Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök senaste veckan (71748 totalt)
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Är det någon som har koll på "ET" på olika bromsskivor, främst framskivor till 993 turbo (322 mm), 996 turbo (330 mm) och större skivor till nyare turbo-/gt3-modeller?

Är det samma ET på alla frambromsskivor till nyare modeller?






@ P.P. Utzon har uretanbussningar till svärden för 167 kr/st (två på varje sida). http://utzon.se/38/11/889

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Svärden



är det enda vi fixat så här långt. Nu är det



Torsionstubs-fästet jag krabbar med.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



P.P. skrev:
Svärden



är det enda vi fixat så här långt. Nu är det



Torsionstubs-fästet jag krabbar med.


Ah ... Jag läste "som det går 4 skruv igenom", inte "som skruv 4 går igenom". Sorry, hela min dag har varit sån.

Men den infästningen sitter väl med gummibussningar enbart för att inte fortplanta vägljud och vibrationer? Det rör sig ju inte i den infästningen väl?

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Förhoppningsvis inte Men jag gissar att det är massa brytningar och skjutande/tryckande belastningar där.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Maxx skrev:
P.P. skrev:
Svärden



är det enda vi fixat så här långt. Nu är det



Torsionstubs-fästet jag krabbar med.


Ah ... Jag läste "som det går 4 skruv igenom", inte "som skruv 4 går igenom". Sorry, hela min dag har varit sån.

Men den infästningen sitter väl med gummibussningar enbart för att inte fortplanta vägljud och vibrationer? Det rör sig ju inte i den infästningen väl?


Så... om någon funderade på att stummontera den så är det ingen dum ide?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Marcus Gustafsson skrev:
Maxx skrev:
P.P. skrev:
Svärden



är det enda vi fixat så här långt. Nu är det



Torsionstubs-fästet jag krabbar med.


Ah ... Jag läste "som det går 4 skruv igenom", inte "som skruv 4 går igenom". Sorry, hela min dag har varit sån.

Men den infästningen sitter väl med gummibussningar enbart för att inte fortplanta vägljud och vibrationer? Det rör sig ju inte i den infästningen väl?


Så... om någon funderade på att stummontera den så är det ingen dum ide?


Jag tänkte skriva i förra inlägget att jag tror jag har sett metallbussningar att använda där = stumt. Så du lär inte bli först med att prova.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Det är ju inte alls ovanligt med att stummontera övre fästet till samma del (jag har kört så ett par tusen mil) och inte sett något problem, bör ju funka att stummontera där med. Det hade jag gjort.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Om inte annat kommer det ge mig mer material för att beskriva mitt eländiga billiv Jag får höra vad lokala maskinverkstaden säger om att göra hålet riktigt runt imorgon, så får vi se sen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



P.P. skrev:
Om inte annat kommer det ge mig mer material för att beskriva mitt eländiga billiv Jag får höra vad lokala maskinverkstaden säger om att göra hålet riktigt runt imorgon, så får vi se sen.


Behöver du mer?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Egentlligen inte, "but i aim to please". Och Marcus har ju (tillfälligt?) fått liv i sin monstrositet, så jag måste hålla garage-fanan högt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi har haft en 996 Turbo stått på pallbockar i verkstan, en tid.
Den är provstartad på bockarna ett antal gånger och det har aldrig varit något probem.

Nu ställde jag ner den på golvet och skulle köra ut den. Men då vägrer den att starta.

Jag hissade från sidan och släpte ner en sida i taget.....och den lutade ganska ordentligt, kanska 30-40 grader) inna den kom ner.

Jag var också och riktade lite på fästet till kylarna, men stora hammaren på vänster fram...innan jag tog ner den

Finns det några sensorer som kan lösa ut ?

Eller blir dom helt hopplösa att få igång om någon varit på gaspedalen..????


EDIT: 996 turbo, är det ju..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



ButterflyRacing skrev:


 Jag hissade från sidan och släpte ner en sida i taget.....
och den lutade ganska ordentligt, kanska 30-40 grader) inna den kom ner.

 Finns det några sensorer som kan lösa ut ?



-Stöldskydd?

Som måste avaktiveras, tex vid bärgning.

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nicke Lindgren skrev:
ButterflyRacing skrev:


 Jag hissade från sidan och släpte ner en sida i taget.....
och den lutade ganska ordentligt, kanska 30-40 grader) inna den kom ner.

 Finns det några sensorer som kan lösa ut ?



-Stöldskydd?

Som måste avaktiveras, tex vid bärgning.


Jag löste problemet i går.

Det var tryck- och retur-ledningarna som var skiftade på tanken.

Hur och när, är ett mysterium.
Jag startade ju bilen på Midsommaraften och varmkörde den....i säkert 20 min...... då jag kollade om kylarna fram var täta..
Sedan tog jag ner den på golvet på Midsommardagen.

Antingen är det så att den fick soppa på något sätt, med 25 liter i tanken samt att den lutade lite bakåt på bockarna, men inte när den kom ner plant på backen.
Eller.....så är det sabotage...


Men nu går den.....som fan.

600 hk med fyrhjulsdrift matar på rätt bra..


Bilen är till salu !




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
stefan 540
Tullinge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 52



Hej jag har en 996 c2 som jag har uppgraderat lite lätt för bankörning, med coilovers (k-sport) Dunlop sportmaxx race däck och 4-hjulsmätning. Nu till problemet! bilen beter sig väldigt underligt med att röra sig i sidled när det kommer en svacka i en sväng och är allmänt orolig på vägen. Vad ska jag börja med, kan det vara någon bussning i bakvagnen eller är det stötdämpare eller däck som är boven, bilen gick fint innan jag bytte stötdämpare och däck.

/Stefan

_________________
Stefan Arvidsson
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



stefan 540 skrev:
Hej jag har en 996 c2 som jag har uppgraderat lite lätt för bankörning, med coilovers (k-sport) Dunlop sportmaxx race däck och 4-hjulsmätning. Nu till problemet! bilen beter sig väldigt underligt med att röra sig i sidled när det kommer en svacka i en sväng och är allmänt orolig på vägen. Vad ska jag börja med, kan det vara någon bussning i bakvagnen eller är det stötdämpare eller däck som är boven, bilen gick fint innan jag bytte stötdämpare och däck.

/Stefan


Det låter som att du har problem med bump steer i bak.
Du har nog sänkt den för mycket.
Har du kollar ride heighten?

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
stefan 540
Tullinge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 52



barth skrev:
stefan 540 skrev:
Hej jag har en 996 c2 som jag har uppgraderat lite lätt för bankörning, med coilovers (k-sport) Dunlop sportmaxx race däck och 4-hjulsmätning. Nu till problemet! bilen beter sig väldigt underligt med att röra sig i sidled när det kommer en svacka i en sväng och är allmänt orolig på vägen. Vad ska jag börja med, kan det vara någon bussning i bakvagnen eller är det stötdämpare eller däck som är boven, bilen gick fint innan jag bytte stötdämpare och däck.

/Stefan


Det låter som att du har problem med bump steer i bak.
Du har nog sänkt den för mycket.
Har du kollar ride heighten?



Okej du tror att det kan vara det! Tack det ska jag kolla.
/Stefan

_________________
Stefan Arvidsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Bumpsteer kan du ej justera utan att köpa ett kit med toe stag där du kan justera bumpsteer..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Precis, men han kan höja den till stock ride hight så bör det funka bra.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



En kompis bad om mer camber på sin framvagn och frågade mig hur man justerar det. Jag kan ju mycket om bilar

Det gäller en 996 C4 cab

Hittar inga bra bilder på framvagnen på nätet, men det borde väl se likadant ut som resten förutom att där sitter två extra drivaxlar?
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



And ersJepp sson skrev:
En kompis bad om mer camber på sin framvagn och frågade mig hur man justerar det. Jag kan ju mycket om bilar


Om jag fattat rätt så går det inte justera så mycket på 996'orna. Man kan justera lite grann i topplagringen.

Vill man ha mer camber får man byta till GT3 undre bärarmar eller någon annan topplagring.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Jag har tittat en del på Porsche 944 och dess olika bromsskivor. Jag har en tidig 944'a med enkolvsok och har hittat en del på en bromsskiva som finns till turbon:

Mina bromsskivor idag:
Diameter: 282mm
Height: 35mm
Thickness (new/min): 21/19mm
Years: 81 > 86

Turbovarianten under något år har sådana här skivor:
Diameter: 298mm
Height: 45mm
Thickness (new/min): 28/26mm
Years: 85 > 86

Är det någon som vet om det kommer att ta i någonstans om man byter till sådana bromsskivor? Kommer skivan att passa på en tidig bil med de korta aluminiumbärarmarna?

Finns det någon större vinst i att gå upp lite mindre än en centimeter i diameter och tjocklek på skivan?

Jag ärt fullt medveten om att bromsoken inte kommer att passa, just nu undrar jag bara om skivan och om jag skall fundera vidare på vad för modifieringar man kan göra med bromsarna.
Tanken är att fortfarande kunna ha kvar 15"-fälgar på bilen.

Bilfan är 40 mil bort, annars hade jag mätt själv...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök senaste veckan (71748 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande