Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bromsa eller sladda, vilket är snabbast?
3417 besök totalt
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
Har en framhjulsdriven bil (Mazda 3 MPS) och utövar just nu mental vinter-träning inför vårens ban-träffar... kör med toyo r888...

Min undran är som följer: Vilket ger bäst varvtid? (sitter och funderar på hur man skall attackera en bekant kurva, typ den som inleder karusellen på Mantorp efter start och mål rakan, men det är kanske oviktigt?)

1. Bromsa HÅRT kort stund, sänka farten ordentligt så att inget hjul driftar då jag börjar svänga. Alltså en tyst ingång. Sen mata på med gas utan att elda upp framdäcken...typ hård in, mjuk ut... (inga övriga liknelser)
2. Trailbreaka, dvs, bromsar längre men lösare och driver liksom genom kurvans inledning med lite broms. Lite mer gnissel i fram från däcken...möta halvmjukt med gasen, bara lite hjulspinn, typ antispinnsystemets inverkan då det är inkopplat...
3. Sladda in i kurvan, liksom drifta lite, kasa på framhjulen, en himla oljud... ladda fullt o spinna ordentligt efter apex tills det börjar ta fäste...

Vilket sätt är det snabbaste med en framhjulsdriven bil?

Har själv testat alla olika körstilar på Mantorp men har inga exakta loggar att kolla mot...

Men vänliga abstineshälsningar

Nicke

_________________
Niclas Swahn
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Hej Niclas,

Var tusan är du på banan? Elda framdäck efter start och mål?

I spårvalstråden för Mantorp finns mycket skrivet, här har du t.ex. hastigheter för en massa olika bilar, där Benci har kompletterat med några framhjulsdrivna bilar:

Benci skrev:
Här har jag försökt lägga in våra tider i bilden:

Två saker framgår tydligt:
1. Kurvhastigheten är minst lika bra eller bättre på Hondorna än M3-bilarna, antagligen på grund av vikten.
2. Det går inte att skojja bort motoreffekten på Mantorp!


_________________
--
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



2.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41504

Forumägare
Forumägare

Är det startkurvan eller parisen du tänker på? (kika på banskissen)

Som nybörjare ska man satsa på nr1. Men när man kommit igång lite med banåkat så röstar jag på 2 men det beror IMHo nog en hel del även på hur bilen beter sig vid turn in, en del bilar hamnar nästan ofelbart i understyrning som inte går att ta sig ur utan att i princip stanna Medans andra har fin balans och utan problem ger möjlighet till alt. 2. Sen kanske "bromsar längre men lösare" i alt. 2 inte är helt optimalt.

Mina två cent iaf thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Breror helt på däck i kombination med bil. Hårda däck som inte blir hala utan får bättre grepp av att drifta lite (så de får upp bästa temperaturen för däcket) ska man göra det med. En fint inställd bil med mjuka greppiga däck ska man hålla greppet med och inte sladda för då går det fortast annars överhettar däcken och tappar fästet, det är en balansgång.
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Bäst tid får du när du har konsekvent och full acceleration så tidigt som möjligt ut ur kurvorna. Det ger dig en högre hastighet längs hela nästa raka. Jag håller på och försöker trail-bromsa men kan konstatera att jag inte är skicklig tillräckligt för att göra det tillräckligt effektivt.

Så full broms, full turn in, ingen sladd igenom kurvan, acceleration från apex (var inte för tidig) och max grepp ut på rakan. Det tror jag är snabbast för åtminstone mig själv för nästkommande 50 banevent.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=Pp-K-xMTXjI

ett exempelvarv... inte mitt snabbaste men väl så illustrativt...

tack för all input

Niclas

_________________
Niclas Swahn
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Är det startkurvan eller parisen du tänker på? (kika på banskissen) [b]Skrev mitt inlägg lite sent och slarvade lite med namnen, är mer inne på principerna... :-)[/b]Som nybörjare ska man satsa på nr1. Men när man kommit igång lite med banåkat så röstar jag på 2 men det beror IMHo nog en hel del även på hur bilen beter sig vid turn in, en del bilar hamnar nästan ofelbart i understyrning som inte går att ta sig ur utan att i princip stanna Medans andra har fin balans och utan problem ger möjlighet till alt. 2. Sen kanske "bromsar längre men lösare" i alt. 2 inte är helt optimalt. Det är just detta som intresserar mig, hård broms eller lös broms. Hård broms kräver bättre fäste i utgången eller?
Mina två cent iaf thumbs up

_________________
Niclas Swahn
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Efter tips från ett proffs har jag börjat offra den korta raksträckan efter kurvan för att förlänga start/målrakan så länge som möjligt. Man ser kurvan som en kurva som successivt minskar i radie, och kommer in fort och sedan skrubbar av farten nästan utan att bromsa. Lite svårare att få till men när man lyckas är det snabbare i mina loggar i alla fall. Är nog hårdare mot däcken också...

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bromsa eller sladda, vilket är snabbast?
3417 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande