Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Cosworth -92 | 1, 2, 3 >> 19201 besök totalt |
tjoho tänkte se om man kunde få till en liten rolig projekt tråd om min escort köpte den helt "tom" satt i en jigg som man kunde snurra runt bilen med den va även helt blästrad o rensad på all underredsmassa och asfalts matta osv osv så allt de tråkiga va redan gjort tanken är att den ska reggas om som amatörbyggt fordon så man kan köra lagligt på gata med alla roliga saker i bilen o slippa oroa sig för polisen o sbp o allt sånt :P så golvet är bort kapat nu ska ersättas med rör i stället slänger upp lite bilder och så kommer de mer info efterhand jag bygger på bilen
början på kardantunnelen min nyinköpta rörbock första röret jag bockade blev inte precis som de va tänkt _________________ Tobias andersson |
||||||||
Undrar samma sak + vad blir det för drivning och vad blir annorlunda med motor/transmission mot originalet? Mer info _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||||
tja... målet hmm tanken är ju att den ska kunna gå bra på bana och samtidigt kunna köra lagligt på gata med den också motorn kommer va ganska orginal iaf alla interna delar som kolvar o stakar osv kommer dock slänga på alla andra delar på den så som turbonetics turbo TG grenrör ppf 60mm wg forge ic 100mm djup proaloy alu vattenkyl Tg insug+spjäll tändning består av 4 st msd spolar med inbygda tändsteg soppesystem vet jag inte helt hundra än mer än att huvudpumpen är en aeromotive A1000 och Tg fuelrail + retur med dubbla btr 1000cc spridare mesta delen kommer dras med stålomspunnen slang och an kopplingar . sprutet är ett autronic sm4 sen har jag ett block till som är vidgjort med tex frästa ringar till cooperringar där va gjort nått med olje sprut också inte satt mig in i de så mycke .. kommer köra med ross kolvar o andra stakar som jag är lite osäker på vilket märke de är.. även annan topp också portad störreventiler andra kammar ombyggd till solida tryckare dubbla ventilfjädrar och ställbara kamdrev till de växellådan ska bli en zf från bmw 328 ska svetsa om så den passar på cosworth kopplingen är en sacs dubbelskivig med två sex puckade sinter lameller som ni förstår kommer jag inte köra bilen som 4x4 utan den byggs om till rwd lite bilder på dagens arbete _________________ Tobias andersson |
||||||||
tack nja inte bara golvet i sig de är mycke som kommer ändras som kommer va tillräckligt för regga om till amatör bromssystem hjulupphägning drivlina o då golv o buren som då kommer bli den bärande delen av bilen. har snackat lite med sfro o alla där har väl lite egna uppfattningar av vad som krävs för o regga om till amatör men en kompis till mig har gjort samma sak o den gick igenom sfro:s bes för amatörfordon o bygger jag likadant eller iaf liknande så ska den nog funka för mig med _________________ Tobias andersson |
||||||||
hehe ja för o va första gången jag bockar så är jag rätt så nöjd jag har matriser för 25 och 40mm rör men klarar nog iaf upp mot 50mm rör godstjockleken på mina rör är 2mm men klarar nog o bocka bra mycke mer _________________ Tobias andersson |
||||||||
Igentligen behöver du inte röra golvet överhuvutaget. gäller att ändra rätt saker bara |
||||||||
okej enligt vad jag fått reda på av sfro så va man tvungen att bygga om "chassi" såpass mycke att man mer eller mindre inte kände igen de mer jämfört med orginal .. men vad vet du som inte jag vet då blev lite nyfiken nu ? _________________ Tobias andersson |
||||||||
|
||||||||
Du är rätt ute, men vad ändrar med i chassie geometrin genom att byta golvet? Men jag kan såklart ha fel, säger inte att det är så. Men så har jag uppfattat det iaf. /Lars |
||||||||
okej . enligt dom så är golvet en del av den bärande konstruktionen o de kan jag väl inte annat än hålla med om antar jag :P .. ska du regga om din också har kollat lite på din bil också på någon sida burbygget påminde mycke om min bur _________________ Tobias andersson |
||||||||
amatörbyggt så måste man antingen ha typ mittmotor eller kapa så pass mkt som exempel trådskaparen har gjort för att bilen ska kunna gå under "amtatörbyggt"
Ang de andra vad kostar en sån rörbock då? :P _________________ Kristian Svendsen |
||||||||
som jag tolkat de så är de så men jag har haft fel förr de finns kanske fler sätt än de jag gör på men jag vet iaf säkert att de går o göra på detta sätt då min kompis också gjort de o fått de godkänt men hade varit intressant o veta hur man annars hade kunnat gå tillväga jag kollade på verktygsboden där tog dom 8000 då fick man 3 matriser till 13 25 och 50 mm jag behövde 25 och 40 o man kunde inte välja sj utan fick då köpa till 40mm som kostar ca2500kr o då är jag uppe i lite över 10000kr så jag hittade en kille som tillverkade alla delar själv med riktigt bra kvalite för 7000kr han körde öven ca 30 mil o lämnade bocken till mig för jag skule slippa en dyr frakt den väger en hel del _________________ Tobias andersson |
||||||||
bra fråga ingen aning men den som verktygs boden säljer har iaf ner till 13mm godstjockleken vet jag inte men har man tunnare rör finns de väl andra klenare rörbockar till ? _________________ Tobias andersson |
||||||||
Hej,jag menade godstjocklek. mvh pillee _________________ Peter Infang |
||||||||
mina är 2mm men jag vet faktist inte hur tunna rör den klarar innan dom blir platta _________________ Tobias andersson |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Cosworth -92 | 1, 2, 3 >> 19201 besök totalt |