Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: lättviktarn -??
<<   1, 2
17 besök senaste veckan (19946 totalt)
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 377



För en historisk FF1600 formelbil brukar fjäderkonstant samma som corner weight vara en hyffsad start

tex 150lb corner weight fram ger 150/0,7 i utväxling= 214lb/in i fjäderkonstant

Det kanske kan passa på en seven? fjädrar är ju billiga så det är väl bara att köpa ett gäng och prova

Finns det inte en regel för vinklen mellan huvudbåge och bakåtsträvor den ser väldigt brant ut på bilderna ovan

Henrik

_________________
Henrik Hansson
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Tack för bilderna johan

Enligt reglerna så skall man ha en förstärkningsplatta på min 120cm2 och en fästplatta på min 120cm2 (3mm tjocka) behövs verkligen detta då min övre stötdämparfästen är (nästan) 120cm2 och 3mm tjocka. känns ju inte som det blir bättre om jag lägger dit två lager plattor till och bultar ihop.

Vad rekomenderar ni? svetsa eller bulta i buren.

Får jag svetsa på förstärkningsplattorna till bältena? plattan blir i mitt fall 25x160x3mm, känns ganska fånigt om jag inte syr iallafall i varje ände ifall den vrider sig
Enligt TR 5.6.2 skall röret jag lägger axelbanden i sitta mellan bakåtsträvorna. Måste väl gå lika fint att sätta den i huvusbågen istället?


Den här buren tyckte jag var ganska sexig, bör ju styva upp chassiet också

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Nu är burbygget i full gång, kommer att bli kanonbra


Har en fråga angående tanken. i TR 5.14 står det att tanken skall vara fia godkänd och lite om hur den skall vara märkt osv. Men sedan när jag kikar på tankar så verkar utbudet vara lite sådär med just FIA tankar. Sedan har jag hört/sett att det bara är FIAkrav på tankar som är större än 40l. jag tänkt ha ca 20liters tank.

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



schnyggve skrev:
Nu är burbygget i full gång, kommer att bli kanonbra


Har en fråga angående tanken. i TR 5.14 står det att tanken skall vara fia godkänd och lite om hur den skall vara märkt osv. Men sedan när jag kikar på tankar så verkar utbudet vara lite sådär med just FIA tankar. Sedan har jag hört/sett att det bara är FIAkrav på tankar som är större än 40l. jag tänkt ha ca 20liters tank.
Roadsport fungerar med standardtank, egentillverkat upp till 30 liter (eller FIAtank enligt övergipande reglementen).
30 liter skadar inte, det finns tillräckligt med bilar som knappt klarar 12 varv på Anderstorp.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Hejsan....

Jag har själv gått igenom denna process 2009 och det är inte så lätt då reglerna inte går att tillämpa till fullo på våra bilar då det inte finns platser att ha dessa stora plattor till osv....

Men jag fick genom många rejäla diskussioner och bra överläggningar med min besiktare innan vi båda var nöjda men i slutändan blev det bra.....


SÅ snöa inte in på exakta dimensioner på infästningar dom brukar vara vettiga att ha och göra med.....

Varför ska du ha en stor jäkla platta när man ändå sätter den i ett jätteklent 25x25x1,5mm rör då är det ju viktigare att fördela svetsen på en lång sträcka det är ju där det kommer brista......


Lycka till......

MVh

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Diket skrev:
Hejsan....

Jag har själv gått igenom denna process 2009 och det är inte så lätt då reglerna inte går att tillämpa till fullo på våra bilar då det inte finns platser att ha dessa stora plattor till osv....

Men jag fick genom många rejäla diskussioner och bra överläggningar med min besiktare innan vi båda var nöjda men i slutändan blev det bra.....


SÅ snöa inte in på exakta dimensioner på infästningar dom brukar vara vettiga att ha och göra med.....

Varför ska du ha en stor jäkla platta när man ändå sätter den i ett jätteklent 25x25x1,5mm rör då är det ju viktigare att fördela svetsen på en lång sträcka det är ju där det kommer brista......


Lycka till......

MVh


Har snackat med två besigitgare på SBF och de var mycket bra att ha och göra med. Och den senare som var "expert" på racing och tyckte som jag att fästa buren i 0.5mm popnitad alu är vansinne.. Jag skulle göra ett så bra jobb jag kunde så skulle det gå bra lät det som.

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Har idag varit och köpt bälten fick ett fick dessutom ett oförskämt bra pris. 2 bälten till halva nypriset av 1 bälet :.. är "bara" godkända till 2013 men det spelar mindre roll för då åldersgränsen är ointressant för mig .

Det var sånahära formelbälten
http://www.ompracing.it/detail.html?productcode=DA807
http://www.trendab.se/ProductPopup.aspx?filename=404E_719.jpg
Men de är avsedda för montering med M8a-bultar . SBF vill ju ha M12 eller 7/16, tror att det blir MYCKET sämre om jag tar upp hålen. Antar att det bästa är att dra fast med M8a i högre hållfasthet, att det sedan är röret som kommer att ge sig först har väl inte med saken att göra...

Kan tillägga att jag jobbar på scania och bubblade med han som bla testar våra bäletsinfästningar. Vi använder M8a bult och det är inte bulten som ger sig när det smäller

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Kanske skulle bjuda på en bild över hur bygget fortskrider.

Idag fick lillusen en bur å inte vart bakåtsträvorna 30 grader heller ... inte mycket att göra nåt åt i ett 7achassie.

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
oj va länge sedan det var jag uppdaterade här :/

Bygget går vidare, såhär ser det ut nu. Har även inverterat i ett lyftbord och travers till garaget... Löjligt bekvämt att kunna jpbba i rätt höjd och slippa knäcka ryggen


Nu är det uppstart och provkörning som hägrar

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Kul bygge. Vilken bakaxel sitter i?
Enda fundering jag har är att det ser ut vara väldigt korta länkar bak.
Har du sett på vilken roll steer-effekt du kan få pga det?

Finns ju sätt att få in längre länkar som ger rakare styrning.
Detta är ju rätt vanlig lösning på race- se7ens.


_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



D5 skrev:
Kul bygge. Vilken bakaxel sitter i?
Enda fundering jag har är att det ser ut vara väldigt korta länkar bak.
Har du sett på vilken roll steer-effekt du kan få pga det?

Finns ju sätt att få in längre länkar som ger rakare styrning.
Detta är ju rätt vanlig lösning på race- se7ens.



Länkarna är i samma längd som Caterham orginal.
Kanske inte helt optimalt, men fungerar utan problem för mig.
Fint bygge

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
henrik__82
Gårdstånga
Här sen Aug 2008
Inlägg: 40



D5 skrev:
Kul bygge. Vilken bakaxel sitter i?
Enda fundering jag har är att det ser ut vara väldigt korta länkar bak.
Har du sett på vilken roll steer-effekt du kan få pga det?

Finns ju sätt att få in längre länkar som ger rakare styrning.
Detta är ju rätt vanlig lösning på race- se7ens.



Ursäkta att kapar tråden lite, men vart har du fått den bilden i från? Tror nämligen den e på min Clover 7:a. Kan det stämma? om det är så har du fler, e intressead i så fall.

Mvh

Henrik

_________________
Henrik Petersson
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

henrik__82 skrev:
D5 skrev:
Kul bygge. Vilken bakaxel sitter i?
Enda fundering jag har är att det ser ut vara väldigt korta länkar bak.
Har du sett på vilken roll steer-effekt du kan få pga det?

Finns ju sätt att få in längre länkar som ger rakare styrning.
Detta är ju rätt vanlig lösning på race- se7ens.



Ursäkta att kapar tråden lite, men vart har du fått den bilden i från? Tror nämligen den e på min Clover 7:a. Kan det stämma? om det är så har du fler, e intressead i så fall.

Mvh



Henrik
Det är det med all säkerhet, men det måste vara på den tiden när Hans Enzinger (han som byggde den) tävlade med den. Bågen byggdes om senare och det kom i enkla stolar med ägare nr 2, som jag senare bytte ut till Westfieldstolarna. Jag bytte även ut skärmarna både fram och bak till svarta.

Längre länkar hade i stort sett alla "Volvobyggda" sevens. I övrigt var ramen oftast en identisk kopia på Caterhamramen.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Korta länkar kan fungera om fjädringsväg är relativt kort. Men höjdläget på fästpunkterna blir viktig.
Dvs olika karaktär som styrs av om länkarna pekar neråt, är parallella eller pekar uppåt i grundläge sett från sidan. Själv fick jag flytta infästningspunkter för mitt fyrlänksystem i bakaxekonsolen ett par gånger i höjdled för att få bilen någorlunda bra.

Vissa nyare Caterham har ju t ex ett smart wattlänksystem på de övre länkarmarna (där en länk går bakåt från den lilla prOpellern som är fäst i bakaxelfästet) för att så mycket som möjligt neutralisera bakaxelstyrning vid krängning.
De använder också tricket att fästa länkar i akaxeln långt bakom hjulaxelcentrum för att så mycket som möjligt göra länkarmen "längre" (något jag själv också gjort).



Tar vi gamla trä-Marcos 1800 GT så hade den t o m de dubbla länkarmarna fästa bak i bilen och riktade framåt, just för att "vända" krängstyrningen (och skapa mer plats i bilen).



Långa länkar i se7en är rätt vanliga, användes av Lotus själva i div. race-seven.

Bilderna jag använde som illustration kommer just från Enzigers bil som han körde några år bl a på sprint inom SVKG.

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Marcos-bilden jag hittade är från utförandet då GT-bilen fick en enklare, billigare rörram.
Men träversionen hade vad jag minns samma grundläggande hjulupphängning men har för mig det figurerade en variant av DeDion dessutom?

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Jag har en okänd FORD axel. har faktisk ingen aning om vad det är för något. det står 3.77 på en metallbricka iallafall

länkarna är ganska korta, vilket förvisso kan ge en del rörelser. Jag har byggt in maximalt med squat i chassiet. har ingen aning om det var bra eller dåligt. Men det kan helt klart ge vissa intressanta effekter med rollsteer. men vi får väl se hur det blir, kan ju tillägga att min 7a är ruskigt styv samt att den är LÅÅÅGT byggd (har hel plåt under hela bilen).

Det kommer att blir spännande hur som, hoppas bara att jag inte har haft altför mycket otur när jag tänkte

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Misstänker att jag har haft otur när jag tänkte ... Hur mycket kraftigare skall bromsarna vara fram jmft med bak på en 7a? på en normal bil är 30-50% mer fram en vettig tumregel om jag bestyckar pedalstället för minsta skillnad så får jag ca dubbelt fram fmrt med bak (och då har jag inte tagit med att klossarna är större fram). Skivorna är identiska fram och bak. Bestyckar jag för max skilland så kan jag få 4 gånger mer bromsverkan fram än bak.


Så frågorna är!
1. Hur stor skillnad skall det vara mellan fram och bak på en 7a?
2. hur stor skillnad kan bromsvågen utjämna?

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Har inte byggt något sedan midsommar, åkte på semseter och sedan blev det ett motorras i chevan och ett fönsterbyte i kåken ... Men nu har jag ryckt igång igen

Ska börja dra elen i bilen och stoltserar med två frågor.
1. Är det någon som har en elritning på hur huvudbrytaren skall kopplas in?
2. Är det OK att sätta brytaren i instrumentpanelen, givet att den märks upp ovan på?

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Jösses lyfter upp det här gammla örhänget.

Har, blivit, sambo, pappa och byggt hus sedan sist. Men nu är 7an besiktigad och klar

Den vägde in på 430kg hos bilprovningen och det finns ytterligare 20kg att hämta om nöden kräver, men det blir dyyyrt! Så 495kg med mig blir att vikta upp bilen lite innan jag får starta i roadsport. Men i ärlighetens namn så får det bli glassätning med grabben i sommar
Läge att skruva på helburen och testa skapelsen


_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Har faktiskt kört en del med bilen senare åren och nog fan rör det på sig.

Har några beteenden som jag undrar om jag kan få tips på hur jag botar eller symptomlindrar följande fenomen

1. I vissa kurvor så känns det som bakvagnen tuggar i sidled
2. Upplever att jag låser höger framhjul ibland. Bilen går rakt och det är helt odramatiskt, visst bilen är nåt kg lättare på höger sida men Är det något mer här
3. Fick i en quaife ATB under vintern och Det kännas som bilen plogar närmast rakt framnär jag gasar (även försiktigt), släpper jag gasen så går bilen dit jag vill. Dvs det går nästan att kasta bilen runt hörn genom att snabbt släppa gasen. Känns fel hur som

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: lättviktarn -??
<<   1, 2
17 besök senaste veckan (19946 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande