Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (71732 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Janne J skrev:
Finns Swepco att köpa i Sverige?

Ja.
http://www.stighjerppe.com/oljor.htm

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Blackcatbone39
Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 21



Hej,

Står inför en topplocksrenovering av en porsche 944s. Har inte sett någonstans att byte av ventilfjädrar rekommenderas i samband med detta. Detta är lite konstigt tycker jag. Andra fjädrar brukar bli dåliga med tiden/användandet. Vad är er åsikt om detta?

/Staffan

_________________
staffan eriksson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Blackcatbone39 skrev:
Hej,

Står inför en topplocksrenovering av en porsche 944s. Har inte sett någonstans att byte av ventilfjädrar rekommenderas i samband med detta. Detta är lite konstigt tycker jag. Andra fjädrar brukar bli dåliga med tiden/användandet. Vad är er åsikt om detta?

/Staffan


Man brukar inte byta dem på de gamla 911orna heller. Det beror väl på vilken belastning/värme de utsätts för under drift om de blir dåliga.
Mät upp dem så ser du vilket tryck de håller.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Blackcatbone39
Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 21



Ok, tack.

/Staffan

_________________
staffan eriksson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Blackcatbone39 skrev:
Hej,

Står inför en topplocksrenovering av en porsche 944s. Har inte sett någonstans att byte av ventilfjädrar rekommenderas i samband med detta. Detta är lite konstigt tycker jag. Andra fjädrar brukar bli dåliga med tiden/användandet. Vad är er åsikt om detta?

/Staffan


Normalt sett så brukar de vara OK. Men planerar du lite högre varvtal eller andra kamaxlar ska de bytas.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Blackcatbone39
Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 21



Hej,

Funderar på portning av topp gällande 944s med 16-ventilsopp. När det gäller 8-ventilsmotorerna (944) så sägs det att en portning utförd på rätt sätt bör ge 15-20 hk. Nu undrar jag om man kan räkna med samma effekt på en 16-ventilsmotor (oavsett om 15-20 hk stämmer) eller är effekten av portning redan uttömd i och med att det är en 16-ventilstopp.

Vidare kan man räkna med att vridmomentet följer en eventuell effekt ökning?

Förflyttas effekt och vridmomentskurvan av att toppen portas?

/Staffan

_________________
staffan eriksson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Blackcatbone39 skrev:
Hej,

Funderar på portning av topp gällande 944s med 16-ventilsopp. När det gäller 8-ventilsmotorerna (944) så sägs det att en portning utförd på rätt sätt bör ge 15-20 hk. Nu undrar jag om man kan räkna med samma effekt på en 16-ventilsmotor (oavsett om 15-20 hk stämmer) eller är effekten av portning redan uttömd i och med att det är en 16-ventilstopp.

Vidare kan man räkna med att vridmomentet följer en eventuell effekt ökning?

Förflyttas effekt och vridmomentskurvan av att toppen portas?

/Staffan


16v-topparna har redan stora kanaler och flödar mycket bra. Ingen idé att göra kanaler större för sugmotor-effekt. Bättre att lägga pengarna på vassare kammar som kommer ge mycket mer effekt än portning.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Blackcatbone39
Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 21



Hej Gustav,

Just det jag var rädd för och nya kammar låter inte så intressant. Jag förknippar det med att man höjer effektkurvan (rätta mig om jag har fel) och då håller inte motorn utan måste byggas om. Det blir helt enkelt lite mer pengar än vad jag tänkt lägga ut. Dessutom blir bilen troligen inte speciellt lättkörd om man höjer effekt kurvan med tanke på att lådan är ganska glest stegad (som jag upplever det).

Hur höjer man annars effekten 20-30 hk på ett skonsamt sätt. Hade tänkt mig en portning och att plocka bort katalysatorn. Ev kompletterat med chip.

Säljer Enem kammar som passar till 16-ventilstoppen? (om nu råden pekar åt det hållet)

/Staffan

_________________
staffan eriksson
Citera
Blackcatbone39
Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 21



Hej,

Fortsätter på samma tråd som tidigare trots att min fråga inte gäller portning nu. Portningen var egentligen en tanke som dök upp i samband med att motorn behöver viss renovering ändå. Topp, kolvringar och vevstakslager har jag tänkt mig. Har fått ett rätt bra pris på detta då det går att byta lager och kolvringar underifrån utan att plocka ur motorn. Nu undrar jag vad ni har för åsikt om att byta kolvringar utan att åtgärda cylindern under förutsättning att det inte finns några repor i cylinderväggarna. Vissa menar att det inte är bra. Några åsikter här? Är det rent av sämre än att inte byta kolvringar alls?

/Staffan

_________________
staffan eriksson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Gör en "leak down" på motorn innan du plockar ner den så kan du se om du har några problem med läckage förbi ringarna och ifall du behöver röra kolvarna över huvudtaget.
Plockar man ut kolvarna och tar av ringarna så stoppar man i ringarna i cylindrarna och mäter "end gap" så ser man slitaget på dem.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Blackcatbone39
Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 21



Hej,

Tack för informationen. Men om man nu ser att kolvringarna är slitna. Vinner man då på att byta dem utan att åtgärda cylindern?

Jag är relativt säker på att det läcker förbi kolvarna då den drar mkt olja och det luktar bensin från oljan. Om vi kommer fram till annat så är jag naturligtvis glad.

/Staffan

_________________
staffan eriksson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Blackcatbone39 skrev:
Hej,

Tack för informationen. Men om man nu ser att kolvringarna är slitna. Vinner man då på att byta dem utan att åtgärda cylindern?

Jag är relativt säker på att det läcker förbi kolvarna då den drar mkt olja och det luktar bensin från oljan. Om vi kommer fram till annat så är jag naturligtvis glad.

/Staffan


Är cylindrarna glasade/repiga/ovala så kommer det förstås inte att hjälpa något att byta kolvringar. Men det är alusil i cylinderfodren och de måste honas på enligt en speciell procedur, man kan inte behandla dem som ett stålfoder.
Jag skulle föreslå att du pratar med Sandén han har bra koll på dessa maskiner och vet vem som kan hona ett alusilblock.
En kompis skickade sitt turboblock till honom och han fixade "allt" i block och topp och det var faktist inte så dyrt, men jag kommer inte ihåg hur mycket, tyckte det var prisvärt dock.

edit: "allt" = ventiler, planing, lager, ringar, honing.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Blackcatbone39
Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 21



Hej,

Vad som är dyrt kan diskuteras. Anledningen till att jag överväger denna renovering är priset (samt att den drar olja och att toppen snart i alla fall behöver en renovering). Topprenovering inklusive fräsning och slipning av ventiler/ventilsäten, planslipning, nya ventilstyrningar och tätningar samt kolvringar och vevstakslager för 20-25000 kr lät som ett bra pris för mig. Åtminstonde så länge jag uppfattar det som en hyggligt bra renovering, inte en helt ny motor men i alla fall avsevärt bättre, både prestanda och hållbarhet. Detta ska då göras utan att plocka ur motorn, vilket förmodligen är grunden till det relativt billiga priset. De uppgifter jag har sedan tidigare är att en aningen mer omfattande renovering då motorn plockas ur brukar gå på ca 50 000 kr (944 som är värd ca 45-50 000 kr). Det är inte ett alternativ för mig utan alternativet är då snarare avstå från att byta kolvringar och få resten utfört eller att helt avstå från renovering och köra tills dess att motorn brakar.

Därav min fråga: Förlorar man på att byta kolvringar utan att åtgärda cylindrarna? Jämfört med att inte göra någonting. Jag förstår att det är bättre att få cylindrarna honade. Förkortar det tex livslängden mer att köra med nya kolvringar som inte är inslitna med cylindern än att fortsätta köra med gamla halvslitna kolvringar.

/Staffan

_________________
staffan eriksson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Blackcatbone39 skrev:
Hej,

Vad som är dyrt kan diskuteras. Anledningen till att jag överväger denna renovering är priset (samt att den drar olja och att toppen snart i alla fall behöver en renovering). Topprenovering inklusive fräsning och slipning av ventiler/ventilsäten, planslipning, nya ventilstyrningar och tätningar samt kolvringar och vevstakslager för 20-25000 kr lät som ett bra pris för mig. Åtminstonde så länge jag uppfattar det som en hyggligt bra renovering, inte en helt ny motor men i alla fall avsevärt bättre, både prestanda och hållbarhet. Detta ska då göras utan att plocka ur motorn, vilket förmodligen är grunden till det relativt billiga priset. De uppgifter jag har sedan tidigare är att en aningen mer omfattande renovering då motorn plockas ur brukar gå på ca 50 000 kr (944 som är värd ca 45-50 000 kr). Det är inte ett alternativ för mig utan alternativet är då snarare avstå från att byta kolvringar och få resten utfört eller att helt avstå från renovering och köra tills dess att motorn brakar.

Därav min fråga: Förlorar man på att byta kolvringar utan att åtgärda cylindrarna? Jämfört med att inte göra någonting. Jag förstår att det är bättre att få cylindrarna honade. Förkortar det tex livslängden mer att köra med nya kolvringar som inte är inslitna med cylindern än att fortsätta köra med gamla halvslitna kolvringar.

/Staffan


Vad jag läst om 911an (för dem som har alusil) så är det en chansning om nya kolvringar sätter sig eller inte om man byter dem utan att hona cylindrarna.
Med priserna du nämner så skulle jag snacka med Sandén istället... Min känsla är att han är billigare än så och han kan dessa motorer bättre än de flesta.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Blackcatbone39
Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 21



Hej,

Jag pratade just med Sandén. Han menade att det är relativt god chans att det kan funka. Om tex kolvringarna har bränt fast så kan det vara relativt lite repor och då funkar det.

/STaffan

_________________
staffan eriksson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Att bara hona blocket är inte så dyrt. Skulle nog inte bemöda mig med att byta kolvringar och greja utan att hona. I det stora hela blir det inte en stor merkostnad.

Är väl i stort sett bara 2 företag i Sverige som kan hona Alusil på rätt sätt. De som gör flest 944-block är Walléns i Göteborg. De fixar åt Sandén och jag har själv haft motorer där.

Ska man ge sig på bottendelen så bör definitivt motorn tas ur. Tror inte man vinner något i tid på att greja med kolvringar och allt med motorn i bilen. Ska man dessutom fixa bottendelen så vill man väl passa på att tvätta blocket och plana av det osv så det blir en "riktig" helrenovering. Annars tycker jag du ska lämna bottendelen och bara renovera toppen.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Lite frågor angående hubbar/drivaxlar på 911 med 915 låda och turbospec... Jag har idag en bakvagn på bilen som ja tror kommer från en -83:a men vet ej säkert. När gick det att få turbospec? Alla år? Hubbarna vid hjulen har 108mm i diameter och drivaxlana som jag tror är rätt till bilen har 108mm men på min 915 låda så har jag 100mm hubbar. Hur gör jag enklast för att lösa detta till en hyffsad kost?
Kan man få tag i hubbar till 915 som är 108mm? Någon som sitter på ett par?
Är det möjligt att byta ut knuten till en 100 mm knut eller har drivaxeln annan diameter eller splines?
Är det möjligt att modifiera hubbarna på lådan till rätt mått genom bearbetning/svettsning?
Finns det någon annan modell man kan plocka hubbar från och modifiera?

Tacksam för ALLA tips!

108 mm drivknut:


108 mm hub vid hjulet:


100mm på 915-lådan:

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Speedster skrev:
Lite frågor angående hubbar/drivaxlar på 911 med 915 låda och turbospec... Jag har idag en bakvagn på bilen som ja tror kommer från en -83:a men vet ej säkert. När gick det att få turbospec? Alla år? Hubbarna vid hjulen har 108mm i diameter och drivaxlana som jag tror är rätt till bilen har 108mm men på min 915 låda så har jag 100mm hubbar. Hur gör jag enklast för att lösa detta till en hyffsad kost?
Kan man få tag i hubbar till 915 som är 108mm? Någon som sitter på ett par?
Är det möjligt att byta ut knuten till en 100 mm knut eller har drivaxeln annan diameter eller splines?
Är det möjligt att modifiera hubbarna på lådan till rätt mått genom bearbetning/svettsning?
Finns det någon annan modell man kan plocka hubbar från och modifiera?

Tacksam för ALLA tips!

108 mm drivknut:


Du kan byta ut hubbarna på lådan mot de från 915 som satt på 3.2an. Förutsatt att du har en diff som är finsplincead, Finns diffar med grov eller fin splince, tror man bytte runt 78 till fin.

Men enklast är nog att svarvar och svetsar något, för rätt hubbar är svåra och/eller dyra att hitta.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



safe skrev:
Speedster skrev:
Lite frågor angående hubbar/drivaxlar på 911 med 915 låda och turbospec... Jag har idag en bakvagn på bilen som ja tror kommer från en -83:a men vet ej säkert. När gick det att få turbospec? Alla år? Hubbarna vid hjulen har 108mm i diameter och drivaxlana som jag tror är rätt till bilen har 108mm men på min 915 låda så har jag 100mm hubbar. Hur gör jag enklast för att lösa detta till en hyffsad kost?
Kan man få tag i hubbar till 915 som är 108mm? Någon som sitter på ett par?
Är det möjligt att byta ut knuten till en 100 mm knut eller har drivaxeln annan diameter eller splines?
Är det möjligt att modifiera hubbarna på lådan till rätt mått genom bearbetning/svettsning?
Finns det någon annan modell man kan plocka hubbar från och modifiera?

Tacksam för ALLA tips!

108 mm drivknut:


Du kan byta ut hubbarna på lådan mot de från 915 som satt på 3.2an. Förutsatt att du har en diff som är finsplincead, Finns diffar med grov eller fin splince, tror man bytte runt 78 till fin.

Men enklast är nog att svarvar och svetsar något, för rätt hubbar är svåra och/eller dyra att hitta.


I och med att dom kostar en del så borde det nästan vara lönt att modda dom som sitter på och hållbarhet borde ju inte vara några problem då det finns mycket material att jobba med. Jag får plocka bort en och kolla hur dom ser ut.
Är det bara att öka radien på hubben samt nya hål? Jag menar om den stämmer i längd som den är.

Jag har läst lite om att köra hubbar från en nyare låda men behövde inte även dom moddas på något sätt?

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Speedster skrev:
safe skrev:
Speedster skrev:
Lite frågor angående hubbar/drivaxlar på 911 med 915 låda och turbospec... Jag har idag en bakvagn på bilen som ja tror kommer från en -83:a men vet ej säkert. När gick det att få turbospec? Alla år? Hubbarna vid hjulen har 108mm i diameter och drivaxlana som jag tror är rätt till bilen har 108mm men på min 915 låda så har jag 100mm hubbar. Hur gör jag enklast för att lösa detta till en hyffsad kost?
Kan man få tag i hubbar till 915 som är 108mm? Någon som sitter på ett par?
Är det möjligt att byta ut knuten till en 100 mm knut eller har drivaxeln annan diameter eller splines?
Är det möjligt att modifiera hubbarna på lådan till rätt mått genom bearbetning/svettsning?
Finns det någon annan modell man kan plocka hubbar från och modifiera?

Tacksam för ALLA tips!

108 mm drivknut:


Du kan byta ut hubbarna på lådan mot de från 915 som satt på 3.2an. Förutsatt att du har en diff som är finsplincead, Finns diffar med grov eller fin splince, tror man bytte runt 78 till fin.

Men enklast är nog att svarvar och svetsar något, för rätt hubbar är svåra och/eller dyra att hitta.


I och med att dom kostar en del så borde det nästan vara lönt att modda dom som sitter på och hållbarhet borde ju inte vara några problem då det finns mycket material att jobba med. Jag får plocka bort en och kolla hur dom ser ut.
Är det bara att öka radien på hubben samt nya hål? Jag menar om den stämmer i längd som den är.

Jag har läst lite om att köra hubbar från en nyare låda men behövde inte även dom moddas på något sätt?


Jag har ingen riktigt bra koll, för det finns så många variationer. Vet inte om det är så att hubbarna i dina bärarmar sitter "längre bort" än på en vanlig 911 av samma årsmodell.
Men jag tror att det bara är att ändra radie och hålbild. Du kanske kan mocka upp något innan du kapar och svetsar?

Vad kommer grejerna ifrån då? Är det från en turbo, eller en turbo look?
Är det det sistnämnda borde det vara grönt.
Är det från en turbo så försök hitta ett mått på hur bred en 930 låda är mellan hubbarna.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Jag tänkte göra samma sak med att få dit 108mm hubbar på 915 låda. Planerade då att svetsa om befintliga hubbar. Hittade en kille i england (ddk-forumet) som gjort det och det verkade hålla för honom.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
PORSCHE-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (71732 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande