Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M csl S54
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (43394 totalt)
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej nu var det dags för ett återfall och ett långvarit sådant hoppas jag
För dom som inte vet vad jag pysslat med innan så finns det lite att läsa här
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11195
och här
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=56081

Finns ju några m couper här på rejsa nu men ingen som skruvar på s54 motorn så jag tänkte att jag kan ju starta en tråd till utan att det blir tjatigt.

Visionen är att bygga en CSL version så som kanske bmw byggt den om herrarna på utvecklingsavdelningen fått fria händer.


Ångrade rätt fort att jag sålde z3:an fast ändå inte om ni förstår hur jag menar, var lite som att göra slut med en "partner" även att man inte mådde bra av förhållandet så kommer saknaden ibland. Hade ett förhållande med en Audi s3 06: i ca 4500mil men hon var för tråkig sen inledde jag ett nytt förhållande med en z4coupe 3,0 men den där riktiga mys känslan infann sig inte där heller.


Fast nu har jag hittat hem igen, en z3m coupe 01 med s54 motor svensksåld 3000mil på mätaren
Det roliga är att det bara tillverkades 281st vänsterstyrda med denna motor och att den är svensksåld
+ att den har vagnbok för roadsport gör den tämligen unik.


Min far köpte den för 3år sedan och jag byggde om den för bankörning och ordnade vagnbok på den.
Det blev några banmöten och 2 tävlingar sen köpte han en annan bil och z3:an skulle säljas, fast den blev ståendes till i sommras. bara tanken att skruva en skruv på en z3:a fick mig att må dåligt så mycket har jag hållt på med denna model, fast i somras kom skruvarglädjen tillbaks, behövdes bara lite distans och nu är motivatioen större än någonsin.


Bild från Kinnekulle
Är första gången jag kör bilen med riktig körställning,med fast monterad sittastill stol intsälld för en som är 190cm sitter jag som är 174cm riktigt dåligt.



Film från kinnekulle, sista varvet ligger på 1,01xx vilket jag är super nöjd med med tanke på gammla halvslitnadäck (4år) och att jag inte kört så mycket de senaste 3åren.
http://www.youtube.com/watch?v=ZZQSbhsWWS8


Pajken inspekterar och den fick godkänt



Det som är gjort med bilen

Kw variant 3 med andra fjädrar
millway topplagringar fram
26mm krängare fram från z3 2,8. Orginal 22mm.
E30 gr N bussningar på bärarmarna fram
E30 powerflex bussningar bak "silentbusningarna"
Diffbussning i delrin, fast med en bakrebärarmsbussnig i för att slippa diff oljud i bilen
porsche big red 4kolvs ok fram med pfc-01 belägg på bmw csl skivor 345mm
bak orginal skivor med pfc-01 belägg
6 växlad låda från en m3e46 (ombyggd smglåda till flinta pinne)
3,4x bakdiff med extra lameller
motorhuv i kolfiber -30kg
hemma knåpat avgas med racekattar (fia godkända)
liten men effektiv bak vinge från AC shnitzer, svindyr med tanke på den dåliga passformen och finnishen.

Bilen är bänkad hos kölher till 260hk på rullarna och vikten är 1460kg med mig i och full tank.


Enligt fabrik så ska det vara 325hk i motorn orginal för den är elektroniskt strypt gentemot m3e46 som ska ha 343hk
den varvar inte mer än 7400rpm gentemot m3:ans 7900rpm och sen kan man inte välja sport läget som man kan i m3 utan man får köra runt med väldigt seg gasrespons, vilket är ett stort minus då det är svårt att "tå häla"
vid nerväxlingar.
Annars så är motorn än juvel, helt annat svung å vrid mot s50b32 motorn.


Kampanjen om byte av vevlager på s54 motorn runt 02-03 innefattade inte z3:an då den inte varvar mer 7400rpm
bmw ansåg inte att det behövdes.
Jag byte vevlagrerna själv i somras(det var då jag insåg hur kul det är att skruva) och alla vevlagrerna hade vridit sig 5-10mm från monteringsläget, så dom måste ha varit på G att nypa.Denna motorn är en av dom tidiga med m11 skruvar till vevstakarna, blev m10 på senare motorer och ett annat åtdragningsförfarande.


Anledningen till bytet var att jag köpte programvara från superchip, skulle bli bättre gasrespons och betydligt mer effekt + att man fick välja varvstopps rpm. den skulle med andra ord bli mer som motorn är i m3e46.
gasresponsen blev faktiskt lite bättre
varvstoppet sattes på 8200rpm
fast bilen axlererade långsammare tex 100-200km/h även att jag nu kunde varva betydligt mer på 3:an och att jag nu nådde 200 på 4:an
med varvstopp 7400 måste jag lägga i 5:an för att nå 200. ändå var den snabbare med orginal program vara.
klagade och fick givetvis pengarna tillbaka.

Vinterns planerade uppdateringar är följande, ingen prio ordning

1 kralligare bromsar bak då det nu bromsar för lite där.
kommer bara att sätta dit skivor med lite större diameter först.

2 ny diff med 3,64 utväxling

3 delrinbussningar i bärarmarna bak och förstärka upp dem och själva balken.

4 flytta främre bärarmars infästning i framvagnsbryggan.

5 kolfibertak (igen)

6 frontsplitter alá torbjörn ellesson aka z3m (min gamla coupe)

7 schrick kammar 288grader insug och 280grader avgas

8 "no name" kopia av supersprint grenrör 2mm grövre primärpipor och ca 10 cm längre innan kollektorn.

9 nytt hemma knåpat avgas.provade 4 olika varianter i somras innan jag hittade rätt, så nu ska det bara byggas i rostfritt.

10 nytt insug i grabbarnas matrial kolfiber.

11 nya krängare

Började i Lördagskväll att demontera bilen
6 växlad låda för lite motorvägskomfort



S54 har länge drömt om att få äga en z med denna motorn, bara den inte ger mig lika mycket bekymmer som jag hade med den gamla motorn. Fast nu är jag lite äldre och inte så otålig allt jag lärt mig har jag lärt mig den hårda vägen



Här är ett foto ner i insugskanalen igenom ett av spjällen, syns att dom bearbetar lite förhand på fabriken,kommer att "jobba" bort de kanter som finns bra



ny airbox mot orginal



orginalairbox med trattar



Skitigt men inte så trångt


raka kanaler


Har varit i kontakt med ESS Tuning och dom säger att dom kan mappa motorn utan luftmassemätare
vilket låter fantastiskt bra, får hoppas bara att det funkar.
Väntar mig inga underverk men ärliga 300+hk i backen ska inte vara någon omöjlighet, men det kommer krävas mycket jobb

_________________
Jan Ekehage
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



thumbs up thumbs up

kommer att följas med spänning

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Nån plan att nyttja vagnboken igen?
Rätt astung för A iofs (ner mot 1200kg är väl kämpigt med en Z3C, speciellt om den ska upplevas som "bil" ibland?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
om jag har tid så måste jag ju bara vara med å köra någon tävling. Även att roadsport reglementet suger lite eftersom man kör mot cykelbilar/hemmabyggen som väger hälften mot vad en lättad z coupe väger.För att vara med i toppen så ska man tex köra 1,03-4 på knutstorp och då måste man bygga om bilen till ett lik= inget man använder till vardags och defenetivt inget som man kan besikta i tävlingsutförande

och det är väl inte tanken med roadsport. tanken är ju att du ska kunna tävla med enkla medel med din "sportbil" och även kunna vinna utan att behöva bygga en ren tävlingsbil.

Hade det inte funnits några cykelbilar på jorden och det varit världsfred ingen svält alla orättvisor borta så skulle en z3m som är ban anpassad kunna vinna mot tex liknande bilar från diverse tillverkare så som reglementet var tänkt från början dvs 60talet om jag inte har fel

På anderstorp fick dom ju ändra antal tävlingsvarv från 12 till 10 för 2 år sedan för att det var en del som inte hade tillräckligt stor bensintank och då tycker jag att det är något som har spårat ur


Absolut inget fel på sevenbilar/hemmabyggen men dom ska köra i en egen klass inte mot vanliga "sportbilar" / karossbilar men nu är detta sverige och det finns inte tillräckligt med bilar för att kunna dela upp det så att det blir rättvist för alla.


Fredrik vi får planera en resa till ringen nästa år ihop






_________________
Jan Ekehage
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



Fredrik Larsson skrev:
thumbs up thumbs up

kommer att följas med spänning



+1 thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



JanneZ3 skrev:
om jag har tid så måste jag ju bara vara med å köra någon tävling. Även att roadsport reglementet suger lite eftersom man kör mot cykelbilar/hemmabyggen som väger hälften mot vad en lättad z coupe väger.För att vara med i toppen så ska man tex köra 1,03-4 på knutstorp och då måste man bygga om bilen till ett lik= inget man använder till vardags och defenetivt inget som man kan besikta i tävlingsutförande.
Nja, 1:05 räcker ganska långt det med, Kimmen var ju bara under det på två varv i sommras (av kval och rejs dvs).
Så länge man kör på Rdäck så är det alltid knepigt att hänga med med konstant vikt/effekt när man passerar 12-1300kg, det brukar inte finnas plats för tillräckligt med gummi.

Att sen hoppet mellan B och A är så enormt gör ju att det blir ganska många mittemellanbilar. 3,2kg/hk är ganska brutalt och att klämma ut 400+ kusar ut S54an blir ju en skör motor (inte heller så bra om det skall vara lite mera multipurpose). Oavsett hur man gör så blir det alltid nån kombination som inte passar perfekt (och får reglerna bara vara konstanta så byggs det amatörbyggen med reglementet som målsättning).

12 varv körde vi på Anderstorp iår (istället för planerade 15), men det är ju mer än dubbel så lång tid med helt öppna spjäll än nån annan bana.

Men blir det bara lite fuktigt på asfalten så kan man förnedra skelettbilar tom med en C-bil

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Tycker Roadsport C är det som verkar roligast.
Ni är väl rätt hårt hållna reglemäntmässigt så det blir å tajta och roliga race.

Men en C bil får väl inte byta tank så ni borde minst komma 40 varv på full tank,jag själv klarar över 30varv på anderstorp med fulltank 55liter.
Det jag menar är att en bil som inte klarar mer än 12 varv på anderstorp pga av att man satt i en liten tank inte är speciellt vardagsduglig. Tanken är ju att det ska vara vardagsdugliga bilar som träffas å tävlar som Roadsport C

A och B skulle göras om så det bara gynnar mig och min bil. hehe eller så får vi hoppas att det regnar när jag ska tävla

_________________
Jan Ekehage
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 370



Bygg bilen för BMW Cup vet ja !! thumbs up
Det enda i dina planer du får skippa är kolfibertaket.
Kolla www.bmwsc.com

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
nicke-69 skrev:
Bygg bilen för BMW Cup vet ja !! thumbs up
Det enda i dina planer du får skippa är kolfibertaket.
Kolla www.bmwsc.com


Hade det funnits en klass som går på roadsport reglementet dvs halvbur,huvuströmbrytare och bälten så vore valet inte svårt, då upplägget med 2 träningar och 2 race klaras av på en dag. thumbs up

Sen tycker jag att det vore lite synd på en så ovanlig bil att kapa sönder den för att enbart köra bmw cup

Bilen kommer inte modifieras mer än att det går att använda den tillvardags året runt, den förra körde jag ca 6000mil med.

_________________
Jan Ekehage
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 370



JanneZ3 skrev:
nicke-69 skrev:
Bygg bilen för BMW Cup vet ja !! thumbs up
Det enda i dina planer du får skippa är kolfibertaket.
Kolla www.bmwsc.com


Hade det funnits en klass som går på roadsport reglementet dvs halvbur,huvuströmbrytare och bälten så vore valet inte svårt, då upplägget med 2 träningar och 2 race klaras av på en dag. thumbs up

Sen tycker jag att det vore lite synd på en så ovanlig bil att kapa sönder den för att enbart köra bmw cup

Bilen kommer inte modifieras mer än att det går att använda den tillvardags året runt, den förra körde jag ca 6000mil med.


Det beror ju på vad du menar till "vardags" en riktig bur kan ju vara utformad så att det funkar också. Det finns bilar som kört både i modifierat och i special som funkat hos SBF.

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
nicke-69 skrev:
JanneZ3 skrev:
nicke-69 skrev:
Bygg bilen för BMW Cup vet ja !! thumbs up
Det enda i dina planer du får skippa är kolfibertaket.
Kolla www.bmwsc.com


Hade det funnits en klass som går på roadsport reglementet dvs halvbur,huvuströmbrytare och bälten så vore valet inte svårt, då upplägget med 2 träningar och 2 race klaras av på en dag. thumbs up

Sen tycker jag att det vore lite synd på en så ovanlig bil att kapa sönder den för att enbart köra bmw cup

Bilen kommer inte modifieras mer än att det går att använda den tillvardags året runt, den förra körde jag ca 6000mil med.


Det beror ju på vad du menar till "vardags" en riktig bur kan ju vara utformad så att det funkar också. Det finns bilar som kört både i modifierat och i special som funkat hos SBF.


Jo visst skulle man kunna sätta in en främre båge å stag vid dörren men jag tycker bilen är för fin att tävla med på den nivå som det nu är i bmw cup.
Byggs bilen om så pass mycket att den skulle vara konkurensaktig i special så blir det ett "lik"
och inget man njuter av att använda tillvardags eller köra ner en sväng till ringen med utan öron proppar.
Sen ska den besiktas varje år med.

Vi tänker så här.
Hur skulle Z3:an sett ut om det funnits en csl z3, det är min vision om bilen.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



JanneZ3 skrev:
Tycker Roadsport C är det som verkar roligast.
Ni är väl rätt hårt hållna reglemäntmässigt så det blir å tajta och roliga race.
Samma grundreglemente så det har förekommit skelettbilar där med. Men det går att hitta koncept som passar ganska väl till 7kg/hk utan att tigersågen måste fram alltför mycket. Sen är det bara frågan om övertalning och att inte hålla tyst om hur skoj det är. Lämmeleffekten helt enkelt.

Var det inte Z3C 2.8 som var framvärkt som en god kandidat till Roadsport B och nån av klasserna i BMW Cup?

Roadsportmässigt har du ju en fördel om motorn fortfarande kan tolkas som orörd men du kan trolla fram effekten elektroniskt och utanför trottlespljäll och avgaspackning. Men med vikten kan det ju blir fritt trim förmodigen (rätt trevligt att inte behöva bry sig). Testa gärna nästa års vagndeklaration (work in progress).

För en Z3C CSL hade väl M till en början kapat bort alla cabförstäkningarna? Det var väl i nån av dina tidigare trådar du (eller nån annan) redovisade den "låga" vikten på råkarossen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 577



Denna tråden kommer att följas med intresse. thumbs up

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97



Kul att se att fler stoppar i lite eftermarknadsprylar i nyare BMW motorer!

Såg att du nämnde att ESS skulle bli inblandade, Hör gärna av dig angånde hur dom var att göra med!

Annars kan jag bara säga häftig bil, Precis som jag skulle vilja ha min egen!

Mvh

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Back on track, shit vad najs

_________________
Johan Christensson
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Då var motorn ur och upphängd på det gamla herdliga biltema stället, undrar hur många sådana det finns runt om i stugorna.




Lite roliga kamprofiler på s54 motorn.
Negativ profil på loben på insugskammens stängningssida och dito på avgas öppnings sida.






Att det är lite pryttlar i ett topplock



Så långt var allt bra men när jag synade blocket var det repor i cylindrarna och jag rev snabbt isär allt.
När jag väl fick av sumpen så syntes det rätt tydligt vad som var fel.

Veven är riktigt blå på första vevtappen= nypet lager. Fast de nya vevlagerna som byttes i sommras var ok.
Eftersom jag bytte lagrena underifrån så såg jag inte att veven var blå i sommras och skadan redan var skedd.
När jag mätte hur mycket skev veven var så slog den 0,17mm på mitten max är 0,02

Ramlagerna var skrot och massa lagerrester roterat runt i motorn och förstört den.

Det är ju fan att inte bmw åtgärdade s54 motorerna i z bilar också när dom väl höll på.
Detta visar att z modellens lägre max varv på motorn inte hindrar att vevlagrena nyper på de felaktiga motorerna.

Det här kommer kosta apa att "nolla" motorn helt i onödan

Fast hade jag inte nu lyft toppen och sett reporna i cylindrarna så hade vi garanterat haft ett generalras nästa år.

Nu kommer blocket å veven att skickas till Ultramotor för riktning, polering av veven.
blocket ska borras upp till första överdimension ca 0,2mm och nya över dim orginalkolvar/ringar ska inhandlas.

blocket ska även lineheenas i ramlagerna.

Får hoppas det går fixa veven bara















_________________
Jan Ekehage
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Janne, du kan ju inte bara skruva - du måste köra lite oxå...

_________________
Stefan Larsson
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
höfläkt skrev:
Janne, du kan ju inte bara skruva - du måste köra lite oxå...


Har skruvat lite till idag, rev ner bakvagnen för att byta bussningar.
Andra bilen gick sönder igår också och måste bärgas.


Köra är för posörer
Själv kör jag en vw buss med över 35000 mil på mätaren nu, den så kallade SKÄMSBILEN för den ser ut som fan.
Den har blivit stulen 3 gånger på 7år och alltid kommit tillbaka, inte ens förhärdade kriminella tjuvar vill ha den

_________________
Jan Ekehage
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



JanneZ3 skrev:
Köra är för posörer
Köra är ju att stå tillsammans med andra lite snett bakom huvudattraktionen.

Det är ju många band som startat i garage...

Eller var det bilrelaterat?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jimmyoberg
Avesta
Här sen Jun 2009
Inlägg: 97



Varför inte sikta på ex. smidda CP kolvar och lite högre komp när du ändå har isär?

_________________
Jimmy Öberg
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Jimmyoberg skrev:
Varför inte sikta på ex. smidda CP kolvar och lite högre komp när du ändå har isär?


Tror Janne har kommit till insikt att dom bytesintervallen det är på sådana inte fungerar i en bruksbil.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M csl S54
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (43394 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande