Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
14 besök senaste veckan (71747 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



erikjakan skrev:
Hur är motorerna i 944a turbon?

Går det att plocka nån effekt ur dem utan att det sprutar delar?

Vad klarar dem att varva?

Växellådor likaså, vad klarar dem i effekt?

MVH Erik


Motorn är en 2-ventilers fyra på 2.5L. Lite som Volvo B230T strokad till 2.5L , dock med betydligt krångligare lösningar med turbo på "fel" sida motorn, avgasrör som går under tråget, APC-system från tidiga SAAB:ar, after-run pump från Audi, två balansaxlar och allmänt komplicerade lösningar på "vardagsproblem". I orginalbilen passar den fint men jag skulle aldrig flyttat motorn till annat chassi. Det finns billigare sätt att få samma effekt.

Låder är väldigt lik Audi E01 och håller rätt bra, i synnerhet med tanke på att bilen är tvåhjulsdriven (dvs. man slipper rensa 1:ans drev lika ofta som på en 1.8-tons Audi med fyrhjulsdrift)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 337



Har importerat en Porsche Boxster från UK .

Men jag har en fundering om det går att på nåt sett koppla bort så att inte centrallåset låser sig under
färd med bilen.. Tycker det är drygt..


Tack på förhand / Johan

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Idag på väg hem från påkörningen med ÖSK så fick vi lite strul med vår 996 Turbo. Jag accelererade på trean och när varvstoppet närmade sig la jag i 4:e växeln, tyvärr fanns ingen kraft kvar. Jag saktade ner och testade en lättare acceleration igen, såg att den enbart laddade 0,3-0,4 och tvekade när belastningen ökade. Stannade efter en stund och märkte då att tomgången pendlade (förhållandevis stabilt) mellan 1500 och 2000 varv. Inga felkoder kom upp till en början utan visades först när vi testade att gasa lite igen efter att ha startat om bilen. Har tyvärr några mil till närmsta Porschecenter och om min teori stämmer borde jag kunna lösa det själv.

Min idé är alltså att någon vakuumslang släppt/spruckit från turbo/laddtrycksstyrning. Detta borde enligt mig stämma överens om symptomen som finns:
-> Ingen kontakt med magnetventil - går på grundladd.
-> Tvekar vid gaspådrag - fel mängd luft/soppa då det pyser ut när trycket ökar.
-> Förhöjd/ostabil tomgång - fel mängd luft/soppa då den suger in ouppmätt luft.
-> Felkod kom först när jag gasade - den ser felet först när lambdavärdet blir åt skogen.

Har jag tänkt längre än vad min kunskap räcker eller låter det korrekt? Någon idé?

Mvh Marcus Källstrand

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280



Skulle tro att någon av turboslangarna har hoppat av, är ett ganska vanligt problem.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Tackar Någon annan som har invändningar?
Om det är ett vanligt problem, hur har ni som åker med mer än dubbla laddet fått det att hålla? Räcker nya original slangar och klämmor eller måste det till bättre prylar? Bilen ska förhoppningsvis vässas lite framöver så lika bra att byta nu i så fall, om man kommer åt det hyfsat lätt.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Hur stora är de innre knutarna på en 930 låda?

Jag söker 100 mm cv knutar med 28 invändig splines.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Jag sitter och funderar på en ny omgång fälgar och däck, ni som har testat alla möjliga varianter på r-däck och fälgar. Ska montera lite nya justerbara stag vilket gör att jag får lite större möjlighet att justera så att jag får in lite bredare däck

Jag kör idag r888 dimension 235/40, 315/30 på orginal fälgar.
Vad kan man få in i hjulhusen utan alltför stora problem, kör idag ungefär gt2 höjd med rullade skärmkanter.
Vill fortsätta med 18 tum. Går det att få in tex 275/40, 335/30? Vilken dimension ska fälgar offset ha för att passa bäst in i hjulhusen?

Som jag ser det så är inneskärmarna fram ett problem, då det redan idag är svårt att få till det med 235:orna.
Vilja mods har ni gjort för att skapa utrymme för däcken? Jag har precis köpt de främre delarna av fram inneskärmarna till 996tt (ligger på posten), efter vad jag har förstått så har GT2:ans inneskärmar mer utrymme. Är det dessa man ska ha trots att prislappen var lite saftig?
Går det att varma till plasten och trycka på den för att passa bättre?

Många frågor blir det men frågan är egentligen enkel hur ska jag göra för att få till bredast möjliga däck utan alltför stora insatser?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



är det termoplast eller härdplast? vilket fall som helst är jag 99% säker på att det handlar om en termoplast, (tror knappast Porsche bygger sådant i härdplast som t.ex. polyester), termoplast GÅR att forma om MEN den kommer hela tiden sträva efter att återfå sin originalform..
det ska "överbockas" ca. 10%.. värmepistol duger vid mindre modifikationer eller om man har bra tålamod, annars får man värma med nått annat..
glöm inte handskarna när det ska dit och trycka på plasten bara smälter plasten på ytan har du värmt för nära.. värm hellre på lite håll så det blir igenombakat ordentligt.. provtryck lite med handen så känner du när plasten ger med sig..
men som sagt strävar plasten att gå tillbax till ursprungsläget, helt kommer den dock aldrig gå tillbax.. men i ett varmt hjulhus med sträva toleransen kanske det kan vara tänktvärt..

måste du ha plast i hjulhusen alls?

_________________
//Johan Karlsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Har du tagit bort 4wd först och främst...?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



kmarcus skrev:
Tackar Någon annan som har invändningar?
Om det är ett vanligt problem, hur har ni som åker med mer än dubbla laddet fått det att hålla? Räcker nya original slangar och klämmor eller måste det till bättre prylar? Bilen ska förhoppningsvis vässas lite framöver så lika bra att byta nu i så fall, om man kommer åt det hyfsat lätt.


Låter som en ic slang hoppat, nya langar duger då dom är uppgraderade sen 2004 och upp. eller så kör du samco slangar , sats finns...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Supramannen skrev:
Har du tagit bort 4wd först och främst...?


hej det var jag som ringde i veckan som bland annat pratade om hur vi kunde lösa abs problemet som kan uppstå. Så svaret är nej fortfarande 4wd. Var blir problemet med det?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Supramannen skrev:
Har du tagit bort 4wd först och främst...?


hej det var jag som ringde i veckan som bland annat pratade om hur vi kunde lösa abs problemet som kan uppstå. Så svaret är nej fortfarande 4wd. Var blir problemet med det?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Babbe skrev:
Hur stora är de innre knutarna på en 930 låda?

Jag söker 100 mm cv knutar med 28 invändig splines.


108mm. Tror att Carrera är också 108mm. SC kan ha 100mm knutar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



beepbeep skrev:
Babbe skrev:
Hur stora är de innre knutarna på en 930 låda?

Jag söker 100 mm cv knutar med 28 invändig splines.


108mm. Tror att Carrera är också 108mm. SC kan ha 100mm knutar.


har löst sig nu ändå. blev dyra GKN motorsport knutar

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Kommer åka på att byta fjäderbenslagringar igen på min 944-83. De billiga ställbara höll i 3 säsonger. Vad rekomenderar ni? Sandèn och Utzun har, men Ground Control hade även ställbar caster på sina. Vad finns det mer för alternativ?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



jika skrev:
Supramannen skrev:
Har du tagit bort 4wd först och främst...?


hej det var jag som ringde i veckan som bland annat pratade om hur vi kunde lösa abs problemet som kan uppstå. Så svaret är nej fortfarande 4wd. Var blir problemet med det?


Hej, tänkte mest på att rull omkretsen kan bli fel

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Supramannen skrev:
jika skrev:
Supramannen skrev:
Har du tagit bort 4wd först och främst...?


hej det var jag som ringde i veckan som bland annat pratade om hur vi kunde lösa abs problemet som kan uppstå. Så svaret är nej fortfarande 4wd. Var blir problemet med det?


Hej, tänkte mest på att rull omkretsen kan bli fel


Ja det var lite det jag hade i tanken då jag tittade på dimensionen ovan i första inlägget. Om jag har förstått det hela rätt så klarar AWD systemet en viss avvikelse i omkrets. Neden en tabell på R888 och rullomkrets. Det finns enligt den ingen annan kombination som stämmer helt än den jag redan har 235 och 315.

Dim Rek. fälg Omk i fot
235/40ZR18 8.0-8.5-9.5 25.5
245/40ZR18 8.0-8.5-9.5 25.7
255/35ZR18 8.5-9.0-10.0 25.1
265/35ZR18 9.0-9.5-10.5 25.4
275/35ZR18 9.0-9.5-11.0 25.7
275/40ZR18 9.0-9.5-11.0 26.7
285/30ZR18 9.5-10.0-10.5 24.8
295/30ZR18 10.0-10.5-11.0 25.1
305/35ZR18 10.0-11.0-12.0 26.3
315/30ZR18 10.5-11.0-11.5 25.5
335/30ZR18 11.5-12.0-12.5 26

Bilen ska så småningom bli rwd om bara abs och diff är på plats. Då kom vi in på en annan fråga
Är det någon som fått abs och rwd att fungera med turbons orginal abs system. Utifrån vad jag har fått fram så har alla turbon:a samma nummer på abs systemet så alla borde få samma resultat men en del kör vidare med orginal system utan problem.

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Är det ingen som har någon ide kring detta?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Jag ska ha upp motorvolymen på min 3,3 och tänker annvända en gt3 3,6l vev.. har läst mig till att man ska annvända sig av samma längd på stakar som 3,0sc dvs 127,8mm någon som vet? 2001 GT3 R annvänder sig av ti staker som enligt uppgift ska ha den längden, någon som vet om det stämmer?
Var hittar man ti stakar till vettiga pengar?

_________________
Pelle Persson
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Har noterat att däcken både fram och bak på min 997 GT3 slitits snett med ett betydande slitage på insidan (säg innersta 2 cm). Däcken har gått ca 75/25 (i mil räknat) på gata/bana. Bilen är ny för mig, så jag har inte tryckt på så mycket ännu på banan. Följande har jag testat:

Toyo R888, originaldimension, Fram: -2.5 grader camber/1 mm toe out fram; Bak: -2 grader camber / 4 mm toe-in
Pilot Sport Cup, originaldimension, Fram: -2 grader camber/1 mm toe out, Bak: -1.5 grader camber 3 mm toe-in

Varit litet osäker på varmtryck, men kört 2 bar runt om och med "handtermometern" har detta gett jämn temperatur, då detta är vad jag kört på tidigare. Har dock läst att andra kör på betydligt högre tryck (upp till 2.4 fram och 2.7 bak varmtryck).

Toe har mätts med "snörmetoden" och camber med vinkelpass. Mätningarna är repeterbara före och efter körning, så jag tror inte det är någon felmätning som orsakar detta. Kunde inte se någon minskning av slitaget av att minska camber 0.5 grad.

Frågan är nu om man skall räkna med att ha sådant snedslitage på denna bil? Min bedömning är att man (om man inte roterar däcken) inte får ut mer än mäx 5 bantimmar ur en uppsättning. Roterar man dem kanske det dubbla. Det är mycket toe-in bak, men detta är vad som rekommenderas. Kan körning med för lågt varmtryck orsaka denna typ av slitage på så här pass breda däck? Alla ideer/förslag mottages tacksamt!

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



jag skulle nog säga att det inte är nått fel

du kör för mycket gat med dom vinklar för att få det att funka bra...

Sen hjälper inte din orginal diffbroms till heller den brukar va helt utsliten redan efter en träff eller 2

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
14 besök senaste veckan (71747 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande