn då vill ju isåfall ha nått likvärdigt som m54b30 och rätt så plug and play

_________________
Dennis Höök
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Hööken skrev:
Skulle behöva lite hjälp. Ska regga min kompressor matade e46 330ci igenom sfro alt testa.
Pratat med båda organen och dem säger att detta lär bytas:
Motor: Byta alt bygga om invändigt
Bromsar: Större än orginal
Bakvagn: Byta

Så till min fråga, vad för komponenter kan jag byta till som är hyfsat bult on så att säga?
Bakvagn har jag funderat att ta från e46 m3 för enkelhetens skulle. Men motorn då vill ju isåfall ha nått likvärdigt som m54b30 och rätt så plug and play


Tips: Skapa en biltråd och presentera bilen lite mer så skall du se att det blir bra fart på svaren.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Hepp! Fundear på att montera bromskylkit på en Z4M/E46 M3, ser att original skyddsplåt täcker både hjullager, ABS-sensor, styrled o spindelled från värmestrålning.
Min nya plåt kan jag modda så den iaf täcker lederna.
Brukar överhettade ABS givare strula utan original plåt?
Läst att de slutar funka för varma.





Alternativet är att modda originalplåten o sätta slangen där.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Bromsskölden sitter monterad på fel sida, de bockade kanterna/pressade hålen ska vara riktade bort från skivan. Aldrig hört någon som har fått problem med ABS givarna p.g.a. värme, om något borde dina ABS-givare må bättre med bromskylning för det överförs mindre värme från skivorna till hjullagren/naven.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Haha nej det är klart du säger det, men nu vill jag ha svar från en icke-jävig person.
Original värmeplåtar täcker bl.a abs-givaren, och det är inte pga av grus el vattenstänk.
Jag hade - naturligtvis - inte frågat om jag inte redan läst om överhettade ABS-givare på M3.

(Hållaren går inte att montera åt andra hållet/andra sidan, då tar kanterna i spindeln (eller om det var givaren) som du kanske vet (du som redan testat)).
Oavsett spelar det ingen roll för funktionen.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Tror det funkar bra med OEM delar, OM du använder bra belägg: bra bromsvätska, och rätt bromsteknik (som jag tror du redan kan)

M-bilar har rätt så bra delar så med sunt förnuft funkar de bra. Tror det mer handlar om hur man behandlar bromspedalen. Men allt är min tanke, ingen garanti att det stämmer.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Eldh skrev:
Haha nej det är klart du säger det, men nu vill jag ha svar från en icke-jävig person.
Original värmeplåtar täcker bl.a abs-givaren, och det är inte pga av grus el vattenstänk.
Jag hade - naturligtvis - inte frågat om jag inte redan läst om överhettade ABS-givare på M3.

(Hållaren går inte att montera åt andra hållet/andra sidan, då tar kanterna i spindeln (eller om det var givaren) som du kanske vet (du som redan testat)).
Oavsett spelar det ingen roll för funktionen.


Om du har bestämt dig för att ha den inställningen så spelar det ingen roll vad jag säger.

Det går utmärkt, lägg ett par brickor bakom och använd lite längre bultar (M6). thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Äh handlar mer om att jag litar på mina ingenjörs/mekanikerkunskaper, mer än inställning. Men du har annars helt rätt.

Lasse; tack för svar! Jo jag har egentligen inte haft några större problem med originalbromsarna och mina uppdateringar tillsammans blir snarare overkill, men är en smula nojjig för följdproblem.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Eldh skrev:
Äh handlar mer om att jag litar på mina ingenjörs/mekanikerkunskaper, mer än inställning. Men du har annars helt rätt.


I det här specifika fallet skriver du själv att du har läst nånstans att någon har drabbats av överhettade ABS-sensorer, vi vet inget om omständigheterna eller hur personen som drabbats av problemet kom fram till att det verkligen var problemet. Lär mig gärna mer om du har länkarna sparade. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Jag tycker personligen att det är dumt att ha det öppet kring givaren - och dessutom fattar jag inte varför man INTE vill ha en sköld som täcker lederna.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 154, 155, 156 ... 158, 159, 160   >>
68 besök senaste veckan (689959 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande