Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 34, 35, 36   >>
79 besök senaste veckan (364709 totalt)
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Difflager är väl bland det lättaste att hitta till Commodoren då de är samma som på några miljoner 10-bultade Chevroletaxlar(förutom alla andra märken som också använde dem). Jag köpte Timken lager till min för 200EUR så du fick dina billigt. Billigast är det nog att beställa från USA, tex Summit.

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Ja, jag tycker jag kom undan ganska billigt med tanke på att jag köpte samtliga lager från svenska firmor.
www.kullagret.com och www.kullager.se levererade difflager och hjullager inom ett par dagar, väldigt smidigt thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Classic
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 29



Om du skulle gi opp diffprosjektet ditt,
så har jeg diffbrems til commodoreaksel og et par utvekslinger som kan selges.

_________________
Christian F. Nilsen
Alfa Romeo 147 Q4
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Classic skrev:
Om du skulle gi opp diffprosjektet ditt,
så har jeg diffbrems til commodoreaksel og et par utvekslinger som kan selges.


Du har PM!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Classic
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 29



Du har pm og mail

_________________
Christian F. Nilsen
Alfa Romeo 147 Q4
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
För många år sedan kom jag över ett par Biltema Rallygas stötdämpare som satt bak på en Ascona A gr E rallybil.
Gula och riktigt sportiga i "up-side down" utförande med kolvstången fäst i bakaxeln för mindre ofjädrad vikt.

De är typ lika långa som originaldämparna på Commodoren så jag skvätte på lite mattsvart färg och skruvade dit dem ihop med kapade originalfjädrar efter att jag regbesiktigat bilen.

Nu har det gått snart 7 år sedan regbesiktning och dämparna börjar se lite ledsna ut...



De verkar inte läcka och kändes förvånansvärt tighta trots några hårda säsonger men gravrosten vid nedre fästöglan och på den gängade pinnen som sitter upp i innerskärmen känns inte helt betryggande.

Vad ska man ersätta dem med?

Ett par lite för korta sprillans nya AVO med singeljustering och fel typ av övre fäste?
Man kan skruva loss övre fästet och göra en adapter till M10 pinnskruv, om man orkar...



Eller ska man montera ett par lite mer modellanpassade sprillans nya Bilstein B6 med en fräsig Nürburgringklibba?



Valet föll på Bilstein. De är egentligen till Kadett C, men jag inbillar mig att de kan funka bra på min klumpedunsbil också.

Kom på att man måste fotografera delarna när de är monterade också, blev en väldigt knepig bild...



Det blev lite mindre raggarstuk på bilen med kortare stötdämpare, hittade ingen vettig före-bild så det får duga med den här.

Före. Nästan hela däcksidan syns i bakre hjulhuset.



Och efter. Lite mindre av däcksidan syns, på andra sidan. Men det är likadant på högersidan, jag lovar...



Det var allt för denna gången!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
En månad sen senaste uppdateringen och det har faktiskt hänt lite grann!

Fick hem en diffbroms från Norge.



Den har 75% spärrverkan på både driv och motorbroms, utväxlingen till höger är en något hysterisk 4,75:1 så det är troligen gamla rallygrejer.
3,90:1 utväxlingen jag har till den andra diffen ska funka ihop med den här också, enligt specen så är detta diffhuset till för utväxlingar från 3,89:1 till 5,28:1.

Eftersom detta är en diffbroms från ZF's 4061-serie så passar lameller och lite annat från min andra diffbroms.
Jag kan också kombinera ihop delar så att jag kan köra 24-splines drivaxlar i den nyare diffbromsen.
Ganska rörigt att förklara det här i text, jag lär återkomma i ämnet.


För att kunna pressa av det inre pinjongdrevet behöver man spezialverkzeug SW-228 enligt verkstadshandboken.
För dryga 40 år sedan kunde man säkert köpa ett sånt från Opel, men de var snälla nog att göra en ritning på verktyget.

Kapade till ett par stålbitar och gjorde en riktigt lömsk uppspänning i fyrbackskivan.



Premiärkörning för min nya svarvbom också, 16 mm skaftdiameter är ungefär max vad man kan använda i min lilla svarv.
Skönt att kunna ta lite grövre skär, 1 mm skärdjup var inga problem med Julas no-name vändskär. thumbs up

Nästan två timmar och en hög spånor senare såg stålbitarna ut så här.



Svarvspåneblå är en fin färg, gör sig inte rättvisa på bild...

Provmontering av verktyget. Man pressar både mot innerbanan och korgen som håller rullarna.



Upp med grejerna i pressen och pumpa på. Lagret satt inte med så värst tight passning, det hade nog varit svårt att få loss det annars.



Tillverkningstid för verktyget var nog sammanlagt tre timmar, att pressa loss lagret tog ca två minuter...
Tur att det är kul att svarva, nästa gång ska jag nog tillverka lite mer verktyg för att pressa på de nya lagren!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Classic
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 29



Hei.

Godt den kom fram uten skader

Jeg kjopte den av en som hadde kjort rally med Ascona 400,
sammen en hel masse andre deler

_________________
Christian F. Nilsen
Alfa Romeo 147 Q4
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Gratulerar till fyndet, det skulle nog många nere i Tyskland tom ge en kroppsdel för. Med risk att verka petig så är 4061 inte den rätta beteckningen, det är snarare 004( Manta, Ascona, Kadett, Rekord ) eller 006( Commodore, KAD, Senator, Monza, Omega ). http://www.limitedslip.de/service/teile.html

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Ja så var det, många siffror att hålla reda på.

Hoppas att den håller för lite bankörning iaf, jag ska ju inte köra drifting eller nåt sånt. Men nån liten sladd kanske det blir ändå...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Plötsligt händer det...

Svängde förbi Sme'n idag när jag ändå hade vägarna förbi och tänkte kolla om han hunnit svetsa fast axelrören på min bakaxel.
Döm om min förvåning när jag kom innanför dörren och såg Dan hiva upp bakaxeln på svetsbordet och brassa loss med pinnen!
Det var ju bara ett drygt år sedan jag lämnade den hos honom...

Med tanke på hur många som är där och ska få saker fixade så har jag inga problem med att vänta lite, min bil står ju inte och kostar pengar som tex en trasig skördetröska eller nåt sånt.

100 kr fattigare så var det bara att kasta in järnskrotet i Mercan och åka direkt till garaget.

Byggde en jigg lite snabbt så man slipper balansera axeln på nosen vid provmontering av lager och annat.



Pinnsvets är fint. Sömmen runt röret är mest för tätning, men det är genombränt så det räcker.



Varken huset eller rören blev speciellt varma när han svetsade så det lär nog inte ha dragit sig så farligt.
Rören är inpressade nästan 80 mm i huset så de sitter där de sitter.

Imorrn blir det rengörning och kanske lite mätningar!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Det blev ett riktigt långpass i garaget idag, körde igång strax innan 12 och kom hem för 10 minuter sen. Lite seg nu...

Jag hade ju tänkt använda en 3,90:1 utväxling men det kommer inte att funka med Omegadiffen som passar i den här axeln. Pinjong och kronhjul hamnar helt fel i förhållande till varandra.
Troligen är Omegadiffen anpassad för utväxlingar upp till 3,70:1 vilket är en av de vanligare varianterna.

Testade att montera en 3,45:1 utväxling också och då slinker diffen ner som den ska.



Jag har slipat upp innerbanorna på ett par gamla difflager för provmonteringen, då slipper jag använda hydraulpressen varje gång jag måste ta loss lagren för att testa olika schims.
Har gjort samma sak med ett par gamla ytterbanor till pinjonglagren, de är ganska besvärliga att pressa loss och man riskerar att skada lagerlägena.
Vid slutmonteringen får jag säkert byta schims ett par gånger ändå, men man sparar ju lite på grejerna iaf.

Imorrn kanske jag ska testa att bygga en sån här mätrigg enligt verkstadsmanualen...



Eller så kör man den mer tålamodskrävande varianten med märkfärg på kuggarna.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Tycker att du definitivt ska montera en 3,90:1 utväxling då 3,45:1 i mitt tycke är för hög, särskilt på banan. Omega B diffbromsar är väl inte så svåra att hitta ? I Finland var de standardutrustning i nästan alla fyrcylindriga modeller som var officiellt importerade. Och att kolla med märkfärg är nog också en bra id'e med begagnade delar. Till slut så måste man bara lyfta på kepsen, det är inte många som orkar eller kan modda bakaxlar på ditt vis. thumbs up

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Här är det ganska ovanligt med diffbroms i Omega, det var nog inte många som kryssade för det när man beställde bilen.
Jag har hållit på i flera år med det här bakaxelprojektet, men det har stått still i långa perioder av olika anledningar.
Men nu har jag ju iaf ett axelhus som passar på bilen och en massa delar som går att blanda ihop tills inget fungerar...

Bilen har en fullt fungerande bakaxel så den står körklar , har knappt rört den sen i höstas. Snart dags för vårservice!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Det går ju alldeles utmärkt att montera B-axelns diffbroms i C-axelns hus



Blir lite svårt att få i drivaxlarna bara, får borra hål i alumiumbitarna...

Väldigt grovt uppriggat på bilden såklart. Jag får tillverka ett par distanser mellan difflagren och huset, vet inte om det räcker med vanligt svartstål eller om jag ska våga mig på att svarva ner ett par gamla ytterbanor?

Det är 3,90:1-utväxlingen som är monterad på bilden, lite för grovt inmåttat för att kunna säga nåt om kuggspel och sånt men det ser lovande ut.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Fick hem lite schims i veckan.



Tillverkade ett par lite seriösare distanser till difflagren. 5 mm till vänster och 7 mm till höger.



På plats mellan lagret och huset.



Märkfärg till kuggarna från Clas Ohlson. 70 kr för en tub, den lär nog räcka till många bakaxlar om jag spär ut den lite.




Tillverkningen av distanserna drog ut på tiden så det blev inget kladdande med färg idag, tar det imorrn tror jag.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Ser bra ut, kämpa på
Hinner du klart till Mantorp?

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Bilen står körklar med originalaxeln så det blir körning på Mantorp. Blir väl att byta bromsvätska och lite vanlig service bara.

Jag vill nog provköra den "nya" bakaxeln lite innan jag ger mig ut på bana, den lär nog behöva lite inkörning innan jag litar helt på den.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Toppen då ses vi snart =)

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Det blev ju ingen vidare märkbild det här...



Den var lite bättre ett par timmar innan bilden togs, men då glömde jag att fotografera. Naturligtvis fick jag för mig att försöka få till den lite bättre och började flytta runt schims lite på måfå...

Efter en del huvudkliande började jag titta närmare på märkningarna på pinjong och kronhjul.



Nån tysk har karvat in 756 L eller C i kronhjulet. Det ska helst finnas motsvarande märkning på pinjongen.



Inte en siffra rätt...

Antar att jag får leta upp en Omegadiff med 3,90:1-utväxling som inte varit isärskruvad. Jag köpte utväxlingen lös och förmodligen har den blivit ihopblandad med en annan utväxling.
Shit happens, tur att bilen är körbar och mer eller mindre redo för säsongen. Hade varit tråkigt att stå med det här hela sommaren utan att kunna köra.

Men allt är inte katastrof, jag gjorde ett ebayfynd för ett par veckor sedan.



En Stahlwille torsiometer No 76/25! Exakt en sån som specas i verkstadsmanualen för att mäta pinjonglagrens förspänning.
När man hittar exakt rätt verktyg för ett par hundralappar så är det inget att tveka på thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545


Trådstartare
Nytt försök med "ny" utväxling, fick tag på en 3,90:1 från en Omega B på Granaths bilskrot här i stan.



223L på kronhjulet.



223L på pinjongen.



Lite bättre märkbild på kuggarna, men inte riktigt där jag vill ha den. Detta är drivsidan.

Än så länge använder jag begagnade lager för att inte riskera att skada de nya lagren.
Har slipat av ytterbanorna på pinjonglagren och innerbanorna på difflagren för att det ska gå att montera och demontera dem utan press och avdragare.

Jag räknar kallt med att få demontera de nya lagren ett par gånger innan det här är färdigt, det ska ju inte vara för lätt...

Den skarpsynte ser att diffen är tom på lameller och drev, den är tillräckligt tung att lyfta i och ur som den är.
Smart som jag är har jag skippat att dra fast de två små M6-skruvarna som håller fast gaveln på diffen när kronhjulet är borta. Tanken är att det får sitta där det sitter nu, så kan jag öppna diffen och fippla med lameller och ramper utan att behöva knacka loss kronhjulet för att kunna komma åt de två M6-skruvarna.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 34, 35, 36   >>
79 besök senaste veckan (364709 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande