Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3, 4 ... 30, 31, 32   >>
26 besök senaste veckan (283389 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Holme skrev:
Är det någon som har en uppfattning om biltemas rondeller (vinkelslip)?
Fungerar den för hobbybruk i garaget. Inte bara bilar, utan kan bli lite grövre hobby än så ibland.
Är den okej?

Eller finns det andra märken i snarlik prisklass som är flera gånger bättre?


Jag har kört Biltemas 115mm-rondeller under ett år nu och det är det sämsta skräpet som jag har testat. Har testat både 1mm och 2mm-versionerna för plåt och rostfritt och de tar slut på nolltid. Det tog säkert några månader innan jag reflekterade över det, men plötsligt insåg jag att jag oftast bytte rondell 2-3 ggr/garagedag. Då har det handlat om rostlagning, skära lite 2mm-fyrkantsprofil osv.

Jag kommer inte handla fler av dem utan satsar istället på något annat, dyrare, märke i framtiden (någon får gärna rekommendera här...)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Jag börjar tröttna på min femton år gamla Biltema vinkelslip. Den håller fortfarande, men jag vill ha en slip med snabbjusterbart sprängskydd och snabbkoppling för rondellen.
Var inne på swedol och kollade lite, men alla verkar kosta i runda slängar 2000:- vilket jag tycker är lite för mycket.

Kravspec;

Pris: 1000-1500:-
D125 mm
Snabbkoppling för rondellen
Snabbkoppling för sprängskyddet


Någon som har erfarenhet av dessa?

AEG WS-1000

http://www.verktygsboden.se/?id=86556
Verkar inte ha någon snabbkoppling, men annars känns den OK.





http://www.verktygsboden.se/?id=85243
Nonameslip, men den uppfyller ju kravspecen... Synpunkter?






Milwaukee AG 9-125

http://www.verktygsboden.se/?id=73383
Den maskinen som jag tycker passar bäst (jag går i alla fall igång på säljtexten bredvid ), men helt okänt märke för mig... Är det verktygsmotsvarigheten till United? Aldrig hört talas om dem tidigare som sagt, men så är jag inte hantverkare heller.


Andra tips och erfarenheter är också välkomna
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Är 1000kr eller 2000kr verkligen så mycket att orda om ifall maskinen kommer användas i mer än 10 år är frågan? Jag hade nog bitit ihop och betalt så mycket som behövts för garanterat få bra grejor!

_________________
David Lundin
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Anders Jeppsson skrev:
Holme skrev:
Är det någon som har en uppfattning om biltemas rondeller (vinkelslip)?
Fungerar den för hobbybruk i garaget. Inte bara bilar, utan kan bli lite grövre hobby än så ibland.
Är den okej?

Eller finns det andra märken i snarlik prisklass som är flera gånger bättre?


Jag har kört Biltemas 115mm-rondeller under ett år nu och det är det sämsta skräpet som jag har testat. Har testat både 1mm och 2mm-versionerna för plåt och rostfritt och de tar slut på nolltid. Det tog säkert några månader innan jag reflekterade över det, men plötsligt insåg jag att jag oftast bytte rondell 2-3 ggr/garagedag. Då har det handlat om rostlagning, skära lite 2mm-fyrkantsprofil osv.

Jag kommer inte handla fler av dem utan satsar istället på något annat, dyrare, märke i framtiden (någon får gärna rekommendera här...)


Har kört mycket med Bosch och Wurth 1mm kapskivor och kan inte säga att dom håller bättre än Biltemas, däremot får man ju dubbelt så många skivor på Biltema för ungefär samma pris.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



David Lundin skrev:
Är 1000kr eller 2000kr verkligen så mycket att orda om ifall maskinen kommer användas i mer än 10 år är frågan? Jag hade nog bitit ihop och betalt så mycket som behövts för garanterat få bra grejor!

Både ja och nej. Resonerar man så hela tiden, har man ju snart inga pengar kvar
Jag tror alla maskinerna ovan kommer hålla tio år också, utan några större problem...


Niklas Sandström skrev:
Har kört mycket med Bosch och Wurth 1mm kapskivor och kan inte säga att dom håller bättre än Biltemas, däremot får man ju dubbelt så många skivor på Biltema för ungefär samma pris.

Jasså?
Jag har egentligen bara testat Norton-kapskivor (som vi har på jobbet, tror det är ToOLS som levererar) och Biltema. Jag meckar ungefär lika mycket med jobbverktygen som jag gör i garaget och Nortonskivorna håller betyligt längre. De är betydligt mer flexibla än Biltemas.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



köpte en DeWalt 125mm 1100watt med snabbkoppling på kåpa och rondell.
detta va på Harald Nyborg för ca 2 år sedan...
~900 kr gav jag, men det va något erbjudande.

den tröttnar inte trots 10mm plåtar...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Opeltok
Regnets huvudstad, dvs. Borås
Här sen Maj 2005
Inlägg: 94



Jag har den Millwake maskinen å den är helt underbar.

Alla maskinerna du har med i det inlägget är ju från "samma" tillverkare bara "olika" serier/kvalitet

_________________
Opeltok/Jonas Schiller

Min älskade Polo, jag saknar dig så!!
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010
Inlägg: 264



Kör på Makita på så många maskiner jag kan, dyrt men det håller.
På jobbet säljer vi Milwaukee. Ärligt talat, vilket skit det är! Visserligen säljer vi nästan bara skruvdragare och 2gånger i veckan kommer det in maskiner som pajjat. Antingen är det batterierna eller så är det växellådorna.

_________________
M a r k u s E c k e r b r a n d h
Porsche 924
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Nån som vet var man köper tång för att montera/demontera sån här klämmor?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
latjo44
uppsala
Här sen Apr 2006
Inlägg: 27



MaZ skrev:
Nån som vet var man köper tång för att montera/demontera sån här klämmor?


Facom har bra tänger för dessa klämmor. Vet dock inte vart man lättast köper facom verktyg som privatperson.

http://www.pro.facom.com/CatalogueGeneral/Catalogue/PAG-CAT-05.aspx

_________________
David Lindén
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



latjo44 skrev:
MaZ skrev:
Nån som vet var man köper tång för att montera/demontera sån här klämmor?


Facom har bra tänger för dessa klämmor. Vet dock inte vart man lättast köper facom verktyg som privatperson.

http://www.pro.facom.com/CatalogueGeneral/Catalogue/PAG-CAT-05.aspx


Tack för tipset.

Verkar vara samma firma som gjort deras och Brembos hemsida.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Niklas Sandström skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Holme skrev:
Är det någon som har en uppfattning om biltemas rondeller (vinkelslip)?
Fungerar den för hobbybruk i garaget. Inte bara bilar, utan kan bli lite grövre hobby än så ibland.
Är den okej?

Eller finns det andra märken i snarlik prisklass som är flera gånger bättre?


Jag har kört Biltemas 115mm-rondeller under ett år nu och det är det sämsta skräpet som jag har testat. Har testat både 1mm och 2mm-versionerna för plåt och rostfritt och de tar slut på nolltid. Det tog säkert några månader innan jag reflekterade över det, men plötsligt insåg jag att jag oftast bytte rondell 2-3 ggr/garagedag. Då har det handlat om rostlagning, skära lite 2mm-fyrkantsprofil osv.

Jag kommer inte handla fler av dem utan satsar istället på något annat, dyrare, märke i framtiden (någon får gärna rekommendera här...)



Har kört mycket med Bosch och Wurth 1mm kapskivor och kan inte säga att dom håller bättre än Biltemas, däremot får man ju dubbelt så många skivor på Biltema för ungefär samma pris.


Biltema hade inte 10-pack av enmillimeters så jag köpte Classes.
Ingen skillnad.. Men det är en enorm skillnad på slitage på 1mm och 2mm.
Ettorna räcker mycket längre. I alla fall för plåt på nån millimeter.
Jag köper aldrig dyrare skivor än Classes/Tema..
30-kronors höll inte längre, Norton ska hålla sig till att bygga Wankelmotorcyklar
Sen har jag 5 slipar just nu, en med borste, en med kap, en med slip och en med scotchbriterondell. Alla i verkstan, 150:- kronors. Jag tjänar tid på att aldrig byta rondell på dom. Den äldsta är väl 15 år. Det är kapning av glasfiber som dödar dom.

Sen har jag en hemma som jag byter rondell på.

_________________
Arne Lindgren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Skumt, jag upplever enorm skillnad mellan Biltema och t ex Würth. Hela min buruppgradering med kapning/notchning av 8 rör gjorde jag med en Würth-skiva, syndes knappt att den var använd. En kapning av ett sånt rör med en Biltemaskiva ger lika mycket damm som spån.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



MaZ skrev:
Skumt, jag upplever enorm skillnad mellan Biltema och t ex Würth. Hela min buruppgradering med kapning/notchning av 8 rör gjorde jag med en Würth-skiva, syndes knappt att den var använd. En kapning av ett sånt rör med en Biltemaskiva ger lika mycket damm som spån.


Exakt samma erfarenhet har jag. Jag har testat 2mm skivorna och även 1mm-skivorna. 1mm-skivorna ryker typ gult när man kapar plåt/rör och försvinner i samma takt som plåten man kapar.
Jag trodde det berodde på att jag hade kass vinkelslip som tex vibrerade för mycket, men när jag bytte till en dyr vinkelslip var kapskivan lika kass.
Kör just nu Tyrolit 1mm och har haft samma 125mm-skiva i kapen under de senaste 30h rostlagning (dvs kapa, svetsa, banka, kapa, kapa, svetsa, svetsa osv). Biltemaskivorna gick åt tre, fyra stycken på samma tid.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag vill ha en vettig momentnyckel vet inte vad jag ska ha för nåt.

Maxpris känns som 1500-2000 kr. Mätområde 20-120 Nm eller liknande...
Har tidigare lånat en kompis Stahlville grejer och dom gillar jag verkligen.
Vad finns det för andra märken som är ok?

Den här är iofs lite rolig och för 500 kr kan den vara värd att prova....

http://www.youtube.com/watch?v=_EeQeH5YAcA
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Hur mycket påverkar den där extralängden på bit-sidan momentläsningen? Borde påverkas beroende på hävarmans längd på handtagssidan eller?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



MaZ skrev:
Hur mycket påverkar den där extralängden på bit-sidan momentläsningen? Borde påverkas beroende på hävarmans längd på handtagssidan eller?
Känns ju spontant som det blir väldigt viktigt att stödja med andra handen inne vid spärrhandtagets topp för att kompensera den extra böjkraften som uppstår. Extra viktigt om man anväder ett kort handtag. Eller?

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



MaZ skrev:
Nån som vet var man köper tång för att montera/demontera sån här klämmor?



Insugspackningen på Alfamotorn?

Jag köpte min tång på Biltema. Fanns under specialverktyg för bil, men kommer inte ihåg vad den hette.
Genom att slå ut låsstiftet i tången går det både att öppna och stänga den där typen av klämmor thumbs up
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348



Appropå alfaklammer så stängde jag mina med en riktigt slö hovtång, öppnade gjorde jag försiktigt med en liten flatskruvmejsel

_________________
John Nilson
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



MaZ skrev:
Nån som vet var man köper tång för att montera/demontera sån här klämmor?

Smal skruvmejsel och bänd isär klammret, öppna på klämdelen med ett par tänger och stäng med hovtång. Fast vid monteringsbandet i Milano hade de säkert en fin specialtång

Fin specialtång: http://www.youtube.com/watch?v=sUBlnL-gcVY
http://www.amazon.co.uk/Facom-DM-CC-Clic-Clamp-Pliers/dp/B00344E8J8

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3, 4 ... 30, 31, 32   >>
26 besök senaste veckan (283389 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande