Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
tråden läst  
220243 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... , 24, 25, 26  Nästa>>
 
   
Wärhner
Huddinge





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 2762
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jul 2017 18:31     Re: Citera

Anders Karlsson skrev:

Men det är bra kupévärme i bilen, räcker med att peta på spaken så blir det fullt ös!


Så känner jag igen gamla oplar, allt eller inget

Visste inte att Jonas bygger på ascona B, måste kolla på forumet efter projekttråd.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2787
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jul 2017 20:41     Citera

Jag har länge velat byta bussningar i framvagnen till nåt lite stabilare än de 40 år gamla gummibitarna.

När jag köpte svarven för ett par år sedan så började jag att tillverka några hylsor, men eftersom jag är ganska lat så drog det ut på tiden lite grann.

Denna bilden är från september 2014.



Nästan tre år senare sitter de fastsvetsade här. Tanken är att det ska bli lite mer gods runt spindelleden.



Sen var det dags för själva bussningen. Den sitter i bakre spindeln på diverse Mercedesmodeller, nedre yttre länkarmsbussning eller vad man ska kalla det. Det är egentligen en kulled, så det lär bli stumt och fint.
Det är Febi Bilstein, vet inte om det är bra eller dåligt. Man kanske skulle ha köpt Lemförder?



Bussningen sitter med presspassning och låsring. På andra sidan är det en kant som stoppar, kanten sitter framåt på länkarmen eftersom jag inbillar mig att den mesta bromskraften går däråt.



Och här har vi två färdigmonterade länkarmar. Jag svarvade några stora brickor till ändarna, det sitter brickor där original men de funkade inte ihop med de nya bussningarna.



Jag skulle egentligen velat ha lite större brickor, de här är 40 mm. Bussningen/kulleden är 40 mm ytterdiameter så kulan inuti bör vara max 35 mm.
Det går ju såklart att göra större brickor om jag hittar nåt lämpligt material.

Detta är de övre länkarmarna, jag är inte helt säker på hur bromskrafterna fördelas i en sån här framvagn?
Bromsoket sitter bakom hjulaxeln om det har nån betydelse.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Alex Eriksson
Märsta





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 61
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jul 2017 22:54     Citera

Strålande utfört arbete!

Får jag fråga dig en sak?, Anders.

Du är ju underförstått en Opel-kille

Nu har vi här hemma ett rullande projekt. En med turbo reggad Ascona A årsm. 75.

Vilken växellåda skulle du spontant se dig om efter om du hade ett pristak på 50K.
Vi vill ha nåt tätstegat och hållbart. Täta växlar. kanske förh-vis hög etta med tanke på bilens låga vikt -därefter tätt upp till 4:an och sen 5:an som transportväxel.

Dogbox?
Kanske t.o.m. 6 växlar?... Den ska testas på Mantorp vid tillfälle, kanske Gröndal före.
Sellholms är ju ett alterantiv att vända sig till, vilka fler kan rekomenderas inrikes?


_________________
Alex N Eriksson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Commodåren
Kekkosslovakien





Här sedan: 21 Jan 2017
Inlägg: 53
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jul 2017 23:14     Citera

Nu är inte jag Anders, men jag vågar mig på att svara ändå. En ZF S5-18/3 med 0,87 på femman, passar plug & play om Asconan har CIH-motor. Huruvida lådan håller för extrema effekter törs jag inte svara på, men den användes ju i alla fall i diverse rallybilar av olika fabrikat på sjuttiotalet.
http://www.opel-infos.de/getriebe/zfs5.html


_________________
Kai Anttila
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Alex Eriksson
Märsta





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 61
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jul 2017 23:33     Re: Citera

Commodåren skrev:
Nu är inte jag Anders, men jag vågar mig på att svara ändå. En ZF S5-18/3 med 0,87 på femman, passar plug & play om Asconan har CIH-motor. Huruvida lådan håller för extrema effekter törs jag inte svara på, men den användes ju i alla fall i diverse rallybilar av olika fabrikat på sjuttiotalet.
http://www.opel-infos.de/getriebe/zfs5.html


Tack!, -tar och pm:ar dig.


_________________
Alex N Eriksson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henrik T
Vänersborg





Här sedan: 23 Aug 2003
Inlägg: 355
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2017 08:03     Citera

Bra och snyggt jobbat! Det här kommer nog göra sig mycket bra på bilen.


_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2787
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2017 10:09     Citera

Växellåda för 50 000? Lite över min nivå kanske...


Jag hoppas att det blir lite mer styrsel på framhjulen nu, nedre länkarmarna ska också få kulleder är det tänkt.
Börjar nog med dem imorrn, tänkte ta en liten paus från garaget idag. Jag har ju trots allt semester!


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2787
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jul 2017 19:11     Citera

Började med de nedre länkarmarna idag, slipat dem hyfsat rena från rost och svetsat fast hylsorna för kullederna.

Efter och före slipning. Körde med Biltemas otäcka stålborste på vinkelslipen, fick plocka ståltråd ur kläderna efteråt...



Hylsorna fastsvetsade med jättemycket svetstråd.



Det kanske blev nästan likadant på båda två, tror jag...




Imorrn ska jag försöka tillverka några längsgående förstärkningar så inte länkarmarna viker sig på mitten.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Commodåren
Kekkosslovakien





Här sedan: 21 Jan 2017
Inlägg: 53
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jul 2017 19:40     Citera

Det börjar bli riktigt avancerat... thumbs up .


_________________
Kai Anttila
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Janne J
Kinna





Här sedan: 11 Jul 2008
Inlägg: 547
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jul 2017 19:50     Citera

Boxning av länkarmarna gör nog gott.


_________________
Janne Josefsson Porsche 911 SC, Porsche 944 S2
PCS 13359
www.sportscargarage.se
IPteknik Väst AB
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2787
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jul 2017 19:55     Citera

Vi får väl se vad som händer med karossen när gummibussningarna försvinner. Commodore B/Rekord D är ganska mjuka i karossen, jag hoppas den inte spricker.

Boxning av länkarmarna är nödvändigt, annars kan det bli så här.



_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
OneYet
Huskvarna





Här sedan: 10 Nov 2004
Inlägg: 380
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Aug 2017 18:31     Re: Citera

Anders Karlsson skrev:
Vi får väl se vad som händer med karossen när gummibussningarna försvinner. Commodore B/Rekord D är ganska mjuka i karossen, jag hoppas den inte spricker.


M3-sprickor = Commodore-sprickor.


_________________
Fredrik Liljenberg

Opel Speedster 2.2 SC
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 28913
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Aug 2017 19:01     Re: Citera

Anders Karlsson skrev:
ofriska bärarma




Undrar hur svårt det var att göra en shysst hjulinställning på den bilen


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2787
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Aug 2017 20:24     Re: Citera

OneYet skrev:
Anders Karlsson skrev:
Vi får väl se vad som händer med karossen när gummibussningarna försvinner. Commodore B/Rekord D är ganska mjuka i karossen, jag hoppas den inte spricker.


M3-sprickor = Commodore-sprickor.


Jag kanske får måla allting vitt så man ser sprickorna lättare...

Magnus Thomé skrev:
Anders Karlsson skrev:
ofriska bärarma




Undrar hur svårt det var att göra en shysst hjulinställning på den bilen


Positiv camber på höger fram var inte så snällt mot däcket, så mycket kan jag väl säga...


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2787
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Aug 2017 19:17     Citera

Medans man väntar på att Hammarlacken ska torka...



... så kan man roa sig med att organisera sina verktyg i nyförvärvet!



Det blev en vagn från Clas Ohlsson, inte det lyxigaste på marknaden men den känns helt ok i kvalitén för 2800 kr.
Hjulen och handtaget får man montera själv, jag bytte alla 4.8 skruv till 8.8 och smorde upp hjulens glidlager med fett i förebyggande syfte. Det går ju att byta till kullagrade hjul senare om man känner att det behövs.

Lådorna går lätt och bra med verktyg i, jag kompletterade med pappersrullen på sidan. Den röda mindre lådan är min gamla från Biltema med hylssats, utdragslådorna på den är inte kullagrade så där har jag mätverktyg och såna lite lättare saker.
Det finns en topplåda som är anpassad till den stora vagnen men den tar upp hela arbetsytan på ovansidan.
Nu har jag en liten arbetsyta iaf, kan vara bra att kunna lägga ifrån sig det man skruvar loss från bilen.
Jag kanske kompletterar med en topplåda senare,man har ju en förmåga att samla på sig mycket verktyg...

Lite ovant än så länge att ha nycklar och mejslar liggande i lådor, jag har haft allt på tavlor hittills och det funkar bra när man står vid en bänk med bilen precis bredvid.
Men om man har bilen på lyften så blir det lätt väldigt mycket spring för att hämta verktyg och man har ingenstans att lägga dem utom på golvet eller på lyftens armar=lätt att slarva bort eller tappa saker.

Hoppas färgen har torkat till imorrn så jag kan montera länkarmarna, ska bli intressant att känna efter om det blir nån skillnad!


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2787
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2017 22:11     Citera

Jag behövde lite längre skruv till bussningarna på de övre länkarmarna. Hittade några i en låda...



Svänghjulsskruv till C24NE/C30SE visade sig ha rätt gänga och lagom längd. Dragna "ganska hårt" och säkrade med blå Loctite.

Monterade en av länkarmarna på bilen, den verkar passa.



Bytte spindelled också, den som satt i den gamla länkarmen kändes lite skrapig när man rörde på den.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2787
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2017 20:01     Citera

Nu är även de nedre länkarmarna utbytta. Gjorde bort mig och pressade sönder en spindelled så jag fick beställa en ny från Norra Kust Garaget i Luleå.
En eloge till den firman som har delar på lager för omgående leverans thumbs up

Bytte spindelled idag och provkörde, tyckte jag hörde ett gummignissel som inte hörts förut. Hissade upp bilen och såg att jag glömt att dra åt muttern på den nya spindelleden
Tur att jag märkte det nu, det hade kunnat sluta väldigt illa annars...

Har bokat en tid för framvagnsinställning på tisdag, jag tänkte ta med mig några extra camberschims ifall det skulle vara för mycket skillnad mellan höger och vänster sida.
Det är lite bökigt att justera camber på den här framvagnen men med en spärringnyckel från Biltema så kan man lossa övre länkarmen precis så mycket som behövs thumbs up

Har tyvärr inga bilder på monteringen av de nedre länkarmarna, men om man orkar bläddra tillbaka till sida 13 eller nåt sånt så finns det nån dålig mobilbild. Det ser likadant ut nu förutom att gummibussningarna är utbytta mot kulleder.

Jag lär väl få kolla efter sprickor i karossen framöver, skulle ha tänkt på att förstärka på diverse ställen när jag hade karossen upphängd för 8-9 år sedan...


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland





Här sedan: 23 Aug 2007
Inlägg: 20
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2017 16:44     Citera

"m3" sprickor tror jag du slipper.

Det problemet blir ökar med modernare höghållfastare material.
Däremot kan man ju dra hål vid svetspunkter eller liknande.

Kan du inte förstärka under bilen, typ "subframe connectors" Underbalksstagning ?


_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2787
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2017 17:24     Citera

Det förekommer tydligen att övre länkarmsfästena bak lossnar från karossen och så blir det sprickor i golvet där de är punktsvetsade.
Inget jag har märkt på min bil, jag tror det är vanligare när man kör rally och det slår och bryter mer i bakvagnen.

Karosserna är lite förstärkta på svensksålda bilar, det sitter lite extra plåtar och balkar på några ställen. Det är nog mest för lite extra krocksäkerhet vad jag förstått.
Alla såna detaljer sitter redan på min bil, men det är klart att man skulle kunna lägga till nåt stag eller kryss nånstans. Får grunna på det i vinter

Gjorde en hjulinställning idag, verkar som om jag svetsat om länkarmarna hyfsat lika.
Det blev -3,80º camber, 5,70º caster och 0,80º statisk toe-in. Vet inte om det är för mycket caster, senast jag mätte så hade jag 4,00º caster.
Jag kan ju såklart skruva lite själv nu när jag har ett utgångsläge, funderar på att vrida lite till på styrstagen för den känns lite "död" i ratten nu med typ 0 toe vid körning.

Kulledsbussningarna märks bara som lite mer NVH i bilen, ska bli intressant att känna hur den beter sig på bana senare.
Kinnekulle 17e september med OCS, ska bli kul att köra på "hemmabanan" igen!


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Karlsson
Jönköping





Här sedan: 02 Apr 2003
Inlägg: 2787
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Sep 2017 19:59     Citera

56 varv på Kullen med nytt personbästa och en avåkning...

Gjorde "nybörjarmissen" och lyfte av under bron, fick några kast och sen blev det en piruett ut på gräset.
Ingen skada skedd mer än ett stukat ego, smög tillbaka till depån och lämnade ett fint spår av jord och gräs bakom mig... Tack till Ingmar & Co som var ute och sopade

Lät bromsarna svalna lite och körde ner till spolplatsen för att skölja bort naturen ur hjulhusen, sen var det bara att hoppa upp i sadeln igen!

Varv 16 blev nytt personbästa med 1:03,57. Det känns som om det är lite mer grepp i Kuhmo V70 jämfört med Toyo R888.
Enligt Racechrono ska det finnas ett 1:01,50-varv i bilen, om bara föraren klarar att hålla sig på asfalten...
2 sekunder är inget jag hittar i nån enskild sväng utan det är nog bara att finslipa på hela varvet om det ska gå fortare.
Loggfilen finns här https://rejsa.nu/im/__loggfiler/556/2017-09-17-20-21-58_session_kinnekulle_20170917_0942_v1.csv

Vi avslutar väl med en liten stämningsbild från depån thumbs up



_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mr Sound
Göteborg





Här sedan: 20 Jun 2006
Inlägg: 52
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Sep 2017 08:42     Citera

Bra kört idag Anders kul med pers!!
Det gick fint
Du var ju inte ensam om att snurra under bron igår
5-6st snurrade där och i kvarnen under den blöta timmen
Varav 4-5st var ute och lekte jordfräs men inga bilskador vad jag förstår


_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
BMW 328 -99
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
tråden läst  
220243 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 24, 25, 26  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.358 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec