Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (37478 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Opel Omega B 2.2 16v -02.

Vad ska jag ha för hjulvinklar? Den spårar och har sig nu.
Och vem fixar inställningen i S Stockholm hyfsat billigt?

PS; Har en tändkasett över om ngn behöver.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Du har troligen toe-out, då blir det spårkänsligt. Ett par mm toe-in brukar hjälpa, styrstagen har gängade rör som man justerar med.
Inte ovanligt att det är mycket rost i gängorna på rören och styrlederna, dränk grejerna i rostlösare.

Man kan justera camber lite grann, spindeln sitter med två skruv i fjäderbenet och den övre har ett lite ovalt hål i spindeln.
Troligen inget du behöver justera såvida du inte haft loss fjäderbenet.

Har tyvärr inga tips på verkstäder eftersom jag bor i fel stad.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105



Hej

Jag har skaffat en Opel Corsa, närmare information finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53287
Den är väl hyfsat känd här ;-)


Till mina frågor: Bilen kommer användas till trackdays och åka till jobbet/glasskiosken när lusten faller på.
Målsättning 500hk som är användbart till mitt användningsområde.

Det som finns till förfogande är bland annat:

Standard motorblock C20let
Portat/bearbetat topplock
Standard/original topplock
Hydrauliska lyftare
Mekaniska lyftare
ENEM z21 kammar
Original kammar C20let
Borg Warner s300,
VEMS 3.6 motorstyrning.
Anpassad bränsletillförsel med dubbla 044 osv.
Anpassad IC
EGT-kontroll
mm.

Kanske det finns någon här som sitter på ett vettigt recept?
Funkar VEMS 3.6 "idag"? Det har ju några år på nacken..

Jag tänker mig förstärka botten med smidda kolvar och H-profil.

Tacksam för hjälp!




Mvh Fredrik

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105



Nu behöver jag tips av den samlade eliten här!

Har uppmärksammat att vevhustrycket ökat efter hand och tog isär motorn idag.
Motorn har en drifttid på ca 2-3 timmar efter renovering. Ej hårt belastad. Ej mappad men går på föregående mapp då bilen senast var i bruk.

Blocket borrat till 87 och nya Wössnerkolvar monterat.
Även nya vevstakar, lager osv.
Kolvringsgap kontrollerat innan montering.
Spridarna kontrollerade varav två st nya.
Hydrauliska lyftare.
Inga missljud men högt vevhustryck uppkommit efter hand.

Vad har jag gjort för fel?










_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Använd oljakyl som varit med om havari?
Haft motordelar glasblåst?
Saknad oljatryck?

Rätt tråkigt att det ser sådär ut

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Inte bra.

Jag killgissar på att du har ett problem med att oljepumpen inte förmår leverera tillräckligt flöde/tryck.
Hur er oljesilen/filtret ut? Kontrollera flankspel på impeller i pumpen.

Gå igenom alla oljekanaler med piprensare och tryckluft.

vad för slags luftfilter har motorn haft?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Skulle säga att du har haft orenheter i oljan (återanvänd oljekyl/-pump från rasad motor?). Utgår från att du har en oljetrycksmätare i en fin maskin som det där är, sen känns det som att vevaxeln borde ha blivit blå på sina ställen av värmen om det hade varit för dåligt flöde eller att något lager hade nypt/spunnit och/eller kastat ut en stake genom blocket.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Tror hemligheten ligger i varför kolven skuffat så väldigt i cylindern.
Det har blivit massvis med spån i oljan som då farit runt i lager etc etc.

Varför har kolven skuffat så väldigt?
Det kan ha flera anledningar.
Överhettad kolv,(e85 och på tok för hög tändning pga misstag vid mappning?)
Fel kolvspel
Ej varmkört riktigt
E85? och syntetolja.


Lite film:
https://www.youtube.com/watch?v=aCr9iltAx2w
https://www.youtube.com/watch?v=6uK7i4NHuEA

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105



Jk95 skrev:
Använd oljakyl som varit med om havari?
Haft motordelar glasblåst?
Saknad oljatryck?

Rätt tråkigt att det ser sådär ut


Hej, nej på alla frågorna.

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105



Kolja skrev:
Inte bra.

Jag killgissar på att du har ett problem med att oljepumpen inte förmår leverera tillräckligt flöde/tryck.
Hur er oljesilen/filtret ut? Kontrollera flankspel på impeller i pumpen.

Gå igenom alla oljekanaler med piprensare och tryckluft.

vad för slags luftfilter har motorn haft?


Nytt K&N öppet luftfilter. Oljesil okej, ny oljepump...

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105



Kadett4wd skrev:
Tror hemligheten ligger i varför kolven skuffat så väldigt i cylindern.
Det har blivit massvis med spån i oljan som då farit runt i lager etc etc.

Varför har kolven skuffat så väldigt?
Det kan ha flera anledningar.
Överhettad kolv,(e85 och på tok för hög tändning pga misstag vid mappning?)
Fel kolvspel
Ej varmkört riktigt
E85? och syntetolja.


Lite film:
https://www.youtube.com/watch?v=aCr9iltAx2w
https://www.youtube.com/watch?v=6uK7i4NHuEA


Tack för input, skulle det kunna bero på en luftficka i kylmanteln för den skadade cylindern?

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Det beror på hur hårt du pressat den?

De extra hål man borrar för att få ur lokala fickor som kan skapa punkt överhettning är mellan cylindrarna är just där, mellan cylindrarna.
Du ser i så fall ut att ha överhettat hela sidan på cylindern, vilket låter osannolikt pga där flödar vattnet bra.
Men kikar man lite närmre så ser jag att skuffningen är gjord av kolvringarna.
Hur mycket gap körde du med?
Minimum rekommenderat på 86mm borr med överladdat är 0.43mm på toppringen och 0.5 på 2a ringen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



FredrikLKPG skrev:
Kolja skrev:
Inte bra.

Jag killgissar på att du har ett problem med att oljepumpen inte förmår leverera tillräckligt flöde/tryck.
Hur er oljesilen/filtret ut? Kontrollera flankspel på impeller i pumpen.

Gå igenom alla oljekanaler med piprensare och tryckluft.

vad för slags luftfilter har motorn haft?


Nytt K&N öppet luftfilter. Oljesil okej, ny oljepump...


Om du monterat en ny oljepump så bör man mäta upp flankspel. Impellrar liksom drivningen av pumpar slits. På en del motorer skall pumpen shimsas in till specifikation.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Kadett4wd skrev:

Men kikar man lite närmre så ser jag att skuffningen är gjord av kolvringarna.
Hur mycket gap körde du med?
Minimum rekommenderat på 86mm borr med överladdat är 0.43mm på toppringen och 0.5 på 2a ringen.


Du kan nog vara något på (kolvrings-) spåret där. Om det varit helt nya kolvringar monterade så får inte spelet bli för tight. Kanske går att mäta upp ringarna i skadade cylindrar och se om de är kraftigt förslitna?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Kadett4wd skrev:
De extra hål man borrar för att få ur lokala fickor som kan skapa punkt överhettning är mellan cylindrarna är just där, mellan cylindrarna.
Du ser i så fall ut att ha överhettat hela sidan på cylindern, vilket låter osannolikt pga där flödar vattnet bra.


Nu måste jag missat något med C20XE/C20LET, var ska de extra hålen vara?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



De rödmarkerade.
Det är nåt mer hål men minns inte exakt vilka, jämför med bilden här.
Eller jämför med en cometic packning.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105



Kadett4wd skrev:
Det beror på hur hårt du pressat den?

De extra hål man borrar för att få ur lokala fickor som kan skapa punkt överhettning är mellan cylindrarna är just där, mellan cylindrarna.
Du ser i så fall ut att ha överhettat hela sidan på cylindern, vilket låter osannolikt pga där flödar vattnet bra.
Men kikar man lite närmre så ser jag att skuffningen är gjord av kolvringarna.
Hur mycket gap körde du med?
Minimum rekommenderat på 86mm borr med överladdat är 0.43mm på toppringen och 0.5 på 2a ringen.


Dubbelkollade gapet nu och det ligger inom värdena enligt ovan.

Har lämnat insprutarna på en kontroll för att utesluta det.

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Inom?
Jag har angett minimimått.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Kadett4wd skrev:
De rödmarkerade.
Det är nåt mer hål men minns inte exakt vilka, jämför med bilden här.
Eller jämför med en cometic packning.


Nu trillade poletten, ner. Tack!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105



Kadett4wd skrev:
Inom?
Jag har angett minimimått.



0,5 på båda

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105



Vad skiljer skiljer mellan c20let och z20let?
Block och topplock endast.

Tacksam för info :-)

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
Skruva banåkabil
Opel-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (37478 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande