Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
VOLVO-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
4765 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Volvos modeller.

OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810 gäller även i denna tråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Har ingen skrivit här? ojdå..
Jag börjar väl då.

Har skaffat mig en bromsvåg till min 142 och funderar lite på vilka huvudcylindrar jag ska ha..
Frambromsarna är volvo 240 ventilerade skivor med tillhörande ok.
Bakbromsarna är samma mått åt alla håll som 240...

Man ska ju egentligen mäta, räkna å gorma en hel del för att ta reda på det här.
Men jag tänkte att det är ju ingen ovanlig kombination av bromsar och jag är knappast den första som kör bromsvåg i en 240.. :P

Så.. ni som åker 240, vad har ni för huvudcylindrar i era bilar?
Citera
Opelfaq
Sonstorp
Här sen Jan 2010
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Opel Volvo frågor

Jag har en Manta B CC som jag vill uppdatera bromsarna på då original inte duger för banträffar har jag märkt.
Så jag undrar om det skiljer sig mycket på 240ins bromsar och 140ins bromsar.
Ska även ta bakaxel från en 240, då det finns lite större urval av fälgar i dem dimensionerna jag vill ha.
fler frågor angående bakaxeln vad håller 1030 axeln för då den är vanligast.
Passar diffarna rakt över från 1031 axeln
Har räknat på att hamna runt 200hk i min c20ne motor.

_________________
PJ Fredlund
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Det skiljer mellan bromsarna på 140 och 240.

Fram hade 140 bara solida skivor med fyrkolvsok medans 240 fanns med ventilerad skiva och fyrkolvsok,
240 skivan är något mindre, 263mm mot 140 skivan som är runt 280.

Det finns även ventilerade skivor som passar på 140 raktav, dom satt på vissa 164.. dock är både skivor och ok dyra samt lite knepiga att få tag på.

Bak är det samma bromsar på 140 och 240.

Angående hur bakaxeln håller har jag ingen aning, men kika in på www.bakaxel.se han säljer prisvärda grejer till volvo-axeln, det står även lite vettig info där.
Diffen ska passa mellan 1030 och 1031 som jag har förstått det.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Nån som kan tipsa mig om var man kan beställa ett kit med alla bussningar till en bakaxel på Volvo 240? Hårt, men fortfarande fjädrande material vore praktiskt.

Finns det nåt spännande kit med bakbromsar som passar på en sån bakaxel? Handbromsen sitter ju normalt i skivans mitt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Bussningar http://www.kgtrimning.com/super200.htm

Bromsdelar finns på samma ställe. Eller vill du ha nåt megajättebromskit bak? Känns som att 240 original bakbromsar borde räcka ganska långt, det går ju alltid att fixa lite kylning och vassare belägg.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
stonerumble
smålandsstenar
Här sen Apr 2006
Inlägg: 20



M&M's egna bussningar eller super pro som dem också har..

http://www.motorsportshop.nu/epages/motorsportshop_nu.sf/sv_SE/?Object . . . .

_________________
Tommie Lindström
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



kämpar med bakaxeln på en volvo 850. Stötdämparna är lossade från karossen och konsolerna som fäster bakaxeln mot karossen i framkant är bortskruvade. Tycker att det borde räcka för att bakaxeln skulle trilla ner men den sitter som attan ändå. Tankar och idéer?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



PerKr skrev:
kämpar med bakaxeln på en volvo 850. Stötdämparna är lossade från karossen och konsolerna som fäster bakaxeln mot karossen i framkant är bortskruvade. Tycker att det borde räcka för att bakaxeln skulle trilla ner men den sitter som attan ändå. Tankar och idéer?

De två länkarna som håller axeln är på trädda på typ två rör.
Tag koben och bryt mellan golv o länken så ska du se dne ramlar ner.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



TURBO-Fredde skrev:
PerKr skrev:
kämpar med bakaxeln på en volvo 850. Stötdämparna är lossade från karossen och konsolerna som fäster bakaxeln mot karossen i framkant är bortskruvade. Tycker att det borde räcka för att bakaxeln skulle trilla ner men den sitter som attan ändå. Tankar och idéer?

De två länkarna som håller axeln är på trädda på typ två rör.
Tag koben och bryt mellan golv o länken så ska du se dne ramlar ner.


upptäckte det. tog en bräda som hävarm och klippte till mig själv rejält när det släppte, sen syntes de två rören i all sin metallicröda glans

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Ok, 850-fråga igen nu när det närmar sig att vissa delar ska skruvas ihop igen. Var köper man nya skruvar till länkarmsbussningarna i bakvagnen?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 270



Hur mycket skiljer i längd mellan 5-cyl. vitmotor och 4-cyl. rödmotor?

_________________
Jakob Josefsson
Citera
Skruva banåkabil
VOLVO-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
4765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande