Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (37500 totalt) |
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Opels modeller.
OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||
Måste ju inviga Opeltråden...
Behöver en remskiva till vevaxeln i alu. den ska vara utförd så att det går att montera en triggerskiva på baksidan. Nå'n som vet vem som säljer eller tillverkar ?? /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||
till motor...... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
om det är till nån av Mantorna så är det väl CIH-motorn?
M&M motorsport säljer en aluremskiva, http://www.motorsportshop.nu/ Ring och fråga! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Hitflyttad fråga
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
platta 1 är väl bakaxeln, platta 2 är väl ytterbiten.. spindeln. måste ju finnas plana ytor att montera sakerna med _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
Jag är också inne på att 2an är en "camberplatta" för den är mindre i uppkant. Men då är frågan är 1an en platta som är original? Jag kan tycka att den ser lite sådär ut... _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Det är ju Opel, då kan det se "lite sådär" ut även om det är original...
2an är säkert en camberplatta, 1an är väl en plan stålbit som är svetsad i bärarmen så man har nåt att skruva fast spindeln i. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Ja det kanske inte är bättre än att Opel original ser hemsnickrat ut. Undra varför det går lite knackigt för GM..? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
Hej,
Jag skulle behöva hjälp med information om det finns några växellådor för bakhjulsdrift som passar rakt av på en Opel Astra eller Kadett 16V motor. Enligt hörsägen så skall det fungera med någon Rekordväxellåda tillsammans med kadettens 16V motor? _________________ Peter Einarsson PCS 7739 |
||||
Hej C20XE motorn som sitter i tex Kadett, Astra, Vectra o Calibra. Växellådor passar från: omega A 2.0 (växellådsbeteckning R25) omega B bensinare (växellådsbeteckning R25/28 även R28) Rekord E 1.8, ovanlig såldes endast ett fåtal i sverige. (växellådsbeteckning Getrag 240 ) Manta B 1.8, ännu mera ovanlig såldes inte i sverige finns dock lite i norge o danmark tex. (växellådsbeteckning Getrag 240 ) Finns även en 4växlad variant på Manta o Rekord 1.8 som har lös kopplingskåpa. Bra att ha vid adapterbygge tex. Betänk att samma växellådsbeteckning förekommer på växellådor med annan kopplingskåpa för andra motoralternativ. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
Jag har en Formula Vauxhall som det sitter x16xe motor i (Corsa GSI -95 till -00 tror jag). Det har alltid varit lågt oljetryck sedan jag köpte den, 2 bar på tomgång och marginellt högre vid gas. Efter lite surfande verkade det som tryckventilen har benägenhet att kärva så jag skruvade ur för att kontrollera. Det jag först märkte var att fjädertrycket verkade litet för en så pass grov fjäder. För det andra verkar fjädern vara avkortad, ena sidan har ej normalt fjäderavslut samt att det tycks vara filmärken på en sidan (se bilder).
Någon som har en fjäder lättillgängligt för att mäta fjäderns orginallängd? (Tjangs att kolla om den kärvar ) Finns det någon anledning att göra såhär på en racebil? Flödet ökar men jag kan inte se någon possitiv effekt då man inte bibehåller trycket. Det som kanske bör nämnas är att bilen har torrsump men det är väl ingen skillnad? _________________ Andreas Andersson |
||||
Jag har en fråga och hoppas att detta är rätt ställe på forumet.
Jag har en Mantan B -77 som det byggs banbil av och bilen känns jäkligt skum att köra efter att vi satt ihop framvagn/bilen igen. Har gjort en framvagnsinställning men då Manta inte fanns då bilmodellen är gammal tog vi en annan gammal Opel i datorn och körde framvagnsinställningen bara för att få rätt toe. Även efter inställningen uppför sig bilen konstigt, raktfram körning går bra så länge det inte är några ojämnheter på vägen men är det så drar ratten genast åt det hållet och väldigt mycket, tycker att det känns är mest åt höger. Bilen är redigt sänkt, har hårda fjädrar och delrin bussningar. Ett den skulle vara spårkänslig är en sak (och det har jag haft på många bilar) men detta är värre, känns väldigt instabil på vägen och då även att svänga med. Är det någon som har ett tips? Enligt framvagninställningen så har vi nu en toe som är helt neutral så hjulen borde ligga i linje. Vet att en lätt positiv toe är att föredra vid tex bankörning men vi ville börja med en hjulinställning som var neutral för att se om problemet försvann, vilket det alltså inte gjorde. Hjälp! _________________ Pontus "Widde" Dalgärde Kör blå Astra GSI. 2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63 |
||||
Kolla med en auktoriserad Opelverkstad om de har inställningsdata för Mantan. Jag åkte till lokala Opelhandlaren här i stan, de hade inställningsdata för min Commodore, det är en -77 och modellen kom -72.
Standardbilar brukar ha lite toe-in, då ställer sig hjulen nära 0 toe när man kör. Grundställer man med 0 toe så blir det lite toe-out när man kör, då blir bilen lite nervös. Toksänker man bilen och har hårda fjädrar så blir den ännu mer nervös, studsar fram kan man säga. Vad har ni för ET på fälgarna? Original på Manta är väl nånstans runt 35-40? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Det kan man ju kolla, om Opel i stan har rätt bilmodell i datorn. Lite toe-out ska ju inte ge detta uppförandet och det är inte att den studsar fram utan att den vill tok dra i ratten så fort det blir en ojämnhet, nästan så att den vill snurra ratten hela vägen tex åt höger till det tar stopp/full styrning från att ha styrt rakt fram. Just nu sitter det 7x17" et 35 fälgar på. _________________ Pontus "Widde" Dalgärde Kör blå Astra GSI. 2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63 |
||||
Hur är däcken som sitter på fälgarna? Konstigt slitna däck, eller däck av dålig kvalisort kan ge de mest lustiga vägegenskaper på en del bilar nämligen (been there, done that)
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
ställde ni enbart toe och inget annat? du skrev inget om dom andra värdena..
dum fråga men är alla skruvar i framvagnen ordentligen dragna? detta vingliga fenomen har jag råkat ut för efter en rejäl närkontakt med en trottoarkant.. framvagnsbalken blev skev och bilen drog åt höger ena sekunden och åt vänster nästa sekund.. snudd på gränsen att den gick att hålla på vägen.. detta var vid körning rakt fram, minns inte hur det var att svänga men det var säkert lika illa då.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
Jag behöver nya oljetrågspackning till en X16XE motor. Motorn har inte orginal alu.tråg och packning utan den är från någon annan modell i plåt och sedan modifierad så jag behöver lista ut vilken motor packningen är tagen ifrån. Till frågan:
Vilka motorer delar motorblock med X16XE? _________________ Andreas Andersson |
||||
Skruva banåkabil Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (37500 totalt) |