Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -73.... Nya tag 2013/2014 !
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
32 besök senaste veckan (100760 totalt)
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
Hejsan !
Jag har sedan ett par år tillbaka två Manta A som jag av en tillfällighet hittade
på blocket när jag sökte en Kadett GTE.
Det var kärlek vid första ögonkastet, hade glömt hur vacker Mantan var !
Köpte dom av en trevlig kille i Linköping som var kär i Fiat Fraktade hem bägge två
på en lastbil, det blev trångt men det gick.

Ide'n med bilköpet var/är att bygga om den för att åka på banträffar och lite bus på gatan.
Men nu har jag ju två, och visste inte vart jag skulle börja.
-73:an var i ett ganska fint originalskick, visst har den rostlagats och så, men inte sönderskruvad
och alla prylar fanns kvar. Ok, den får bli en originalare när jag blir pensionär !

Så jag började att riva ner -72:an som inte var lika fräch i molekyler, blästra och fundera vad det ska bli när
den blir klar....
Ideerna har varit många och mitt i alltihopa så dök en viss Hillmersson med en brualt vass
och vacker manta !
Riktigt så långt räcker varken mina kunskaper eller ekonomi, men nåt åt det hållet
kommer det att bli.

Recept:

-Helt rensad kaross, fullbur, racingstolar.
-Framvagn från en rallycross 240 med rörbärarmar & uniballs och sellholmben.
-Bakvagn blir en 1031 axel med lamelldiff från 240 upphängd i 4-länk och phanardstag. sellholmben.
-Motorn blir en 2,0 16v Opel, turbo och datasprut/tändning.
-Växellådan blir en Getrag 262 eller 265. (köpte en 262:a av en kille som visade sig vara skrot, så
jag söker fortfarande en juste låda) !

Jag har insett att det här kommer ta tid och jag vill ju åka Manta NU , därför
påbörjade jag en lättare renovering av "originalaren" parallellt med busbygget bara för att
få nöjet att åka i en vacker Manta A under tiden.
Karossen har bara fått en lätt upprustning med lite rostlagning och spraybrukslack.
Motorn är utbytt till en 2.0 med lätt portad, planad topp. Större insugsventiler, Enem gatkam och
en förgasaruppsättning från Rekord Sprint 40DFo ! Växellådan är en 5vxl. Rekordlåda.
Den är sänkt ca 40mm, gasdämpare och rullar på 15"s BBS Split.
Riktigt mysig bil, tycker jag själv !

Ska nu försöka lägga upp lite bilder, får se hur det lyckas........

Den röda -73:an





















Den gula -72:an








oj, det blev många bilder....hoppas det fungerar !


Mvh
Staffan

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6488





Underbara bilar!
Är den gula ett äkta långtidsprojekt eller har den någon form av någorlunda planerad entré på banorna? Jag väntar med spänning tills man får se både bygget av den och framförallt även bilen i verkligheten.

Tummen upp för bilarna och för motorerna, vad är det för specs?

P.S. Fin Mahleskylt på väggen förresten. D.S.

Edit: Redigerade lite då jag lyckades slita ögonen från bilderna och läsa igenom infon igen och fick lite svar på mina frågor...
Tokfräcka bilar iaf!

Själv ska jag se filmen "Manta Manta" ikväll, tüsk långfilm med Mantakillar i huvudrollerna... visserligen Manta B, men jädrar va sugen jag blev på en Manta efter kikat några minuter på filmen.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8011



Frääään
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
Tjena Figgz !

Nej, någon tidplan för den gula har jag inte, det är ekonomin som styr. Men det
får ju inte ta HUR lång tid som helst, jag måste ju hinna njuta av bilen också innan jag
blir för gaggig ! (Är ju en senior med återuppväckt motordille!)

Visst var det dig jag köpte stötisar & fjädrar till en Vectra för ett par år sen ?

och visst är det du som haft en omega MV6 till salu ? Jäkligt fräch bil, har du den kvar ?

Manta...Manta, vilken titel på en film ! Tysk bilporr när den är som bäst....
Finns den att ladda ner på nätet ??

Mvh/S

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6488



Att låta ekonomin styra låter vettigt... bara det inte tar för lång tid, men alla med bilhobbyn brukar kunna konsten att prioritera.

Jo jädrar, det var du det ja! Hoppas att de kom väl till användning, jag saknade dem när jag skulle sälja min Vectra och montera tillbaka dem... hehe. Nu har jag köpt en annan vectra som bruksbil, en GT 16v.. även den med väghållningskit.
MV6:an är det inte jag som säljer, det är Maccan här på forumet, själv hade jag en omega 2.6CD som jag däremot sålde i julas om det var den du tänkte på...?!?

Filmen finns på nätet, sök efter "Manta Manta" så kanske du hittar den... inte så vanlig och troligtvis svår att hitta, men jag har den iaf.

Du får ta din röda Manta och dyka upp på nån OSC-träff i sommar så att alla får dregla lite över den.

Mvh
Fredrik

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1674



Fler trevliga mantor. Whee .

_________________
Markus Ålind
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Åååh, den röda är ju superfin! och sportventilkåpa från GT, helrätt! thumbs up
Hoppas det går bra med byggandet av den gule, jag har själv hållit på i över 3 år med min Rekord.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Snygga bilar Kika gärna in på mina vänners sida www.Opelgaraget.com där finns en annan snyg manta-A och en Kadett-C.
Dom finns här under banbilar med.

Angående filmen Manta-Manta så beställd jag min från Amazon.de blev typ 120:- med frakt och den var i brevlådan innom en vecka:)

Mvh.

_________________
Ascona_A
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



PS: En i danska manta/ascona-klubben har en av dom tre orginal mantorna som blev gjorda till filmen
Deras hemsida är http://manta-asconaklub.dk/news.php tror dock inte dom hunnit uppdatera sitt galleri efter att dom gjorde om sidan, men hål utkik

Mvh.

_________________
Ascona_A
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
Hej !

Det har väl inte hänt så mycket sen sist, tänkte bara peta upp tråden lite för att hålla den vid liv.
Det är du kul att få lite kommentarer och tips om bygget/bilarna !

Jag har iaf. varit och shoppat lite, har äntligen hittat en Getrag 265 som verkar ok. Sen har
lamelldiff till 1031-axeln efter lite krångel anlänt till garaget.
Nu är den stora frågan, vad ska jag ha för slutväxel.....det blir att ta fram kulramen och
räkna lite !







Sen ska veteranen få lite bättre bett i bromsarna, det blir Rekord skivor och ok, hoppas det funkar



Ja, det var väl det hela just nu.......
Förresten, rejsa.nu är ju sjukt bra, det finns ju hur mycket kul och intressant som helst
att läsa. Problemet är ju bara att man blir sittande här, istället för att skruva i garaget !

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
Med våren kommer ju suget att få ta ut den bil man pulat med under vintermånaderna.
Då den blivande busbilen är lååångt ifrån körduglig har jag pysslat en del med veteranen (den röda)
för att ha nå't kul att åka med !

Med nya sulor på BBS:arna, bättre bromsar fram och perfekt inställda Webrar tänker jag
besöka bla. annat Velodromloppet och en del andra evenemang.
Jag vill gärna ha tips på lämpliga evenemang och träffar där Mantan passar in !

Å så tar vi väl några bilder igen då..........

Klar för sommarens äventyr !



SR-instrumenten på plats, funkar gör dom oxå !



Nya rambalkar till bus...ursäkta, banbilen under tillverkning..





Nya grejor till fjädringen !




Har dessutom fått tag på en kort servostyrväxel så man slipper veva så mycket !


That's all for now.......

/S

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Skall du våldta den stackars Åpen med ett par MacPestonben?
om ja, varför?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
Hehe.....

Våldtäckt är väl att ta i, då Mantan i fråga är helt med på noterna !

Har i tysthet läst bla. dina inlägg i väghållningsfrågor, och....jag fattar ju nada.
Däremot har jag en god vän som har 30+ (plus är modernt nu) år som byggare/åkare
inom rallycross, och den killen lyssnar jag faktiskt mer på än dig !

Den killens bilar har tagit fler pokaler än du och jag har fingrar tillsammans.
och Mantan är ju inte tänkt att bli en renodlad asfaltsräser....den ska nog ses som
en APV (all purpose vehicle) mao en besiktigad busbil !
Självklart så kommer fjädrarna att ersättas med mer lämpliga för asfalt.

Men har du några ideer som kan förbättra konstruktionen så är du mer än väkommen att
hjälpa mig !

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

hehe
Vist går det att åka men MacPeston och fort också, inget snack om det.
Men dubbla A-armar är bättre.

1. Man har bryting och mycket friktion med Macpestonben
2. Man får ett rc som åker kangkang

Så varför stoppa dit något sämre?
Hmm om någon slänger ett par justa ben efter en, så ja.
Eller om framvagnen man har är helt omölig att göra något åt.
och MacPeston är lätt att hålla på med, bra nja.
Men Mantans/Asconas framvagn är väll rätt just från början, eller?
Hmm krängarn som bärarm kan väll diskuteras

_________________
Johan Sjölinder
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
Tjena Fuling !

Kan ju inte gå i polemik med 'dig ang. camber ,caster, rollcenter eller vad tusan
det heter.
Däremot är jag tvärsäker på att en välbyggd rallycrossbil åker åttor runt en
affaltsräser på vanliga svenska tjälskadade och spåriga vägar. Det som jag tror du
pratar om är asfalt som en nystruken smoking !

/S

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag tänker inte gå in på vad som är snabbast var pga att alla bilar är en kompromiss.
Allså tar man en bil som är anpassad till ett ändamål och försöker använda den till något annat så blir det inte riktigt bra liksom.

Var inte rädd att fråga om du tycker jag snackar rappakalja.
För det finns inga dumma frågor bara dumma svar, så det sa

_________________
Johan Sjölinder
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
Sommar...sommar.....

Det händer inte så mycket på mekarfronten, men är ute och glider runt lite
i de orange:a.......och än är inte undrens tid förbi !

Körde ett par 201m repor mot en 528:a (-98/99) och det var jämt skägg !

Inte illa pinkat av en veteran va ?

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



stalle skrev:

Nya grejor till fjädringen !




Har dessutom fått tag på en kort servostyrväxel så man slipper veva så mycket !


That's all for now.......

/S


Tjena stalle! Ser att det rullar på med ditt bygge. Fint att ha flera finbilar så man kan glida/busa lite vid sidan av byggandet också!

Blev nyfiken på dina bakre fjäderben. Passar de utan att modda karossen? Va är det för ytterdiameter på dem? Är det Sellholm prylar?

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274


Trådstartare
Tjena Henrik !

Jo det är Sellholm både fram och bak. Bakdämparna är drygt 70cm långa
och därför blir det nya torn som når upp över hatthyllan ! Ytterdiametern är väl
ca. 80mm, har faktiskt inte kollat.

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



fuling skrev:
hehe
Vist går det att åka men MacPeston och fort också, inget snack om det.
Men dubbla A-armar är bättre.

1. Man har bryting och mycket friktion med Macpestonben
2. Man får ett rc som åker kangkang

Så varför stoppa dit något sämre?
Hmm om någon slänger ett par justa ben efter en, så ja.
Eller om framvagnen man har är helt omölig att göra något åt.
och MacPeston är lätt att hålla på med, bra nja.
Men Mantans/Asconas framvagn är väll rätt just från början, eller?
Hmm krängarn som bärarm kan väll diskuteras




Instämmer med fuling här, Ascona/Manta-framvagnen är en av de bätre som suttit på en standardbil/produktionsvagn, och att ersätta den med en McPerhson låter i mina öron som ren dummhet, eller göra för görandets skull.

Jag vet en mycket duktig rallycrossåkare som kopierat geometrin från A-Asconans framvagn för att den fungerar mycket bra, egna bärarmar med justerbarhet sen är det bara att svänga.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Instämmer med ovanstående inlägg, satsa i så fall hellre tid och jobb på att göra framvagnen ställbar.......om du nu vill bygga om;)


Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -73.... Nya tag 2013/2014 !
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
32 besök senaste veckan (100760 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande