Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
13 besök senaste veckan (71746 totalt)
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Supramannen skrev:
jag skulle nog säga att det inte är nått fel

du kör för mycket gat med dom vinklar för att få det att funka bra...

Sen hjälper inte din orginal diffbroms till heller den brukar va helt utsliten redan efter en träff eller 2


Tack för svar! Misstänkte nästan att det är mjuka R-däck kombinerat med mycket toe som ger detta slitage. Det blir ju en hel del gatmil om man kör bilen för egen maskin till banorna och bor som jag gör, så det är kanske läge att traila istället för att spara däcken...

Vad jag förstår är det inte rekommenderat att köra mindre toe ens på gata? Litet mindre camber bak kanske, men jag gissar att det är mycket toe som orsakar det mesta slitaget?

Bilen har bara gått 2 banträffar sedan ny, så ännu borde original diffbromsen hänga i tycker jag

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Combon camber toe gör det....Man bör ha en del toe bak för att få dom stabila så runt 3-4mm in är inte fel....om du vbyter till solida grejer där bak kan du minska toen för då slipper den ändra sig vid krafterna... börja med ett riktigt toe stag

Ja kanske din diff broms är vid liv men det är knappt dom brukar va helt slut på 99% av alla gt2/3 bilar även vid gata,,, lyft ena bak hjulet ta av fälgen, ta en hylsa på drivaxel muttern och dra runt med med ett tröghets moment skafft så får du svar direkt, om den lever så är det inte länge till..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Supramannen skrev:
Combon camber toe gör det....Man bör ha en del toe bak för att få dom stabila så runt 3-4mm in är inte fel....om du vbyter till solida grejer där bak kan du minska toen för då slipper den ändra sig vid krafterna... börja med ett riktigt toe stag

Ja kanske din diff broms är vid liv men det är knappt dom brukar va helt slut på 99% av alla gt2/3 bilar även vid gata,,, lyft ena bak hjulet ta av fälgen, ta en hylsa på drivaxel muttern och dra runt med med ett tröghets moment skafft så får du svar direkt, om den lever så är det inte länge till..


Motorsport toe-stag är på väg i posten och förhoppningsvis hinner jag montera dessa i helgen Hur mycket kan man minska toe då?

Passar på att testa bromsen när jag tar in den i garaget i helgen - tack för tipset!

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Har inte fått nån order på toe stag..

Hoppas du köpte rätt modell finns väldigt många olika

Mindre än 3mm skulle jag nog inte lägga mig på, men alla tycker ju olika testa 2mm om du känner för det, Cup ligger på 4mm

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Supramannen skrev:
Har inte fått nån order på toe stag..

Hoppas du köpte rätt modell finns väldigt många olika

Mindre än 3mm skulle jag nog inte lägga mig på, men alla tycker ju olika testa 2mm om du känner för det, Cup ligger på 4mm


Haha - nej köpte dem privat och får hoppas att det blir rätt... Skall vara 997 Cup 997.347.031.90

Kanske kan prova 2 mm då för att prova minska slitaget - ligger inte på så hårt på banan ännu då bilen är ny för mig... Har hört Cup-bilar som kört 0 i toe bak utan att märka av några problem, men gissar att de är betydligt mindre flexiga än GT3-gatbilar som endast har toe-stag?

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Dom cup killar jag känner kör 4mm bak för att få det stabilt och bra vid inbroms...

Kollar part nr senare för kontroll att du köpt rätt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Supramannen skrev:
Dom cup killar jag känner kör 4mm bak för att få det stabilt och bra vid inbroms...

Kollar part nr senare för kontroll att du köpt rätt


Super - tack Håller tummarna att det är rätt....

_________________
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Örjan Carlborg skrev:
Toyo R888, originaldimension, Fram: -2.5 grader camber/1 mm toe out fram; Bak: -2 grader camber / 4 mm toe-in
Pilot Sport Cup, originaldimension, Fram: -2 grader camber/1 mm toe out, Bak: -1.5 grader camber 3 mm toe-in


Toe-out fram är väldigt rejsigt och inte för blandat gata/bana skulle jag säga. Borde bli oroligt rakt fram och dessutom slita däck. 3 mm total toe-in bak ligger i linje med hur min bil är ställd, och med noll toe fram. Allt enligt de rekommendationer jag fått för bana/race, och det funkar bra.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Anders Zimdahl skrev:
Örjan Carlborg skrev:
Toyo R888, originaldimension, Fram: -2.5 grader camber/1 mm toe out fram; Bak: -2 grader camber / 4 mm toe-in
Pilot Sport Cup, originaldimension, Fram: -2 grader camber/1 mm toe out, Bak: -1.5 grader camber 3 mm toe-in


Toe-out fram är väldigt rejsigt och inte för blandat gata/bana skulle jag säga. Borde bli oroligt rakt fram och dessutom slita däck. 3 mm total toe-in bak ligger i linje med hur min bil är ställd, och med noll toe fram. Allt enligt de rekommendationer jag fått för bana/race, och det funkar bra.


Jag hade toe out ett tag fram och det passade inte för gata alls, på lite spårigare väg "flög" bilen omkring och känslan var inte alls behaglig. Kör åter noll fram nu funkar kanon, bilen är jättestadig och jag har åter fullt förtrende för den. För mig som "normal förare" funkar det bättre för mig på bana då jag har förtroendet för bilen på ett annat vis och känslan bättre. Däremot tappar man säkert en del instyrning vilket jag gör avkall på tills den dag jag står på startlinjen.

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



jika skrev:
Anders Zimdahl skrev:
Örjan Carlborg skrev:
Toyo R888, originaldimension, Fram: -2.5 grader camber/1 mm toe out fram; Bak: -2 grader camber / 4 mm toe-in
Pilot Sport Cup, originaldimension, Fram: -2 grader camber/1 mm toe out, Bak: -1.5 grader camber 3 mm toe-in


Toe-out fram är väldigt rejsigt och inte för blandat gata/bana skulle jag säga. Borde bli oroligt rakt fram och dessutom slita däck. 3 mm total toe-in bak ligger i linje med hur min bil är ställd, och med noll toe fram. Allt enligt de rekommendationer jag fått för bana/race, och det funkar bra.


Jag hade toe out ett tag fram och det passade inte för gata alls, på lite spårigare väg "flög" bilen omkring och känslan var inte alls behaglig. Kör åter noll fram nu funkar kanon, bilen är jättestadig och jag har åter fullt förtrende för den. För mig som "normal förare" funkar det bättre för mig på bana då jag har förtroendet för bilen på ett annat vis och känslan bättre. Däremot tappar man säkert en del instyrning vilket jag gör avkall på tills den dag jag står på startlinjen.


Håller helt med... Gillar inte toe out på gatbilar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Supramannen skrev:
jika skrev:
Anders Zimdahl skrev:
Örjan Carlborg skrev:
Toyo R888, originaldimension, Fram: -2.5 grader camber/1 mm toe out fram; Bak: -2 grader camber / 4 mm toe-in
Pilot Sport Cup, originaldimension, Fram: -2 grader camber/1 mm toe out, Bak: -1.5 grader camber 3 mm toe-in


Toe-out fram är väldigt rejsigt och inte för blandat gata/bana skulle jag säga. Borde bli oroligt rakt fram och dessutom slita däck. 3 mm total toe-in bak ligger i linje med hur min bil är ställd, och med noll toe fram. Allt enligt de rekommendationer jag fått för bana/race, och det funkar bra.


Jag hade toe out ett tag fram och det passade inte för gata alls, på lite spårigare väg "flög" bilen omkring och känslan var inte alls behaglig. Kör åter noll fram nu funkar kanon, bilen är jättestadig och jag har åter fullt förtrende för den. För mig som "normal förare" funkar det bättre för mig på bana då jag har förtroendet för bilen på ett annat vis och känslan bättre. Däremot tappar man säkert en del instyrning vilket jag gör avkall på tills den dag jag står på startlinjen.


Håller helt med... Gillar inte toe out på gatbilar


Tack för mer input! Kan inte säga att bilen blivit nervös av 1 mm total toe-out utan den går stabilt med detta. Har mest haft det för att garantera att det inte är toe-in Men skall ta och pröva 0 i toe fram nästa gång för att se om det märks någon skillnad på bana

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Anders Zimdahl skrev:
Örjan Carlborg skrev:
Toyo R888, originaldimension, Fram: -2.5 grader camber/1 mm toe out fram; Bak: -2 grader camber / 4 mm toe-in
Pilot Sport Cup, originaldimension, Fram: -2 grader camber/1 mm toe out, Bak: -1.5 grader camber 3 mm toe-in


Toe-out fram är väldigt rejsigt och inte för blandat gata/bana skulle jag säga. Borde bli oroligt rakt fram och dessutom slita däck. 3 mm total toe-in bak ligger i linje med hur min bil är ställd, och med noll toe fram. Allt enligt de rekommendationer jag fått för bana/race, och det funkar bra.


Hur ser slitaget ut på dina däck och hur mycket gata+bana får du ut ur dem? Är det snedslitage som gör att de tar slut, eller sliter du ut dem jämnt?

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



0 funkar inte bra, mini in eller ut..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Örjan Carlborg skrev:
Anders Zimdahl skrev:
Örjan Carlborg skrev:
Toyo R888, originaldimension, Fram: -2.5 grader camber/1 mm toe out fram; Bak: -2 grader camber / 4 mm toe-in
Pilot Sport Cup, originaldimension, Fram: -2 grader camber/1 mm toe out, Bak: -1.5 grader camber 3 mm toe-in


Toe-out fram är väldigt rejsigt och inte för blandat gata/bana skulle jag säga. Borde bli oroligt rakt fram och dessutom slita däck. 3 mm total toe-in bak ligger i linje med hur min bil är ställd, och med noll toe fram. Allt enligt de rekommendationer jag fått för bana/race, och det funkar bra.


Hur ser slitaget ut på dina däck och hur mycket gata+bana får du ut ur dem? Är det snedslitage som gör att de tar slut, eller sliter du ut dem jämnt?


Skulle tro att jag får ut 3-4 banhelger av nya Cup-däck (uppskattningsvis 20-25 tim körning). De slits ganska jämnt. Förra året körde jag med samma hjulinställning på PS2or till Ringen och tillbaka + 17 varv på Ringen, med väldigt litet och jämnt slitage.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Anders Zimdahl skrev:
Skulle tro att jag får ut 3-4 banhelger av nya Cup-däck (uppskattningsvis 20-25 tim körning). De slits ganska jämnt. Förra året körde jag med samma hjulinställning på PS2or till Ringen och tillbaka + 17 varv på Ringen, med väldigt litet och jämnt slitage.


20-25 timmar känns rätt så rimligt - gissar att du sätter rätt så bra tryck på bilen och därför utnyttjar hela slitytan på banan Körde du bilen till och från banorna då också dessa 3-4 helger? Du har ju ungefär lika långt till banorna som jag och då borde det ju bli ca 60-100 mil gata extra / banhelg.

_________________
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



[quote="Örjan Carlborg"]
Anders Zimdahl skrev:
Körde du bilen till och från banorna då också dessa 3-4 helger? Du har ju ungefär lika långt till banorna som jag och då borde det ju bli ca 60-100 mil gata extra / banhelg.


Ibland trailar jag, ibland kör jag till banorna. Detta är min första nya uppsättning MPSC till denna bilen, så hur länge de håller är en grov uppskattning baserat på slitage hittills och erfarenhet från min tidigare (långsammare) bil.

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Anders Zimdahl skrev:
Ibland trailar jag, ibland kör jag till banorna. Detta är min första nya uppsättning MPSC till denna bilen, så hur länge de håller är en grov uppskattning baserat på slitage hittills och erfarenhet från min tidigare (långsammare) bil.


Tack! Jag tänkte testa att traila också för att få en bättre känsla om det är på bana eller väg som jag får det sneda slitaget. Men att du hade jämnt slitage när du körde ner till ringen tyder ju på att det är bana som ger det större slitaget när man inte ligger på tillräckligt hårt. Får se om lösningen är att köra fortare

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



För dem av er som kör bilar med PCCB på bana kanske det kan vara av intresse att veta att Pagid nu släppt ett nytt belägg speciellt designat för detta ändamål - RSC1. Lägger in info från Pagid nedan:

Citat:
The RSC pads are very new. We make at the moment only RSC1.
RSC2 and 3 are in preparation. See attached info.

The RSC1 is a club race pad and falls in between the stock P40 and the full
racing P50. They are available in Germany for the GT3.

The RSC2 will be a full race pad (like the P50) for a different kind of
ceramic such as Brembo used for example on all Ferraris.

The RSC3 will be similar to P50 for SGL ceramic discs used for example by
Porsche.


Fick även med en .pdf med litet mer teknisk info. Om någon är intresserad av denna kan jag skicka över den via mail - skicka PM i så fall. Dessa skall provas nästa säsong!

_________________
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Super bra info...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
tumba
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 70



Är det någon som vet hur stor scrubradien är på 931 alt tidig 944 i mm från fabrik med original hjul?
Vet att den är negativ på 931 och positiv på tidig 944 men att det enda som skiljer dessa åt är fälgarna.

_________________
Johan Thunmarker
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



tumba skrev:
Är det någon som vet hur stor scrubradien är på 931 alt tidig 944 i mm från fabrik med original hjul?
Vet att den är negativ på 931 och positiv på tidig 944 men att det enda som skiljer dessa åt är fälgarna.


Fråga på http://www.944sverige.com/ istället, om du inte gjort det.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
13 besök senaste veckan (71746 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande