Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 30, 31, 32   >>
32 besök senaste veckan (283560 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Köpte en 40 bars tryckklocka till min hydralpress. Min press kolv är 30cm2 så vid 17bars tryck är det 512kg på den tryckplatta jag provade på.

provtryckning av tryckplattor och varför det är viktigt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=10267


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Någon som har tips på var man hittar sexkants ringnycklar i 1/4" och 8mm? Behöver lufta bromsar och det verkar vara blandat mellan original och utbytes nipplar.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Skulle vilja ha ett fäste för indikatorklocka med en flexibel arm och svetstång i änden för fastsättning på annat än platta magnetiska saker, men hittar inte något annat än i USA med den dyra frakten det brukar innebära. Jag är tämligen oprofessionell i mitt mekande så billigt är bra

Som denna:
http://www.anytimesale.com/DIAL-INDICATOR-FLEX-ARM-GRIP-CLAMP-VISE-PLI . . . .

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Utvändig försänkare, alltså den som man tar graden på utsidan av röret med (eller axeln för den delen).
Vad heter en sådan på fackspråk?
Har för mig att jag sett sådana på jula/swedol/biltema eller liknande, men hittar inget via sökmotorerna...


EDIT: Typ pennvässare, fast för stål.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
/Anton Lillsund
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Slettet

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3547



Jag tror jag vet vad du menar Anders, vi har haft såna på jobbet. De var enskäriga, användes till att grada av kopparrör utvändigt.
Jag kan kolla imorrn om det finns nån kvar och knäppa en bild.

Edit: Magnus var snabbare.

Edit 2: de vi har/hade var ganska små, skulle tro att de klarar max 15 mm.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Ja, sån där enskärig är det jag tänker på.


Magnus ångrade sig visst, men du kanske kan ta en bild imorgon om du får chansen
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Den jag postade var nog mest för mindre detaljer, ska man upp på tex rör så är det nog andra grejer som gäller, tex den anton posta.
Men jag har en mindre jag kan kolla om jag ser nå beteckning på
http://www.tubeck.se/rrgradning/

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3547





Jag hittade denna i en av "bra att ha" lådorna på jobbet, den tar nog max 16 mm om man spänner upp det man ska grada i en fräs eller svarv. Kan inte minnas att jag sett nån större på jobbet.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mitt absolut bästa verktyg!



Det här verktyget gjorde jag för 35 år sedan och det funkar fortfarande perfekt... Låg profil, smiter in nästan överallt även om det är ont om plats...
Vet inte hur många trilskande spindelleder och styrleder som jag lossat genom åren med hjälp av detta verktyget. thumbs up

Vilket verktyg är er favorit...?

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17348



Min favorit har i många år varit min raka muttertång, men den verkar vara försvunnen. Tur jag inte skruvar med bilar längre...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Jag har behöver mäta in en rak linje mellan växellådan och bakaxeln. Så en laserpekare med magnet som går att placera mot utgående medbringaren på växellådan ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1670



Benny Steen skrev:
Jag har behöver mäta in en rak linje mellan växellådan och bakaxeln. Så en laserpekare med magnet som går att placera mot utgående medbringaren på växellådan ?


Vi använder krysslaser med magnet när vi linjerar maskiner på jobbet. Borde funka till ditt ändamål också. Den tar iofs bara i sidled och vågrätt. Men borde gå om man låser nivåinställningen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1670




_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Lite svettigt pris 5' för en enda mätning. men vilket billig krysslaser som helst funkar. Lasersljuset är ju alltid rakt. Jag har en konsument bosch men den har inte magnet och är inte heller riktigt fyrkantig så den går inte lägga an mot medbringaren så man får ljuset parallellt med utgående axel.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1670



Benny Steen skrev:
Lite svettigt pris 5' för en enda mätning. men vilket billig krysslaser som helst funkar. Lasersljuset är ju alltid rakt. Jag har en konsument bosch men den har inte magnet och är inte heller riktigt fyrkantig så den går inte lägga an mot medbringaren så man får ljuset parallellt med utgående axel.


Du får se det som ett exempel Grejerna finns. HAde du bott liiiiiiite närmre kunde du lånat av mig. Men någon i din närhet kanske använder liknande grejer i yrket?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Benny Steen skrev:
Jag har behöver mäta in en rak linje mellan växellådan och bakaxeln. Så en laserpekare med magnet som går att placera mot utgående medbringaren på växellådan ?


Det där tänkte jag på i förrgår! Jag tänkte bara köpa en billig rund laserpekare typ som en penna och sedan 3D-printa ett dorn som man monterar på utgående axel och så har man gjort ett hål i mitten som man stoppar in laserpekaren. Så det blir en cylinder med två olika stora hål, runt är bra ur centreringssynpunkt. Beroende på axeltapp eller medbringare kan man ju utforma dornet olika. Det kostar ju inte mång kronor att tillverka. Och så kan man rotera på utgående axel för att se att lasern är rak.
Men det kräver CAD kunskap och 3d printer, alt polare med dito.
Har man CAD och ingen 3D printer så kan man hitta det här:
https://www.3dhubs.com/
Eller om man har tur så har det lokala biblioteket 3D printer.(biblioteket i Höör har t.ex.)

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



kom på ett enklare sätt. Biltema svetsmagnet + lasepekare. Laserpekare har lite metall i sig så det satt fast med egen kraft.

Just denna laserpekare var med ficklampa vid spetsen så laserstrålen är inte parallellt med pennas hölje. Det går att lägga något imellan och så få man justera in genom att lägga magnet+penna på något rakt (vattenpass) och mäta laserprickens höjd dels direkt vid pennan och 2-3m framför

På netonnet finns laserpekare utan lampa för samma pengar 99:- möjligt den har parallell laser/hölje.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3547



Man borde kunna spänna upp laserpekaren i en svarv (eller pelarborr) och kolla om laserstrålen är parallell med höljet. Behövs ju inte så långt avstånd mellan pekaren och det man pekar på för att konstatera att strålen "kastar".

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



Det går att göra precis det på plats. Medbringaren går ju att snurra. Då kan man både kontrollera att den kommit i centrum och ifall den kastar. Bara snurra och justera tills det blir en laserpunkt som inte flyttar på sig

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 30, 31, 32   >>
32 besök senaste veckan (283560 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande