Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
sponza mk1. Till salu...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök senaste veckan (67119 totalt)
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Äntligen är alla dryga plastbussningar svarvade med tillhörande hylsor thumbs up






bak


310mm ratt med snapoffnav så man förhoppningsvis kommer i och ur bilskrället också



_________________
Rickard Sponza
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 228



Treligt bygge

Bra att få ideer av de som bygger här på rejsa.

Jag är också i startgropen med att bygga med saab motor och låda.

Har en fråga, hur kommer du att ha dämparna bak?

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
rollexe skrev:
Treligt bygge

Bra att få ideer av de som bygger här på rejsa.

Jag är också i startgropen med att bygga med saab motor och låda.

Har en fråga, hur kommer du att ha dämparna bak?


Tackar

Pga att motorpaketet är så brett så ser ramen lite lustig ut där bak.
Men för att svara på din fråga, så kommer dämparna monteras i nedre a-armen och sedan bultas i den profilen som sticker ut ovanför den övre a-armen. Ramen är som du säkert förstår inte helt klar där bak utan ska kompletteras med diverse strävor.

_________________
Rickard Sponza
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Bra jobbat Rickard!
Nu har du snart ett rullande chassie! thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Kanske dags för en uppdatering, känns som det var ett tag sedan.
Vissa här inne uppdaterar ju nästan var dag.. Hur hinner folk med egentligen?
Men det är klart, man kanske ska åka till verkstan istället för att sitta här och drömma

Iallafall, styrningen är nu klar




Fixering bak


motorfästen




Nästan allting helsvetsat. Ramen är nu klar till 95%





_________________
Rickard Sponza
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Ser himla trevligt ut!

Ett par funderingar, bara:

Är ett eller flera av motorfästena i "hård" plast av något slag? I så fall, har du tänkt igenom hur, och hur mycket motorn kan röra sig i gummiblocken? Man vill ju inte att de hårda bussningarna ska orsaka brytningar i fästen och/eller ram när det rör sig.

Sedan ser jag att toe-stagen sitter mitt på varsitt ramrör... Nu är det kanske inga enorma krafter där, speciellt inte om "styrradien" är liten, men det är inte mycket flex som ska till för att man ska få märkbara toe-förändringar vid gas/broms.

Nu går det ju iofs "bra" med gummibussningar lite varstans i Seven och liknande, men å andra sidan finns det nog en anledning till att de flesta som körs seriöst får plastbussningar eller ledlager förr eller senare. Jag misstänker starkt att en del saker jag känner i min Westfield beror på gummit - men jag återkommer om det när jag kommit mig för att byta till plast.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
olofson skrev:
Ser himla trevligt ut!

Ett par funderingar, bara:

Är ett eller flera av motorfästena i "hård" plast av något slag? I så fall, har du tänkt igenom hur, och hur mycket motorn kan röra sig i gummiblocken? Man vill ju inte att de hårda bussningarna ska orsaka brytningar i fästen och/eller ram när det rör sig.

Sedan ser jag att toe-stagen sitter mitt på varsitt ramrör... Nu är det kanske inga enorma krafter där, speciellt inte om "styrradien" är liten, men det är inte mycket flex som ska till för att man ska få märkbara toe-förändringar vid gas/broms.

Nu går det ju iofs "bra" med gummibussningar lite varstans i Seven och liknande, men å andra sidan finns det nog en anledning till att de flesta som körs seriöst får plastbussningar eller ledlager förr eller senare. Jag misstänker starkt att en del saker jag känner i min Westfield beror på gummit - men jag återkommer om det när jag kommit mig för att byta till plast.


Tackar!

Där sitter 3 motorfästen, 2 i gummi och ett i plast. Det i plast sitter längs till vänster på växellådan och de andra sitter längst till höger och lite till höger om mitten. Så när motorn rör sig så blir det ju mest fram och tillbaka (inte sidled) så då vrider det sig i hylsan i plastbussningen. Motorkuddarna i gummi är förövrigt till 240 diesel och känns ganska stumma.

Toestagen har jag funderat lite fram och tillbaks över. Teoretiskt sett och även när man kollar på bilderna ser det klent ut, men när man ser det i verkligheten känns det väldigt stabilt faktiskt.

Det enda gummit som sitter i bilen är motorkuddarna. Alla bussningar till hjulupphängningen är delrin.

_________________
Rickard Sponza
Citera
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110



Bra jobbat Gubben ser jätte fint ut!!

_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Danne78 skrev:
Bra jobbat Gubben ser jätte fint ut!!


Tack Gumman

_________________
Rickard Sponza
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ska ratten sitta så där snett??
Ser ut som den sitter snett mot färdriktningen?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Ser ut som invinklad rattstång/pedaler är en nödvändighet om man skall ha med sig fötterna när man är ute och åker.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Guson skrev:
Ser ut som invinklad rattstång/pedaler är en nödvändighet om man skall ha med sig fötterna när man är ute och åker.

Guson


Sant.
Men jag känner mig skeptisk iaf.
Skall stolen sitta snett i bilen åxå?

Som det ser ut på bild iaf sitter pedaler och ratt snett gent emot färdriktningen.
Kommer kännas knasigt helt och hållet hur man än sätter stolen.
Som om man satt på tvären.

Hoppas på en rimlig förklaring

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Lillen skrev:
Guson skrev:
Ser ut som invinklad rattstång/pedaler är en nödvändighet om man skall ha med sig fötterna när man är ute och åker.

Guson


Sant.
Men jag känner mig skeptisk iaf.
Skall stolen sitta snett i bilen åxå?

Som det ser ut på bild iaf sitter pedaler och ratt snett gent emot färdriktningen.
Kommer kännas knasigt helt och hållet hur man än sätter stolen.
Som om man satt på tvären.

Hoppas på en rimlig förklaring



Jo ni ser rätt. Det är ca 7graders vinkel. Tyvärr är det en nödvändighet att ha det så för att få plats med fötterna.
Tror faktiskt att det kommer kännas ganska okej när man är van. Har ju provsuttit ett antal gånger nu och det känns överkomligt. Ratten reagerar man inte så mycket på att den är sned, det var mest pedalerna vilka nu är ombyggda (igen) så nu känns det bra faktiskt
Stolen kommer monteras rakt.

_________________
Rickard Sponza
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



sponza skrev:

Jo ni ser rätt. Det är ca 7graders vinkel. Tyvärr är det en nödvändighet att ha det så för att få plats med fötterna.
Tror faktiskt att det kommer kännas ganska okej när man är van. Har ju provsuttit ett antal gånger nu och det känns överkomligt. Ratten reagerar man inte så mycket på att den är sned, det var mest pedalerna vilka nu är ombyggda (igen) så nu känns det bra faktiskt
Stolen kommer monteras rakt.


Märks att du bygger med saabdelar!

_________________
Mattias Broberg
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
M.Broberg skrev:
sponza skrev:

Jo ni ser rätt. Det är ca 7graders vinkel. Tyvärr är det en nödvändighet att ha det så för att få plats med fötterna.
Tror faktiskt att det kommer kännas ganska okej när man är van. Har ju provsuttit ett antal gånger nu och det känns överkomligt. Ratten reagerar man inte så mycket på att den är sned, det var mest pedalerna vilka nu är ombyggda (igen) så nu känns det bra faktiskt
Stolen kommer monteras rakt.


Märks att du bygger med saabdelar!


Vadå, att man får bygga om allting för att det ska funka eller?
Pedalstället är saab 9000. Rattstång och styrväxel från ford escort.

_________________
Rickard Sponza
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



sponza skrev:
M.Broberg skrev:
sponza skrev:

Jo ni ser rätt. Det är ca 7graders vinkel. Tyvärr är det en nödvändighet att ha det så för att få plats med fötterna.
Tror faktiskt att det kommer kännas ganska okej när man är van. Har ju provsuttit ett antal gånger nu och det känns överkomligt. Ratten reagerar man inte så mycket på att den är sned, det var mest pedalerna vilka nu är ombyggda (igen) så nu känns det bra faktiskt
Stolen kommer monteras rakt.


Märks att du bygger med saabdelar!


Vadå, att man får bygga om allting för att det ska funka eller?
Pedalstället är saab 9000. Rattstång och styrväxel från ford escort.


Tror det syftas på att ratt & pedaler sitter förskjutet i 99/OG900.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



ezroller skrev:
sponza skrev:
M.Broberg skrev:
sponza skrev:

Jo ni ser rätt. Det är ca 7graders vinkel. Tyvärr är det en nödvändighet att ha det så för att få plats med fötterna.
Tror faktiskt att det kommer kännas ganska okej när man är van. Har ju provsuttit ett antal gånger nu och det känns överkomligt. Ratten reagerar man inte så mycket på att den är sned, det var mest pedalerna vilka nu är ombyggda (igen) så nu känns det bra faktiskt
Stolen kommer monteras rakt.


Märks att du bygger med saabdelar!


Vadå, att man får bygga om allting för att det ska funka eller?
Pedalstället är saab 9000. Rattstång och styrväxel från ford escort.


Tror det syftas på att ratt & pedaler sitter förskjutet i 99/OG900.


95, 96 och även 93 med om jag inte missminner mig thumbs up

_________________
Mattias Broberg
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Nu är ramen helsvetsad och satt på pallbockar

Såhär sitter motorfästena


Jag har nu börjat fundera lite mer på dämpare.
och för att montera dämpare fram, från undre bärarm till övre ramröret, så kommer den luta ca 55grader.
Känns som lite väl mycket va? Får fundera lite på det här med pushrods istället kanske..



_________________
Rickard Sponza
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250





Vad har hänt med motorfästet och varför?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



sponza skrev:
och för att montera dämpare fram, från undre bärarm till övre ramröret, så kommer den luta ca 55grader.
Känns som lite väl mycket va?

Det är alldeles för mycket, är min spontana reaktion. Mina ligger i storleksordning 45° (Westfield wide track), och det är i mesta laget. Om man räknar lite på det så börjar det ju närma sig 2:1 i utväxling, så dämparna rör sig bara hälften så långt, fjädrar och dämpare måste vara dubbelt så hårda, allt flex får dubbel verkan osv... Det kan säkert funka, men det blir onödigt tunga och grova saker.

Sedan kanske man även borde räkna på hur mycket utväxlingen förändras genom rörelsen, förresten. Har inte funderat så noga på detta fallet, men det kan ju dra iväg extremt; jämför med hur gasfjädrar till bakluckor brukar uppföra sig t ex.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Guson skrev:


Vad har hänt med motorfästet och varför?

Guson


Skruven ur motorkudden var inte längre så fästet i motorn fick kapas ner lite.
Ska förstärkas med svetsen senare.

_________________
Rickard Sponza
Citera
Våra race- och banåkarbilar
sponza mk1. Till salu...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
15 besök senaste veckan (67119 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande