Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 34, 35, 36 >> 55 besök senaste veckan (364421 totalt) |
Precis, jag har ju ingen aning om hur jag vill att bilen ska bete sig med diffbroms. Det enda jag har att jämföra med är hur den är nu med öppen diff och kanske lite för hård bakfjädring. Det får väl bli några försiktiga mil på småvägar för att känna efter hur den beter sig. Men en sak är jag ganska säker på och det är att jag kommer att bli av med tokspinnande höger bakhjul i nästan alla högersvängar på diverse banor. Jag har bokat in en körning på Knutstorp den 31e, ska bli intressant att testa den banan. Har aldrig kört där förut så jag får väl studera banguiden noga här i veckan som kommer! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Det finns mycket läsvärt på Limited slip. Och det var därifrån jag köpte mina innerlameller för tre-fyra år sedan och kostade då 50EUR per styck. Man ska nog inte krångla till det alltför mycket i början, prova med en gnutta förspänning och 40% bromsverkan först, iaf om du kör mycket på allmän väg. En hårt spänd 75% diff slits fortare och är bökigare att köra.
_________________ Kai Anttila |
||
Det kanske får bli 40% bromsverkan först så man vet att grejerna fungerar.
Jag renoverade en Manta GS/I-diff för ungefär 10-11 år sedan, då köpte jag innerlameller från http://stigkristianssonbilab.se/ Har för mig att de kostade 450 kr/st, och jag köpte fyra stycken... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Om det bara hade varit byte av lager på en originalaxel så hade det varit klart för länge sen, men nu är det en massa delar som aldrig suttit ihop med varandra förut.
Sen har jag gjort en del saker i onödan, tex kapat isär en GS/E-axel och modifierat ett par drivaxlar bortom räddning... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Här finns det en informativ artikel om hur man renoverar en diffbroms: https://www.shop.oldtimer-markt.de/S
_________________ Kai Anttila |
||
Det får bli hög diffverkan med låg förspänning, ingen kommer ihåg en fegis!
Monterat diffen och dragit överfallen med 44 Nm. Lite klent moment för 10.9 skruv, men det ska vara det enligt werkstatthandbuch. Hoppas jag har monterat ramperna åt rätt håll nu... Knackat fram en packning, kletat på Permatex och dragit åt de gamla skruvarna till ca 25 Nm. Blir väl lite godtyckligt med packning och klet som fjädrar lite. Och slutligen knackade jag i avluftningen med lite Permatex. Den här lilla plastplutten brukar vara avslagen på de flesta gamla Opelaxlar, men jag hade tur och kunde dra ur denna innan jag demonterade axeln. Imorrn blir det nog ett varv med stålborste och en skvätt färg. Jag kunde ju ha målat axelhuset innan jag började bygga, men ibland tänker man inte hela vägen. Ungefär som när jag moddade sönder GS/E-drivaxlarna, hade jag låtit bli det så hade jag kunnat montera hela axeln färdig... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Gick lös så mycket jag orkade med stålborste på vinkelslipen, hela tröjan full med ståltråd och näsan full av rost
Efter nån timmes köttande så var det dags för färg. Hammarlack är bra skit. Eller billig skit. Eller bara skit... Den räckte nästan till hela axeln, tar resten imorrn tänkte jag. Måste nog bättra i några skrymslen vid länkarmsfästena också, så det får bli en tur till Biltema. Det enda som fattas nu är drivaxlar som jag får ta från bakaxeln som sitter på bilen och länkarmsbussningar. Jag har nya originalbussningar liggande nånstans, funderar på att pressa i dem så jag slipper att pressa ur PU-bussningarna ur den andra axeln. Nya original gummibussningar är ju bättre än inga bussningar alls... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Hemma igen efter en 1,5 dagars utflykt till Skåne och Ring Knutstorp med LMS!
Körde ner igår eftermiddag, lyxade till det och bokade rum på Scandic Helsingborg. Kostade nada eftersom jag har en massa medlemspoäng som rullar in när jag ligger ute på jobb Tack vare övernattningen så slapp jag gå upp i svinottan och tokköra ner, kunde ta det lugnt istället. Hotellfrukost är inte heller fel Iväg till banan, lasta ur och skifta hjul i makligt tempo, incheckning, frukost nr 2 och förarmöte. Första gången på Knutan för mig, trots att jag lusläste spårvalsguiden hela kvällen igår så blev jag helt överrumplad av hur kuperat det är! Jag trodde Skåne var platt... 49 varv blev det och 1:16,56 som bäst, loggfilen finns här https://rejsa.nu/im/__loggfiler/556/ Det var ganska varmt också, fick vädra ur gammelbilen lite mellan stintarna... Bilen orkade med hela resan utan hyss, men bränslepumpen har börjat låta ganska mycket det senaste. Det är en Bosch 044, de ska väl egentligen ha en förpump för att funka korrekt? Under halv tank låter den rejält ansträngd så jag kanske får kika lite på nån dränkbar pump istället. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Långlördag i garaget med bakaxelbyte på schemat!
Pressade i ett par NOS-bussningar till nedre länkarmarna. Viktig markering för att gummibussningen ska fungera som det är tänkt. Av med hjulen, bort med bromsarna (utan att lossa en endaste bromsnippel) och loss med kardanstången. Inga bilder på det tyvärr eftersom jag hade så himla roligt... Med alla bromsande delar borta kunde jag mäta förspänningen på pinjongen. Noll Ncm! Det ska vara 59-88 Ncm med begagnade lager enligt werkstatthandbuch. Ur med drivaxlarna vilket tog lite tid eftersom de fyra skruvarna som håller fast hjullagret och bromsokfästet hade rostat fast lite grann. Det blev inga bilder på detta, men jag fick tillverka ett dorn i min nya svarv Splinesen ser raka ut efter 40+ år varav de senaste åtta med stundtals inspirerad körning på bana och gata. Gjorde rent hjullagren från ytrost och bytte till ett par fräschare O-ringar. "Zebraränderna" strax över hjullagren är från ythärdning antar jag, men jag vet inte vilken typ av härdning man använt? Drivaxlarna är ju massproducerade så det borde vara nån hyfsat snabb process. Nåväl, med drivaxlarna urdragna och rengjorda så kunde jag ta ner originalaxeln. Smidigt att jobba med bilen på lyften och låna hyresvärdens växellådslyft. Vi får väl se vad som händer med den här axeln i framtiden, jag råkar ju ha en diffrbroms som passar i huset... Ett par timmar senare hängde den "nya" bastardaxeln på plats. Den är ju en bastard eftersom den har axelrör från Commodore B GS/E i ett hus från Commodore C. Men den passar uppenbarligen ganska bra ändå, trots den dåliga färgmatchningen mellan bakaxel, länkarmar och stötdämpare. Jag kanske målar länkarmarna och Panhardstaget i samma färg som bakaxeln nån gång. Senare. Hällde i en skvätt olja också, det kan ju vara bra. Blev lite överraskad av att Motuloljan har ungefär samma färg som Yes Fyllde tills det rann ut ur påfyllningshålet (ca 1,3 liter, ska kolla nivån imorrn), på med hjulen och ner med bilen på marken igen. Provkörde en liten sväng på industriområdet, tyckte att axeln var lite tystare än den gamla. Inget tuggande från innerhjulet i snäva svängar i låg fart. Låg förspänning på diffen. Det började lämpligtvis duggregna lite samtidigt som jag trampade lite för hårt på gaspedalen när jag svängde höger i en korsning... Jag kan konstatera att diffbromsen fungerar med gatdäck på lite fuktig asfalt, återstår att se om den fungerar på bana med R-däck och lite mer attack i körstilen. Innan dess ska jag väl fisköra lite mer och byta olja minst en gång. Kan nog behövas med sprillans nya lager och delar ihopplockade från sex olika bakaxlar. Om nån orkat läsa ända hit så kan jag sammanfatta det hela så här: Jag har samlat delar och letat information i nästan 10 år... Axeln som sitter på bilen nu består av delar från sex olika bakaxlar: axelhus från Commodore C, drivaxlar från Commodore B GS/E, drivaxelrör från en annan Commodore B GS/E, diffbroms från Omega B med drivaxeldrev från Ascona 400 och utväxling från en annan Omega B... Jag har lärt mig massor och gjort en del misstag, tex svarvade jag bort splinesen från ett par GS/E-drivaxlar i onödan. De växer inte på träd om man säger så och nej, det finns inga jänkardelar som passar... De här bakaxlarna är en salig blandning av millimeter och tum. Lagren till själva diffen är tumstorlek och kostar ungefär 1500 kr för båda pinjonglagren och difflagren. Hjullagren som sitter på drivaxlarna är metriska och kostar 900 kr/st om man vill ha äkta SKF. Finns såklart billiga piratdelar på nätet, men jag chansar inte med såna här delar. Gonatt! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Verkligen kul att läsa denna tråden och väldig trevlig bil. Keep up the good work! ☺️
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Mycket trevlig tråd
Skön nivå på mekandet, pyssel och pussel med delar fram och tillbaka, snyggt att du får allt att funka! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Tog en liten söndagstur i det fina vädret, tänkte att det kan vara bra att köra några mil landsväg för att känna hur bakaxeln fungerar.
Kan konstatera att den är mycket tystare än den gamla axeln, den "sjunger" bara lite när man kör med låg belastning och vid motorbroms. Hastighetsmätaren visar drygt 10 km/h för mycket, drog igång Racechrono för att få GPS-mätt hastighet. Ingen nackdel med glädjemätare på landsväg, på bana spelar det ingen roll alls. Det blev en tur på 10-12 mil med blandad körning på länsväg 195 och lite mer kringelikrok upp över Hökensås, till Tidaholm och tillbaka över åsen på mer kringelikrokvägar. De små vägarna har ganska dålig asfalt så det blev en bra "shake-down". Inget verkade lossna så jag har nog skruvat fast allt ordentligt. Testade diffbromsen lite hårdare denna gången, den känns helt ok med gatdäck iaf. Inte så brutalt ingrepp som jag trodde det skulle bli med 75% låsning, snarare distinkt och kontrollerat. Tillbaka i garaget blev det oljebyte. Satte en magnet på avtappningspluggen innan jag åkte ut, den satt kvar när jag kom tillbaka Återmonterad på bilden med en rejäl klick Permatex, målade över skruven och magneten efteråt. Kunde inte se några metallspån på pluggen när jag skruvade ur den så det verkar ju lovande. Oljan var grön och fin också, hällde i Motulolja igen. Blir väl ett byte till efter Kinnekulle nästa helg, då får vi se hur den beter sig med R-däck och mer attack i körningen. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Tillbaka från Kinnekulle Ring med Opel Club Sweden!
Jag var tidigt på plats, hade gott om tid till incheckning, besiktning och lite depåfix med byte av hjul och käka frukost. Lagom till förarmötet vid 9 så började det duggregna... Regnet fortsatte hela förmiddagen, inga störtskrurar som tur var utan mer ihållande småstril. Blött på banan, vilket gav utmärkta tillfällen att funktionsprova lamelldiffen. Den fungerar Blandade sladdar, allt mellan hyfsat kontrollerat på 3an genom Kvarnen och upp mot Mohlins till ganska nervpåfrestande högfartssladdar på 4an under bron... Framåt 14-snåret började det torka upp lite grann så jag drog igång loggen för skojs skull. Det blev 1:03,75 som bäst, ett par tiondelar långsammare än förra året men jag får väl skylla på att jag är lite ovan vid den nya utväxlingen. Fick växla upp till 4an i utgången på Kvarnkurvan för att inte varva ur där, jag är ju van vid att bara behöva växla upp en gång på rakan och ner igen in i Kvarnen... Väldigt trevligt att kunna gå på gasen mitt i en kurva och känna att det driver istället för att det blir en osexig enhjulsburnout Bakaxeln lät likadant på vägen hem som den gjorde dit, så den verkar ha överlevt första riktiga testet på bana En liten loggfil finns här, loggade bara 10 varv https://rejsa.nu/im/__loggfiler/556/ _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Har inte rört en skruv på bilen sen Kinnekulle, men igår fick jag ett ryck och slet dän batteriet
Mycket damm och äckligt ludd från bagagerumsmattan där nere. Ett par snabba snitt med vinkelkapen så var batterihyllan väck! Slängde i det största hjulet jag har som passar på bilen, 225/45-17. Finns tre till i gömmorna, kanske blir R-däck på dem nån gång... Hittade en gammal burk med Kirjo rostskyddsfärg som jag kladdade på, bättre än inget och hur snyggt behöver det vara i en reservhjulsbalja? Anledningen till att jag återställer baljan är att jag köpte ett litet smidigt Braille AGM batteri för ett tag sen, det väger in på nätta 6,8 kg vilket borde vara ungefär hälften jämfört med 60 Ah batteriet som satt där innan. Det nya batteriet ska placeras mellan vänster stötdämpartorn och baksätets ryggstöd. Testade att dra fast det med spännband men det blev inte bra så jag måste tillverka nån smidig plåtremsa som får spänna fast batteriet. Passade även på att flytta bränslepumpsrelät och dra om lite kablage till det. Relät satt ganska utsatt på en av skruvarna till höger baklykta, har alltid varit lite orolig att jag ska mosa relät när jag lastar i och ur grejer i skuffen. Ytterligare en fördel med att kunna utnyttja reservhjulsbaljan är jag nu borde få plats med fyra 16" hjul i bagaget. Tidigare har jag kört med ett hjul inklämt framför passagerarstolen och det är väl inte helt lyckat att ha ett löst hjul inne i kupén... Mekandet fortsätter i veckan! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 34, 35, 36 >> 55 besök senaste veckan (364421 totalt) |