Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 14 besök senaste veckan (67118 totalt) |
Nya fina hjullager
Har nu mätt, ritat och funderat. Skrubben kommer bli ca 8mm räknat om jag kör med 215/40 däck till mina 7x17" fälgar. Kommer då att få köra med spacers så jag kan ju få till vilken skrubb jag vill nästan. Har jag tänkt åt någorlunda rätt håll nu? _________________ Rickard Sponza |
||
Du tänker inte på spindelleden?? Den vet jag är förbjuden då den egentligen inte har någon dragande kraft original fast det är dubbla a-armar. _________________ Rickard Sponza |
||
Där bak har jag nu mätt upp hur mycket (läs lite) plats det finns för bärarmar och det är inte mycket alls.
Funkar det med så korta armar bak? om det sen är någon som vill hjälpa till att räkna ut bärarmslängder är de varmt välkomna då jag är helt förlorad på hjulgeometri _________________ Rickard Sponza |
||
Har nu börjat fundera lite på ramen och även gjort en simpel trämodell.
Eftersom motor+låda är så bred så ser rördragningen bak lite lustig ut. Man vill ju gärna kunna få i och ur motorn också Lite funderingar. Hur ska man göra med "bottenramen"? eller "Brandväggen". kan den se ut såhär? kommer inte på något annat vettigt alternativ. Vad tycker expertpanelen? Det är ju ganska lätt att man snöar in på sina egna funderingar och inte ser de bättre alternativen. _________________ Rickard Sponza |
||
En fundering som vi fick från SFRo var att besiktningsmannen i ett första skede var lite tveksam till att vi inte hade en 'kardantunnel' i ramen efter som det styvade upp den rätt mycket enligt honom. Vi har ett kryss som går tvärs igneom sittbrunnen på längden och vi har inte fått några mera kommentarer kring ramen. Jag vet inte hur bred din rammodell är men egentligen finns det inget självändamål i att göra huvudramen så bred som karrosen kräver, tror man kan vinna både styrka och vikt på att göra den lite smalare och sedan ha klenare stöd ramar för sidpaneler mm.
En annan grej att fundera över är utrymme för fötter vid framhjulen/främre boxen, det är relativt tight i original utförande, kan rekommendera att du inte går ned så himla mycket i bredd jmf med våra ritningar. Har du tänkt att ha en störtbåge så kan det ju vara lämpligt att försöka anpassa trianguleringen så att dess infästningspunkter matchar mot några punkter i 'brandväggen'. Detsamma gäller eventuella strävor till bågen. Ytterligare synpunkter/erfarenheter som vi gjort är att man kan dra bak arrangemanget där vi fäster rattstången något ytterligare jmf med vad som syns på ritningarna. Minskar storleken på den öppna ytan i sittbrunnen. Fundera också igenom hur du tänk fästa stolar mm, kanske kan detta hjälpa till att att optimera/välja lösning på triangulering, återigen så har vi fått lägga till lite balkar här och var som kanske kunde undvikits om man tänkt lite mer redan från början. Har du tillgång till CAD så skulle jag rekommendera att du ritar upp ramen i CAD och matchar olika alternativ map vikt och försöker göra en bedömning av vridstyvheten. Du kan få våra filer i Solidworks format om du vill eller STEP/IGES eller liknande om det underlättar. Ju mer man kan CAD:a från början ju bättre är det, 2fast4u's senaste bygge är ett skolexempel på hur man bör göra. _________________ Fredrik Tholander |
||
Ju mer man planerar från början ju bättre är det snarare. CADa är ingen nödvändighet även om det är ett bra verktyg. Ska man göra en bil så är det en god ide att placera ut alla huvudkomponenter och se var dom hamnar, att man får plats osv. Därefter gör man en ram som håller ihop alltihopa. Då hamnar knutpunkter där dom ska vara och tänker man rätt så får man en stark struktur med bra lastvägar. Alltför många börjar med en ram, funderar över hur den ska se ut för att vara optimal utan att egentligen inse vad den ska göra. Därefter börjar man pilla dit alla grejor. Det är då man upptäcker att det saknas struktur där det ska sitta fästen, det är pinnar ivägen där det ska sitta nån grej osv. Om man inte CADar så funkar det ypperligt att placera ut alla grejorna på rätt ställen på garagegolvet, kontrollera fästpunkter för hjulupphängningar, prova ut sittställning osv. Gör en enkel träram med några av huvudpinnarna och använd dom som måttrefens sen när det blir dags att börja bygga. Då är chansen större att stolsfästen osv hamnar där det finns ram. Typ.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Nix, det passar inte tyvärr. Det måste skarvas och svetsas _________________ Rickard Sponza |
||
Jag lyckades äntligen hitta ett ritprogram som jag faktiskt orkar med
Känns som det blir en hel del rör. Funderar lite fram och tillbaka på var man ska ha hela kryss och var det räcker med en snedsträva. _________________ Rickard Sponza |
||
Det ser väldigt brett ut? Ska du inte ha en bredare båge? Var ska bärarmar, fjädrar, motor etc sitta fast? Lite förslag. Ha så få knutpunkter som möjligt, på "rätt" ställen, för att hålla ner mängden rör. Om det från varje knutpunkt går rör åt tre olika "håll" (tre olika plan) så är det i princip styvt (tror jag, ) Kluddrade lite (inte fullständigt) som kanske kan ge lite idéer _________________ Johan Lekås |
||
Tack för inputs Johan
Då karossen redan har uttag för var bågen ska sitta så har den ganska bestämda mått. Såklart ska man inte kompromissa för mycket med säkerheten men jag tror denna gör sitt jobb. Tyvärr kan jag inte använda några av dina röda stag då de kommer ivägen för hjul och bärarmar mm. Dämparna kommer förmodligen fästas vid bakåtsträvorna från bågen, har dock inte 100 koll än.. Då motor och låda tar så mycket plats så ser bärarmarna bak lite lustiga ut och tyvärr finns det inte så många alternativ Sådärja, bantat bort en hel del rör. Ändrade även lite under bågen pga bärarmsinfästningar _________________ Rickard Sponza |
||
Prova också med att utgå från det svåra området (dvs hur ramen ska se ut runt motor+bakhjul), var kan du dra rör och ha knutpunkter? Anpassa sedan ramen framför och bakom till den lösning du kan ha runt motorn istället för tvärtom som det är nu Gult i bilden är där jag tycker du har en knutpunkt för mycket. Förslag på att flytta in sidan istället (men fundera på hur det ska se ut runt motorn först och anpassa det här sen) _________________ Johan Lekås |
||
_________________ Rickard Sponza |
||
Innan du bygger bort dig: Jag håller på med en sjua och har haft ungefär samma funderingar som du. Jag skulle vilja föreslå att du använder og900 -->87 spindlar bak och ford sierra sindlar fram. Du behöver INTE byta fälgar då Sierra har 4/108 bultmönster, sedan får du pressa på en ring på konan i mitten då det skiljer på diameter. Enkelt tillverkat i en svarv. Det du behöver göra är dock byta naven på og900-spindlarna till 88-93-varianten om du ska ha bromsarna --->87. Jag kommer använda Wilwood 4-kolvs-ok med inbyggd handbroms ihop med Scoripio 24V skivor (ventilerade) på 88-93-spindel. Bromsok för Scorpio passar för övrigt på Saab-spindeln med mindre modifiering (2mm skiljer på hålen så man kan ta upp det ena och sätta en styring i hålet alt. svetsa/borra)... ska dock inte svära på vilken skiva man får ha.. kom inte så långt.
Du kan oxå ta o kolla upp om du kan få till det med Scorpio drivaxlar (man byter knutarna till Saabs) när det gäller längden, då dessa ska vara längre än Saab-axlarna. De är med 100% säkerhet längre än og900-axlarna då jag haftd em på bänken framför mig. Edit: jag antog att du köpt fälgar med 4x108mm bultmönster... kanske inte stämmer alls? Angående framspindel så är og900 en ganska mysko spindel som är svår att få bra geometri med om man inte använder VÄLDIGT långa undre armar. Särskilt vid rattutslag och roll blir det väldigt konstigt. En snabb kik på geometrin i din bakvagn säger mig att det troligen INTE kommer funka alls. Har inte räknat men det känns som du inte heller gjort det. Vill inte få dig att tappa sugen... men har du inte funderat på deDion-bakvagn? Skulle lösa dina utrymmes-bekymmer tror jag. Särskilt i kombination med 3-link och/eller watt-stag. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Vet inte om det beror på perspektivförvrängningar eller ej men det ser ut som motorn i övre bilden är ganska hög. Har du kollat så att den går klart mot karrosen? Tyckte mig se på någon bild från garaget att det stod en motor under karossdelarna så jag förmodar att det är OK, men karossen har en 'puckel' över motorn som är ganska tight anpassad för våra drivlinor och det finns inte så speciellt mycket höjd vid sidorna om denna. En annan tanke som jag fick när jag kikade på dina skisser var drivaxeln som går ut från motorn/lådan på din motor. I toppvyn ser ut som om du får en relativt stor vinkel bak på drivaxeln eller? om det är så att motorn går klart utan problem under så skulle jag, för att underlätta ram konstruktionsarbetet, kasta ut störtbågen och rita utan hänsyn till den. De hål som finns i karossdelarna är lätta att täcka igen och det är nog enklare att ersätta störtbågen med alternativ som passar en omdesignad ram än att låta sig begränsas av sådant i arbete med att optimera ramen för att passa din drivlina. _________________ Fredrik Tholander |
||
En ny tanke: om du bestämmer dig för att såga i karossen; luta motorn framåt kanske kunde vara något?
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 14 besök senaste veckan (67118 totalt) |