Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 18 besök senaste veckan (71751 totalt) |
Viste inte var jag skulle posta den här frågan så det fick bli här... och så hoppas jag på att det är några porschetokiga som läser
Jag har lite funderingar på att bygga en 993 GT2 replica (vilket alltid varit min drömbil) men jag kommer inte utgå från 993 utan bygga på en äldre 911:a i så fall. Jag har sett byggen baserade på 70-talare och framåt men jag har inte koll på hur långt tillbaks man kan gå och fortfarande använda karossen!? Vist var det kortare hjulbas innan ett visst år? Något annat att tänka på som gör att man ska välja en viss årsmodell framför en annan? Funderar även på om man skulle hitta någon "fulstylad" Targa och svetsa på tak och bygga på den. Det gör ju inte så mkt om den tex är plaststylad om man ändå ska byta allt, något att tänka på om man kör det alternativet? Årsmodeller? Tacksam för all input! http://www.zagautomotive.com.au/993gt2_replica.html _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Fram till -68 är det kort hjulbas, -69 och framåt är det lång.
Titta på placeringen av torsionsaxelhålet i karossen, kort hjulbas har hålet närmre skärmkanten. Lång: Kort: _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
Bilar innan 74 börjar bli dyra och är mer värda att originalrenovera. Ta en senare från 76 och senare som är galvad, mindre rostproblem att åtgärda.
Ta en så sen bil som möjligt... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Någon som vet vad som skiljer mellan första generationens Boxster och Boxster S?
Förutom det utessenedemässig, motor, växellåda, bomsok och skivor, en extra tredje kylare fram. Antar att dämparna måste skilja? Är det andra uprights, andra bärarmar etc? Ska man ändå byta låda och motor samt bromsar så kanske det blir billigare att utgå ifrån en "vanlig" Boxster. Någon som vet mer skillnader? Mvh Markus _________________ Markus Hallsten Samsung SM6 |
||||||
Tack för input! Då har jag lite mer koll
_________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
En fråga till...
Om man baserar en 993 GT2 replica på en 80-talsPorsche, kan man få till rätt spårvidd utan att att det blir helknas typ 20cm spacers Jag är lite orolig och osäker på hur mycket mer det breddar utåt, det går ju inte att köra så brett inåt så ganska mycket kommer ju vara att addera bredd utåt. Behöver veta att detta är möjligt innan man går "all in" Alla kommentarer är välkomna Man har ju sett en del byggen men främst baserat på 964 och 993. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Spacers eller fälgar med passande offset lär du behöva. Med hjulupphägning från en sen 930 tror jag behovet av spacers är mindre, men det är dyrt.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, jag kommer absolut att behöva breda fälgar och spacers men frågan är om det går att få till bra så att offseten blir ok. Vad är skillnaden på sena 930? Årsmodeller? Har också hört att "bärarmarna" till 930 är dyyyyra..... Någon som vet vad som skiljer på spåvidden på 930? _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Från början hade turbon spacers original, men från -80 (tror jag det var) så fick de andra nav fram och körde utan spacers. Bak så kanske alla turbos är likadana, men de har kraftigare hjullager och bättre geometri på bärarmarna, men det kräver att man svetsar in nya fästen i torsionsröret. Det är många som kör helt vanliga 60-70-80 tals Porschar breddade och med 9" fram och 11" bak, ibland bredare än så, utan problem. Det kommer förstås bli sämre, speciellt fram där man breddar väldigt mycket utåt, skrubradien blir ju ganska annorlunda mot original... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Leta rätt på en "osäljbar" vänsterstyrd 993 i UK/DE typ turkos m mintgrönt läder för 150 nånting!
Att bygga på en gammal blir nog både dyrare och mer tidsödande i slutändan, iaf om du vill få till samma exteriör, vägegenskaper, bromsar och effekt som en toklättad 993. _________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||||
Jo att få exteriör, bromsar och lättat går ju för en relativt billig peng men det är ju inte mycket att ha om den blir "okörbar" Har du en länk till den "osäljbara" (för skojs skull). _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Hitta ingen turkos tyvärr. Men här är 2st med OK färg och 6000/8000mil som borde gå att pruta ner till 160 iaf..?
http://classifieds.pistonheads.com/c http://classifieds.pistonheads.com/c Sen är det bara å skicka på ett GT2 evo kit och senare en kompressor och 400+hk! _________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||||
Och om du prickar in lottoraden så har du en Ruf CTR 2 Vänsterstyrd här..
http://classifieds.pistonheads.com/c (Edit på milen ovan 14000/20000) _________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||||
Hm vänsterstyrt skulle det va ju, men dom brukar va billigare iaf. Sover på saken och letar rätt på en vänsterstyrd imorn. _________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||||
Du behöver inte angagera dig så mycket, det var bara en fråga
Utseendet är lite tveksamt med bakdelen men motor (m. kringutrustning) är underbar att skåda _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Svårt att inte bli angagerad när det gäller 993GT2. Hursom här har du en rättstyrd som borde ha bra prutläge pga "It will need a full respray and some plastic trims here and there to get it up to A1 condition"
http://classifieds.pistonheads.com/c _________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||||
Tack för supporten att reda ut saker inför nya bygget
Nu ligger grunderna till bygget klart och inköpen har påbörjats -Grundobjekt/kaross m.m., check! -Turbons bärarmar, check -993 Clubsport flare kit Norrow Body, check! Kommer kanske en byggtråd någon gång med _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
http://www.mtechworkshop.se/ i Södertälje är riktigt duktiga på vxllådor. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
http://www.levinracing.se/ Duktiga och bra priser. _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||||
Skruva banåkabil PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 18 besök senaste veckan (71751 totalt) |