Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32   >>
26 besök senaste veckan (283389 totalt)
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Annars är det ganska lätt att göra en av ett ställningsrör och en ställningsfot, uppochner.

_________________
SO Johansson
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



En sån här olje/vätske fångare med vagn och lös dunk, vart kan man finna en sådan???
Vad heter den?


_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Jo tack, men en med lös dunk å liten i storleken önskas.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jovani skrev:
Jo tack, men en med lös dunk å liten i storleken önskas.


https://www.amazon.se/Oljeavtappningsvagn-oljeavtappningsanordning-olj . . . .

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Dhoooo, oljeavtappningsvagn.....
Super! Tack 🙏

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Tänkte ge mej på att friblästra lite grejjer, fälgar, bärarmar mm. Tips på bra, prisvärd pistol! Hade en julapicka med kopp för länge sen. Den funkade "bra" om man hade den upponer... Lika samma med biltemas picka med sugslang, den funkade inte alls.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Funderar på att byta svetshjälm, min Pela är inte optimal när man Tig:ar med låg ström, det är på gränsen att den bländar ner och ibland släpper den under tiden jag svetsar och i nerbländat läge är den lite för mörk så jag har svårt att se.

Har funderat på en Esab sentinel 60 https://www.svetsochtillbehor.se/svetshjalm-sentinel-a60/ men det är rätt mycket pengar om man inte är säker på att den funkar bra.

Erfarenheter?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Janne J skrev:
Funderar på att byta svetshjälm, min Pela är inte optimal när man Tig:ar med låg ström, det är på gränsen att den bländar ner och ibland släpper den under tiden jag svetsar och i nerbländat läge är den lite för mörk så jag har svårt att se.

Har funderat på en Esab sentinel 60 https://www.svetsochtillbehor.se/svetshjalm-sentinel-a60/ men det är rätt mycket pengar om man inte är säker på att den funkar bra.

Erfarenheter?


Här är ett test av den och billigare varianter
https://youtu.be/EgBEgoejZeE

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jag köpte en ESAB Savage a20 för typ 2 år sedan, kändes som ett litet lyft mot 500 kr hjälmar. Förra veckan köpte jag en A40 (1500kr) men har inte hunnit testa ännu.

Fördelen med Sentinel är väl att du kan komplettera med fläkt och filter.

Gubbtips, till esab hjälmarna kan man köpa förstorande glas till så man slipper svetsa medglasögon...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



elCrillo skrev:
Tänkte ge mej på att friblästra lite grejjer, fälgar, bärarmar mm. Tips på bra, prisvärd pistol! Hade en julapicka med kopp för länge sen. Den funkade "bra" om man hade den upponer... Lika samma med biltemas picka med sugslang, den funkade inte alls.


Om du skruvar isär dem så ser du att sanden ansluter på fel ställe där ejektorverkan ska dra upp sanden.
Jag har för mig jag ändrade längd på luftmunstycket inuti, fast jag minns inte om jag kortade eller förlängde.
Sen funkade den kalas.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Är det någon som har aktuella tips/erfarenheter av hylsnyckelsatser/verktygssatser? Min gamla Teng Tools börjar närma sig bäst före-datum.

Den jag haft har varit lagom, 3/8" och 1/4" men med en 1/2" förlängare och några hylsor, Ringnycklar 8-19 mm, och en bitsmejsel samt lednycklar (8-9, 10-11, 12-13). Hade inte lådan gått sönder och någon "lånat" saker så skulle jag inte byta.

Jag skulle gärna hålla mig runt 2000 kr med lite flex men vill inte vara dumsnål heller.

Shoot :-)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Det beror på hur stor sats du behöver, men jag tycker Bahcos grejer är bra. Tex Bahco S910 är en bra verktygslåda att ta med till banan (så kompletterar man med lösa verktyg).

Gillar känslan bättre i Bahco-satsen än de Ampro-verktyg jag har.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 259



Janne J skrev:
Funderar på att byta svetshjälm, min Pela är inte optimal när man Tig:ar med låg ström, det är på gränsen att den bländar ner och ibland släpper den under tiden jag svetsar och i nerbländat läge är den lite för mörk så jag har svårt att se.

Har funderat på en Esab sentinel 60 https://www.svetsochtillbehor.se/svetshjalm-sentinel-a60/ men det är rätt mycket pengar om man inte är säker på att den funkar bra.

Erfarenheter?

Jag har haft en Esab Warrior i ett gäng år nu och den har fått utstå otroligt mycket stryk men är fortfarande fantastiskt bra. Hade precis samma bekymmer som du när jag TIGade med min tidigare billiga hjälm så därav uppgraderade jag mig. Som jag förstått det har Esab Warrior blivit ersatt av Esab Savage A40. Har inte testat den själv, men är den i samma klass som Warriorn kan jag inte annat än varmt rekommendera den. Skönt band, sitter helt still (även när man slår emot saker när man kryper in där det är trångt), snabb avbländning och inget flimmer. Den enda saken där jag märker en nackdel mot de dyra hjälmarna är att justeringen kring hur mycket motstånd det är att fälla upp eller ner är svår att få till och kan börja vandra efter ett gäng upp-och-ner-fällningar. Nu för tiden har jag helt enkelt den för hårt inspänd och fäller ner den med handen, istället för en nickning.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Tycker Bacho är så jäkla klumpiga nu för tiden.

Vi köpte en stor Bacho verktygsvagn på Jula för några år sedan och den hade mycket smäckrare handtag. Nu har samma vagn den klumpiga varianten.

Det sagt så är en sats Bacho 3/8" + en sats Bacho 1/4" de mest använda verktygen jag har.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Biltemas (10y) hylsor är det inget fel på, och det går att pyssla om innehållet ner i lämplig sortimentslåda om originallådan inte passar (eller går sönder) och man vill komplettera lite.
Men spärrskaft som är slimma och smidiga får man ofta leta efter separat. Samma om man har önskemål om några 12kant.
Om det inte är nåt fel på hylsorna (det är det sällan) så kan det vara läge att hitta en tajt sortimentslåda och köpa nya spärrskaft och lite annat. Du vet ju vad du vill förbättra, och vad du inte vill försämra.

Nu har jag inte knäckt nån hylsa än, men nåt dragskaft och spärrskaft har det väl gått.
Men snart (om några år) möts kurvorna för vertygskåpets vikt och styrkan för att bära det ut och in i bilen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Tack!

S910 verkar vettig men jag saknar 19 mm ringnyckel.

Idén att möblera i annan låda var ju faktiskt bra, varför har jag inte tänkt på det? Insatsen i Teng-lådan är ju hel. Måste mäta upp den och se vilka lådor som kan funka. Rätt låda kan ju göra att jag kan fylla på med lite mer saker...och så går det ju som sagt att komplettera det som saknas.

Kollade på Biltemas satser men de dyrare/bättre har kanske mer 1/2" än jag har anledning att släpa runt.

Det finns ju redan en hel del sånt i skåpet som bor permanent i garaget...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



therealpinto skrev:
Idén att möblera i annan låda var ju faktiskt bra, varför har jag inte tänkt på det? Insatsen i Teng-lådan är ju hel. Måste mäta upp den och se vilka lådor som kan funka. Rätt låda kan ju göra att jag kan fylla på med lite mer saker...och så går det ju som sagt att komplettera det som saknas.
Jag tror det var denna jag använde som ersättning när biltemalådan sprack (det var iaf en som var bra mycket mindre än ursprungslådan)
https://www.biltema.se/verktyg/verkstadsutrustning/sortimentslador/sor . . . .
Det ryms så mycket mer när man kan knö ihop grejerna lite mer.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Tack, jag tror den blir för liten dock.

Lådan är nu typ 515x240 mm innermått och jag gillar överblicken med insatserna.

Ska kolla på Conrad mm om vad som kan finnas.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



therealpinto skrev:
Tack, jag tror den blir för liten dock.

Lådan är nu typ 515x240 mm innermått och jag gillar överblicken med insatserna.

Ska kolla på Conrad mm om vad som kan finnas.


Lådan Niklas länkar till finns i två större varianter, men jag tycker de blir mjuka och ostabila när man fyller dem med grejer.

Kamasas största sats är ganska komplett. Nycklar upp till 19mm och hylsor från 4 till 34 mm.

Själv har jag fyllt en mjuk väska, stor som en necessär, huller om buller med de nycklar och hylsor jag behöver. Sällan jag behöver använda dom, så jag kan stå ut med att hälla ut allt på marken, men det får plats i ett trångt hörn i bagaget. Ett teleskopiskt 1/2" som inte får plats i den ligger utanför till hjulmuttrar och annat som kräver större moment.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jula har en billigare, under 2000kr, Kamasa:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/hylsverkt . . . .

Den har det mesta, tror jag har samma hemma i lägenheten. Den har dock egenheten att om man skakar den lite så flyttar alla 1/4" hylsor på sig och man får sortera om den varje gång man öppnar den....Testa innan köp och det känns omständligt.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
VERKTYGS-tråden
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32   >>
26 besök senaste veckan (283389 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande