Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 155, 156, 157, 158, 159, 160   >>
70 besök senaste veckan (689961 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



SevenEight skrev:
Jag tycker personligen att det är dumt att ha det öppet kring givaren - och dessutom fattar jag inte varför man INTE vill ha en sköld som täcker lederna.


Bromsskölden täcker styrledens damask men inte leden på bärarmen för den sitter mycket längre ifrån.

Edit: Är man rädd att ABS-givaren ska bli påverkad kan man alltid sätta en liten värmeisolerande "strumpa" på den, att integrera ett skydd i bromsskölden blir i ett praktiskt perspektiv onödigt komplicerat/dyrt.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



SevenEight skrev:
Jag tycker personligen att det är dumt att ha det öppet kring givaren - och dessutom fattar jag inte varför man INTE vill ha en sköld som täcker lederna.

Precis, det var lite därför jag fixade en extraplåt lite snabbt o enkelt, spindelleden sitter nästan lika nära skivan som styrleden, dessutom i aluminium som leder värme lätt. En glödande skiva värmestrålar bra! (Sen prickade inte skyddet för styrleden riktigt rätt heller så jag la till lite plåt där med, men inga problem & olackat var det ju så bara att loppa på!)

Men som sagt, har ngn haft problem med ABS-lampan på banträffar vore det intressant att höra! Bmw gör inget som kostar ngt utan skäl och som sagt både lager och abs-givare har egen skyddsplåt.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 67



Någon som vet vilka styrväxlar som passar "bulton" på e46 340ci?

_________________
Dennis Höök
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Hööken skrev:
Någon som vet vilka styrväxlar som passar "bulton" på e46 340ci?


Alla från e46 passar. Även M3. Sitter likadan framvagnsbalk på allt från 316 till M3.
Om det var det du mena med frågan?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fredin skrev:
Hööken skrev:
Någon som vet vilka styrväxlar som passar "bulton" på e46 340ci?


Alla från e46 passar. Även M3. Sitter likadan framvagnsbalk på allt från 316 till M3.
Om det var det du mena med frågan?


Dom med lila eller gul skyllt.... har färre rattvarv

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



ButterflyRacing skrev:
Fredin skrev:
Hööken skrev:
Någon som vet vilka styrväxlar som passar "bulton" på e46 340ci?


Alla från e46 passar. Även M3. Sitter likadan framvagnsbalk på allt från 316 till M3.
Om det var det du mena med frågan?


Dom med lila eller gul skyllt.... har färre rattvarv


Och blå som satt på E46 M3 Comp och CSL, dock löjligt dyra. Lila, gul och blå har samma utväxling som jag har förstått det men olika storlek på ventilerna och servoverkan därtill.

Gul är "lättast" och blå "tyngst", lila hamnar mellan dom. Den gröna som sitter på E46 M3 original är långsammare.

Sen finns det ju den till Z4 M som är snabb också, kanske rentav snabbast?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 67



Okey, nä anledningen jag fråga är att jag skall försöka regga min 330ci med kompressor nu i sommar. Och är rätt nöjd med m54 med 530 e60 låda och 330d e46 kardan. Men både sfro/testa säger att om man ska regga som ombyggt fordon måste 2 av 3 delar uppfyllas.
1. Styrning ombyggd/utbytt
2 Drivning ombyggt/utbytt (motor,vxl låda, kardan och bakvagn)
3. Bromsar

_________________
Dennis Höök
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Om du har satt dit kompressor är det inte mer lämpligt att uppgradera bromsarna då för att kompensera för den ökade effekten? Vet att det är ett tråkigt svar men bra bromsar är underskattat. Nog för att det blir dyrare än att byta styrväxel men ändå.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Hööken skrev:
Okey, nä anledningen jag fråga är att jag skall försöka regga min 330ci med kompressor nu i sommar. Och är rätt nöjd med m54 med 530 e60 låda och 330d e46 kardan. Men både sfro/testa säger att om man ska regga som ombyggt fordon måste 2 av 3 delar uppfyllas.
1. Styrning ombyggd/utbytt
2 Drivning ombyggt/utbytt (motor,vxl låda, kardan och bakvagn)
3. Bromsar


Sätt dit en styrväxel från e36.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Hööken skrev:
Okey, nä anledningen jag fråga är att jag skall försöka regga min 330ci med kompressor nu i sommar. Och är rätt nöjd med m54 med 530 e60 låda och 330d e46 kardan. Men både sfro/testa säger att om man ska regga som ombyggt fordon måste 2 av 3 delar uppfyllas.
1. Styrning ombyggd/utbytt
2 Drivning ombyggt/utbytt (motor,vxl låda, kardan och bakvagn)
3. Bromsar


Måste det inte byggas om för att kunna reggas som ombyggt fordon. Alltså inte skruva dit andra grejor som är bult-on. Gustav kan garanterat svara om han läser här.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 67



Westersund skrev:
Om du har satt dit kompressor är det inte mer lämpligt att uppgradera bromsarna då för att kompensera för den ökade effekten? Vet att det är ett tråkigt svar men bra bromsar är underskattat. Nog för att det blir dyrare än att byta styrväxel men ändå.


Jo bromsarna ska med såklart bytas med. Skall åka 966 bromsar med m3 skivor fram bak.

Men de är det där med att byta hela drivlinan alt byta styrning osv.

_________________
Dennis Höök
Citera
Hööken
Rättvik
Här sen Apr 2022
Inlägg: 67



Fredin skrev:
Hööken skrev:
Okey, nä anledningen jag fråga är att jag skall försöka regga min 330ci med kompressor nu i sommar. Och är rätt nöjd med m54 med 530 e60 låda och 330d e46 kardan. Men både sfro/testa säger att om man ska regga som ombyggt fordon måste 2 av 3 delar uppfyllas.
1. Styrning ombyggd/utbytt
2 Drivning ombyggt/utbytt (motor,vxl låda, kardan och bakvagn)
3. Bromsar


Måste det inte byggas om för att kunna reggas som ombyggt fordon. Alltså inte skruva dit andra grejor som är bult-on. Gustav kan garanterat svara om han läser här.


Beror helt vem man pratat med. Sfro vill att man bygger om helt. Men har pratat med testa och även bilprovningen tekniker och dem verkar de vart ok med bult on bara grejerna kommer från bil med.bättre prestanda orginal 🤷‍♂️🤷‍♂️

_________________
Dennis Höök
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Vem är bäst i väst på att koda BMW?

Jag har ju option S217 - Active Steering på min 330i och skulle gärna ändra hastigheten där det växlar från snabb till normal utväxling.

Nån som kan hjälpa mig eller vet nån som kan hjälpa mig?
Jag har absolut ingen tid över till att lära mig själv så även om jag vet om att det finns alla mjukvaror och sladdar så vill jag alltså att nån som har koll på detta gör det. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Westersund skrev:
ButterflyRacing skrev:
Fredin skrev:
Hööken skrev:
Någon som vet vilka styrväxlar som passar "bulton" på e46 340ci?


Alla från e46 passar. Även M3. Sitter likadan framvagnsbalk på allt från 316 till M3.
Om det var det du mena med frågan?


Dom med lila eller gul skyllt.... har färre rattvarv


Och blå som satt på E46 M3 Comp och CSL, dock löjligt dyra. Lila, gul och blå har samma utväxling som jag har förstått det men olika storlek på ventilerna och servoverkan därtill.

Gul är "lättast" och blå "tyngst", lila hamnar mellan dom. Den gröna som sitter på E46 M3 original är långsammare.

Sen finns det ju den till Z4 M som är snabb också, kanske rentav snabbast?


Trodde lila var "lättare" än "gul" - det ska enligt uppgift ha grövre torsionsstav. Gul går då iaf för tungt för min smak, förstod det som att lila var en sliver med färre rattvarv.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57



MaZ skrev:
Vem är bäst i väst på att koda BMW?

Jag har ju option S217 - Active Steering på min 330i och skulle gärna ändra hastigheten där det växlar från snabb till normal utväxling.

Nån som kan hjälpa mig eller vet nån som kan hjälpa mig?
Jag har absolut ingen tid över till att lära mig själv så även om jag vet om att det finns alla mjukvaror och sladdar så vill jag alltså att nån som har koll på detta gör det. thumbs up


Jag är också intresserad av detta! Fast i mitt fall handlar det i så fall om att koda bort hela funktionen
Hojta om du hittar någon

_________________
Martin St0tzer
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Eftermarknadsbussningar e36?

Tänkte på sikt byta alla i fram/bakvagnen på min 323Ti.

Vad ska man satsa på?

Strongflex förutom siltenblocken som man kör solida?

Ban och glass så ingen bruxbil

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



SevenEight skrev:

Trodde lila var "lättare" än "gul" - det ska enligt uppgift ha grövre torsionsstav. Gul går då iaf för tungt för min smak, förstod det som att lila var en sliver med färre rattvarv.


Kan vara att jag blandar ihop dom två.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



E46:
Fick nya bromssköldar bak idag, dom behövs för att fästa parkeringsbromsarna.
Går dom montera utan att demontera naven och med hjullager som separerar som följd ?
kapa ett snitt tex där bromsoken sitter , (kl 9 på bilden)


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Japp, så fick jag göra med. Glömde montera dom innan nya hjullager pressades i.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Skulle justera ventilspelet på min m20b20 pga att den tickar rätt ordentligt. Jag hade inbillat mig att avståndet mellan vippan och ventilen blivit alldeles för långt med åren och det är därför den tickar.
Till min förvåning får jag inte ens dit 0.25mm måttet på flera ställen. Kan den ticka för att de sitter för tight istället?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



S Agartsson skrev:
Skulle justera ventilspelet på min m20b20 pga att den tickar rätt ordentligt. Jag hade inbillat mig att avståndet mellan vippan och ventilen blivit alldeles för långt med åren och det är därför den tickar.
Till min förvåning får jag inte ens dit 0.25mm måttet på flera ställen. Kan den ticka för att de sitter för tight istället?


Det är inte så att vippan har blivit så sliten att det har blivit en grop i den?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Skruva banåkabil
BMW-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3 ... 155, 156, 157, 158, 159, 160   >>
70 besök senaste veckan (689961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande