Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35, 36   >>
57 besök senaste veckan (364423 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Långt mellan inläggen i den här tråden nu för tiden, men det har iaf blivit ett par glassätarturer med bilen i det fina vädret.

Men de senaste veckorna har ett litet motorbyggarsug infunnit sig...

En glassätartur slutade med att jag kom tillbaka till garaget med två sportiga kamaxlar och en krokig vev.
Veven blev tydligen krokig pga att förre ägaren glömde en ramlagerhalva när han skruvade ihop motorn
Men den gick tydligen några repor i navdyno och på gata med en massa laddtryck och riviga starter.

Jag gav 200 kr för veven och 2500 för kammarna, så jag tänkte att jag åtminstone kan mäta upp veven och kolla hur illa det egentligen är.

Släpade reservblocket till garaget och började göra diverse mätningar.



Satte upp veven i svarven mellan dubbar också bara för att jag kan.



Efter många mätningar kom jag fram till att veven kastar 0,16 mm på femmans ramlager.
Max tillåtet kast är 0,03 mm på fyrans ramlager enligt Werkstatthandbuch...

Lite googlande gav ganska oroväckande "tips" på diverse amerikanska forum som innefattade mer eller mindre våld med kopparsläggor och specialslipade huggmejslar.
Hydraulpress nämndes nån enstaka gång så jag bestämde mig för att testa det, med en egentillverkad pressdorn med mässing i änden.

Baxade upp block och vev i garagets lilla kinespress.



Tryckte ner veven några gånger och kontrollmätte efter varje gång.
Jag fegade ur vid 0,06 mm kast, då började det kännas ganska stumt i pumphandtaget på pressen och jag tyckte mig höra lite knäppande ljud från blocket vilket förhoppningsvis var träbitarna jag lagt under, eller så bottnade veven mot de tomma lagerlägena. Jag får väl spricktesta blocket för att få reda på det.



Nu får veven ligga och vila tills imorrn, så får vi se om den håller sig kvar eller om jag måste göra om det.
Kanske borde bygga en jigg för veven så jag inte behöver lyfta upp motorblocket i pressen?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



När jag praktiserade på motorrenoveringen i stan för 20år sedan , så var jag med och riktade lite vevaxlar, då låg den i block och som du säger koppar klubba och huggmejslar med slipad radie för att matcha radien i hörnen på ralagerläget, och kommer jag ihåg rätt så var det att slå till den där den var som "lägst" alltså slå till den så den "överbockas" sedan fjädrar den tillbaka och över, hoppas du förstår vad jag menar , samt att ha i baktanke att det var 20år sedan.

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
klabbe.p skrev:
När jag praktiserade på motorrenoveringen i stan för 20år sedan , så var jag med och riktade lite vevaxlar, då låg den i block och som du säger koppar klubba och huggmejslar med slipad radie för att matcha radien i hörnen på ralagerläget, och kommer jag ihåg rätt så var det att slå till den där den var som "lägst" alltså slå till den så den "överbockas" sedan fjädrar den tillbaka och över, hoppas du förstår vad jag menar , samt att ha i baktanke att det var 20år sedan.


Ja, det var lite såna metoder jag hittade på nätet. Men det känns våldsamt att banka till med huggmejsel i radien...
Veven är smidd så vitt jag vet, så den ska förhoppningsvis gå att rikta utan att den blir helt förstörd.

Jag ska mäta upp den igen ikväll och kolla om den har dragit sig tillbaka. Jag skulle även kunna bygga en jigg av fyrkantprofiler och några kullager ifall jag behöver böja mer i den.
Det kändes som att den bottnade mot ramlagerlägena i blocket nu, tryckte ner den ca 3 mm med hydraulpressen.
Lite enklare att baxa runt grejerna med en jigg, motorblocket väger över 50 kg tomt så det är inget man svingar runt hur som helst.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Svetsade ihop en jigg av diverse järnskrot, lyxade även till det med fyra rullar av mässing för att inte skada lagerlägena.



Upp med grejerna i pressen, pumpa på och hoppas att grejerna håller...



Syns dåligt på bilden, men indikatorklockans lilla visare står på 4 mm. Den stod på 9 mm innan jag började pressa, så veven sviktar ner ca 5 mm

Lät den stå med tryck i ett par minuter, sen lyfte jag ner veven i blocket och mätte kastet.



Ungefär 0,01 mm på femmans ramtapp som var värst. Övriga ramtappar ligger under 0,01 mm.
Jag låter den ligga i ett par dagar nu så får vi se om det ändrar sig.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Har sett vev och kamriktning i massproduktion, tämligen brutalt men precist. Ungefär som din metod fast automatiserat

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag tycker det känns mycket säkrare med hydraulpressen, mer kontroll och mindre risk att man slinter med huggmejseln och slår ett stort jack på fel ställe.

Denna veven ska vara smidd så vitt jag vet, sen är den väl antagligen induktionshärdad på lagerlägena.
Med tanke på att den gick med en ramlagerhalva borta och ungefär tredubbla effekten mot original så borde det vara ganska rejäla doningar från Rüsselheim.
Gammaldags konstruktion med ganska stora lager, 58 mm på ramtapparna och 52 mm på vevtapparna.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Tyvärr kommer nog veven gå tillbaka då det börjar vibrera(då maskin går)
Har gjort precis likadant, och det blev krokigt igen efter en studs körning.
Man ska banka, det chockar matrialet lite så det 'sätter sig', enkelt förklarat.
När jag gjorde det höll det sig rakt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jo, jag har funderat en del på hur den kommer att bete sig när det blir belastning, vibrationer och värme på grejerna.

Vi får se hur det blir, det sitter en fullt fungerande motor i bilen redan så det är inte absolut panik att få ihop en ny motor.
Det är bara att jag har stakar och kolvar från Omega EVO500 liggande som jag köpt för länge sen och ett block med rätt borrning för de kolvarna, så det vore kul att få användning för delarna nån gång

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Veven är inlämnad på lite mer noggrann uppmätning och lite polering av lagerlägena. Som vanligt när man lämnar grejer till den lokala motorrenoveringen så hamnar man på en lång väntlista, men jag har ju inte bråttom som tur är.

Passade på att inleda sista semesterveckan med en liten tur på diverse småvägar. Från Jönköping till Lekeryd, sen Forserum, Malmbäck, Hok, Vaggeryd, Bondstorp, Månsarp, Taberg, Angerdshestra, Mulseryd, Bottnaryd och till sist hamnade jag vid Habo Kyrka.



Bilen trivs bra på kurviga småvägar i lagom tempo, lite studsigt på sina ställen där det var dålig asfalt bara.
Avgassystemet slår emot växellådsbalken ibland när det skumpar lite för mycket, kanske får titta på det nån gång...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Om du skulle få till det med den här motorn som omega kolvarna passar till, vad blir det för volym på den motorn i så fall?

_________________
Johan B
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det blir tre liter, samma som den som sitter i nu.
Skillnaden blir lite högre kompression och mycket lättare delar för att klara högre varvtal. Inte för att jag kommer att dra motorn till 10 000 rpm som DTM-motorerna skulle klara, men en bit över 7000 vore väl trevligt.
Om inte annat för ljudets skull...

Det som jag grejat mest med under semestern är de separata spjällhusen jag haft liggande i flera år utan att det blivit färdigt, men nu är jag nog ganska nära att få ihop nåt som både passar och fungerar.
Tyvärr saknar jag TIG-svets som klarar aluminium, så jag väntar på att kusinen ska få nån timme över att svetsa åt mig...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Bra anledning att köpa ny svets.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
knotan skrev:
Bra anledning att köpa ny svets.


Jag får väl sälja svarven så jag har råd med en TIG-svets...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Ang det där att slinta och skada ytan, så mekade jag Pro Mod för en massa år sen.
Vi körde av en stake så änden hakade fast sig i block sidan, iom motorplåt och converter så fick vi inte ur motorn utan att kunna rotera veven för att lossa converter.

Vi hade räknat med att allt var skrot så vanligt svart plattjärn och sen började jag veva det som går, typ 30 minuters vevande allt jag orkade med släggan så gav den med sig och släppte staken

Om jag minns rätt så var det en Bryant vev, jag träffade garanterat mitt på vevslängen 80% av slagen men veven gick att rädda med en lätt riktning och polering av vevslängen. Ingen slipning, bara polering

Så, de tål mer med stryk än man tror.

Förövrigt så gillar jag din bil och allt du gör runtomkring, helhetstänket är thumbs up


_________________
Patrik Lissjos
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Min vevriktning var ju rena finliret med andra ord

Det har hänt lite med mina separata spjäll under semestern, nu börjar det nog närma sig nåt som kan fungera.
Mycket jobb kvar innan det är klart, men ett par bilder kan jag ju bjuda på

Förra versionen blev inte så bra, så jag planade av spjällhusen igen.



Sen blev det lite fräsjobb på en spridarhållare.



Lite urfräst för muttrar och brickor. Jag fick karva bort ännu mer sen för att det skulle gå att svetsa.



Och en snabbkoll att det får plats. Det blir trångt vid bromsservot, så jag ska leta reda på ett lite mindre.



Delarna är bara punktsvetsade än så länge ifall man skulle behöva ändra på nåt, men det ser ut att stämma riktigt bra nu.
Förhoppningsvis blir det helsvetsat i början på nästa vecka, sen ska det slipas ur, matchportas och snyggas till lite på utsidan.
Efter det så kan jag börja montera ihop spjällaxlar och alla länkage. Mycket rörliga delar i de här spjällhusen...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Anders Karlsson skrev:
Det har hänt lite med mina separata spjäll under semestern, nu börjar det nog närma sig nåt som kan fungera.
Mycket jobb kvar innan det är klart, men ett par bilder kan jag ju bjuda på

Förstöra M3 spjäll sådär...
Näe det där blir ju jätte bra thumbs up


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
super7 skrev:
Anders Karlsson skrev:
Det har hänt lite med mina separata spjäll under semestern, nu börjar det nog närma sig nåt som kan fungera.
Mycket jobb kvar innan det är klart, men ett par bilder kan jag ju bjuda på

Förstöra M3 spjäll sådär...
Näe det där blir ju jätte bra thumbs up


//Nisse


Det är till och med M5-spjäll, från en 3,6 liters tror jag.

Många timmar av min fritid blir det, men jag tycker det är kul att greja lite. Det kanske inte ger nån direkt effektökning, blir väl mest oväsen

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har jobbat som licenssvetsare till och från sedan 2005. Och tänkte många år där i början att jag skulle någon dag köpa en egen 3fas kemppi eller fronius acdc, men 80-100k får man nog sikta på som privatperson med smidig vattenkylning, ett bra långt , mjukt å fint slangpaket, följsam jordkabel, vettig pedal, å det man liksom helst vill ha som man är van vid från jobbet. Dvs för de flesta helt omöjlig summa att spara ihop till.
Men iallafalll runt 2010-2011 gav jag upp det med egen rejäl svets, och hade fri tillgång till just sådan via jobbet,men tänkte att ibland behöver man punktsvetsa upp saker på plats i bilen, och köpte då den billigaste fungerande jag hittade, gav kanske 6-8000 för en stahlwerk då,
Den sålde jag i fjol. Den hadde fungerat oförskämt bra, men började bli för uråldrig då jag även ,vid ett par tillfällen svetsat med den ute i fält senaste åren på jobb genom mitt eget företag, å köpte en modernare motsvarighet som väger max hälften så mycket, och med modernare komponenter, så svetsar den väldigt bra.
Fick tillbaka några tusenlappar för den gammla som fortfarande fungerade ganska bra. Minns nu inte exakt vad jag gav för den nya, men runt 5-6000 för en "naken" maskin men inkl pedal. (Köpte inte komplett kitt med hjälm, handskar, slitagedetaljer, svetstrådar osv som oxå finns)

Med det sagt så har jag svårt att förstå hur hobby-bil-byggare över lag, klarar sig utan en acdc svets hemma i verkstaden . Även om man vill låta experter svetsa så det blir bra, så är det ofta väldigt vettigt att kunna svetsa det där lilla som inte är noga, laga något trasigt fäste, eller loppa ihop delar på plats i bilen å sen lämna bort för svetsning å känna sig säker på att det passar perfekt när man får tillbaka det.
Så det borde vara något att överväga och har du funderingar så bara höra av dig thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Brukar inte stövla in med mina bilder i andras trådar, men gör ett undantag.






När jag kör min 635a får jag känslan av att jag sitter i ett skyltfönster, eller snarare växthus.
Glasytorna är helt enorma, och alla tittar på mig

Känns det igen ?

Sikten snett framåt på kurviga vägar med A-stolpar som tändstickor är också suverän

Kul att vidareutvecklingen fortsätter sin gilla gång !

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har sett många tidigare göra samma jobb på liknande sätt, och som du nämner, det är många rörliga delar. Jag har många ggr tänkt, undrar hur mycket spänn det hamnar på axlarna osv när det drar sig vid svetsningen.

Det är dock lite märkligt med aluminium, ibland drar det sig ordentligt mycket, andra ggr i princip inget alls.

Gissar att har man delar som är plana å vinkelräta från början, dvs är planfrästa för minimala glipor osv så borde det väll gå rätt bra eftersom det dras plant mot toppen sen. Och gjutet alugods verkar dra sig relativt lite.

Hur ser lagringar för spjällen å axlar ut, är det nållager eller snå kullager eller bara bussningar? Ser ju iallafall ut att bli riktigt bra thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Blir riktigt bra det där Anders!

Din bil är helrätt!

Du kan klara dig med ett rejält mycket mindre servo vet jag av egen
erfarenhet, du kan kolla i min tråd om du vill.

Intressant med din Kina-fräs! Jag har en exakt likadan, har du lust att dela med dig av vad du gjort för modifikationer?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35, 36   >>
57 besök senaste veckan (364423 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande