Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 34, 35, 36   >>
57 besök senaste veckan (364416 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Banåkapremiär igår på Mantorp med Hondaklubben som arrangör!

Körde på gatdäck eftersom jag inte litade riktigt på vädret, nya Toyo T1R i 225/45 16". Samma dimension som R-däcken alltså.
Körde inget på förmiddagen utan passade på att stå flaggvakt en timme och hänga lite med de tre(!) andra Opelförarna som var där.

Eftermiddagen bjöd på torr men kall bana, brydde mig inte om att logga några tider pga rattrost och gatdäck.
Bättre toppfart på rakan jämfört med R-däck, 190 km/h på mätaren vilket känns som 320 i den här bilen...
Lite mer spännande inbromsningar men inget som inte gick att rädda.
Gatdäcken är betydligt snällare på gränsen, det gick faktiskt att åka på lite sladd med hyfsad kontroll även om det saknas effekt för riktiga powerslides.
Öppen diff gör ju inte saken lättare heller...

De nya bakstötdämparna är alldeles för korta för att kunna sitta i originalfästena på bakaxel och innerskärm. Fjädrarna sitter i ganska rejäl förspänning nu och det finns knappt nån utfjädring så det var väldigt studsigt och konstigt över ojämnheter.

Måste försöka komma på ett sätt att få mer fjädringsväg utan att behöva höja bilen bak, jag är väldigt nöjd med höjden som den är nu.
Det är ca 5-6 cm mellan axelrören och genomslagsgummina nu, det kanske går att kapa av ett par cm på gummina och få dit ett par andra fjädrar.
Jag kör utan kränghämmare bak för tillfället, man kanske ska prova att skruva dit den igen?
Panhardstaget ligger mer eller mindre parallellt med marken och så vill jag helst ha det.

Ska väl kolla lite på grejerna imorrn tänkte jag.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 559



Anders Karlsson skrev:

Lite mer spännande inbromsningar men inget som inte gick att rädda.

Var flaggvakt i slutet på rakan när du var ute och körde och jag kan tänka mig att det var lite spännande ibland, men det gick ju bra att komma in i Mjölbykurvan varje gång.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Länge stötdämpare är ju den enklaste lösningen oftast. Men om slaglängden på dämparen räcker inåt, så kan det ju funka med distanser så du flyttar ned övre fästet för den.

Se bara till att det blir stadigt så det inte bryts av.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Va ett nöje att dragrejsa med dig på rakan på mantorp.
Va impad över accet i den.

Svart Focus RS

_________________
Göran Svensson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Ingmar Truedsson skrev:
Anders Karlsson skrev:

Lite mer spännande inbromsningar men inget som inte gick att rädda.

Var flaggvakt i slutet på rakan när du var ute och körde och jag kan tänka mig att det var lite spännande ibland, men det gick ju bra att komma in i Mjölbykurvan varje gång.


Jodå, jag klev på bromsen vid de tre första konorna så det fanns lite marginal kvar.

therealpinto skrev:
Länge stötdämpare är ju den enklaste lösningen oftast. Men om slaglängden på dämparen räcker inåt, så kan det ju funka med distanser så du flyttar ned övre fästet för den.

Se bara till att det blir stadigt så det inte bryts av.

Gustaf


Japp, det ska nog gå att lösa ganska enkelt. Antingen gör jag en distans till övre fästet eller så flyttar jag upp fästet på bakaxeln. Båda lösningarna är ungefär lika mycket jobb.
Dämparna är 90 mm kortare än original om jag googlat rätt, vilket nog är ungefär så mycket som bilen är sänkt bak.
Jag kan säkert kapa nåt varv till på fjädrarna nu för de sitter rejält i spänn. Fick lägga i min stora domkraft i skuffen för att få dit muttrarna på övre dämparfästet. Det behövdes inte med Biltemadämparna.

Lowtech skrev:
Va ett nöje att dragrejsa med dig på rakan på mantorp.
Va impad över accet i den.

Svart Focus RS


Tack det samma!
Förhoppningsvis blir det ännu bättre acc med lägre utväxling och diffbroms, det enhjular i varenda kurva med bilskrället nu!


Slänger väl in lite bilder på lortiga chassiedelar också när vi ändå är igång.

Det skrevs i teknikforumet om casterstag som kan gå av när man har PU-bussningar.

Så här ser det ut på min bil efter en dag på Mantorp. Stagen är hela och raka.



Notera den rengnuggade färgen vid kanten på bussningen. Bussningen blir rejält tillplattad när man bromsar hårt så hjulen flyttar sig bakåt och ger mer toe-out. Inte undra på att bilen känns lite ostadig ibland...

Sen en liten bild på nedre stötdämparfästet. Enkelt att borra ett par nya hål ovanför det befintliga och skruva dit ett extra fäste.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Med den utformningen på stötdämpafäste skulle jag vara lockad att göra en skruvad konsol som stötdämparen sitter i. Då kan man enkelt testa olika höjder utan att behöva svetsa om på axeln hela tiden. Det finns ju ett hål "rakt fram" redan, ett till lite ovanför så kan man rätt enkelt skruva fast ett fäste. Förutsatt att man kommer åt baksidan förstås.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Exakt så jag tänkte göra. Det är ett hål till ovanför det som syns på bilden och det finns plats för två till ovanför det befintliga fästet.
Hålen som är där nu har nog bara varit till styrpinnar vid svetsning, Heinz och Udo hade väl lite dåligt ögonmått...

Det blir lite svårt att komma åt med borren när axeln sitter på bilen, karossfästet för Panhardstaget är i vägen men det ska nog gå att lösa på nåt vis.

Jag har redan borrat extra hål på den andra bakaxeln, tänkte till lite grann och lade samma c/c mått mellan alla fyra hålen.
Det ger tre hålpar för konsollen och eftersom konsollen ser ut som den gör så kan jag vända den åt två håll i varje hålpar.
Baksidan är fritt åtkomlig, tänkte tillverka ett par stålplattor med gängade hål så slipper jag fippla med muttrar.
Det översta hålet blir ganska tight mot axelröret så där får jag inte in en M10-mutter ändå.
Ska ta lite bilder på det imorrn tänkte jag.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det låter som en utmärkt lösning, speciellt när du går över till coilovers sedan också ;-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Nåt sånt här blir det.

Originalhöjd.



Mitten.



Och överst.



Sen kan man ju såklart vända fästet åt andra hållet så blir det totalt sex olika höjder att välja på.

Borrade och gängade M10 i ett par gamla bältesplattor, det borde väl hålla med en droppe Loctite på gängorna.
Jag får fasa av ena kanten på plattan så den går att skjuta upp till det översta läget och fixa till lite kortare skruv.



Visst är det fint med bilder på rostiga gamla plåtbitar...

Kanske borde lämna bakaxeln på blästring innan jag slutmonterar diffbromsen, det är ju onödigt att släpa runt på rost som väger en massa gram.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Idag kapade jag bakfjädrarna 1,25 varv med blandade resultat.

På plussidan:

Det verkar ha kommit tillbaka lite utfjädring vilket är märkligt eftersom fjädrar blir hårdare när man kapar dem?
Eller har jag missat nåt?
Fjädrarna är 13,1 mm tråddiameter, 120 mm ytterdiameter och i nuläget 275 mm långa.

Provkörning på landsväg kändes ok, verkar som om dämparna har lite rörelse kvar när det fjädrar ut i potthål och asfaltskarvar.

Jag testade även att hissa bakaxeln utan fjädrar för att kolla om nåt kärvar eller stretar emot, men den verkar röra sig ganska lätt.
Det är fortfarande gummi/PU-bussningar överallt så det knirrar och knarrar en del, men det går att hissa tills det tar emot genomslagsgummina utan problem.

På minussidan:

Vänsterdäcket skrapar i skärmkanten rejält. Slet bort texten på däcksidan bara genom att köra ut ur garaget.
Jag har kört med skuffen full och samma däckbredd förut utan problem. Man kan ju skaffa fälgar med mer ET iofs....

Jag kapade nog lite för mycket så nu är bilen "ful" med aningens bakhäng/rallystuk.

Fjädringsvägen är nu ungefär "två fingar med handskar på" vilket borde motsvara ca 4 cm. Inte helt optimalt kanske. Å andra sidan var det inte mycket bättre förut med 5 cm infjädring...

Bilen har fått slagsida igen, den är lägre på vänstersidan. Jag försökte kompensera med tjockare gummimellanlägg i fjädersätet men det verkar inte räcka.
Fjädersätet på vänstersidan är rostlagat av nån tidigare ägare som inte mätte så noga så det är ca 1,5-2 cm höjdskillnad mellan sidorna. Ett sabla grisjobb att kapa isär halva rambenet bak och svetsa om.

Summering:

Jag får nog leta upp ett par nya fjädrar och testa med, Biltema har väl hyfsat utbud fortfarande.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Om du kapar en given fjäder X mm så kommer bilen X mm lägre i ride height (förutsatt MR 1) och du får X mm större utfjädring från ride height.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Nu har det hänt nåt väldigt obehagligt...

Det sitter BMW-delar på min Opel!



Köpte ett par begagnade E36 bakstötdämpare med Millway coiloverrör. Passade lite för bra, stötdämparna är dock nån sorts original modell cykelpump...



Stötdämpartornen är kärnfriska som tur är, annars hade jag nog inte vågat mig på det här.





Fjädrarna är 300 lbs/in eller 52,5 N/mm för normala människor, sen sitter det som synes en hjälpfjäder där också. Tyckte det stod 40 skrivet med tusch på dem, 40 lbs/in är ganska exakt 7 N/mm och den trycks ihop helt med bilen på marken.

Tyvärr är det ganska tight om plats i dämpartornen, satte på gummidamasken från mina Leda coilovers för att inte skava bort för mycket färg.
Naturligtvis gnisslar det en del när man kör och det är ju roligt för alla utanför bilen...

Den kändes helt ok att köra trots de mjuka dämparna, pressade inte så hårt utan kände mest hur den kändes på ojämn asfalt.
Ska provköra lite mer och känna hur den känns i lite fart, men det lutar nog åt att jag köper ett par nya stötdämpare. Finns ju gott om varianter till BMW E36.

MR är väl ungefär 1 nu, har inte mätt avståndet till fjäderskålen på länkarmen så jag vet inte MR med fjädrarna på originalplats.

Bilen har betydligt mindre slagsida nu, grovjusterade bara lite snabbt.



Och en lite halvdan bild på bilens "rake", svårt att se med lyften i vägen men nu är den tillbaka ungefär där den var med Biltema rallygasdämpare och kapade originalfjädrar bak.



Jag tror jag ska släppa ner den nån cm till bak så blir det nog bra.

Jag fick med ett par 450 lbs/in fjädrar också vilket är knappt 80 N/mm, de är ju nästan lika hårda som framfjädrarna som är 475 lbs/in eller 83 N/mm.
Man kanske ska gå på lite hårdare fjädrar i fram? 100 N/mm? 120 N/mm? MR fram är ca 0,6 om jag minns rätt, får väl mäta och räkna lite mer noga nån gång.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Nytt försök med lite friskare stötdämpare.

Nya Bilstein B6 monterade, med nya coiloverrör eftersom de nya dämparna är grövre än de gamla...



Kortare gänga på de här rören så jag fick svarva två distanser till övre fjädertallriken.
Det blir nog till att beställa ett par längre fjädrar, såg att Millway har 355,6 mm långa med 57,15 mm innerdiameter. 14" långa och 2,25" innerdiameter alltså...
Med den längden på fjäder så kan jag skippa hjälpfjädrarna bak också.
Frågan är bara om jag ska köra på 52,5 N/mm som det är nu eller om jag ska gå upp eller ner i fjäderkonstant?
Originalfjädrarna har fjäderkonstant på ca 44-47 N/mm (de är kapade olika långa så det blev olika värden).

Mått på nedre länkarm bak:



Tänkte så klart inte på att mäta från axelns centrumlinje och inte heller var stötdämparfästet hamnar i förhållande till resten av grejerna.
Grovt gissat så är det 100 mm mellan centrum på axeln och centrum på fjäderskålen, och 50-60 mm från centrum på axeln till stötdämparfästet. Jag får mäta imorrn igen.

Fram vet jag inte hur jag ska tänka riktigt, det sitter 83,2 N/mm fjädrar där nu och stötdämparna är på läge 18 av 24 så klämmer jag dit hårdare fjädrar kanske inte dämparna hänger med längre?
Finns det nån som schimsar om Leda stötdämpare nu för tiden? Skicka till England känns inte särskilt lockande.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Bakfjädringen får anses vara färdig för tillfället, fick dit ett par fjädrar från Millway och det verkar lira bra efter en längre provtur på diverse potthålsvägar.
Inga stötdämpare som tittar upp genom hatthyllan eller nåt sånt, så det lär nog fungera bra som det är nu.


Åter till det roligaste som finns, bakaxelmek!

Efter att ha bytt från de begagnade lagren för grovjustering så har jag nu monterat de nya lagren.

Främre pinjonglagrets ytterbana monterad utan schims bakom.



Bakre pinjonglagrets ytterbana monterad med 0,60 mm schims för tillfället. Jag har fått demontera lagret en gång än så länge...



Lyckades inte ta några bilder på difflagren, men de sitter iaf monterade på den bredare Omegadiffen då det visade sig att det var lättare att få till märkbilden på kuggarna med den.

Nuvarande märkbild, inte helt nöjd. Pinjongen ligger lite för djupt så det blir ett "vasst" streck i färgen i botten av kuggen.



Jag har lagt lite högre kuggflankspel än vad som är specat i verkstadsmanualen, 0,15 mm istället för 0,12.
Det kan väl aldrig skada att få in lite mer olja mellan kuggarna och grejerna blir ganska varma och gosiga när man kört ett tag så dreven sväller nog nån hundradel ändå.

Vidare till en fundering om själva diffbromsen.

Vilket diffkors funkar bäst? Jag har två varianter.

Till vänster ett kors från den äldre Commodore/Ascona 400 diffen och till höger ett kors från den nyare Omegadiffen.



Vy från sidan, här ser man skillnaden i form på änden av korset. Den gamla har slipade, plana ytor mot rampen och den nyare är helt rund. Borde ge lite olika beteende på hur diffen griper in?



Den äldre modellen till höger har mer gods på mitten, den nyare till vänster ser lite vekare ut.



Slitaget på delarna ser ut och känns ganska likvärdigt, inga repor eller andra konstigheter.
Jag ska mäta med mikrometer för säkerhets skull, men när jag testar med de äldre diffdreven på det nyare korset och vise versa så känns det exakt likadant.
Det är glapp på några hundradelar skulle jag tro, oljan måste ju få plats nånstans.

Nån som pysslat med ZF-diffar och har lite koll på vad som är bra och dåligt?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Den äldre typen ser kraftigare ut, men har å andra sidan vassa kanter och 90° böjar, vilket eventuellt kan vara ställen som sprickor kan ha sin början. Men att 400:ans kors ser ut som det gör har väl testats fram vid tävlingsbruk och bedömts hålla bättre. Men det är rena gissningar från min sida. Tror att det i slutändan inte har någon större betydelse då std Commodore drivaxeln med sin mindre splinesdiameter fungerar som säkring.

_________________
Kai Anttila
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Ja, det är ju helt klart enklare att byta drivaxlar än att riva isär diffen.

Drivaxlarna får jag flytta över från axeln som sitter på bilen, tänkte passa på att byta hjullager på dem samtidigt.
Har faktiskt aldrig haft isär den bakaxeln mer än att jag skruvat loss kåpan och bytt olja. Ska bli spännande att se om drivaxlarna vridit sig nåt efter några säsonger med 100 Nm extra vridmoment.
Tänkte märka dem höger och vänster innan jag demonterar dem, man ska väl helst undvika att byta plats på begagnade axlar.

Jag tog för övrigt en liten söndagstur idag, blev ca 15 mil på diverse krokiga småvägar i trakterna mellan Huskvarna, Gränna och Tranås.
Lite träsmak efter ett tag, sittdynan i skalstolen är ganska tunn, men annars är den faktiskt väldigt trevlig att glassåka med.
Man får akta sig för de värsta potthålen och tjälskotten bara...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Nån sorts framsteg har gjorts, kanske...

Nuvarande märkbild, börjar bli lite tråkigt med bilder på kugghjul kanske...



Jag får nog nöja mig så här, så igår drog jag åt pinjongen för sista gången (hoppas jag).



Ett par meter förlängare, fick ta i ganska rejält för att klämhylsan skulle tryckas ihop. Svettigt.

Lagerförspänning med nya lager ska vara mellan 98-167 Ncm. Svårt att ta kort precis innan medbringaren börjar röra på sig.
Ligger lite högt, men man kan räkna bort några Ncm för packboxen.



Packboxen är såklart monterad, med Permatex bruna gegga. Kletade samma gegga på splinesen i medbringaren så det inte ska läcka olja där.

Begagnad pinjongmutter från Omegadiffen jag tog utväxlingen från. Stukad på tre sidor och har även fått ett par droppar grön Loctite, så den borde väl sitta kvar en stund.



Jag fick lite tight flankspel nu, så jag kanske ska testa att flytta kronhjulet lite grann. Det påverkar såklart även märkbilden, förhoppningsvis åt rätt håll.
Om inte så får jag riva ner allt igen...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Tillbaka efter en riktigt lyckad dag på Gelleråsen Arena!

Varmt och skönt i solen, stod flaggvakt på förmiddagen så jag började inte köra förrän lunchtid ungefär.
Många bilar och många Oplar jämfört med tidigare träffar, kul att se!

Det gick bra trots att det var varmt som en bastu i bilen, vattentempen kröp upp till ca 100 grader och oljetempen lade sig på 130 grader.
Lite småspikningar på höga varv, men inget farligt på nåt vis.

Fick även det stora nöjet att byta bil med Figgz! Tack så mycket för förtroendet Fredrik, det var skitkul att köra Speedster
Viss skillnad mot veteranbilen, Speedstern svänger ju när man vrider på ratten

Lyckades även putsa mitt personbästa från 1:23,05 till 1:22,58 tack vare lite nyttiga spårvalstips från Figgz!

Loggfil här https://rejsa.nu/im/__loggfiler/556/2018-07-15-21-27-21_session_geller . . . .

Och jag har nog druckit 5-6 liter vatten idag, helt otroligt vad man svettas. Skulle nog inte skada med lite konditionsträning, men det verkar vara roligare att mäta kuggflankspel...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Vi tar en sista vända med justering av märkbilden!

Efter att ha tillbringat många timmar i garaget igår så lyckades jag få till den här kombinationen.



0,80 mm på pinjongen, orörd sen förra gången.



1,375 mm på icke-kronhjulssidan. Lyckades hitta några originalschims som var 0,175 mm thumbs up



Och 1,09 mm på kronhjulssidan. Det är ett 1,00 mm och ett 0,10 mm schims, men trots att jag mätte ungefär fyrahundra gånger så blev 1,00 mm schimset bara 0,99 mm så då är det väl så...

Flankspel 0,12-0,13 mm mätt på flera ställen med pinjongen låst. Vill man få bra mätvärden så får bara diffen med kronhjulet röra sig, det är lätt att man flyttar pinjonen lite varje gång kuggarna träffar varandra även om man är försiktig.

Diffen går ner i axelhuset enligt spec i Werkstatthanbuch, glider ner ganska lätt tills det är ungefär 1/4 kvar. Sen får man knacka lite lätt med plastklubba och dra åt överfallen växelvis.
Väldigt otyskt med så godtyckliga värden, men det är ju en jänkaraxel i grunden

Märkbilden blev likadan som sist, så den visar jag inte

Med det här mastodontjobbet färdigt så började jag fundera på vilken kombination av lameller och grejer som ska monteras i diffbromsen.

Finns några att välja på...



Detta är ytterlamellerna, alltså de som roterar med diffhuset ihop med tryckringarna/ramperna.
De fyra övre kommer från Omegadiffen, måtten blev lite konstiga pga oljerester så de är 2,10 respektive 1,90 mm.
De fyra nedre kommer från Commodorediffen, ser ut som om de är gravrostiga men de är släta och fina i ytan och håller 2,00 mm oavsett var man mäter thumbs up

Innerlamellerna har jag inget kort på än, men jag har två varianter att välja på.

De gamla som är mörkgrå (molybdenbeläggning?) från Commodorediffen och de nyare, gulaktiga (sintrad brons?) från Omegadiffen.

Vad jag kunnat googla mig till så är molybdenbeläggning att föredra, dessutom är de lamellerna 2 mm in till splinesen.
De nyare är bara 1,2 mm vid splinesen, tycker det känns lite klent?

Ska ta lite kort på de grejerna imorrn tänkte jag.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Nu har jag dribblat fram och tillbaka med olika lameller i två dagar och har väl inte blivit så värst mycket klokare...

Så här ser innerlamellerna ut, gammal grå till vänster och nyare, guldig till höger.



De gamla lamellerna är 2,05 mm om mitt skjutmått stämmer.



Samma tjocklek över hela lamellen, ända in till splinesen.



De nyare lamellerna är 2 mm, lite tunnare än de gamla alltså.



Men de är tunnare vid splinesen, bara 1,2 mm.



Jag mäter vid ett av oljespåren, men det är lika tunt inne vid splinesen.

Här ser man oljespåren och den tunnare plåten där det inte är sintrat material.




Beroende på hur jag kombinerar inner och ytterlameller så kan jag få olika förspänning på diffbromsen, det sitter en fjäderbricka vid drivaxeldreven som trycker ihop lamellerna lite grann.
Jag lutar åt att köra med så lite förspänning som möjligt, men jag velar lite om vilka innerlameller jag ska använda.

De äldre lamellerna är kanske lite mer slitna eftersom de använts i en rallybil, två av dem har lite grader på splinesen men det går att fila bort lätt.
Ytterlamellerna är missfärgade men repfria, så det verkar som om diffen har blivit servad nån gång då och då.

De nyare lamellerna verkar knappt slitna alls, inga repor eller konstigheter i ytorna. Delarna var mest ingrodda med gammal äcklig diffolja när jag tog isär dem.
Troligen är väl oljan aldrig bytt i den, men den har nog levt ett ganska lugnt liv i bak på en Omega B.

Tryckringarna har fått nya ramper slipade av Fredrik Göransson på Svartadalens Ingenjörsbyrå, han har kopierat nån BMW gr A variant med 30 graders vinkel på drivsidan och 0 eller 90 grader på motorbroms.
Detta ska ge ungefär 75% spärrverkan på driv och nästan öppen diff på motorbroms för att motverka understyrning.
Jag kan ju självklart använda originalramperna också, de är slipade 45 grader på båda sidorna vilket ska ge ca 40% spärrverkan.
Sen har jag tryckringarna från Commodorediffen också, de är slipade 30 grader på båda sidor, så de har alltså 75% spärrverkan på både driv och motorbroms. Rallygrejer som användes i Ascona/Manta 400 när det begav sig.

Hittade den här siten http://www.limitedslip.de/lamellensperre.html Den här snubben verkar ha ganska bra koll på ZF-diffar och hur man kan modifiera dem.
Funderar på att dra iväg ett mail och kolla vad han rekommenderar, kan ju aldrig skada att få lite mer info.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Verkligen mycket kunskap för att skruva ihop. Men herrejösses hur ska man veta hur man vill ha den inställd, det påverkar ju körningen på massa olika ställen på massa olika sätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 34, 35, 36   >>
57 besök senaste veckan (364416 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande