Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36   >>
59 besök senaste veckan (364418 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Knotan:

Tack för bra info om TIG-svetsar, jag har kikat lite på några olika i 6-8000 kronorsklassen. Köpte ju ny MAG-svets förra sommaren, den gick lös på 10 000 så jag väntar nog lite innan jag köper en TIG.
Jag har ju även tillgång till både AC/DC-TIG och en tråd-MIG för alu på jobbet, men det känns lite sådär att börja släpa dit en massa bildelar när man är ny på avdelningen...

När det gäller svetsningen av spjällhusen så sitter flänsen fastdragen på en topp och med en 40x40 VKR-profil på andra sidan där trattarna ska vara när det ska svetsas.
Jag har även en slipad axel genom alla spjällhusen samt den grövre axeln som sitter ovanpå. Så länge de snurrar lätt så är spjällhusen i linje.
Alla axlarna är nållagrade och jag har nya lager liggande som jag ska byta till när svetsjobbet är klart thumbs up

Daniel:

Klart du får posta bilder på din snygga 635a, en hajnosbroder thumbs up
Visst känner jag igen det du skriver, man har en fantastisk runtomsikt med låg midjelinje och stolpar tunna som virknålar

Christian:

Tackar! Ska kolla i din biltråd, alltid kul att kika på hur andra har löst liknande problem.

Kina"fräsen" är väl egentligen mer en borrmaskin med koordinatbord. Kolla i min Kinasvarvtråd i övriga projekt, där finns det en del bilder på det jag gjort med min maskin.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja är de nållagrade så borde det ju fungera bra även om det drar sig någon tiondel hit och dit, (är det bara bussningar är ju risken att det kärvar och skapar tråkiga problem vid små rörelser på gadpedalen)
Bra ide att byta nållager sist av allt , de kan lätt dö ganska fort efter man svetsat i närheten av dem, (vet jag av erfarenhet )

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag skyndar långsamt...


Fick tillbaka insuget från helsvetsning häromveckan och har börjat slipa lite invändigt.



Lite slipning blev ganska mycket slipning och formen inuti kanalerna blev väl inte den bästa, men jag har iaf inte filat hål på fel ställen ännu.

Utsidan behöver snyggas till lite också, sen bör jag väl planfräsa flänsen mot topplocket innan jag demonterar grejerna från stålprofilen.

Färdigt vilket år som helst...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Jag har nog inte medelsvenssons Youtube flöde

Om du ska justera dina spjäll är här en "liten" genomgång 22 minuter in i klippet.
Delarna kan avvika mot dina, då detta är ifrån M88/3

OBS Känsliga tittare varnas !
Risk för kraftig -80 tals överdos.
Risk för påtvingad inlärning av teknisk tyska.

https://www.youtube.com/watch?v=Hul6IwawmHQ

Eftersom jag har 635a kollade jag på hela

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Självklart kollade jag på hela videon, man kan väl aldrig överdosera tyska instruktionsfilmer från 80-talet?

Stort tack för länken, väldigt bra och tydlig info om hur man justerar spjällen. Det kan säkert skilja lite i några av måtten som visades, men tillvägagångssättet borde vara exakt det samma. thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Idag hämtade jag vevaxeln från kontroll och polering av lagerlägen.



Rak, rund och i bra skick enligt Jönköpings Motorrenovering. Standardmått på alla lagerlägen vilket är ganska praktiskt ifall den skulle behöva slipas om nån gång om 100 år.

Nästa steg i Sveriges mest segdragna motorbygge blir att köpa ram och vevlager, lite nya skruv och kanske nån packningssats.
Man ska inte ha för bråttom här i livet...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Vilken fantastisk gul lapp. Känns som gediget hantverk när man få se en sådan.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Anders Karlsson skrev:

Idag hämtade jag vevaxeln från kontroll och polering av lagerlägen.
Rak, rund och i bra skick enligt Jönköpings Motorrenovering. Standardmått på alla lagerlägen vilket är ganska praktiskt ifall den skulle behöva slipas om nån gång om 100 år.

Det blev ingen balansering eller görs det senare.

Jag ned håller på med ett motorbygge och det får ta den tid det tar.... har inget mål när den skall
vara färdig


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
OneYet skrev:
Vilken fantastisk gul lapp. Känns som gediget hantverk när man få se en sådan.


Jönköpings Motorrenovering har funnits ett bra tag, de startade nån gång på 1930-talet tror jag. thumbs up

super7 skrev:
Det blev ingen balansering eller görs det senare.

Jag ned håller på med ett motorbygge och det får ta den tid det tar.... har inget mål när den skall
vara färdig


//Nisse


Vi pratade lite om balansering när jag lämnade den, men iom att inget material har tagits bort så ska det inte behövas nån balansering.
Den lär väl vara internbalanserad vid tillverkningen.

Den veven som sitter i bilen nu behövde ingen balansering alls, trots att den slipades till första underdimension.
Det var bara svänghjulet som behövde justeras, 7 gram om jag minns rätt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Carneborn brukade säga att Opels vevar var bra från fabrik.

Och,, balansering, sätter man sig in i grejen så ser man att så länge man ska hålla sig inom varvtalsområdet +-säg 1000rpm som motorn kom från fabrik med så är det en onödig kostnad.
Jag har jamsat med balans i min 13000rpm 200cc tvåtaktare, gick inte att balansera bort allt, så jag adderade en balansaxel.
Med andra ord: ja jag har läst på rätt rejält om obalans

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Fantastisk instruktionsfilm där uppe, blev förvånad över hur lätt man förstår innehållet av filmen trots mycket begränsad tyska från högstadiet, följt av viss tyskaläsning på ebay.de osv.
Skulle tyskar förstå en svensk instruktionsvideo lika lätt??

Även jag instämmer med uppfattningen av vevaxelbalansering, tyskarna har nog inte slarvat från början thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Original varvstopp ligger på 6700 rpm men det är ingen större idé att varva mer än 6000 eftersom motorn slutar dra där nånstans med originalkammar.
Jag har satt varvstoppet på 7000 rpm nu, byter jag till sportkammarna så kanske den orkar dra till lite över 7000.

Det är inte säkert att jag hinner bygga ihop nån motor i vinter, ska det bli riktigt bra så behöver jag ju porta upp topplocket jag har liggande. Annars får jag plocka isär motorn som sitter i bilen och det vill jag helst undvika.
Sen har jag lite idéer om större oljevolym och ändrad oljepickup, så vi får se var det tar vägen.

Nya ram och vevlager beställdes igår från ENEM, packningar och diverse skruv ska väl trilla in så småningom.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Kul att ni gillade videon, så man slipper känna sig som en ensam dåre

ser positivt ut med veven thumbs up

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Oj, snart ett år sedan jag uppdaterade här...

Bilen finns kvar och besiktigades i våras med blanka papper. Det är ju alltid nåt.

Det lilla AGM-batteriet som jag monterade för ett par år sedan verkar ha gett upp, fick kabla igång med det gamla blybatteriet så jag tror jag byter tillbaka till det igen.
10 kilo mer eller mindre känns inte som att spelar nån roll längre, jag får väl trimma motorn om det känns tungt.

Några banträffar har det inte blivit, men idag var det veteranbilsdag på hembygdsgården...



Ca 170 veteranfordon blev det enligt pensionärerna som roddade med parkering och servering, så det var betydligt fler än vad som syns på bilden.

Mina gamla föräldrar är djupt insyltade i hembygdsföreningen och de tyckte att jag gott kunde masa mig dit med min västtyska muskelbil.
Jag fick gratis korv och fika, så det fick väl vara värt att spola av garagedammet och köra tre mil enkel resa

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Inte för att jag på något sätt är emot ett enat Tyskland.
Men för mig är W.Germany en kvalitetsstämpel som trumfar det mesta

Bra att bilen luftas lite ju !

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag tycker den är fräck, vill se och höra den in action!

Konbana Vårgårda i slutet av augusti?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Konbana var länge sen, det vore kul

Mina R-däck är ganska slut, men de kanske överlever några vändor i en konbana.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Tycker jag definitivt!

Svaneholm imorgon är ännu kortare resa!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Batteribytet är påbörjat, som vanligt krånglade jag till det lite mer än nödvändigt.

Den gamla batterihyllan sitter på sin nya plats. TIG-svetsade fast den för att undvika svetsloppor.



När jag ändå hade rivit ur baksäte och hatthylla så tänkte jag att det kunde vara dags att demontera fästena för bakre nackstöd som förre ägaren svetsat fast.
Det fanns inga nackstöd bak original i de här bilarna och jag har alltid retat mig på de fula fästena så nu fick de respass till skrotbingen.

Hemskheter i olackad plåt...



Bärsärkagång med punktsvetsborret...



Efter lite mer övertalning med ett stegborr så var de loss...



... och lämnade till sin sista vila i skrotbingen.



Det kan ju hända att jag använder dem som ämne till nåt annat, eller testbitar för att ställa in svetsen, men det känns mindre troligt.

Det blev ganska många stora hål i hatthyllan efter den här plåtmisshandeln, så jag funderar på om jag ska fixa till nån förstärkning som även skulle kunna fungera som fäste för bältena.



Vi får se vad jag hittar på, det blir ingen båge eller bur i bilen än. Ska det byggas såna grejer måste det nog till demontering av all inredning, rutor och innertak vilket innebär att bilen blir stående på pallbockar i 10 år.

Dessutom har jag petat sönder en rostbubbla bakom höger bakhjul...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
En skvätt färg på batterihyllan, den gamla äckliga mattan tillklippt och batteriet på plats.



Mycket ytrost under hatthyllan som borde fixats till för länge sen, men det tar jag nån annan gång...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Undersidan på hatthyllan var nog ganska styvmoderligt behandlad vad det gäller färg på många bilmärken från den tiden, mussen är inget undantag..

Snyggt jobbat med batteriet thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35, 36   >>
59 besök senaste veckan (364418 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande