Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
AUDI-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (18481 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Audis modeller.

OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810 gäller även i denna tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Femman
Ilsbo
Här sen Okt 2009
Inlägg: 9



Bygger en audi s4 biturbo -98 som ska piskas lite på bana. Kommer köra r-däck ev. r888 och coilovers med 3d pillowball mm mm...
Bilen kommer breddas lite så det finns plats för lite andra däck möjligheter, men vad behöver jag för bredd
Vad funkars bäst på bana 19" eller 18"
Fälgbredd?
Däckbredd?
Tips på bra däck

_________________
Johan"Femman"Stoltz
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



ju mindre fälgarna är desto lättare är dom ju + billigare däck, ser ingen fördel att åka 19"..

sätt på så breda fälgar du får plats med, samt lämplig bredd på däcken förstås.. med 700hk behöver du nog allt grepp du kan få..

Toyo R888 ska väl vara ett prisvärt och bra däck, kolla R-däcks listan: https://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Femman
Ilsbo
Här sen Okt 2009
Inlägg: 9



en följd fråga då, vad ska man ha för fälgbredd till 245:or eller 255:or borde bli nånstans kring 9" eller?

_________________
Johan"Femman"Stoltz
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Humm finns en tråd i däcksforumet som handhar hur breda fälgar till vilken bredd på däck. Skulle dock vilja slå ett slag för att fråga din däckstillverkare om vad de anser är bäst för det däcket som du tänkt o köra med och sedan fnula på fälgar efter det.
Försök få dit 265 eller 275 iaf om du nu enda ska bredda

Angående 18" eller 19" kommer 19" bli tyngre, dyrare båda fälg och däck, svårt att hitta rdäck i 19" jämfört mot 18", samt se sämre ut.

Vore kul att se en projekttråd


PS. Grymt bra initiativ angående märkes specifika trådar DS

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Femman
Ilsbo
Här sen Okt 2009
Inlägg: 9



Projekt tråd kommer så fort jag kommit igång ordentligt

_________________
Johan"Femman"Stoltz
Citera
Femman
Ilsbo
Här sen Okt 2009
Inlägg: 9



Vad tor ni om bromsar då? Vet att det finns alla möjliga åsikter om d2 och k-sport, Men jag tänker iallafall prova dock med riktiga belägg,tex pagid eller liknande
Men frågan är vilken storlek D2 tex har 330 nästa steg är 356mm tror ja, då jag tänker köra 18" så får jag plats med båda. fösta tanken var 356 fram å 330 bak. Vad tror ni smarta?

_________________
Johan"Femman"Stoltz
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



börja med riktiga belägg, bromskylning och rätt teknik thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Lind4hl skrev:
börja med riktiga belägg, bromskylning och rätt teknik thumbs up

och bromsvätska!

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
colan
västerås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 62



Hej jag vet inte om jag skriver i rätt tråd nu men jag undrar om det är någon som vet om det finns att köpa kolfibertak eller liknanade till audi s2 cupè?


Mvh Niclas

_________________
Niclas Collander
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



colan skrev:
Hej jag vet inte om jag skriver i rätt tråd nu men jag undrar om det är någon som vet om det finns att köpa kolfibertak eller liknanade till audi s2 cupè?


Mvh Niclas


Finns en tråd angående detta på forumet. Om du söker så kommer du nog hitta den.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
colan
västerås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 62



Hittade tråden men det står ju bara att de e en intresseanmälan och att han ev ska göra en form. Säljer han tak eller?

Mvh Niclas

_________________
Niclas Collander
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



colan skrev:
Hittade tråden men det står ju bara att de e en intresseanmälan och att han ev ska göra en form. Säljer han tak eller?

Mvh Niclas


Där har du ju den firman som skulle göra det så ring och fråga. Samt kanske skicka ett pm till killen som höll i det och fråga.

edit: Det är det enda som jag har hört av det tyvärr. Vet att Adolfsons composite har en del saker till s2orna men jag är lite skeptisk till deras sätt att gjuta. De verkar bara gjuta av delar rakt av. Frågan är hur stabilitet osv blir med den varianten. Har en rallycross dörr på min som är gjuten på ett helt annat sätt än vad deras är och den är riktigt styv på alla sätt och vis. Deras är bara en rak kopia av en vanlig dörr fast i glasfiber. Är lite orolig att deras grejer inte direkt är optimala. De verkar även använda hackad glasfiber och inte glasfibermatta vilket gör att deras grejer är tyngre än vad man skulle få med matta.

Nu verkar det ju som att jag tycker att dom är rätt så värdelösa vilket är fel. Jag tycker att det är skitkul med företag som gör saker till våra bilar och så men känns lite som att de har för bråttom ibland. Dock klockrent om man inte har möjlighet att fippla lite med glasfiber själv eller om det är komplicerade former.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



Gustav Uhlander skrev:
colan skrev:
Hittade tråden men det står ju bara att de e en intresseanmälan och att han ev ska göra en form. Säljer han tak eller?

Mvh Niclas


Där har du ju den firman som skulle göra det så ring och fråga. Samt kanske skicka ett pm till killen som höll i det och fråga.

edit: Det är det enda som jag har hört av det tyvärr. Vet att Adolfsons composite har en del saker till s2orna men jag är lite skeptisk till deras sätt att gjuta. De verkar bara gjuta av delar rakt av. Frågan är hur stabilitet osv blir med den varianten. Har en rallycross dörr på min som är gjuten på ett helt annat sätt än vad deras är och den är riktigt styv på alla sätt och vis. Deras är bara en rak kopia av en vanlig dörr fast i glasfiber. Är lite orolig att deras grejer inte direkt är optimala. De verkar även använda hackad glasfiber och inte glasfibermatta vilket gör att deras grejer är tyngre än vad man skulle få med matta.

Nu verkar det ju som att jag tycker att dom är rätt så värdelösa vilket är fel. Jag tycker att det är skitkul med företag som gör saker till våra bilar och så men känns lite som att de har för bråttom ibland. Dock klockrent om man inte har möjlighet att fippla lite med glasfiber själv eller om det är komplicerade former.


ska köpa deras kolfiberhuv till våra bilar därifrån, tror TOM att det finns en bild på undersidan i min projekttråd, jag menar glasfiberhuv med kolfiberutsida som väger 4,5kg för 3500:-=thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Mjo men min åsikt där är ju lite att varför köpa en glasfibberhuv med kolfiber utsida förutom för utseende? Lite grann det jag menar. De har inte lagt någon tid på viktoptimering utan mer på att det ska se ballt ut.
Jag vill ha glasfiber/kolfiber för att få minskad vikt. Att lägga 1600:- extra för ett ark kolfiber på utsidan av en glasfiberhuv känns inte aktuellt för mig även om det är snyggare.

Ps. Den rena glasfiberhuven väger 4kg


Edit: Menar inget illa mot dom som prioriterar att det ska se snyggt ut och vara hyffsat lätt utan snarare att just för mig så prioriterar jag prestanda vs pris. Sen får det gärna se snyggt ut också :P

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



Gustav Uhlander skrev:
Mjo men min åsikt där är ju lite att varför köpa en glasfibberhuv med kolfiber utsida förutom för utseende? Lite grann det jag menar. De har inte lagt någon tid på viktoptimering utan mer på att det ska se ballt ut.
Jag vill ha glasfiber/kolfiber för att få minskad vikt. Att lägga 1600:- extra för ett ark kolfiber på utsidan av en glasfiberhuv känns inte aktuellt för mig även om det är snyggare.

Ps. Den rena glasfiberhuven väger 4kg


Edit: Menar inget illa mot dom som prioriterar att det ska se snyggt ut och vara hyffsat lätt utan snarare att just för mig så prioriterar jag prestanda vs pris. Sen får det gärna se snyggt ut också :P


4kg? seriöst?

vpms modell väger 6,4kg??

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Citat:
ARTIKELNR: as2-11
Audi, Motorhuv
Monteras med någon slags racelås. Ca 4 kg
Pris: 1.900,00 kr


http://www.acm-ab.se/

Kul att se hur mycket olika saker väger mellan olika tillverkare. Det är ju fortfarande små tillverkare med små budgetar för prototyper samt tester.

Känns dock som att det är en del skillnader i kvalite om man jämför dessa grejer som är riktade till oss hobbyåkare samt de som gjuter till rallycross bilar, rally bilar osv. Dock misstänker jag att priskillnaden är väldigt stor dessutom också.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
colan
västerås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 62



Hej är det någon som monterat s4 låda i en s2a?
Jag har lite problem med utrymme till växellänkaget mellan lådan och karossen. Måste man massera i karossen för att få plats eller finns det något annant trix.

Mvh Niclas

_________________
Niclas Collander
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4082



Vad ska det vara för avstånd mellan urtrampningslagret och tryckplattan när kopplingsarmen är i sitt bakersta läge på en 6vxl 01E-låda (TDI) från 2002? Så dragläget hamnar rätt på kopplingspedalen alltså.
Ska man mäta med kopplingsslavcylindern monterad eller demonterad?

Växellådan ska inte monteras på originalmotorn, därav frågan.

_________________
Calle Olsson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



colan skrev:
Hej är det någon som monterat s4 låda i en s2a?
Jag har lite problem med utrymme till växellänkaget mellan lådan och karossen. Måste man massera i karossen för att få plats eller finns det något annant trix.

Mvh Niclas


du måste ha S2 6vxllänkage,alt. massera plåten

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Skruva banåkabil
AUDI-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (18481 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande