Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
18 besök senaste veckan (71751 totalt)
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Viste inte var jag skulle posta den här frågan så det fick bli här... och så hoppas jag på att det är några porschetokiga som läser

Jag har lite funderingar på att bygga en 993 GT2 replica (vilket alltid varit min drömbil) men jag kommer inte utgå från 993 utan bygga på en äldre 911:a i så fall.
Jag har sett byggen baserade på 70-talare och framåt men jag har inte koll på hur långt tillbaks man kan gå och fortfarande använda karossen!? Vist var det kortare hjulbas innan ett visst år? Något annat att tänka på som gör att man ska välja en viss årsmodell framför en annan?
Funderar även på om man skulle hitta någon "fulstylad" Targa och svetsa på tak och bygga på den. Det gör ju inte så mkt om den tex är plaststylad om man ändå ska byta allt, något att tänka på om man kör det alternativet? Årsmodeller?

Tacksam för all input! thumbs up


http://www.zagautomotive.com.au/993gt2_replica.html

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Fram till -68 är det kort hjulbas, -69 och framåt är det lång.
Titta på placeringen av torsionsaxelhålet i karossen, kort hjulbas har hålet närmre skärmkanten.

Lång:

Kort:

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Bilar innan 74 börjar bli dyra och är mer värda att originalrenovera. Ta en senare från 76 och senare som är galvad, mindre rostproblem att åtgärda.
Ta en så sen bil som möjligt...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Halls
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 86



Någon som vet vad som skiljer mellan första generationens Boxster och Boxster S?
Förutom det utessenedemässig, motor, växellåda, bomsok och skivor, en extra tredje kylare fram.

Antar att dämparna måste skilja? Är det andra uprights, andra bärarmar etc?

Ska man ändå byta låda och motor samt bromsar så kanske det blir billigare att utgå ifrån en "vanlig" Boxster.

Någon som vet mer skillnader?

Mvh
Markus

_________________
Markus Hallsten
Samsung SM6
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Tack för input! Då har jag lite mer koll

safe skrev:
Bilar innan 74 börjar bli dyra och är mer värda att originalrenovera. Ta en senare från 76 och senare som är galvad, mindre rostproblem att åtgärda.
Ta en så sen bil som möjligt...


Svante skrev:
Fram till -68 är det kort hjulbas, -69 och framåt är det lång.
Titta på placeringen av torsionsaxelhålet i karossen, kort hjulbas har hålet närmre skärmkanten.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



En fråga till...

Om man baserar en 993 GT2 replica på en 80-talsPorsche, kan man få till rätt spårvidd utan att att det blir helknas typ 20cm spacers

Jag är lite orolig och osäker på hur mycket mer det breddar utåt, det går ju inte att köra så brett inåt så ganska mycket kommer ju vara att addera bredd utåt. Behöver veta att detta är möjligt innan man går "all in" Alla kommentarer är välkomna

Man har ju sett en del byggen men främst baserat på 964 och 993.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Spacers eller fälgar med passande offset lär du behöva. Med hjulupphägning från en sen 930 tror jag behovet av spacers är mindre, men det är dyrt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



safe skrev:
Spacers eller fälgar med passande offset lär du behöva. Med hjulupphägning från en sen 930 tror jag behovet av spacers är mindre, men det är dyrt.


Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, jag kommer absolut att behöva breda fälgar och spacers men frågan är om det går att få till bra så att offseten blir ok.

Vad är skillnaden på sena 930? Årsmodeller? Har också hört att "bärarmarna" till 930 är dyyyyra..... Någon som vet vad som skiljer på spåvidden på 930?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Speedster skrev:
safe skrev:
Spacers eller fälgar med passande offset lär du behöva. Med hjulupphägning från en sen 930 tror jag behovet av spacers är mindre, men det är dyrt.


Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, jag kommer absolut att behöva breda fälgar och spacers men frågan är om det går att få till bra så att offseten blir ok.

Vad är skillnaden på sena 930? Vilka modeller? Årsmodeller?


Från början hade turbon spacers original, men från -80 (tror jag det var) så fick de andra nav fram och körde utan spacers.
Bak så kanske alla turbos är likadana, men de har kraftigare hjullager och bättre geometri på bärarmarna, men det kräver att man svetsar in nya fästen i torsionsröret.

Det är många som kör helt vanliga 60-70-80 tals Porschar breddade och med 9" fram och 11" bak, ibland bredare än så, utan problem.
Det kommer förstås bli sämre, speciellt fram där man breddar väldigt mycket utåt, skrubradien blir ju ganska annorlunda mot original...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Leta rätt på en "osäljbar" vänsterstyrd 993 i UK/DE typ turkos m mintgrönt läder för 150 nånting!

Att bygga på en gammal blir nog både dyrare och mer tidsödande i slutändan, iaf om du vill få till samma exteriör, vägegenskaper, bromsar och effekt som en toklättad 993.

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



zeb930 skrev:
Leta rätt på en "osäljbar" vänsterstyrd 993 i UK/DE typ turkos m mintgrönt läder för 150 nånting!

Att bygga på en gammal blir nog både dyrare och mer tidsödande i slutändan, iaf om du vill få till samma exteriör, vägegenskaper, bromsar och effekt som en toklättad 993.


Jo att få exteriör, bromsar och lättat går ju för en relativt billig peng men det är ju inte mycket att ha om den blir "okörbar" Har du en länk till den "osäljbara" (för skojs skull).

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Hitta ingen turkos tyvärr. Men här är 2st med OK färg och 6000/8000mil som borde gå att pruta ner till 160 iaf..?

http://classifieds.pistonheads.com/classifieds/used-cars/porsche/911-9 . . . .

http://classifieds.pistonheads.com/classifieds/used-cars/porsche/911-9 . . . .

Sen är det bara å skicka på ett GT2 evo kit och senare en kompressor och 400+hk!

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Och om du prickar in lottoraden så har du en Ruf CTR 2 Vänsterstyrd här..

http://classifieds.pistonheads.com/classifieds/used-cars/porsche/911-9 . . . .

(Edit på milen ovan 14000/20000)

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



zeb930 skrev:
Hitta ingen turkos tyvärr. Men här är 2st med OK färg och 6000/8000mil som borde gå att pruta ner till 160 iaf..?

http://classifieds.pistonheads.com/classifieds/used-cars/porsche/911-9 . . . .

http://classifieds.pistonheads.com/classifieds/used-cars/porsche/911-9 . . . .

Sen är det bara å skicka på ett GT2 evo kit och senare en kompressor och 400+hk!


Hm vänsterstyrt skulle det va ju, men dom brukar va billigare iaf. Sover på saken och letar rätt på en vänsterstyrd imorn.

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



zeb930 skrev:
zeb930 skrev:
Hitta ingen turkos tyvärr. Men här är 2st med OK färg och 6000/8000mil som borde gå att pruta ner till 160 iaf..?

http://classifieds.pistonheads.com/classifieds/used-cars/porsche/911-9 . . . .

http://classifieds.pistonheads.com/classifieds/used-cars/porsche/911-9 . . . .

Sen är det bara å skicka på ett GT2 evo kit och senare en kompressor och 400+hk!


Hm vänsterstyrt skulle det va ju, men dom brukar va billigare iaf. Sover på saken och letar rätt på en vänsterstyrd imorn.


Du behöver inte angagera dig så mycket, det var bara en fråga

zeb930 skrev:
Och om du prickar in lottoraden så har du en Ruf CTR 2 Vänsterstyrd här..

http://classifieds.pistonheads.com/classifieds/used-cars/porsche/911-9 . . . .

(Edit på milen ovan 14000/20000)


Utseendet är lite tveksamt med bakdelen men motor (m. kringutrustning) är underbar att skåda thumbs up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



Svårt att inte bli angagerad när det gäller 993GT2. Hursom här har du en rättstyrd som borde ha bra prutläge pga "It will need a full respray and some plastic trims here and there to get it up to A1 condition"

http://classifieds.pistonheads.com/classifieds/used-cars/left-hand-dri . . . .

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Tack för supporten att reda ut saker inför nya bygget

Nu ligger grunderna till bygget klart och inköpen har påbörjats
-Grundobjekt/kaross m.m., check!
-Turbons bärarmar, check
-993 Clubsport flare kit Norrow Body, check!

Kommer kanske en byggtråd någon gång med

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Vem renoverar porscheväxellådor här i landet? Frågan gäller Boxter S

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



LuddeR skrev:
Vem renoverar porscheväxellådor här i landet? Frågan gäller Boxter S


http://www.mtechworkshop.se/ i Södertälje är riktigt duktiga på vxllådor.


.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 280



LuddeR skrev:
Vem renoverar porscheväxellådor här i landet? Frågan gäller Boxter S


http://www.levinracing.se/

Duktiga och bra priser.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Vi renoverar med lådor, och ligger ett sten kast ifrån dig

SMR racing i Åkersberga

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
18 besök senaste veckan (71751 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande