Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (71719 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Porsches modeller.

OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810 gäller även i denna tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Skiljer sig längden på svärden mellan 911 och 944? orsaken till frågan är att jag lurar lite på att fimpa orginal-svärden och köra med 935-svärd istället - men går det att bara köpa 935 svärd och skruva dit?

och - vad händer egentligen med geometrin... Har sett 935-kit där det finns 2 eller 3 hål för främre infästningspunkten. Tänket är att man behåller den inre punkten men flyttar upp den yttre för att bibehålla nån sorts geometri på fjädringen - men man får ju istället en annan geometri. Den axel som trailingarmen rör sig kring förkjuts ju uppåt i ytterkant. vad blir följden?

Överhuvudtaget så tycker jag det verkar suspekt - trailing armar bak...


(En fråga som troligen passar bättre i allmänt - men jag ville posta den här för det var den första tråden i sektionen!)

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 793



Någon som känner till vilken kuggkrans man ska annvända till 993.102.211.81 svänghjulet?


_________________
Pelle Persson
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487



Går det att köpa program och odbcII kontakt som passar till Porsche gt3 cup.
Skulle vara skönt att kunna kolla felkoderna innan man ringer in det stora gardet.

Pelle M

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004
Inlägg: 929



PelleM skrev:
Går det att köpa program och odbcII kontakt som passar till Porsche gt3 cup.
Skulle vara skönt att kunna kolla felkoderna innan man ringer in det stora gardet.

Pelle M


beror på årsmodell ,finns det obdII kontakt kanske vanligt obd scanner funkar
är det en rund kontakt som ex sitter i bågen , /bosch/modas (porsche cup specifikt alt bosch motorsport )

_________________
Torbjörn Andersson
Citera
stille
Hedemora
Här sen Aug 2005
Inlägg: 73



Hej,

Någon som ligger på åtdragningmomenten på 930 växellådan.

_________________
Jonas Berglund
Citera
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 91



stille skrev:
Hej,

Någon som ligger på åtdragningmomenten på 930 växellådan.

Här finns verkstadshandboken för 930:

http://cannell.co.uk/Manuals.htm

_________________
Henrik Larsson

1977 Porsche 911
Citera
stille
Hedemora
Här sen Aug 2005
Inlägg: 73



Någon som kan ge lite råd ang sving armar bak. kaross är en -65 912 och svingarmar från 911 Sc i aluminium. Stämmer inte! fel bredd. Vad göra?? Förmodar att SC armarna inte stämmer överens med chassit. Måste ja skaffa turbo armar?


_________________
Jonas Berglund
Citera
Dutch
Trollhättan
Här sen Nov 2006
Inlägg: 38



obs. -69 förlängdes hjulbasen 57mm. Dvs du har troligtvis en SWB om den ej är ombygd.
Bakskärmarna?
Tror att pelicanen har ställbara svärd för swb.
Gå gärna in på www.early911.se för mer info.
Vad är slutmål med bilen? 911R?
Tycker personligen att en swb med moderna däck är det optimala.
Bosse

Edit:
ombyggnad från SWB till LWB sänker värdet på bilen radikalt.

_________________
Bosse johansson
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



..men eftersom bilen är ombyggd rätt rejält redan med tex Volvo B23:a så är det ju inte tal om nån ändring i värde pga SWB-->LWB.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



PelleM skrev:
Går det att köpa program och odbcII kontakt som passar till Porsche gt3 cup.
Skulle vara skönt att kunna kolla felkoderna innan man ringer in det stora gardet.

Pelle M


Ja visst.. jag säljer så det är bara PMa

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
stille
Hedemora
Här sen Aug 2005
Inlägg: 73



Letat lite på nätet nu om ombyggnation från swb-lwb på 912:an. Det blir nog att svetsa nya inre fästen på torisionsröret för att få de å stämma. Kan ju inte ha swb då jag har 930 låda och axlar.
Men är det någon som har lite tips om hur långa svärden är org. på lwb då jag har uniballs och och sväeden ej är org. ( Är ju en bra utgångspunkt:).. )

_________________
Jonas Berglund
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Hur är motorerna i 944a turbon?

Går det att plocka nån effekt ur dem utan att det sprutar delar?

Vad klarar dem att varva?

Växellådor likaså, vad klarar dem i effekt?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 793



stille skrev:
Letat lite på nätet nu om ombyggnation från swb-lwb på 912:an. Det blir nog att svetsa nya inre fästen på torisionsröret för att få de å stämma. Kan ju inte ha swb då jag har 930 låda och axlar.
Men är det någon som har lite tips om hur långa svärden är org. på lwb då jag har uniballs och och sväeden ej är org. ( Är ju en bra utgångspunkt:).. )


Jag har gjort den ombyggnaden...för ett gäng år sedan
Flytta inre fästet så det passar för dom nyare bärarmarna.
Jag har oxå ett svagt minne av att bussningen till svädet inte är samma...jag körde med delrin bussningar iaf.

Jag har en avkapad sc tub liggande över .

_________________
Pelle Persson
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004
Inlägg: 929



erikjakan skrev:
Hur är motorerna i 944a turbon?

Går det att plocka nån effekt ur dem utan att det sprutar delar?

Vad klarar dem att varva?

Växellådor likaså, vad klarar dem i effekt?

MVH Erik


v-lådor audibaserat men med oljekyl (slinga)
populärt att bygga 3liters Turbo dock 8ventilstopp
dessa kan 944 som går rätt okej
http://www.lindseyracing.com/mm5/merchant.mvc?Screen=SFNT&Store_Co . . . .

eller närmare http://www.arkblad.com/motor.htm

_________________
Torbjörn Andersson
Citera
stille
Hedemora
Här sen Aug 2005
Inlägg: 73



Pelle Persson skrev:
stille skrev:
Letat lite på nätet nu om ombyggnation från swb-lwb på 912:an. Det blir nog att svetsa nya inre fästen på torisionsröret för att få de å stämma. Kan ju inte ha swb då jag har 930 låda och axlar.
Men är det någon som har lite tips om hur långa svärden är org. på lwb då jag har uniballs och och sväeden ej är org. ( Är ju en bra utgångspunkt:).. )


Jag har gjort den ombyggnaden...för ett gäng år sedan
Flytta inre fästet så det passar för dom nyare bärarmarna.
Jag har oxå ett svagt minne av att bussningen till svädet inte är samma...jag körde med delrin bussningar iaf.

Jag har en avkapad sc tub liggande över .




Pelle , hur går det med SC tuben

Eller finns det någon annan som har en SC tub liggande?

_________________
Jonas Berglund
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Håller på att uppdatera en Cayman S med ett Cat-back system. Bultarna som sitter med splines på främre röret var rostiga och flera av dem gick därför av när jag försökte dra loss dem. Är det Porsche som gäller för att få tag på nya, eller finns det andra alternativ? Hur får man enklast ur skallen som sitter kvar - är det värme och våld som är bästa strategin?

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Örjan Carlborg skrev:
Håller på att uppdatera en Cayman S med ett Cat-back system. Bultarna som sitter med splines på främre röret var rostiga och flera av dem gick därför av när jag försökte dra loss dem. Är det Porsche som gäller för att få tag på nya, eller finns det andra alternativ? Hur får man enklast ur skallen som sitter kvar - är det värme och våld som är bästa strategin?


Kan nu svara på min egen fråga - en vanlig spindelledsavdragare från Biltema gjorde att jobbet gick som smort

_________________
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Jag håller ögonen öppna för att byta ut min sjua mot en tidig 911. Helst skulle jag vilja hitta en med den tidiga fronten och inte för mycket rost att laga. Ingen targa eller cab.
Pris max 150tkr
Vad ska man tänka på och vad ska man undvika?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Någon som har service shema på en 8000mils service på en Boxter S -02?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Niklas Sandström skrev:
Någon som har service shema på en 8000mils service på en Boxter S -02?


Motor
Byt motoroljan
Byt oljefiltret
Uppföljning: Byte av motorinklädnad nedtill [30 perioder]
kontrollera beträffande oljeläckor
Byt luftfiltret(en)
 Kontrollera skicket på motorfästena (efter 48 och 96 månader; sedan var 24:e månad) [10 perioder]
Kylsystem: Kontrollera skicket på alla slangar, ledningar och anslutningar
Kylvätskeslangar:
Kontrollera slangarna beträffande skador, läckage och slitage
Kontrollera alla anslutningar beträffande skador, läckage och korrekt montering
Kontrollera beträffande skarpa kanter som kan skada kylslangarna
Byt om nödvändigt
Kontrollera bränsleledningar, slangar och kopplingar beträffande läckage och skador
 Byt tändstiften (var 80 000:e km/48:e månad) [90 perioder] 1 artiklar varav 0 är valfria
Tändstift:
Byt tändstiften
Drag åt enligt specifikation
Kontrollera multiremmens(arnas) skick och spänning, byt eller justera vid behov
Multirem:
Kontrollera beträffande separationer, sprickor, skador eller förslitning
Kontrollera beträffande inblandning av olja eller fett
Kontrollera beträffande förhöjd remljud
Byt ut remmen(arna) om nödvändigt
Uppföljning: Byt drivremmen/remmarna [110 perioder]
Byt multiremmen(arna) (var 80 000:e km)
Multirem:
Byt ut remmen(arna)
Kontrollera inställning, spännare och löphjulet(en) om monterade
Kontrollera avgassystemet (kontrollera skick och montering)
Avgassystem:
Kontrollera avgasrör och ljuddämpare beträffande rost och skador
Kontrollera beträffande läckage på avgasrör, ljuddämpare och svetsar
Kontrollera fästpunkterna
Kontrollera avgasrörets montering
Kontrollera värmesköldet(arna) (om sådan finns) beträffande skador och korrekt montering
Kylsystem: Kontrollera om det finns läckor. Kontrollera frostskyddsvätskans nivå och koncentration, fyll på vid behov
Kylsysteminspektion:
Kontrollera beträffande läckage och korrekt funktion
Kontrollera kylvätskenivån, fyll på om nödvändigt
Kontrollera kylsystemets frostskydd, korrigera om nödvändigt
Kontrollera alla synliga slangars, ledningars och anslutningars skick
Kontrollera att kylaren inte är skadad eller tilltäppt utvändigt
Kontrollera luftintagsöppningen med avseende på skador och externa hinder
Koppling, växellåda och slutväxel
Koppling: kontrollera pedalhöjden
Manuell växellåda: kontrollera om det finns läckor
Manuell växellåda:
Kontrollera växellådan beträffande läckage, fyll på olja om nödvändigt
Manuell växellåda: byt oljan (var 160 000:e km)
Manuell växellåda:
Byt olja
Differential(er): byt oljan (var 160 000:e km)
Differential(er):
Byt olja
Automatisk växellåda: byt oljan (var 160 000:e km)
Hydraulvätska för automatväxellådor:
Byt olja
Automatisk växellåda: byt oljefiltret (var 160 000:e km)
Filter för automatisk växellåda:
Byt filtret
Automatisk växellåda: kontrollera om det finns läckor
Automatisk växellåda:
Kontrollera beträffande skador och läckage, fyll på om nödvändigt
Drivaxeldamasker: kontrollera beträffande läckage och skador
Drivaxeldamasker:
Kontrollera damasker beträffande skador, läckage, slitage och korrekt montering
Koppling: kontrollera pedalens spelrum
Kopplingspedal:
Kontrollera det allmänna tillståndet
Kontrollera beträffande frigång och korrekt funktion
Kontrollera pedalgummin (rekommenderas)
Drivaxlar: kontrollera skicket (kontrollera beträffande skador och läckage)
Drivaxlar:
Kontrollera beträffande förhöjd glapp och skador
Kontrollera beträffande läckage, fyll på om nödvändigt
 Kontrollera skicket på växellådsfästena (efter 48 och 96 månader; sedan var 24:e månad) [10 perioder]
Styrning
Kontrollera servooljenivån, fyll på vid behov
Styrinrättningens spindelleder: kontrollera beträffande skador och spel
Styrinrättningsdamask: kontrollera beträffande skador och läckage
Bromsar
Kontrollera bromsvätskenivån, fyll på vid behov
Bromsvätska mängd:
Kontrollera bromsvätskenivån, fyll på om nödvändigt (beroende på bromsklossarnas förslitning)
 Byt bromsvätskan (var 24:e månad) [80 perioder] 1 artiklar varav 0 är valfria
Bromsvätska:
Töm systemet
Byt bromsvätskan
Lufta systemet
Kontrollera systemets korrekta funktion
Kontrollera bromsledningar, slangar och kopplingar beträffande läckage och skador
Bromsledningar och -slangar:
Kontrollera bromsledningar beträffande skador, läckage och korrosion
Kontrollera alla slangar beträffande skador, läckage och sprickor
Undersök alla anslutningar beträffande skador och läckage
Kontrollera monteringen av samtliga slangar och rör
Kontrollera alla slangar beträffande skarpa böjar och/eller vridningar
Kontrollera att bromsledningarna och slangarna är dragna med tillräckligt avstånd till skarpa kanter, rörliga delar eller avgasystemet
Kontrollera bromsklossarnas tjocklek
Bromsinspektion:
Kontrollera bromsklossarnas tjocklek; byt ut om nödvändigt
Kontrollera beträffande inblandning av bromsvätska eller smörjmedel
Kontrollera/justera handbromsen
Handbroms:
Kontrollera funktionen hos handbromsen
Kontrollera spelrum; justera om nödvändigt
Kontrollera det allmänna tillståndet
Kontrollera skicket på skivbromsarna
Skivbromsar:
Kontrollera bromsskivornas tjocklek
Kontrollera bromsskivorna beträffande sprickor, förslitning eller skador
Kontrollera bromsskivornas förslitning
Hjulupphängning, hjul och däck
Kontrollera fastsättningen hos hjulupphängningens inställningsbultar (båda fram och bak)
Kontrollera däcktrycken och justera vid behov
Däck (inkl. reserv):
Kontrollera ringtrycket (kalla däck), fyll luft om nödvändigt
Kontrollera fordonets verktygssats (rekommenderas)
Kontrollera mönsterdjupet och slitagemönstret på samtliga däck, inklusive reservdäcket
Däck (inkl. reserv):
Mät mönsterdjupet
Kontrollera förslitningsmönster
Kontrollera beträffande skador på sidoväggarna
Kontrollera beträffande skärsår och genomslag
Fel som upptäcks ska rapporteras till kunden
Kulleder: kontrollera skicket (kontrollera beträffande skador och spel)
Kulleder:
Kontrollera kulleder beträffande glapp, slitage och skador
Kontrollera tätningarna beträffande skador, läckage och sprickor
Elsystem
Kontrollera funktionen hos kupévarningslamporna
Kontrollera funktionen hos ytterbelysningen
Kontrollera strålkastarna och lyktorna samt signalhornets funktion
Belysning och signalhorn:
Kontrollera fram- och bakljus beträffande korrekt funktion och skador
Kontrollera blinkers och varningsblinkers beträffande korrekt funktion och skador
Kontrollera bromsljus beträffande korrekt funktion och skador
Kontrollera signalhornet beträffande korrekt funktion
Kontrollera strålkastarnas inställning, justera vid behov
Strålkastare:
Kontrollera att bilen är korrekt lastad och att ringtrycket är korrekt; fyll på luft om nödvändigt
Kontrollera ljusinsatser beträffande skador
Ställ strålkastarinställningen (om monterad) på instrumentpanelen på sin grundinställning
Kontrollera strålkastarnas inställning, justera om nödvändigt
Hämta felkoderna från samtliga kontrollsystem
Interiör
Byt damm- och pollenfiltret
Damm- och pollenfilter, S typ
Byt filterelementen
Rengör filterhuset
 Kontrollera krockkuddarna visuellt avseende externa skador (efter 48 och 96 månader; sedan var 24:e månad) [20 perioder]
Kontrollera krockkuddarna beträffande skador
Kontrollera ratten beträffande yttre skador
Kontrollera enheter på passagerarsidan (om monterade) beträffande yttre skador
Kontrollera ytterligare enhet(er) (om monterade) beträffande yttre skador
Kontrollera att enheter inte är störda av dekaler el. dyl.
Kontrollera att varningslampan fungerar korrekt
Kontrollera säkerhetsbälten beträffande skador, förslitning och funktion
Säkerhetsbälten:
Kontrollera säkerhetsbältenas spännen beträffande skador
Kontrollera säkerhetsbältenas väv
Kontrollera säkerhetsbältenas låsningsfunktion och spännare
Kontrollera låsen
Kontrollera fästpunkterna
Kontrollera säkerhetsbältenas höjdjustering (om monterat)
Exteriör
Kontrollera vindrutetorkarna och spolningssystemet; fyll på spolarvätska vid behov
Kontroll av vindrutetorkare
Kontrollera torkarnas funktion
Kontrollera torkarintervallet
Kontrollera skicket på torkarbladen
Kontroll av vindrutespolare:
Kontrollera spolarvätskan, fyll på vid behov
Kontrollera spolarmunstyckenas riktning och funktion
Justera vid behov
Kontrollera strålkastarspolningssystemet (i förekommande fall)
Strålkastarspolningssystem:
Kontrollera funktionen hos systemet
Kontrollera spolarmunstyckenas riktning och funktion, justera om nödvändigt
Kontrollera spolarvätskan, fyll på vid behov
Kontrollera alla kablar, ledningar och slangar avseende skador och att de ligger korrekt
Kontrollera den nedre motorkåpan och titta efter skador
Bukplåt:
Kontrollera beträffande skador och korrekt montering
Kontrollera alla monteringpunkter
Bakdörrar och fällbara sidor: kontrollera funktionen hos reglarna, låsen och gångjärn
 Endast cabriolet: kontrollera störtbågens skyddssystem (var 24:e månad) [10 perioder]
Testkörning
Kontrollera motorns funktion
Kontrollera kopplingens funktion
Kontrollera växellådans funktion
Kontrollera styrningens funktion
Kontrollera bromsarnas funktion
Kontrollera uppvärmningens/luftkonditioneringens funktion
Kontrollera fjärrkontrollens funktion
Kontrollera framsätena
Kontrollera parkeringsbromsarnas funktion
Kontrollera parkeringshjälpens funktion
Kontrollera farthållarens funktion
Kontrollera stabilitetsprogramkontaktens funktion (Porsche stabilitetsmanagement [PSM])
Kontrollera samtliga funktioner på instrumentbrädan

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (71719 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande