Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (37499 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41503

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Opels modeller.

OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810 gäller även i denna tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



Måste ju inviga Opeltråden...

Behöver en remskiva till vevaxeln i alu. den ska vara utförd så att
det går att montera en triggerskiva på baksidan.

Nå'n som vet vem som säljer eller tillverkar ??


/Staffan

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



stalle skrev:
Måste ju inviga Opeltråden...

Behöver en remskiva till vevaxeln i alu. den ska vara utförd så att
det går att montera en triggerskiva på baksidan.

Nå'n som vet vem som säljer eller tillverkar ??


/Staffan


till motor......

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



om det är till nån av Mantorna så är det väl CIH-motorn?
M&M motorsport säljer en aluremskiva, http://www.motorsportshop.nu/
Ring och fråga!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



Va hopplös man är, tror att alla vet att jag kör CIH

Tack för tipset Anders !

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Hitflyttad fråga

JonasR1 skrev:
Jag undrar om det är vanligt att den inre "plattan" (nr 1) skall vara där eller är det något som man har lagt till själv av någon anledning?

Nr 2 antar jag är cambershims.

Bakaxeln på en kadett Gsi 16v.


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Nils Classon skrev:
Hitflyttad fråga

JonasR1 skrev:
Jag undrar om det är vanligt att den inre "plattan" (nr 1) skall vara där eller är det något som man har lagt till själv av någon anledning?

Nr 2 antar jag är cambershims.

Bakaxeln på en kadett Gsi 16v.



platta 1 är väl bakaxeln, platta 2 är väl ytterbiten.. spindeln. måste ju finnas plana ytor att montera sakerna med

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



jag skulle vilja ha 2an till och vara ett mellanlägg så du får mer camber på bakhjulen
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 498



Bert Svensson skrev:
jag skulle vilja ha 2an till och vara ett mellanlägg så du får mer camber på bakhjulen


Jag är också inne på att 2an är en "camberplatta" för den är mindre i uppkant. Men då är frågan är 1an en platta som är original? Jag kan tycka att den ser lite sådär ut...

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Det är ju Opel, då kan det se "lite sådär" ut även om det är original...

2an är säkert en camberplatta, 1an är väl en plan stålbit som är svetsad i bärarmen så man har nåt att skruva fast spindeln i.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 498



Anders Karlsson skrev:
Det är ju Opel, då kan det se "lite sådär" ut även om det är original...

2an är säkert en camberplatta, 1an är väl en plan stålbit som är svetsad i bärarmen så man har nåt att skruva fast spindeln i.



Ja det kanske inte är bättre än att Opel original ser hemsnickrat ut. Undra varför det går lite knackigt för GM..?

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
PE
Strängnäs
Här sen Dec 2006
Inlägg: 71



Hej,

Jag skulle behöva hjälp med information om det finns några växellådor för bakhjulsdrift som passar rakt av på en Opel Astra eller Kadett 16V motor. Enligt hörsägen så skall det fungera med någon Rekordväxellåda tillsammans med kadettens 16V motor?

_________________
Peter Einarsson

PCS 7739
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



PE skrev:
Hej,

Jag skulle behöva hjälp med information om det finns några växellådor för bakhjulsdrift som passar rakt av på en Opel Astra eller Kadett 16V motor. Enligt hörsägen så skall det fungera med någon Rekordväxellåda tillsammans med kadettens 16V motor?


Hej

C20XE motorn som sitter i tex Kadett, Astra, Vectra o Calibra.
Växellådor passar från:
omega A 2.0 (växellådsbeteckning R25)
omega B bensinare (växellådsbeteckning R25/28 även R28)
Rekord E 1.8, ovanlig såldes endast ett fåtal i sverige. (växellådsbeteckning Getrag 240 )
Manta B 1.8, ännu mera ovanlig såldes inte i sverige finns dock lite i norge o danmark tex. (växellådsbeteckning Getrag 240 )
Finns även en 4växlad variant på Manta o Rekord 1.8 som har lös kopplingskåpa. Bra att ha vid adapterbygge tex.

Betänk att samma växellådsbeteckning förekommer på växellådor med annan kopplingskåpa för andra motoralternativ.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009
Inlägg: 160



Jag har en Formula Vauxhall som det sitter x16xe motor i (Corsa GSI -95 till -00 tror jag). Det har alltid varit lågt oljetryck sedan jag köpte den, 2 bar på tomgång och marginellt högre vid gas. Efter lite surfande verkade det som tryckventilen har benägenhet att kärva så jag skruvade ur för att kontrollera. Det jag först märkte var att fjädertrycket verkade litet för en så pass grov fjäder. För det andra verkar fjädern vara avkortad, ena sidan har ej normalt fjäderavslut samt att det tycks vara filmärken på en sidan (se bilder).




Någon som har en fjäder lättillgängligt för att mäta fjäderns orginallängd? (Tjangs att kolla om den kärvar )

Finns det någon anledning att göra såhär på en racebil? Flödet ökar men jag kan inte se någon possitiv effekt då man inte bibehåller trycket. Det som kanske bör nämnas är att bilen har torrsump men det är väl ingen skillnad?

_________________
Andreas Andersson
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Jag har en fråga och hoppas att detta är rätt ställe på forumet.

Jag har en Mantan B -77 som det byggs banbil av och bilen känns jäkligt skum att köra efter att vi satt ihop framvagn/bilen igen. Har gjort en framvagnsinställning men då Manta inte fanns då bilmodellen är gammal tog vi en annan gammal Opel i datorn och körde framvagnsinställningen bara för att få rätt toe.
Även efter inställningen uppför sig bilen konstigt, raktfram körning går bra så länge det inte är några ojämnheter på vägen men är det så drar ratten genast åt det hållet och väldigt mycket, tycker att det känns är mest åt höger. Bilen är redigt sänkt, har hårda fjädrar och delrin bussningar. Ett den skulle vara spårkänslig är en sak (och det har jag haft på många bilar) men detta är värre, känns väldigt instabil på vägen och då även att svänga med.

Är det någon som har ett tips? Enligt framvagninställningen så har vi nu en toe som är helt neutral så hjulen borde ligga i linje. Vet att en lätt positiv toe är att föredra vid tex bankörning men vi ville börja med en hjulinställning som var neutral för att se om problemet försvann, vilket det alltså inte gjorde.

Hjälp!

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Kolla med en auktoriserad Opelverkstad om de har inställningsdata för Mantan. Jag åkte till lokala Opelhandlaren här i stan, de hade inställningsdata för min Commodore, det är en -77 och modellen kom -72.

Standardbilar brukar ha lite toe-in, då ställer sig hjulen nära 0 toe när man kör.
Grundställer man med 0 toe så blir det lite toe-out när man kör, då blir bilen lite nervös.
Toksänker man bilen och har hårda fjädrar så blir den ännu mer nervös, studsar fram kan man säga.

Vad har ni för ET på fälgarna? Original på Manta är väl nånstans runt 35-40?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Anders Karlsson skrev:
Kolla med en auktoriserad Opelverkstad om de har inställningsdata för Mantan. Jag åkte till lokala Opelhandlaren här i stan, de hade inställningsdata för min Commodore, det är en -77 och modellen kom -72.

Standardbilar brukar ha lite toe-in, då ställer sig hjulen nära 0 toe när man kör.
Grundställer man med 0 toe så blir det lite toe-out när man kör, då blir bilen lite nervös.
Toksänker man bilen och har hårda fjädrar så blir den ännu mer nervös, studsar fram kan man säga.

Vad har ni för ET på fälgarna? Original på Manta är väl nånstans runt 35-40?


Det kan man ju kolla, om Opel i stan har rätt bilmodell i datorn.

Lite toe-out ska ju inte ge detta uppförandet och det är inte att den studsar fram utan att den vill tok dra i ratten så fort det blir en ojämnhet, nästan så att den vill snurra ratten hela vägen tex åt höger till det tar stopp/full styrning från att ha styrt rakt fram.

Just nu sitter det 7x17" et 35 fälgar på.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Hur är däcken som sitter på fälgarna? Konstigt slitna däck, eller däck av dålig kvalisort kan ge de mest lustiga vägegenskaper på en del bilar nämligen (been there, done that)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



ställde ni enbart toe och inget annat? du skrev inget om dom andra värdena..
dum fråga men är alla skruvar i framvagnen ordentligen dragna?

detta vingliga fenomen har jag råkat ut för efter en rejäl närkontakt med en trottoarkant..
framvagnsbalken blev skev och bilen drog åt höger ena sekunden och åt vänster nästa sekund..
snudd på gränsen att den gick att hålla på vägen.. detta var vid körning rakt fram, minns inte hur det var att svänga men det var säkert lika illa då..

_________________
//Johan Karlsson
Citera
Pontus
Falun
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Tack för alla svar, vi kommer att behöva ta en redig titt på framvagnen inte verkar det som.

_________________
Pontus "Widde" Dalgärde

Kör blå Astra GSI.
2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009
Inlägg: 160



Jag behöver nya oljetrågspackning till en X16XE motor. Motorn har inte orginal alu.tråg och packning utan den är från någon annan modell i plåt och sedan modifierad så jag behöver lista ut vilken motor packningen är tagen ifrån. Till frågan:

Vilka motorer delar motorblock med X16XE?

_________________
Andreas Andersson
Citera
Skruva banåkabil
Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (37499 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande