| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Redigera IncarVideo med loggdata
|
4 besök senaste veckan (1870 totalt) |
|
Hej Har börjat labba lite med RaceRender och RaceChrono2Avi. Här nedan syns mitt första försök att skapa en video-overlay, från ett varv på Sviestad. Klick ->
Funderar lite på vad som är bäst/enklast att få en bra sync mellan videofilmen och logg-filmen från RaceChrono2Avi? Jag har försökt titta på bilens position i filmen vs. loggkartan samt synca vid inbromsning, när man ser den riktiga hastighetsmätaren vs logg-filmens mätare. Hur gör ni andra? Tar tacksamt emot alla tips! _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
|
Jag har använt start/mål split fil ifrån nätet och sen synkat filmen så att loggdatan byter varv precis när jag bryter mållinjen. Jag brukar göra detta i videoredigeringsprogrammet. Man får gå bildruta för bildruta och se när start/mål linjen närmar sig och sen chansa på nån bildruta när när loggern passerar linjen.
Sen får man kolla på filmen och är det ur synk får man justera mot t.ex. en växling (där man kan se att hastigheten inte ändras men man hör det på ljudet) eller finjustera mot start och mål Men det är lite knepigt. Ska finnas en funktion i nyare Racechrono där man kan visa GPS time i mobildisplayen och visa upp det framför kameran. Så gör man synkningen vid det tillfället. Dvs du klipper början på loggdatan vid en viss tid och filmen vid samma tid så att bägge filerna börjar samtidigt. Men detta fungerar ju inte med Performance boxen. Här är ett exempel som jag har gjort. Det är inte perfekt synkat men det är knepigt att få det helt bra.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
AIM ha ett färdigt system för detta. Med kamera och logger som lägger sig tillsammans direkt.
Kostar dock lite pengar...
http://www.aim-racing.se _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
|
Re:
Finns också VideOVbox men det kostar ju också men visst vore det trevligt att ha ett sådant system Fördelen med ett sådant system är enkelheten, är lite saker att starta upp innan man åker ut på banan med min lösning.
Grejen är den är att det går att göra det bra med den billiga lösningen också. Tråden handlar om hur man gör det enklast. Mitt system kostar: Nokia mobiltelefon: Gratis (firmatelefon) annars ~2000kr Canon digitalkamera: Hade sen tidigare annars ~2000-2500kr för en som kan filma i HD (1280*720) 30fps 5hz GPS puck Qstarz BT818: 800kr Racechrono: Gratis Racechrono2avi: Gratis Videoredigeringsprogram: Duger med det mesta _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Re:
Även race technology har en sån lösning men som sagt det kostar
http://www.race-technology.com/descr _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Vill man plocka i en gadget till i bilen så kan man montera en sånhär (och kan då även spela in depåljug, mm).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p
Lägg till det en MP3spelare med radioinspelning för speakerjudet (kan ju lämnas i depån hela dagen) så har man lite att leka med...
En funktion som man skulle önska i Racechrono för detta är att hela displayen flashar till när startlinjen passeras. Att Livetimer fipplar till lite syns ju inte så tydligt (och det är nog nån sekund senare). |
||
|
Jämförelse
om man synkar videokamerans klocka mot GPS klockan så har man en bra startpunkt. Sedan tycker jag att man hör rätt väl hur varvet/hastigheten stiger. Det ger en exakthet på typ 0.3 sekunder eller så. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||
|
Re: Jämförelse
Ett bra tips men att synka klockan på min digitalkamera mot GPS klockan hjälper inte så mycket då den inte visar den klockan. Men att filma mobiltelefonen med kameran verkar funka hyffsat. Enda problemet är att min kamera inte har autofokus under inspelning vilket innebär att det är lite knepigt att få duglig fokus så att man ser tiden. Men för man mobiltelefonen mot kameran borde det inte vara några större problem. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Re: Jämförelse
Fixa en lampa för gaspedalen också så har du lite pinsam logg på dina långsamma fötter
|
||
|
Re:
Har precis börjat labba med RaceRender och RaceChrono2Avi. RaceChrono2AVI verkar inte gilla PeformanceBoxens filer tyvärr. Så man får importera PerformanceBox-loggorna först till RaceChrono och sedan exporterat som en .csv-fil. Sen kan man läsa in den filen i RaceChrono2Avi och skapa en .avi-fil. "http://dl.getdropbox.com/u/109708/RaceChrono2AVI.zip" ------- RaceRender används för att skapa video-overlays. Laddas ner från "http://racerender.com/Features.html" Man importerar sin film plus RaceChrono's logg-film och lägger ihop dem i RaceRender. Problemet med RaceRender är att den använder sig av wmv-formatet för HD. Vill man ha en mer generell avi-format så får man nöja sig med DVD-kvalitet. I demoversionen av RaceRender kan man bara kombinera 2 videofilmer och max 3 min. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
4 besök senaste veckan (1870 totalt) |