Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
1, 2, 3 ... 30, 31, 32   >>
27 besök senaste veckan (283390 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här diskuterar du verktyg

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Jahapp! Jag börjar väl då!

Tänkte kolla om någon har något bra tips på en blästerpistol av bra kvalitet till vettigt pris? Det skall alltså vara en pistol som används i ett blästerskåp (blästerskåp har jag redan). Skulle gärna haft en med fotpedal så att man slipper få kramp i undermarmen.
Jag har sneglat på TL-5556 från Swedol.se men som sagt hade jag gärna haft fotreglering av lufttillförseln.

Tips om hur man ser till att slippa fukt i luftslangarna är också uppskattat , jag har en kombinerad tryckregulator/vattenavskiljare men jag tycker den fungerar dåligt..(kanske dålig kvalitet?) Självklart tömmer jag kompressortanken på kondensvatten regelbundet.

Jag blästar både med alu.silikat och glaskulor om det spelar någon roll.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ellac skrev:
Jahapp! Jag börjar väl då!

Tänkte kolla om någon har något bra tips på en blästerpistol av bra kvalitet till vettigt pris? Det skall alltså vara en pistol som används i ett blästerskåp (blästerskåp har jag redan). Skulle gärna haft en med fotpedal så att man slipper få kramp i undermarmen.
Jag har sneglat på TL-5556 från Swedol.se men som sagt hade jag gärna haft fotreglering av lufttillförseln.

Tips om hur man ser till att slippa fukt i luftslangarna är också uppskattat , jag har en kombinerad tryckregulator/vattenavskiljare men jag tycker den fungerar dåligt..(kanske dålig kvalitet?) Självklart tömmer jag kompressortanken på kondensvatten regelbundet.

Jag blästar både med alu.silikat och glaskulor om det spelar någon roll.

/Calle


En riktig lufttork är det enda som fungerar bra.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Dude skrev:
Ellac skrev:
Jahapp! Jag börjar väl då!

Tänkte kolla om någon har något bra tips på en blästerpistol av bra kvalitet till vettigt pris? Det skall alltså vara en pistol som används i ett blästerskåp (blästerskåp har jag redan). Skulle gärna haft en med fotpedal så att man slipper få kramp i undermarmen.
Jag har sneglat på TL-5556 från Swedol.se men som sagt hade jag gärna haft fotreglering av lufttillförseln.

Tips om hur man ser till att slippa fukt i luftslangarna är också uppskattat , jag har en kombinerad tryckregulator/vattenavskiljare men jag tycker den fungerar dåligt..(kanske dålig kvalitet?) Självklart tömmer jag kompressortanken på kondensvatten regelbundet.

Jag blästar både med alu.silikat och glaskulor om det spelar någon roll.

/Calle


En riktig lufttork är det enda som fungerar bra.



Hej Dude !

Menar du som en luftavfuktare ? En sån man har i källaren eller finns det något special.. ?


/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Menade kyltork
Jag har en liknande som den här thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up



Finns en hel del på blocket.
Den på bilden begärs det 5000:- för och klarar upp till 1000 minutliter.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Dude skrev:
Menade kyltork
Jag har en liknande som den här thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up



Finns en hel del på blocket.
Den på bilden begärs det 5000:- för och klarar upp till 1000 minutliter.


Ahhaa !

Fast när jag tänker efter så kan jag leja bort ganska mycket blästring för 5000:- ... Jag får nog klara mig tillsvidare , jag köpte en Trisslott idag också men den gick inte hem.

Tips om blästerpistol efterfrågar jag dock fortfarande, det är skönt att iallfall klara av att blästra småprylar hemma .

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Är det någon som har koll på var man kan köpa ställbara brotschar till överkomliga priser?

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



KS_Wolfman skrev:
Är det någon som har koll på var man kan köpa ställbara brotschar till överkomliga priser?



Ingen som vet? Eller missar alla denna tråd?

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

KS_Wolfman skrev:
KS_Wolfman skrev:
Är det någon som har koll på var man kan köpa ställbara brotschar till överkomliga priser?



Ingen som vet? Eller missar alla denna tråd?


Vad är överkomliga priser
Vilken stl behöver du?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Var köper man skruvstäd? vill ha ett som funkar men enbart för amatörmekk alltså inga fantasisummor.

Ett begagnat eg. funkar utmärkt. Det skall vara så man kan skruva fast lite bromsar,fjäderben osv. Om ni vill ha någon pejl på storleken.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Dude skrev:
KS_Wolfman skrev:
KS_Wolfman skrev:
Är det någon som har koll på var man kan köpa ställbara brotschar till överkomliga priser?



Ingen som vet? Eller missar alla denna tråd?


Vad är överkomliga priser
Vilken stl behöver du?


12,5-13mm ca, är vad jag behöver. Behöver inte någon värsting pryl då det enbart skall användas på hobby nivå.

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Johan Sjöström skrev:
Var köper man skruvstäd? vill ha ett som funkar men enbart för amatörmekk alltså inga fantasisummor.

Ett begagnat eg. funkar utmärkt. Det skall vara så man kan skruva fast lite bromsar,fjäderben osv. Om ni vill ha någon pejl på storleken.



Det som jag har i garaget är köpt på öob.. Tror det var största modellen, dom hade. Har fungerat utmärkt. Kostade inte många 100lappar.

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Johan Sjöström skrev:
Var köper man skruvstäd? vill ha ett som funkar men enbart för amatörmekk alltså inga fantasisummor.

Ett begagnat eg. funkar utmärkt. Det skall vara så man kan skruva fast lite bromsar,fjäderben osv. Om ni vill ha någon pejl på storleken.


Jag köpte det största som ö&b eller rusta sålde en gång. kostade väl 4-500:- kanske?
Det höll bra i några år, sen gick det av när jag drog åt nån pryl hårt en gång.

Åkte på Bäcklunds och köpte ett av lite bättre märke för 900:- tror jag? rätt så stort iaf.
Det är helt underbart, ångrar att jag inte köpte ett sånt på en gång!
Citera
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 91



Johan Sjöström skrev:
Var köper man skruvstäd? vill ha ett som funkar men enbart för amatörmekk alltså inga fantasisummor.

Ett begagnat eg. funkar utmärkt. Det skall vara så man kan skruva fast lite bromsar,fjäderben osv. Om ni vill ha någon pejl på storleken.

Blocket, Tradera, loppmarknader eller veteranbilsmarknader. Gamla smidda skruvstäd är helt överlägsna moderna gjutna Kina-prylar.

_________________
Henrik Larsson

1977 Porsche 911
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



verktyg var det ja. köpte Julas 300-kronors färgspruta när jag ändå var där häromdagen. Börjar bli mer och mer tveksam till den. Jula säljer endast 1.5mm-munstycket (som reservdel). Dessutom sitter munstycket såpass att jag inte kan lossa det, så även om jag skulle behöva byta skulle jag inte klara det utan att ta till verktyg som troligen skulle förstöra munstycket. Återstår att köra ett prov och se om den åtminstone går att använda som den är...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Måste tippsa om ett verktyg som det pratades om för ett tag sedan i en annan tråd. Har själv inte provat det men det verkar ju överkommligt pris om bildkvaliten är bra. Någon som har en sådan eller liknande produkt. Vet att man kan göra en själv om man har lite reservdelar och är lite händig med lödkolven.

Clas ohlson 36-3804 "Inspektionskamera USB"
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=143931728

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Nogge skrev:
Måste tippsa om ett verktyg som det pratades om för ett tag sedan i en annan tråd. Har själv inte provat det men det verkar ju överkommligt pris om bildkvaliten är bra. Någon som har en sådan eller liknande produkt. Vet att man kan göra en själv om man har lite reservdelar och är lite händig med lödkolven.

Clas ohlson 36-3804 "Inspektionskamera USB"
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=143931728



Synd bara att det har sladd.. Hade varit en kanon grej som trådlös så man slapp bära omkring laptopen..

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



PerKr skrev:
verktyg var det ja. köpte Julas 300-kronors färgspruta när jag ändå var där häromdagen. Börjar bli mer och mer tveksam till den. Jula säljer endast 1.5mm-munstycket (som reservdel). Dessutom sitter munstycket såpass att jag inte kan lossa det, så även om jag skulle behöva byta skulle jag inte klara det utan att ta till verktyg som troligen skulle förstöra munstycket. Återstår att köra ett prov och se om den åtminstone går att använda som den är...


Hej Per

Fungrade också på Julas färgspruta men jag blev tipsad om 15-454 på Biltema istället. Den känns 10 ggr bättre än Julas och jag blev väldigt nöjd med resultatet även efter ett par användningar (jag är bara amatör skall tilläggas!) . Jag har även Devilbiss spruta för ett par tusen kronor men jag föredrar faktiskt Biltema, om det beror på användaren eller inte låter jah vara osagt..

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Ellac skrev:
PerKr skrev:
verktyg var det ja. köpte Julas 300-kronors färgspruta när jag ändå var där häromdagen. Börjar bli mer och mer tveksam till den. Jula säljer endast 1.5mm-munstycket (som reservdel). Dessutom sitter munstycket såpass att jag inte kan lossa det, så även om jag skulle behöva byta skulle jag inte klara det utan att ta till verktyg som troligen skulle förstöra munstycket. Återstår att köra ett prov och se om den åtminstone går att använda som den är...


Hej Per

Fungrade också på Julas färgspruta men jag blev tipsad om 15-454 på Biltema istället. Den känns 10 ggr bättre än Julas och jag blev väldigt nöjd med resultatet även efter ett par användningar (jag är bara amatör skall tilläggas!) . Jag har även Devilbiss spruta för ett par tusen kronor men jag föredrar faktiskt Biltema, om det beror på användaren eller inte låter jah vara osagt..

/Calle



Jag grundade amazonen med biltemas "proffs" spruta, som "Ellac" pratar om. Jag lyckades med gott resultat och kan rekommendera den till hemma fix.

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Holme
Gävle
Här sen Dec 2007
Inlägg: 231



Vad tror ni om detta?
Jag har själv länge väntat på att det ska dyka upp sånna här på marknaden, så jag hoppas dom är bra.



http://toolstrading.jetshop.se/ringsparrnyckelsats-8--22-mm-p-19597.as . . . .


_________________
Erik Holmén
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009
Inlägg: 151



Holme skrev:
Vad tror ni om detta?
Jag har själv länge väntat på att det ska dyka upp sånna här på marknaden, så jag hoppas dom är bra.



http://toolstrading.jetshop.se/ringsparrnyckelsats-8--22-mm-p-19597.as . . . .



Har också gått o väntat på nåt sånt här! Dock skulle jag vilja prova denna på riktigt innan man köper en sats för 3.000kr..

Måste man hålla denna exakt 90grader mot bulten för att spärrfunktionen ska fungera? Isåfall så begränsas man ju en hel del då det alltid är trånga ställen man ska använda denna... kan man tex inte vinkla den det minsta så vettesjutton...

MVH/Jon

_________________
Jon Room

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
1, 2, 3 ... 30, 31, 32   >>
27 besök senaste veckan (283390 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande