Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (71733 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



And ersJepp sson skrev:
En kompis bad om mer camber på sin framvagn och frågade mig hur man justerar det. Jag kan ju mycket om bilar

Det gäller en 996 C4 cab

Hittar inga bra bilder på framvagnen på nätet, men det borde väl se likadant ut som resten förutom att där sitter två extra drivaxlar?


Ser ut som en 996 gt2 framvagn eller gt33 RS

Så ser ej en 996 c4 ut.. ej solida vändbara topp montering, ej delade främre bärarmar...

SÅ du behöver köpa andra topp montering, eller under delad bärarm för mer camber..

i tornet finns slitsade hål vilket är ca 1 grad från max och min

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794



Ni som kör gammel elva vad annvänder ni för bränsle cell? Jag behöver ingen jätte tank (sprintbil) men runt 50 liter och lågt montage är alltid önskvärt
Jag har smalnat av bagaget framtill liknande 993 (för plats för luftkanaler, oljekylare och framtida vattenkylare så tanken kan inte vara bredare än orginaltank

_________________
Pelle Persson
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Inte lätt att få klarhet i det här så jag söker hjälp!

Under vintern tänkte jag rwd-konvertera min 996 turbo i samband med att jag byter ut fjäderben, undre länkarmar, topplagringar osv. till mer banvänliga komponenter.


Det jag saknar nu är rwd-specifika spindlar fram och det enkla valet är såklart att köpa från 996 GT3/GT2 men det är inte helt lätt att få tag på (och speciellt till rätt kurs).

- Vad skiljer egentligen dessa från en vanlig C2:a eller Boxsters spindlar?
- Är 987/997C2 ett alternativ?
- 996 GT3RS har jag förstått att det ska vara bra och det hintas om att det är samma som 997GT3 har, är det värt att leta efter sådana?


Tacksam för all hjälp jag kan få, det här är ett svårgooglat område!

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi har problem med glappande splines på drivaxlarna på vår långloppsbil.
Det sitter Porssche 996 Cup hubbar bak med centrummutter.

Finns det någon Porsche som har bultade drivaxlar i ytteränden ?..som passar till 996 hjulnav/lager.

Som det är nu....får vi köpa kompletta nya GT3-axlar...och slakta bort allt utom yttre knuten, för att sätta den på våra sviktstålsaxlar.
Det blir jävligt dyrt.....och framför allt är det ett väldigt jobb att peta isär yttre knuten, för att få loss den.

Eller finns det lösa knutar att köpa någonstanns ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kan någon verifiera om det är samma drivaxel-splines på vanlig GT3 och på Carerra Cup 996 ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



ButterflyRacing skrev:
Vi har problem med glappande splines på drivaxlarna på vår långloppsbil.
Det sitter Porssche 996 Cup hubbar bak med centrummutter.

Finns det någon Porsche som har bultade drivaxlar i ytteränden ?..som passar till 996 hjulnav/lager.

Som det är nu....får vi köpa kompletta nya GT3-axlar...och slakta bort allt utom yttre knuten, för att sätta den på våra sviktstålsaxlar.
Det blir jävligt dyrt.....och framför allt är det ett väldigt jobb att peta isär yttre knuten, för att få loss den.

Eller finns det lösa knutar att köpa någonstanns ?


Hej!

930 har "lösa knutar", både inre och yttre. Har för mig att 930 knutar var 108mm och SC var 100mm. I och med Carrera började man med "färdiga kit" med integrerad axel/knut.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



beepbeep skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vi har problem med glappande splines på drivaxlarna på vår långloppsbil.
Det sitter Porssche 996 Cup hubbar bak med centrummutter.

Finns det någon Porsche som har bultade drivaxlar i ytteränden ?..som passar till 996 hjulnav/lager.

Som det är nu....får vi köpa kompletta nya GT3-axlar...och slakta bort allt utom yttre knuten, för att sätta den på våra sviktstålsaxlar.
Det blir jävligt dyrt.....och framför allt är det ett väldigt jobb att peta isär yttre knuten, för att få loss den.

Eller finns det lösa knutar att köpa någonstanns ?


Hej!

930 har "lösa knutar", både inre och yttre. Har för mig att 930 knutar var 108mm och SC var 100mm. I och med Carrera började man med "färdiga kit" med integrerad axel/knut.


Nu har vi redan lämnat uppdraget att tillverka nya ändar till Rolle.
Kommer att bygga på BMW 730 knutar och samma drivaxlar som satt på bilen från början.

Det som är kris nu....är att Rolle behöver ett nav, för att prova splinsen i...vid tillverkningen.
Låna eller köpa.
Bara nav, eller kompletta spindlar till 996 Cup......eller vanlig GT3, som kan vara reserv till bilen sedan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag skulle kunna tänka mig att säljamina 997 cup bak spindlar om en månad ca

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 167



Hej.

Jag har fått problem med 3:ans växel (synkring) när man tar i lite, har börjat skrapa. Hade tänkt att byta det själv. Kan inte hitta vilka åtdragningsmoment (Nm) man behöver ha.

/Pärra

_________________
Pär Hellström
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 167





Jag skulle vilja veta momentent på dem här två.

/Pärra

_________________
Pär Hellström
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



930 4-växlad? Jag hade också skrapljud vid växling till 3:an. Tydligen vanlig problem med slitna "hullingar" och synkringar. Har du verkstadsmanualen? Om inte, så är det att rekommendera.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 167



Ja tyvärr, "hullingarna" var inte så fina blir att byta dem. Om det är någon som har någon verkstadsbok
så köper jag den gärna. Hittade en bra tråd på pelican, http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/255526-930- . . . .

/Pärra

_________________
Pär Hellström
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Vad kör du på för olja, ingen helsyntet hoppas jag.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 167



Har faktiskt aldrigt bytt olja, fast att man har ägt bilen i några år nu, men den har max rullat 500mil under min tid, den såg ren och fin ut när jag tappade ut den, har inte funderat vilken olja jag ska köra på.

/Pärra

_________________
Pär Hellström
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Det är lätt att det skrapar med helsyntet, den är för glatt för att funka bra.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



ButterflyRacing skrev:
Vi har problem med glappande splines på drivaxlarna på vår långloppsbil.
Det sitter Porssche 996 Cup hubbar bak med centrummutter.

Finns det någon Porsche som har bultade drivaxlar i ytteränden ?..som passar till 996 hjulnav/lager.

Som det är nu....får vi köpa kompletta nya GT3-axlar...och slakta bort allt utom yttre knuten, för att sätta den på våra sviktstålsaxlar.
Det blir jävligt dyrt.....och framför allt är det ett väldigt jobb att peta isär yttre knuten, för att få loss den.

Eller finns det lösa knutar att köpa någonstanns ?


Har haft samma problem själv - dvs att hitta yttre knutar som passar 996. Efter extremt mycket letande så har jag bara hittat ett alternativ. Det är nya yttre knutar i chrome moly gjorda för drivaxlar med 33 splines, tillverkas av Driveshaft shop i USA. Kostar $500 styck.

Ska Rolle tillverka yttre axeltappar som man sedan bultar på 108 mm (YD) knutar?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 167



Har du någon bra att rekommendera? Eller ska använda *mirakel oljan* Swepco

safe skrev:
Det är lätt att det skrapar med helsyntet, den är för glatt för att funka bra.

_________________
Pär Hellström
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Swepco tycker jag funkar bra. Perry rekommenderar nån Castrol mineral olja eller en klättrande omega olja (typ 1000 kr/litern).

Jag provade Castrols svindyra helsyntet 75w140, jag fick vänta en halv sekund extra mellan växlingarna för att det inte skulle skrapa jämfört med Swepco.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006
Inlägg: 167



Ja det var ganska stor skillnad då, vet du hur många liter man ska ha i lådan?

safe skrev:
Swepco tycker jag funkar bra. Perry rekommenderar nån Castrol mineral olja eller en klättrande omega olja (typ 1000 kr/litern).

Jag provade Castrols svindyra helsyntet 75w140, jag fick vänta en halv sekund extra mellan växlingarna för att det inte skulle skrapa jämfört med Swepco.

_________________
Pär Hellström
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Nä, det går i 3.5 i 915, jag gissar att det är mer i 930.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4097



Finns Swepco att köpa i Sverige?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (71733 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande